-

تعرفه‌های سنگین، خودروهای اقتصادی را لوکس کرد | قیمت این خودرو وارداتی بالای ۱۷ میلیارد !

تویوتا لندکروزر 300 (2021-2025) که قیمت جهانی آن حدود ۷۰ هزار دلار است، با اعمال تعرفه وارداتی 145 درصد و دلار 102 هزار تومانی (محاسبه نرخ دلار آزاد) حدوداً 17 میلیارد و 500 میلیون تومان قیمت خواهد داشت.

تعرفه‌های سنگین، خودروهای اقتصادی را لوکس کرد | قیمت این خودرو وارداتی بالای ۱۷ میلیارد !

 

با شکسته‌شدن ممنوعیت ۱۳ ساله واردات خودروهای با حجم موتور بالا، انتظار می‌رود تنوع گسترده‌ای از خودروهای شاسی‌بلند وارد بازار ایران شود. این روند می‌تواند قیمت خودروهای کارکرده‌ای را که مدت زیادی از عمرشان گذشته، تعدیل کند و فرصت خرید خودروهای جدید و به‌روزتر را با هزینه‌ای منطقی‌تر برای مصرف‌کنندگان فراهم آورد.

 بعد از شکستن طلسم واردات خودروی بالای 2500 سی‌سی، کدام خودروهای روز دنیا می‌توانند با چه قیمتی به ایران وارد شوند؟ برای نمونه، تویوتا لندکروزر 300 (2021-2025) که قیمت جهانی آن حدود ۷۰ هزار دلار است، با اعمال تعرفه وارداتی 145 درصد و دلار 102 هزار تومانی (محاسبه نرخ دلار آزاد) حدوداً 17 میلیارد و 500 میلیون تومان قیمت خواهد داشت. تویوتا پرادو 250 (2024_2025) با قیمت جهانی نزدیک به ۵۵ هزار دلار، در بازار ایران حدود 13 میلیارد و 700 میلیون تومان و نیسان پاترول Y62(2010_2025) با قیمت جهانی ۶۰ هزار دلار، حدوداً 15 میلیارد تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

با توجه به این موضوع که فاصله قیمتی میان خودروهایی قدیمی این مدل‌ها در ایران با نسخه به‌روز شده‌شان خیلی کمتر از قیمت مدل‌های کارکرده همین خودروهاست که عمرشان بیش از ۱۰ سال است و در بازار ایران با قیمت‌های بسیار بالایی معامله می‌شوند. خودروهایی که حتی دیگر قطعه‌شان به سختی پیدا می‌شود و در دنیا هم تقریباً از رده خارج شده‌اند.

حجم بالای2500 سی‌سی خودروی لوکس نیست

 هرچند مفهوم خودروی لوکس به‌وضوح مشخص است و معمولاً به برندهایی مانند بنز، پورشه، بنتلی، کادیلاک، لکسوس، اینفینیتی، جگوار و مک‌لارن اطلاق می‌شود و تعبیر خودروی لوکس برای حجم بالای 2500 سی‌سی درست نیست. عمادالدین جعفری، کارشناس خودرو تأکید می‌کند: «بسیاری از این خودروها اساساً در بازار جهانی به‌عنوان خودروهای اقتصادی شناخته می‌شوند نه لوکس! برای مثال، تویوتا لندکروزر یا هیوندای سوناتا خودروهایی هستند که در کشورهای مختلف حتی به‌صورت اقساطی و با شرایط آسان خرید عرضه می‌شوند. اما در ایران، به دلیل تعرفه‌های سنگین، این خودروها برچسب لوکس خورده‌اند.»

 دولت چهاردهم و وزارت صمت از ابتدا به کاهش تعرفه‌های واردات خودرو اعتقاد داشتند و حتی در شرایط جنگ و تحریم نیز این موضوع را پیگیری کردند. اگرچه برخی موانع حقوقی و مقاومت‌های ذی‌نفعان مانع تسریع واردات شده، اما روند کلی به سمت شکستن انحصار و افزایش واردات خودروهای پرحجم پیش می‌رود. جعفری با اشاره به کاهش قیمت برخی از وارداتی‌ها پس از باز شدن سامانه واردات، می‌گوید: «قبل از باز شدن واردات خودرو، فولکس تیگوان تا ۷ میلیارد تومان قیمت داشت، اما امروز ۴ میلیارد تومان هم مشتری ندارد، چون مردم می‌دانند واردات ادامه دارد. با باز شدن واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی قیمت‌های این خودروها نیز خواهد شکست، چون وقتی قرار است مدل جدید این برندها وارد شود دیگر کسی لندکروزر ۲۰۱۲ را ۱۵ میلیارد تومان نمی‌خرد.»

تفاوت معنی خودروی لوکس در بازارهای جهانی

حسین رحیمی‌نژاد، کارشناس صنعت خودرو درباره ممنوعیت واردات خودرو‌های بالای 2500 سی‌سی در این 13 سال به «ایران» توضیح می‌دهد: «ریشه این محدودیت‌ها در قانونی نهفته است که تعرفه واردات خودرو را به تناسب حجم موتور تعیین می‌کرد؛ قانونی که با هدف کاهش ارزبری تدوین شده، اما در اجرا با اشکالات جدی همراه بوده است. تعرفه‌ها و محدودیت‌ها براساس حجم موتور تعریف شده‌اند، با این فرض که خودروهای پرحجم، گران‌ترند و ارز بیشتری از کشور خارج می‌کنند. اما این قاعده در عمل، منجر به اتفاقات عجیبی در بازار خودرو شده است. امروز ما خودروهایی با ابعاد بزرگ اما موتورهای کوچک و ضعیف داریم؛ موتورهایی که اغلب توربوشارژ شده‌اند تا فقط زیر سقف قانونی بمانند.»

 رحیمی‌نژاد درباره تعریف خودروی لوکس نیز می‌گوید: تعریف «لوکس» در بازار ایران متفاوت از استانداردهای جهانی است و بیشتر به دلیل محدودیت و کمبود است تا ویژگی‌های واقعی خودرو. در دنیا خودروهای ۲۵ تا ۳۵ هزار دلار لوکس محسوب نمی‌شوند و خودروهای بالای ۱۰۰ هزار دلار لوکس به شمار می‌آیند. اما در ایران، لندکروزر ۲۰۱۲ که در بازارهای جهانی از رده خارج شده، با قیمت‌های نجومی معامله می‌شود. علت این موضوع نه کیفیت خودرو بلکه انحصار و کمبود در بازار است.»

 بازار خودروهای وارداتی سال‌ها در انحصار چند برند و واردکننده خاص بوده و حالا با آزادسازی واردات خودروهای با حجم موتور بالاتر، انتظار می‌رود تنوع بیشتر و رقابت واقعی به بازار بازگردد. رحیمی‌نژاد نسبت به مقاومت برخی ذی‌نفعان در برابر این تغییرات هشدار می‌دهد: «دست‌های قدرتمندی در بازار خودرو وجود دارد که نفعشان در ادامه انحصار است و طبیعی است که با این تصمیم مخالفت کرده یا اجرای آن را به تأخیر بیندازند. اما حتی ورود ۲۰ تا ۳۰ هزار دستگاه خودروی بالای ۲۵۰۰ سی‌سی، شوک قابل‌توجهی به بازار وارد خواهد کرد.»

کارشناسان معتقدند، آزادسازی واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی می‌تواند قیمت لندکروزر و پرادوهای مدل ۲۰۱۳ را بشکند. رحیمی‌نژاد همچنین تأکید می‌کند: «قیمت خودروهای دست‌دوم مربوط به ۱۰ سال پیش، اکنون گران‌تر از مدل‌های جدید همان برندهاست که در بازار جهانی با گارانتی و اقساط عرضه می‌شوند. ورود خودروهای جدید این تناقض را از بین خواهد برد و شرایط منطقی‌تری در بازار ایجاد خواهد شد.»

منبع: اقتصادنیوز

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین