آمادگی برای نوسازی خودروهای فرسوده
با توجه به سیاستهای دولت مبتنی بر بند «ف» تبصره ۷ قانون بودجه، ۱۰ درصد از ظرفیتهای فروش ماهانه ایرانخودرو به طرح جایگزینی خودروهای فرسوده اختصاص داده میشود.
با توجه به سیاست های دولت مبتنی بر بند «ف» تبصره ۷ قانون بودجه، ۱۰ درصد از ظرفیت های فروش ماهانه ایران خودرو به طرح جایگزینی خودروهای فرسوده اختصاص داده می شود. مدیر بازاریابی ایران خودرو درباره شرایط اجرای قانون نوسازی خودروهای فرسوده گفت: براساس معیار ستاد مدیریت حمل ونقل کشور، خودروهای سواری تولیدی سال ۱۳۸۵ و قبل از آنکه موفق به دریافت معاینه فنی نشوند، فرسوده شناسایی شده اند و هر خودرویی از سوی این ستاد فرسوده تشخیص داده شود می تواند در طرح نوسازی که در برنامه های فروش ایران خودرو به اجرا گذاشته می شود، شرکت کند.
طرح نوسازی
علیرضا اسکویی، مدیر بازاریابی ایران خودرو درباره نوسازی ناوگان حمل ونقل فرسوده کشور گفت: مشتریان می توانند همزمان با اجرای طرح فروش محصولات ایران خودرو با ورود به سایت فروش اینترنتی این شرکت به نشانی esale . ikco . ir ، پس از تعیین نوع خودرو درخواستی، اطلاعات خودرو فرسوده خود را در بخش خودروهای فرسوده ثبت کنند. به گزارش ایکوپرس، وی خاطرنشان کرد: پس از ثبت نام و ورود اطلاعات موردنظر از سوی مشتری، استعلام از ستاد حمل ونقل سوخت کشور گرفته می شود و پس از تایید این اطلاعات، متقاضی در فرآیند قرعه کشی که با حضور نهادهای نظارتی انجام می شود، قرار می گیرد.
اسکویی با اشاره به روند اجرای فرآیند نوسازی خودرو فرسوده گفت: پس از اعلام نتایج و تایید آن از سوی نهادهای ذی ربط، خودرو فرسوده تحویل مراکز اسقاط شده و نامه تایید آن برای ثبت نام نهایی به ایران خودرو ارسال و مشتری با توجه به قیمت روز ثبت نام خودرو به واریز وجه اقدام می کند. مدیر بازاریابی ایران خودرو افزود: افرادی که بنابر تشخیص ستاد مدیریت حمل ونقل سوخت کشور مشمول این طرح هستند و می توانند برای ثبت نام اقدام کنند، در این طرح به هر کد ملی یک خودرو تعلق می گیرد.
وی ادامه داد: با توجه به سیاست های اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در کنار عرضه خودرو در طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و فروش های عادی و فوری ایران خودرو، ۱۰ درصد ظرفیت های فروش فوری و مدت دار به نوسازی و خودروهای فرسوده اختصاص خواهد یافت.
چرخش از زیان انباشته به سودآوری
مقایسه عملکرد ایران خودرو دیزل طی دوره زمانی ۱۳۹۹ تا پایان نیمه نخست ۱۴۰۱ بیانگر بهبود شاخص های کمی و کیفی این شرکت از جمله افزایش فروش، تنوع سبد محصولات، کاهش تعهدات معوق، رشد تحویل خودرو به مشتریان، ارتقای کیفیت محصولات و بهبود وضعیت نیروی انسانی است.
بررسی وضعیت شرکت ایران خودرو دیزل نشان می دهد این شرکت در شرایطی که با زیان انباشته بالا مواجه بوده و تلاش می کرد با فروش برخی دارایی ها یا قرض از شرکت مادر منابع مالی موردنیاز برای پرداخت حقوق کارکنان خود را تامین کند، موفق شده در مدت کوتاهی با اصلاح ساختار مالی، افزایش تیراژ تولید و عدم تولید خودروهای ناقص به سوددهی برسد. این شرایط موجب شده زیان انباشته این شرکت به صفر نزدیک شده و بازده سهام شرکت افزایش یابد. واکاوی دلایل چرخش شرکت ایران خودرو دیزل از زیان انباشته به رشد تیراژ تولید و سوددهی می تواند الگویی برای توسعه سایر شرکت های خودروسازی کشور باشد. مدیرعامل ایران خودرو دیزل درباره چگونگی تغییر وضعیت این شرکت از زیاندهی به سودآوری، گفت: برای اصلاح وضعیت شرکت ایران خودرو دیزل هدف گذاری و تحقق شاخص های هشت گانه رشد تیراژ تولید، افزایش سهم بازار، ارتقای کیفیت محصولات و خدمات، توسعه محصولات، بهبود وضعیت سود و زیان و اصلاح ساختار مالی، جذب نیروی انسانی و احیای بازارهای صادراتی مد نظر قرار گرفت. جواد توسلی مهر، برنامه ریزی برای بازگشت به بازارهای صادراتی قبلی و راهیابی به بازارهای صادراتی جدید را از جمله رویکردهای این گروه خودروسازی دانست و گفت: در حوزه کشورهای آسیای میانه چند اتوبوس آتروس صادر شده و درخواست خرید ۱۱۲ کامیون ۲۶۲۴ نیز از سوی روسیه ارائه شده است. همچنین اعلام آمادگی شرکت های روسی برای عقد قرارداد خرید کشنده آتامان، برگزاری نمایشگاه در کشور روسیه و پیشنهاد برگزاری نمایشگاه در کشور ترکمنستان و همچنین امضای تفاهمنامه صادرات محور به روسیه از سوی شرکت محورخودرو از جمله این اقدامات بوده است. مدیرعامل ایران خودرو دیزل درباره صادرات محصولات به کشورهای حوزه خلیج فارس و افریقا، افزود: در حوزه خلیج فارس مذاکره با نماینده سابق عربستان و آمادگی برای شروع صادرات محصولات به این کشور، مذاکره با شرکت کویتی برای ارسال شاسی نردبانی محصولات واگن هود و در حوزه افریقا، فروش و ارسال کامیون واگن هود، درخواست خرید ۱۰۰ کشنده ۲۶۳۰ با موتور OM ۳۵۵ گازسوز، درخواست خرید ۴۵ دستگاه کشنده فوتون و اعلام نیاز خرید شرایطی ۵۰۰ اتوبوس از کشور نیجریه از جمله این درخواست ها بوده است. وی درباره برنامه صادرات ایران خودرو دیزل در سال ۱۴۰۱ با مجموع ارزآوری ۱۳۷۸۰ میلیون یورو، گفت: صادرات ۱۰۰ واگن هود با ارزآوری ۴۶۲۴ میلیون یورو، ۵۰ اتوبوس شهری با ارزآوری ۶۲۴۳ میلیون یورو، ۵۰ مینی بوس با ارزآوری ۱۵۲۶ میلیون یورو و ۵۰ کامیونت با ارزآوری ۱۳۸۷ میلیون یورو مدنظر قرار گرفته است. مدیرعامل ایران خودرو دیزل با مقایسه آمار فروش محصولات ایران خودرو دیزل طی ۶ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، گفت: میزان فروش محصولات ایران خودرو دیزل در این بازه زمانی معادل ۳ . ۴۳ برابر رشد داشته، به نحوی که این آمار فروش از ۳۳ . ۲۵۹ میلیارد ریال به ۱۱۴ . ۱۶۲ میلیارد ریال افزایش یافته است. این در حالی است که میزان فروش این شرکت در سال ۱۳۹۹ معادل ۴۰ . ۴۴۰ میلیارد ریال و در سال ۱۴۰۰ معادل ۱۱۱ . ۰۷۱ میلیارد ریال بوده است. به گفته وی، روند تحویل خودرو به مشتریان و کاهش تعهدات معوق در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ نیز رو به بهبود بوده، به گونه ای که تعداد خودروهای تحویلی در ماه به مشتریان از ۶۴۶ دستگاه در اسفند ۱۳۹۹ به ۹۵۰ دستگاه در اسفند ۱۴۰۰ و ۱۵۰۳ دستگاه در شهریور سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است. به گفته مدیرعامل ایران خودرو دیزل در حوزه منابع انسانی نیز طی سال ۱۴۰۱ برنامه ریزی برای ایجاد اشتغال برای بیش از ۴۷ . ۶۰۰ نفر در کل کشور به طور مستقیم و غیرمستقیم هدف گذاری شده که از این میزان حدود ۴۰ هزار اشتغال غیرمستقیم و حدود ۷۶۰۰ اشتغال مستقیم در گروه صنعتی ایران خودرو دیزل در ۱۸۰ تامین کننده زنجیره تامین، شرکت های تابعه و شرکت ایران خودرو دیزل مدنظر قرار گرفته است. توسلی مهر همچنین از استخدام حدود ۲۳۰۰ نفر طی دوره زمانی آبان ۱۳۹۹ تا شهریور ۱۴۰۱ در شرکت ایران خودرو دیزل خبر داد.