نخستین خودروهای برقی در راه کشور
بر اساس اعلام وزیر صمت و شهردار تهران نخستین محموله خودروهای برقی قرار است بهزودی وارد کشور شوند. در مورد خودروهای برقی تولید داخل نیز قرار است تا مپنا نخستین خودروهای برقی خود با تیراژ تولید بالا را همانند جکJ۴، در بهار ۱۴۰۳ رونمایی کند. این در حالی است که تامین شارژ این خودروها بیشک یکی از مهمترین مسائل است و یکی از موانع اساسی برای خرید یا استفاده از خودروهای برقی، نگرانی از تامین شارژ آنها است.
بر اساس اعلام وزیر صمت و شهردار تهران نخستین محموله خودروهای برقی قرار است بهزودی وارد کشور شوند. در مورد خودروهای برقی تولید داخل نیز قرار است تا مپنا نخستین خودروهای برقی خود با تیراژ تولید بالا را همانند جک J ۴، در بهار ۱۴۰۳ رونمایی کند. این در حالی است که تامین شارژ این خودروها بیشک یکی از مهمترین مسائل است و یکی از موانع اساسی برای خرید یا استفاده از خودروهای برقی، نگرانی از تامین شارژ آنها است. جایگاه شارژ خودروی برقی یکی از عناصر زیرساختی است که انرژی الکتریکی مورد نیاز برای بازشارژ کردن وسایل نقلیه برقی اعم از خودروی برقی و دوگانهسوز را تامین میکند.حال در این گزارش به بررسی جایگاههای شارژ خودروهای برقی پرداختهایم.
نقاط تاسیس جایگاههای شارژ
تا به این لحظه تنها ۱۵ جایگاه در تهران تاسیس شدهاند که به ۷۰ استند مجهز هستند، اما قرار است تا ۵هزار نقطه در تهران به این دستگاههای شارژ مجهز شوند. محل نصب این دستگاهها در سطح شهر با اولویت تردد روزانه و تراکم شهری سنجیده میشوند. برای مثال در محدود میدان ولیعصر قرار است تا ۱۰ جایگاه ساخته شود.یکی دیگر از نکاتی که در محل تاسیس این جایگاهها در نظر گرفته شده است، میزان زمانی است که یک خودرو در حالت پارک و سکون قرار دارد. برای مثال تا به امروز در چهار پارکینگ عمومی شهر تهران این دستگاههای شارژ نصب شدهاند تا در زمان پارک بودن خودروها، مالکانی که خودروی آنها نیاز به شارژ دارد، با استفاده از این دستگاهها در زمان حضور نداشتن فرد با استفاده بهینه از زمان خودروی او شارژ میشود.هزینه شارژ خودروها چقدر آب میخورد؟ واحد احتساب میزان شارژ خودروهای برقی بر اساس کیلووات است؛ چراکه رایجترین واحد برای محاسبه حجم باتری خودروهای برقی نیز کیلووات است. برای روش پرداخت هزینه هر بار شارژ نیز قرار است تا کارتهای اعتباری مخصوص با قابلیت شارژ کردن پیدرپی در اختیار مالکان این خودروها قرار بگیرد تا همانند کارت اتوبوس و مترو کارت خود را شارژ کنند و هزینه هر بار شارژ از طریق اعتبار موجود در کارت کسر شود.
معرفی انواع ایستگاه شارژ وسایل نقلیه برقی
۱- ایستگاه شارژ مسکونی
زمانی که یک خودروی PLUG-IN در خانه است و از آن استفاده نمیشود بهترین زمان برای شارژ کردن آن است. بنابراین میتوان از شارژر درون خانه استفاده کرد و یک جایگاه شارژ اختصاصی درون پارکینگ منزل بهوجود آورد. شارژرهای درون خانه، معمولا تجهیزات اندازهگیری مقدار برق مصرفی را ندارند اما برای شارژ سریع نیاز به یک سری سیمکشیهای خاص دارند. همچنین میتوان بعضی از شارژرهای قابل حمل را به دیوار وصل کرد و بهعنوان ایستگاه شارژ استفاده کرد.
۲- ایستگاه شارژ معمولی اماکن عمومی
معمولا صاحبان مراکز تفریحی و فرهنگی و تجاری که کارمندان و مشتریهای زیادی دارند. خودروهایی زیادی در پارکینگهای این مراکز پارک است، اقدام به نصب شارژرهای خودروهای PLUG-IN در قسمتهایی از پارکینگ میکنند. این شارژرها میتوانند رایگان باشند تا صاحبان خودروهای PLUG-IN را ترغیب کنند تا ضمن استفاده از امکانات آن مراکز، خودروهای خود را نیز شارژ کنند. شارژرهای مورد استفاده در این اماکن معمولا AC نوع اول و دوم هستند که در ادامه پیرامون آنها صحبت خواهیم کرد.
۳- ایستگاه شارژ سریع اماکن عمومی
دیگر نوع ایستگاه شارژ وسایل نقلیه برقی، شارژرهای شارژ سریع در ایستگاههای عمومی است. این شارژرها با قدرت بیش از ۴۰ کیلووات قادر به تحویل بیش از ۹۷ کیلومتر برد در ۱۰ تا ۳۰ دقیقه هستند. این ایستگاههای شارژ معمولا در استراحتگاههای بینراهی مورد استفاده قرار میگیرند تا امکان سفرهای طولانیتر را برای خودروهای برقی فراهم آورد. البته در ایستگاههای شهری نیز برای شارژ سریع در زمان پارکهای کوتاه مورد استفاده قرار میگیرد. سوکتهای این شارژرها معمولا از نوع ۲ (اروپایی)، CCS ، CHAdeMO و سوپر شارژرهای تسلا هستند.
۴- سواپینگ
یک روش دیگر برای شارژ کردن خودروهای برقی این است که باتری بهطور کامل با یک باتری شارژ شده تعویض گردد. با این روش میتوان تا ۳۲۰ کیلومتر برد در کمتر از ۱۵ دقیقه بهوجود آورد. تا قبل از سال ۲۰۱۴ امکان تعویض باتری خودروهای برقی وجود نداشت اما هماکنون در بعضی از خودروها و موتورهای برقی این امکان بهوجود آمده است.
نحوه تامین انرژی و آسیبپذیری استندها
انرژی این دستگاهها در گام اول از نیروگاهها تامین میشود، اما در زمان توزیع نیرو در محلات، برای هر کدام ازجایگاهها ترانسفورماتوری مجزا در نظر گرفته شده است. بر هر تیر چراغ برق سه ترانسفورماتور وجود دارد و قرار است تا از این پس روی نزدیکترین تیر چراغ برق جایگاه یک ترانسفورماتور مجزا برای جایگاه نصب شود. به گفته مهندسان تولیدکننده این دستگاهها در رابطه با مقاومت این دستگاهها در برابر مواردی نظیر، آب، حرارت و گرما و قطع شدن ناگهانی برق کاملا مقاوم هستند.