-

نمایش توانمندی‌های ایزوایکو

معاون مالی اقتصادی و عضو هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) به همراه اعضای مجمع این سازمان ضمن بازدید از مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران نشست مشترکی با مدیرعامل و جمعی از مدیران و معاونان این مجتمع صنعتی برگزار کردند.

نمایش توانمندی‌های ایزوایکو

معاون مالی اقتصادی و عضو هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) به همراه اعضای مجمع این سازمان ضمن بازدید از مجتمع کشتی ‌ سازی و صنایع فراساحل ایران نشست مشترکی با مدیرعامل و جمعی از مدیران و معاونان این مجتمع صنعتی برگزار کردند.

شیخ نیا به اتفاق اعضای مجمع در طول بازدید از نزدیک با روند کار پروژه ‌ های ایزوایکو آشنا شدند و ضمن ابراز رضایت از کیفیت و تخصص کار ایزوایکو از طرح ‌ های توسعه ‌ ای این مجتمع نیز بازدید به عمل آوردند.مجتمع کشتی ‌ سازی و صنایع فراساحل ایران یک منطقه ویژه اقتصادی است که درمحدوده ‌ ای به مساحت ۱۱۰۰ هکتار در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس و در ساحل خلیج ‌ فارس ایجاد شده است. این منطقه به دلیل نزدیکی با بنادر شهید رجایی و شهید باهنر که محل مبادله بیشترین کالاهای وارداتی و صادراتی کشور است همانند یک گلوگاه استراتژیک تلقی می ‌ شود و باتوجه به تردد هزاران شناور به صورت سالانه در خلیج ‌ فارس می ‌ تواند علاوه بر کمک به ساخت انواع شناورها، کمک شایان توجهی در جهت تعمیرات شناورهای مختلف انجام دهد.

مجتمع کشتی ‌ سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) یک منطقه صنعتی اقتصادی معتبر و شناخته شده است که مجموعه ‌ های صنعتی و مدرن به ویژه مرتبط با کشتی ‌ سازی و صنایع وابسته به آن را در خود جای داده است. ایزوایکو تلاش می ‌ کند در افق ایران ۱۴۰۴ ، مجتمعی سرآمد و الگو در صنایع کشتی ‌ سازی، سکوسازی و ترمینال ‌ های نفتی و معدنی در منطقه خلیج ‌ فارس باشد.

تولد ایزوایکو

مجتمع کشتی ‌ سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) در سال ۱۳۵۲ با طراحی شرکت آلمانی «بلواند فوس» در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس احداث و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ‌ مرور بخش ‌ های مختلف آن به ‌ عنوان طرح توسعه ایجاد گردیـد. در این مدت این شرکت با ساخت و تحویل موفقیت ‌ آمیز ۳ کشتی اقیانوس ‌ پیما توانست توانایی خود را درزمینه ساخت این کلاس از شناورها به اثبات برساند. از سال ۱۳۹۶ با راه ‌ اندازی حوض ‌ های خشک (درای داک)، ایزوایکو به بالاترین ظرفیت ساخت و تعمیرات شناورها دست ‌ یافت.

ایزوایکو طی این سال ‌ ها با طراحی و ساخت سکوهای نفت و گاز نقش استراتژیک خود را در کشور به اثبات رسانیده؛ تا جایی که امروز با زیربنایی بالغ ‌ بر ۱۱۰۰ هکتار و با بهره ‌ جویی از امکانات منحصربه ‌ فرد و کارکنانی متخصص به ‌ عنوان بزرگ ‌ ترین زیرساخت صنایع دریایی در کشور شناخته می ‌ شود. هم ‌ اکنون ایزوایکو با دارا بودن سیستم ‌ های مختلف از آب ‌ گیری و به ‌ آب ‌ اندازی توانایی ساخت و تعمیرات هر نوع شناوری در دنیا را دارد.

تاریخچه چندین هزار ساله

به گواه مهری قدیمی که در منطقه «چغامیش» خوزستان کشف ‌ شده دریانوردی در فلات ایران سابقه ‌ ای به درازای چندین هزار سال دارد، این مهر که تصویر یک کشتی را با سرنشینان آن نشان می ‌ دهد تنها یکی از مواردی است که می ‌ توان با تکیه ‌ بر آن بر این موضوع صحه گذاشت. همچنین زمان حفر کانال جدید سوئز نیز کتیبه ‌ ای از داریوش شاه هخامنشی کشف شد که گواه دیگری بر این مدعاست. از ساخت و خرید کشتی ‌ ها و قایق ‌ های جنگی در دوران ساسانی گرفته تا ناوگان ‌ هایی که برای مطالعات استراتژیک در عصر افشاریه مامور کشف و بررسی سواحل همسایه می ‌ شدند نیز نشان دیگری از قدمت و اهمیت صنعت کشتی ‌ سازی در درازای تاریخ این مرزوبوم است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*