-
کارگاه آموزشی خودروهای متصل در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برگزار شد

حمایت ایدرو از خودروهای دوستدار محیط‌زیست

کارگاه آموزشی تخصصی خودروهای متصل با همکاری ایدرو و شرکت دلفین اسپادانا با حضور کارشناسان این حوزه در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برگزار شد.

حمایت ایدرو از خودروهای دوستدار محیط‌زیست

هدف از برگزاری این دوره آموزشی تقویت و تاکید بر نقش کلیدی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در توسعه فناوری ‌ های نوین صنعت خودرو در توسعه خودروهای برقی، متصل و خودران است. از دیگر اهداف برگزاری این کارگاه آموزشی، می ‌ توان به طرح فرصت ‌ های سرمایه ‌ گذاری بخش خصوصی در توسعه صنعت خودروهای متصل، تبیین چگونگی تحقق نیازها در حوزه زیرساخت ‌ های انرژی و ارتباطات و همچنین ارائه الزامات ایجاد زیرساخت ‌ های سخت ‌ افزاری و نرم ‌ افزاری در حوزه ارتباطات رادیویی، مخابرات، اینترنت و... در کشور همزمان با توسعه خودروهای برقی، متصل و خودران نام برد.مدرسان این دوره ابتدا ضمن ارائه گزارش درباره تاریخچه و ماهیت خودروهای متصل به توضیح معماری ارتباطات در خودروهای متصل پرداختند. همچنین در ادامه اکوسیستم کسب ‌ وکار این حوزه و چالش ‌ های پیاده ‌ سازی اکوسیستم خودروهای متصل بررسی شد.

همکاری برای تولید خودروهای نسل جدید

خودروهای برقی نسل جدیدی از خودروها هستند که آلودگی ندارند و به محیط ‌ زیست هم آسیب نمی ‌ زنند و تولید آنها می ‌ تواند در کنار پاسخگویی به نیاز مشتریان و حفظ جان آنها از مخاطرات و تصادفات به ‌ دلیل بکارگیری سیستم ‌ های کمک راننده ( ADAS ) و اتصال ‌ پذیری خودروها از جان طبیعت هم پاسداری کند. چند سالی است همکاری مشترکی میان ارگان ‌ های دولتی مانند ایدرو با خودروسازان درحال انجام است که در نهایت به اتصال ایده ‌ های نوآورانه و طرح ‌ های فناورانه به صنعت خودروسازی و تولید خودروهای برقی منجر می ‌ شود.

یوز مجوز شماره گذاری گرفت

سطح فناوری خودروهای برقی در کشور با حمایت سازمان گسترش و نوسازی ایران و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش ‌ بنیان ریاست جمهوری به جایگاه مناسبی رسیده و دستاوردهای آن می ‌ تواند در حمل ‌ ونقل عمومی نیز کارآمد باشد. آذر امسال نیز اگرچه دیرهنگام اما سرانجام اولین خودروی برقی ایرانی به اسم یوز مجوز شماره ‌ گذاری و حضور در خیابان را دریافت کرد. شاید تصور شود که یوزنخستین پروژه خودروهای برقی در کشور بوده باشد، اما حقیقت این است که پیش از آن تلاش ‌ های مختلفی در این زمینه انجام ‌ شده بود.مجوز شماره ‌ گذاری یوز از شرکت پاراکس یک پدیده مهم در بازار و صنعت خودروی کشور به حساب می ‌ آید. درباره قیمت این خودرو نیز گفته می ‌ شود که چیزی حدود ۶۰۰ میلیون تومان خواهد بود. یوز وزنی حدود ۴۰۰ کیلوگرم دارد. موتور ۲۰ اسب ‌ بخاری آن می ‌ تواند خودرو را به سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت برساند. باتری ‌ های ۸۰ کیلووات ساعتی آن نیز برای ۳ . ۵ حرکت کفایت می ‌ کنند.نکته جالب ‌ توجه در این خودرو این است که طول آن ۲ . ۳۲ متر و برابر با عرض خودروهای معمول است و عرض آن ۱ . ۱۹ متر و ارتفاع آن ۱ . ۴۶ متر است که این امکان را به وجود آورده است که در کمترین فضای ممکن آن را پارک کرد. یک نمایشگر ۱۱ سانتیمتری تمام اطلاعات موردنیاز را در اختیار راننده می ‌ گذارد که از جمله می ‌ توان به مقدار شارژ باقیمانده باتری ‌ ها، مسافت قابل پیمایش با این مقدار شارژ، سیستم عیب ‌ یاب و... اشاره کرد. باتری خودرو برای ۵ سال و ۱۰۰ هزار کیلومتر گارانتی می ‌ شود، اما عمر مفید آن بسته به نوع استفاده بین ۱۰ تا ۱۵ سال است.

خداحافظی با خودروهای بنزینی و گازوئیلی

حرکت شتابان خودروسازان بزرگ و کوچک دنیا به سمت توسعه خودروهای برقی نشان می ‌ دهد دیر یا زود زمان خداحافظی با محصولات بنزینی و گازوئیلی فراخواهد رسید. بررسی ‌ های آماری نشان می ‌ دهد فروش جهانی خودروهای برقی در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود ۴۳ درصد رشد کرده است. ناظران انتظار دارند طی سال جاری میلادی در مجموع ۶ . ۴ میلیون خودروی برقی و هیبریدی روانه بازار شود. این به معنای رشد ۹۸ درصدی این بازار نسبت به سال ۲۰۲۰ است.بسیاری از شرکت ‌ های بزرگ دنیا اعلام کرده ‌ اند که تا چند سال آینده تولید خودروهایی که پیشرانه درون ‌ سوز (بنزینی و گازوئیلی) دارند را متوقف می ‌ کنند. تا جایی ‌ که پیش ‌ بینی می ‌ شود فروش خودروهای برقی در سال ۲۰۳۲ معادل نیمی از کل فروش خودروهای جدید جهان باشد. با وجود این پیشرفت برق ‌ آسا در حوزه فناوری ‌ های نوین صنعت خودرو، هنوز بسترهای لازم برای توسعه جدی خودروهای برقی در ایران شکل نگرفته است. البته نباید در این بین مشکلات اقتصادی و بین ‌ المللی را نیز فراموش کرد. با این حال برخلاف تصور تلاش ‌ های متعددی از سوی شرکت ‌ های بزرگ و کوچک در این زمینه انجام شد که در نهایت قرعه به ‌ نام یوز از شرکت پاراکس خودرو افتاد.

تمرکز بزرگان بر تولید هیبریدی ها

بیشتر خودروسازان بزرگ جهان ساخت خودروهای بنزینی را کاهش داده و تمرکز خود را روی طراحی، ساخت خودروهای هیبریدی و تمام برقی گذاشته ‌ اند. برهمین اساس، سازمان گسترش و نوسازی ایران نیز با برگزاری کارگاه آموزشی تخصصی خودروهای متصل با همکاری ایدرو و شرکت دلفین اسپادانا به بررسی نقش کلیدی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در توسعه فناوری ‌ های نوین صنعت خودرو و توسعه خودروهای برقی، متصل و خودران پرداخت. معاونت علمی نیز با توانمندسازی شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان و حمایت از نخبگان علمی و صنعتی کشور سعی در ارتقا سطح فناوری صنعت خودرو کشور و بهره ‌ گیری از فناوری خودروهای برقی و هیبریدی در این صنعت داشته و خودرو تارا تمام برقی نیز حاصل حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش ‌ بنیان ریاست جمهوری و حمایت از شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان و نخبگان صنعتی و دانشی کشور به حساب می ‌ آید. به ‌ علاوه اینکه یکی از برنامه ‌ های شرکت ‌ های خودروسازی کشور برای عرضه محصولات غیرفسیلی و همگام شدن با صنعت خودروسازی جهان است.

توسعه زیرساخت های موردنیاز

البته عرضه خودروهای تمام برقی در ایران به شرطی تحقق می ‌ یابد که حمایت ‌ های مناسبی از سوی دولت جهت فروش این خودروها و توسعه زیرساخت ‌ های موردنیاز آنها مثل ایستگاه ‌ های شارژ به ‌ عمل آید. این خودروها که پیش ‌ بینی می ‌ شود آینده صنعت خودرو را به ‌ طور کامل در اختیار بگیرند دوستدار محیط ‌ زیست و سلامت بشر هستند و میزان مصرف سوخت ‌ های فسیلی را به ‌ شدت کاهش می ‌ دهند. بر همین اساس، جلسه کمیته فنی وزارت کشور برای استفاده از خودروهای برقی در حمل ‌ ونقل عمومی به ‌ ویژه تاکسی برقی با حضور نمایندگان دستگاه ‌ های مرتبط با این صنعت اواخر آذر در محل شرکت جتکو برگزار شد.

سیدشهریار زینی، مدیر گروه توسعه فناوری ‌ های نوین خودرویی ستاد توسعه فناوری ‌ های فضایی و حمل ‌ ونقل پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش ‌ بنیان ریاست جمهوری در این ‌ باره، گفت: با توجه به طراحی و ساخت نمونه خودروهای برقی که توسط یک شرکت دانش ‌ بنیان و مرکز تحقیقات و نوآوری یک گروه خودروساز و ارتقای ظرفیت علمی و فنی این شرکت ‌ ها و از طرفی تولید قطعات با فناوری بالا «های ‌ تک» توسط شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان داخلی، می ‌ توان گفت که کشور آمادگی تولید و تجاری ‌ سازی این خودروها را دارد و در این خصوص وجود بهره ‌ بردار برای عقد قرارداد با خودروسازان ضروری است، چراکه این امر می ‌ تواند منجر به شکل ‌ گیری بازاری برای فروش این خودروها شود. او افزود: همچنین بنا به پیگیری مکرر گروه خودرویی معاونت علمی از نهاد ‌ های گوناگون اجرایی کشور، در نهایت وفق همکاری ارزنده مشاور وزیر کشور در امور فناوری، تفاهمی برای بهره ‌ گیری اتحادیه تاکسیرانی وزارت کشور از خودروهای برقی برای ارتقاء و تجهیز حمل ‌ ونقل عمومی به تاکسی ‌ های برقی انجام شد و در این زمینه مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشور اعلام آمادگی برای عقد قرارداد و خرید این تاکسی ‌ ها را اعلام کرد.

الزام تولید خودروهای سبز

حسن کریمی ‌ سنجری، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه سرعت تقاضا برای خودروهای برقی در دنیا رو به افزایش است و متناسب با آن زیرساخت ‌ های برخورداری از خودروهای برقی در کشورهای گوناگون ایجاد می ‌ شود، گفت: مهم ‌ ترین استدلال این است که خودروهای برقی خودروهای سبز هستند و شرایط زیست ‌ محیطی، ضرورت حرکت به ‌ سوی این خودروها را ایجاد کرده، به ‌ طوری که تولید این نوع خودرو در حال تبدیل به الزام است. این کارشناس صنعت خودرو معتقد است تولید خودروهای برقی در تیراژهای پایین ممکن است قیمت ‌ های تمام ‌ شده بالایی داشته باشند اما با افزایش تیراژ قیمت تمام ‌ شده به ‌ سرعت پایین می ‌ آید و محدودیت ‌ هایی مثل محدودیت باتری لیتیومی هم با ورود باتری ‌ های سدیمی در حال حل شدن است.

کریمی ‌ سنجری با تاکید بر این ‌ که در زمینه تولید خودروهای فسیل سوز و خودروهایی که موتور آنها مکانیکی است، کشور صاحب ‌ نامی نیستیم و هرچه در این صنعت بدویم نمی ‌ توانیم به شرکت ‌ هایی مانند تویوتا و فولکس برسیم، افزود: اکنون در چین اتوبوس برقی تولید می ‌ شود، بهتر از هر جای دیگری و در این صنعت جلوتر از همه دنیا هستند. این یعنی میانبری برای مسیر توسعه در خودروسازی پیدا کرده ‌ اند، آن هم زمانی که سازندگان بزرگ خودروهای با موتور احتراقی تازه در حال تحقیقات روی تولید محصولات برقی هستند. پس ما اگر امروز وارد حوزه تولید خودروهای برقی شویم، قطعا می ‌ توانیم مسیر توسعه را میانبر برویم. به این ترتیب اگر تولید خودروهای با موتور احتراقی می ‌ خواهیم دنباله ‌ روی کنیم، در تولید خودروی برقی می ‌ توانیم جلودار باشیم. ضمن این ‌ که فناوری و دانش فنی در تولید خودروهای فسیل ‌ سوز مکانیکی به ‌ مراتب بالاتر از خودروهای برقی است. یعنی شما در خودروهای برقی با پیچیدگی کمتری مواجه هستید.

برقی سازی خودروها فناوری بالا می خواهد

بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو اما در زمینه فناوری خودروهای برقی نظر متفاوتی دارد. او معتقد است: در این زمینه چند مورد باید بررسی شود؛ نخست این که خودروی برقی پلتفرم و فناوری خاصی دارد و هرشرکتی نمی ‌ تواند وارد آن شود. خودروسازهایی که توانسته ‌ اند به سمت تولید آن بروند، دارای فناوری بالایی هستند؛ یعنی از یک ‌ سری مراحل فناورانه رد ‌ شده و به سطح بالای فناوری رسیده ‌ اند و می ‌ توانند خودروی برقی بسازند.این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: به شرکت ‌ های بزرگ خودروسازی نگاه کنید، هر خودرو جدیدی که وارد بازار جهانی می ‌ کنند، این را می ‌ گویند که روی پلتفرم این خودروهای جدید خودرو برقی هم قرار است بسازند. البته خودروهای برقی در اروپا و امریکا هنوز به صورت گسترده وارد بازار نشده، زیرا اماواگرها و مشکلات زیادی مانند ظرفیت ایستگاه ‌ های شارژ، باتری ‌ ها و مشکلاتی که ایجاد می ‌ کند، هنوز حل نشده است و خودروهای برقی سهم ناچیزی از بازار خودروهای تولیدی دنیا را شامل می ‌ شود، ولی در مسیر توسعه قرار دارد و راهبردی است که همه باید به سمت آن حرکت کنند»

سخن پایانی

در اینکه چه وقت خودروهای برقی عمده سهم بازار را تصاحب می ‌ کند بین کارشناسان آرای متفاوتی را می ‌ توان سراغ گرفت، برخی از کارشناسان معتقدند براساس پیش ‌ بینی ‌ ها تا سال ۲۰۳۰ میلادی افزون بر ۵۰ درصد بازار جهانی را خودروهای برقی تشکیل خواهد داد. در حالی که گروهی دیگر تاکید دارند از سال ۲۰۳۰ میلادی به بعد در هیچ جای دنیا تولید خودروی بنزینی نخواهیم داشت و محصولات خودرویی به صورت برقی عرضه خواهد شد. با این همه، نگرانی ‌ ها در تشدید پیامدهای گرمایش جهانی ناشی از تولید کربن و تغییر اقلیم، همزمان با کاهش ذخایر نفت و افزایش قیمت فرآورده ‌ های نفتی در سال ‌ های اخیر موجب ایجاد تحول اساسی در رویکردهای حاکم بر صنعت خودرو شده ‌ است، به ‌ گونه ‌ ای که برخلاف سال ‌ های گذشته اکنون تولید خودروهای هیبریدی و برقی در دستور کار همه خودروسازان بزرگ جهان قرار گرفته است. در این راستا بیشتر کشورها به ‌ منظور ترویج و گسترش بازار مصرف خودروهای برقی از یارانه ‌ های دولتی، برای تولید این خودروها و تشویق مصرف ‌ کنندگان به خرید خودروهای برقی کمک می ‌ گیرند. پیش ‌ بینی ‌ ها نشان می ‌ دهد در ۴ تا ۵ سال آینده، سهم خودروهای برقی از سبد محصولات خودرو در دنیا سهم قابل ‌ توجهی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*