-
با راه‌اندازی «ایران‌خودرو پاورترین»

سفارش قوای محرکه قدرت می‌گیرد

گروه صنعت: مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو اعلام کرد: مشکلات موجود در صنعت قوای محرکه به دلیل نبود حلقه تجاری بازرگانی است و در چنین شرایطی سفارش‌دهنده قوای محرکه باید دیدگاه اقتصادی داشته باشد و در مرحله اول باید این حلقه گمشده را اصلاح کنیم.

گروه صنعت: مدیرعامل گروه صنعتی ایران ‌ خودرو اعلام کرد: مشکلات موجود در صنعت قوای محرکه به دلیل نبود حلقه تجاری بازرگانی است و در چنین شرایطی سفارش ‌ دهنده قوای محرکه باید دیدگاه اقتصادی داشته باشد و در مرحله اول باید این حلقه گمشده را اصلاح کنیم. شرکت ‌ هایی مانند فیات، اشکودا و تویوتا برای فروش و درآمدزایی بالاتر و دریافت سفارش ‌ از کشورهای مختلف به راه ‌ اندازی شرکت ‌ های تولید موتور و قوای محرکه اقدام کرده ‌ اند.

موتور و قوای محرکه

مهدی خطیبی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران ‌ خودرو در بازدید از شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران ‌ خودرو، با اشاره به توجه ویژه شرکت ‌ های خودروساز بزرگ جهان در راه ‌ اندازی شرکت ‌ های قوای محرکه گفت: از محورهای اصلی و برنامه مهم ایران ‌‌ خودرو راه ‌ اندازی «ایران ‌ خودرو پاورترین» است. این شرکت با نام شرکت توسعه تجارت و خدمات قوای محرکه ایران ‌ خودرو فعالیت خواهد کرد تا ایران ‌ خودرو پیشقراول تولید موتور و قوای محرکه در ایران و منطقه خاورمیانه باشد.

به ‌ گزارش ایکوپرس، خطیبی با اشاره به تولیدات قوای محرکه و موتور در این شرکت اظهار کرد: محصولات متنوع موتور و قوای محرکه در شرکت ‌ های چرخشگر، ایدم، محور خودرو، نیرومحرکه و محورسازان طراحی و تولید می ‌ شود و درصدد هستیم با ساختار بهتری شرایط عرضه و فروش آنان را به شرکت ‌ های دیگر فراهم کنیم.

وی ادامه داد: درحال ‌ حاضر با تعدادی از شرکت ‌ های خودروساز داخلی از جمله سایپا، دیارخودرو، زامیاد و عقاب در زمینه تامین نیاز قوای محرکه همکاری داریم که از محصولات تولیدی قوای محرکه ما استفاده می ‌ کنند و می ‌ توانیم از این ظرفیت ‌ ها برای افزایش فروش و درآمدزایی برای گروه صنعتی ایران ‌ خودرو استفاده کنیم.مدیرعامل گروه صنعتی ایران ‌ خودرو با بیان اینکه ایران ‌ خودرو پاورترین با نظارت کامل، مجری سفارش ‌ های قوای محرکه خواهد بود، گفت: این شرکت نیازهای ایران ‌ خودرو و دیگر شرکت ‌ ها را دریافت و به شرکت ‌ های دیگر مانند ایدم، چرخشگر، ایپکو و محورسازان منتقل می ‌ کند و این شرکت ‌ ها با توجه به میزان سفارش تولید می ‌ کنند. او تصریح کرد: با راه ‌ اندازی این شرکت و تجمیع فعالیت ‌ ها و اقدامات حوزه قوای محرکه و جلوگیری از موازی ‌ کاری، در چند سال آینده تغییرات ملموسی در میزان فروش و درآمد گروه صنعتی ایران ‌ خودرو ایجاد خواهد شد که رضایت سهامداران را نیز به ‌ همراه خواهد داشت.

وی گفت: لازم است با برگزاری جلسات و دعوت از شرکت ‌ های خودروساز داخلی، ظرفیت ‌ ها و اقدامات خود را در حوزه طراحی و تولید موتور و قوای محرکه ارائه دهیم.

خطیبی با انتقاد از برخی رفتارهای تخریبی با صنعت خودرو، بر اجرای برنامه ‌ های متنوع ایران ‌ خودرو برای رفع مشکلات و کاستی ‌ های موجود تاکید کرد.

تولید خودرو برقی در انتظار حمایت

نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم ‌ همکاری برای تولید و تجاری ‌ سازی خودروهای برقی از سوی نهادهای حاکمیتی گفت: با توجه به اینکه شرایط برای تولید خودرو برقی از سوی خودروسازان فراهم است باید سفارش ‌ گذاری و درخواست خرید و تامین منابع مالی از سوی دولت انجام شود. سیدمصطفی میرسلیم در حاشیه بازدید مدیرعامل ایران ‌ خودرو از شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران ‌ خودرو با بیان اینکه توانمندی و ظرفیت ‌ های بالایی در این مرکز وجود دارد، گفت: با تحولات و توسعه صورت گرفته شاهد افزایش توانمندی در طراحی، ارتقا و تولید انواع موتورها بدون وابستگی به منابع خارجی هستیم. وی درباره توانمندی در حوزه طراحی و توسعه موتورهای خودروهای سنگین و نیمه ‌ سنگین اظهار کرد: افزایش هزینه سوخت این امکان را به ما می ‌ دهد که با تولید موتورهای دیزلی، سهم خوبی از بازارهای کشورهای همجوار و افریقایی به ‌ دست آوریم.میرسلیم در عین حال با انتقاد از واردات خودروهای تجاری دست دوم به کشور گفت: ایران ‌ خودرو دیزل در دوره اخیر رشد بسیار خوبی در تولید خودرو تجاری، باری و مسافری داشته و قادر به تامین نیاز بازار داخلی است و واردات خودروهای دست دوم به کشور خجالت ‌ آور است. وی با بیان اینکه به ‌ لحاظ فنی در قوای محرکه متکی به خود هستیم، بر سرعت تحقق پروژه ‌ ها و رسیدن به تولید انبوه تاکید کرد و افزود: ایران ‌ خودرو یک شرکت تاثیر ‌ گذار در صنعت کشور بوده و مرکز تحقیقات موتور این شرکت با توجه به تنوع تولید در خاورمیانه بی ‌ نظیر است و باید از این ظرفیت ‌ های آن در حوزه ‌ های دیگر مانند صادرات و طراحی موتور دیزل استفاده کرد.

بومی سازی نخستین نرم افزار ردیابی

با همت اداره اتوماسیون صنعتی در معاونت خدمات فنی ایران ‌ خودرو و با همکاری معاونت تولید قطعات و مجموعه ‌ ها و معاونت مهندسی سازمان و سیستم ‌ ها و معاونت تحقیقات، طراحی و تکوین محصول، سیستم ترنم تولید در موتورسازی سه طراحی، اجرا و راه ‌ اندازی شد. معاون خدمات فنی ایران ‌ خودرو در این باره گفت: بروز خطا و ایرادات نرم ‌ افزاری و سخت ‌ افزاری، قدیمی بودن سیستم عامل و بانک اطلاعاتی و ریسک توقفات خط تولید در سیستم قبلی باعث شد طراحی و اجرای سیستم ترنم در دستور کار قرار گیرد.

یونس مهدوی ادامه داد: سیستم نرم ‌ افزاری قبلی با عنوان ملودی به ‌ دلیل عدم ‌ پشتیبانی نرم ‌ افزاری از سوی سازنده خارجی، ریسک بالای توقف و همچنین عدم ‌ قابلیت گزارش ‌ دهی توان پاسخگویی به نیاز خط تولید موتورسازی را نداشت و بر همین اساس، نرم ‌ افزار ترنم تولید بر اساس نیازهای فعلی واحدهای بهره ‌ بردار، طراحی و راه ‌ اندازی شد.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت و نیاز شرکت به اجرا و توسعه پیاده ‌ سازی نرم ‌ افزارهای صنعتی مانیتورینگ و ردیابی، با توانمندی و خودباوری ایجاد شده، نخستین نرم ‌ افزار ردیابی و کنترل تولید با ۱۰۰ درصد توان کارشناسان داخلی مجموعه، طراحی و راه ‌ اندازی شد.

معاون خدمات فنی ایران ‌ خودرو با اشاره به قابلیت ‌ ها و اهمیت اجرای این پروژه گفت: با طراحی و اجرای این نرم ‌ افزار در خط تولید، شاهد حذف محدودیت ‌ های موجود در سیستم و ریسک ‌ های توقف تولید خواهیم بود.

مهدوی درباره دیگر مزایای ترنم تولید گفت: با اجرای این سیستم، رفع توقف تولید، توسعه دانش فنی، پیاده ‌ سازی سیستم ضدخطا برای جلوگیری از سریال ‌ های تکراری برای موتور و امکان گزارش ‌ گیری لحظه ‌ ای فراهم شده است. معاون خدمات فنی ایران ‌ خودرو با بیان اینکه روند توسعه این نرم ‌ افزار ادامه خواهد داشت، افزود: اتصال به شبکه سازمان و انتقال اطلاعات به سرورهای شرکت و توسعه قابلیت ‌ های ردیابی، افزایش قابلیت تولید موتور به شکل برنامه ‌ ریزی مرکزی و تحلیل اطلاعات فرآیند تولید، از برنامه توسعه و ارتقای سیستم ترنم خواهد بود.

سخن پایانی

گروه صنعتی ایران ‌ خودرو موفق شد تا 12 مهر، با عبور از رکورد تولید ۳۰۰ هزار دستگاه، رکورد جدیدی را در تولید خودرو سواری بر جای بگذارد. خودروساز برتر کشور که در ماه ‌ های اخیر دستاوردهای مختلفی در حوزه تولید، توسعه و ارتقای شاخص ‌ های کیفیت داشته، در نیمه دوم سال تحقق اهداف تولید را دنبال کرده و در صدد است به عدد تولید ۷۵۰ هزار دستگاه در دو حوزه سواری و تجاری دست یابد. در این میان ایران ‌ خودرو دیزل، بزرگ ‌ ترین تولیدکننده خودروهای تجاری سنگین و نیمه ‌ سنگین کشور سهم ۲۵ هزار دستگاهی از برنامه تولید امسال گروه صنعتی ایران ‌ خودرو را به خود اختصاص داده است. شرکت ایران ‌ خودرو خراسان نیز که تولید خودروهای شاسی ‌ بلند ایران ‌ خودرو را برعهده دارد، با افزودن محصول جدید و افزایش ظرفیت تولید محصولات فعلی، تیراژ تولید شاسی ‌ بلندهای ایران ‌ خودرو را تا پایان سال به ۴۰ هزار دستگاه خواهد رساند. حذف دو محصول قدیمی پژو ۴۰۵ و سمند و جایگزینی با محصولات جدید و به ‌ روزتر نیز گام مهمی در ارتقای سطح کیفیت محصولات و تولید براساس سلایق و انتظارات مشتریان به ‌ شمار می ‌ رود. برهمین اساس، سمند جای خود را در خطوط تولید ایران ‌ خودرو تبریز به محصول سورن داد تا با تیراژ تولید روزانه ۴۰۰ دستگاه، بخشی از سبد متنوع محصولات گروه صنعتی ایران ‌ خودرو را تامین کند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*