تسهیل فرآیند اسقاط خودروهای فرسوده
خلاف اظهارات رئیس انجمن اسقاط که معتقد است عدم تصویب و ابلاغ آیین نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده از سوی دولت موجب کندی روند اسقاط خودروها در سال جاری شده است آمارهای ارائه شده توسط ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده نشان میدهد که روند اسقاط خودروهای فرسوده طی سالهای اخیر روندی صعودی داشته و مقایسه میزان اسقاط خودروهای فرسوده در نیمه نخست سالهای ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ نشانگر افزایش اسقاط خودروهاست.
خلاف اظهارات رئیس انجمن اسقاط که معتقد است عدم تصویب و ابلاغ آیین نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده از سوی دولت موجب کندی روند اسقاط خودروها در سال جاری شده است آمارهای ارائه شده توسط ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده نشان میدهد که روند اسقاط خودروهای فرسوده طی سالهای اخیر روندی صعودی داشته و مقایسه میزان اسقاط خودروهای فرسوده در نیمه نخست سالهای ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ نشانگر افزایش اسقاط خودروهاست.
در آئین نامه اسقاط خودروها، موارد جدیدی پیشبینی شده است که در صورت ابلاغ پیشبینی میشود انگیزه بیشتری برای مالکان خودروهای فرسوده و فعالان بخش خصوصی در این حوزه فراهم کند.
جایگزین شدن ۶۸ هزار خودرو در ناوگان حمل و نقل
وزیر صمت اعلام کرد که در سال گذشته ۶۸ هزار خودرو یعنی ۱۸ درصد بیش از ۴ سال قبل از آن در ناوگان حمل و نقل جایگزین شده است. به گزارش ایدرونیوز، عباس علیآبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به ارائه گزارشی از عملکرد این وزارتخانه در نوسازی ناوگان حمل و نقل در سال گذشته پرداخت و افزود: از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱، ۵۷ هزار و ۶۰۷ خودرو در ناوگان حمل و نقل جایگزین شده است. وی اضافه کرد: این در حالی است که تنها در سال گذشته ۶۸ هزار خودرو یعنی ۱۸ درصد بیش از ۴ سال قبل از آن در ناوگان حمل و نقل جایگزین شده است.
تصویب آییننامه اسقاط خودروهای فرسوده در دولت
به گفته سالاریه در ۱۱ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲ بیش از ۶۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده اسقاط شده است در حالی که مجموع خودروهای اسقاط شده در چهارسال قبل تنها ۵۷ هزار دستگاه بوده است به عبارت دیگر تعداد خودروهای اسقاط شده در سال گذشته بدون احتساب اسفند ماه از مجموع عملکرد ۴ سال قبل از این تاریخ ۷ درصد هم بیشتر بوده است ضمن اینکه آمار اسقاط خودرو در این سال ۱۷۹ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ بیشتر بوده است.
اما نکته مهم دیگری که در اظهارات رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط وزارت صمت قابل تامل است افزایش اسقاط خودروها در سال گذشته است که به گفته وی علت این موفقیت هم اجرای ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو توسط وزارت صمت به عنوان مجری قانون بوده است.
ارائه تسهیلات به متقاضیان نوسازی
وی همچنین با توجه به ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱ که تولیدکنندگان خودرو را موظف میکند به ازای تولید هر چهار دستگاه خودرو یا موتورسیکلت، گواهی اسقاط معادل آن را از مرکز اسقاط دریافت کنند، توضیح داد: اگر چه در تبصره ۲ قانون مذکور که در اواخر سال ۱۴۰۱ ابلاغ شده است، خودروسازان و موتورسیکلتسازان برای شمارهگذاری خودروهای تولیدی خود باید گواهی اسقاط ارائه نمایند اما نکته قابل ذکر این است که علیرغم ثبت این رکورد به دلیل عدم وجود گواهی اسقاط خودرو به اندازه کافی برای همه خودروهایی که نیاز به مجوز شمارهگذاری داشتند در سالجاری ناگزیر شدیم بر اساس قانون و به دلیل کمبودهایی که در خصوص تامین گواهی اسقاط وجود داشت از بخشی از خودروسازان و برای برخی تولیداتشان مبلغ ریالی ۱.۵ درصد قیمت خودرو را برای صدور مجوز شمارهگذاری دریافت کنیم. ضمن اینکه پس از جمعآوری مبالغ واریزی در صندوق توسعه و تحقیقات وزارت صمت، از محل هزینه گواهی اسقاط به به متقاضیان نوسازی خودروهای فرسوده تسهیلاتی ارائه خواهد شد.
رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده در ادامه با توجه به چشم انداز روند اسقاط خودرو فرسوده در سال ۱۴۰۳ ابراز امیدواری کرد: چشمانداز روشنی پیش روی اسقاط فرسوده ها قرار دارد در واقع انتظار میرود با ابلاغ آییننامه جدید اسقاط خودروهای فرسوده و مشارکت فعالتر مراکز اسقاط در سراسر کشور، رقم ریالی دریافتی از خودروسازن به حداقل ممکن رسیده و در ازای آن شاهد اسقاط بیشتر خودروهای فرسوده باشیم.
فرآیند اسقاط خودروهای فرسوده کوتاه میشود
سالاریه خاطرنشان کرد: با ابلاغ آئین نامه جدید اسقاط خودروها، به طور قطع شاهد رشد چشمگیر در اسقاط خودروهای فرسوده خواهیم بود. در واقع ستاد نوسازی ناوگان خودروهای فرسوده وزارت صمت همواره به دنبال است که به نحوی فرایند اسقاط را کوتاه کند که خود اثرات مختلفی دارد از جمله متقاضیان نوسازی ناوگان در زمان کمتری میتوانند خودروی خود را اسقاط و گواهی اسقاط دریافت کنند و در نهایت خودروی جایگزین خود را در زمان کمتری تحویل بگیرند.
وی افزود: همچنین با کوتاه شدن فرایند اسقاط جاذبه سرمایهگذاری برای مراکز اسقاط و تمامی سرمایهگذاران در این حوزه بیشتر خواهد شد و همه این مزیتها موجب خروج بیشتر خودروهای فرسوده خواهد شد و هدف دولت نیز در تسریع در اسقاط خودروهای فرسوده محقق خواهد شد.
این مقام مسئول در ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده در پایان تاکید کرد: البته اینکه چگونه فرایند اسقاط فرسوده ها کوتاه شود به عواملی چون حضور بیشتر کارشناسان راهور فراجا، تسهیل در فرایند اسقاط و امکانات و ماشینآلات مورد نیاز در مراکز اسقاط بستگی دارد. همچنین ارتباط آنلاین برای انتقال اطلاعات بین دستگاههای اجرایی با محوریت سامانه اسقاط کشور و سایر عواملی که ستاد برای آنها برنامهریزی و هماهنگیهای لازم را در دست انجام دارد از دیگر مواردی است که در کوتاه شدن فرایند اسقاط نقش مهمی دارد که امید است با همکاری همه ذینفعان بتوانیم وظایف خودمان را به طور کامل انجام دهیم.
صرفه جویی ارزی ۲.۸ میلیارد دلاری در مصرف بنزین
دولت در حالی از اسقاط وسایل نقلیه فرسوده غافل است که با اسقاط این خودروها در یک برنامه ۵ ساله میتواند مجموعاً ۲ میلیارد و ۸۷۰ میلیون دلار برای کشور صرفهجویی ارزی در مصرف بنزین داشته باشد.
به گزارش مهر، یکی از مصیبتهای اقتصاد ایران موضوع بالا بودن مصرف بنزین است؛ تردد خودروهای پرمصرف از جمله اصلی ترین دلایل ایجاد ناترازی در مصرف بنزین است.
در این بین حتی اگر بر مصرف بنزین بالای خودروهای جدید چشم ببندیم، برای چشم پوشی از تردد روزانه بالغ بر ۱۲ تا ۱۴ میلیون وسیله متحرک فرسوده هیچ بهانهای نداریم. این آمار زمانی جالبتر میشود که بدانیم هر خودروی فرسوده تقریباً در روز ۴.۱۳ صدم لیتر بنزین بیشتر از خودروی غیرفرسوده مصرف میکند.
طبق دادههای وزارت صمت، تعداد خودروهای سواری در حال تردد در کشور ۲۱ میلیون دستگاه است که از این تعداد یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه که ۶ درصد این خودروها را تشکل میدهد فرسوده است. البته اگر سن فرسودگی را ۱۵ سال در نظر بگیریم تعداد این خودروها به ۲.۵ میلیون دستگاه میرسد.
۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در سطح کشور تردد میکند که از این تعداد ۹۰ درصد و به عبارتی ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده است در کشور تردد میکنند.
از یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده نیز ۲۵۰ هزار دستگاه (۲۳ درصد) فرسوده است. تعداد اتوبوسهای درون شهری در حال تردد در سطح کشور ۲۲ هزار دستگاه است که از این تعداد ۱۸ هزار دستگاه و به عبارتی ۸۲ درصد فرسوده است.
۱۳ هزار دستگاه از ۲۳ هزار دستگاه اتوبوس برون شهری در حال تردد در کشور، فرسوده است که این تعداد ۵۷ درصد کل اتوبوسهای برون شهری را تشکیل میدهد. همچنین از ۴۰۰ هزار تاکسی در حال تردد در کشور ۱۹۰ هزار دستگاه فرسوده است که ۴۸ درصد این ناوگان را تشکیل میدهد. ۳۴ هزار خودرو دولتی در سطح کشور تردد میکند که ۳۲ درصد از این خودروها یعنی ۱۱ هزار خودرو دولتی، فرسوده
است.
همچنین طبق گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، اسقاط وسایل نقلیه فرسوده در یک برنامه ۵ ساله میتواند مجموعاً ۲ میلیارد و ۸۷۰ میلیون دلار برای کشور صرفهجویی ارزی در مصرف بنزین داشته
باشد.
سخن پایانی
بنا بر اعلام رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده در ۱۱ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲، بیش از ۶۰ هزار خودروی فرسوده اسقاط شده است که حکایت از رشد ۱۷۹ درصدی اسقاط خودرو در مقایسه با سال ۱۴۰۱ دارد. اگر چه فعالان حوزه اسقاط، تاخیر یک ساله در اجرای قانون ساماندهی صنعت خودرو و از سویی عدم ابلاغ آیین نامه اسقاط خودروهای فرسوده را عامل کندی و مانعی جدی در فرایند اسقاط و اجرای قانون هوای پاک میدانند اما ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده در واکنش به این مساله، معتقد است تاخیر یک ساله در اجرای قانون ایجاد نشده است. در واقع از نگاه مهران سالاریه با وجود اینکه آئین نامه اجرایی اسقاط خودروها ابلاغ نشده است و قانون از زمان ابلاغ لازم الاجراست اما تاکنون موارد اصلی از جمله اخذ عوارض اسقاط از تولید کنندگان و واردکنندگان خودروها انجام شده است و کماکان نیز ادامه دارد.
اما موضوع دیگری که باعث گلایه و نگرانی فعالان حوزه اسقاط شده است تاخیر در تصویب آییننامه اسقاط خودروهاست با این حال در آستانه آخرین روزهای سال ۱۴۰۲ رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده از تصویب آیین نامه اجرایی اسقاط خودروهای فرسوده خبر داده و گفت امیدواریم هرچه سریعتر آیین نامه اسقاط خودروها ابلاغ شود؛ آییننامهای که چنان چه زودتر تصویب و ابلاغ می شد، سال ۱۴۰۲ قطعا شرایط بهتری در حوزه اسقاط و نوسازی خودروهای فرسوده داشتیم.