-
از ابتدای اسفند ۱۴۰۰ تا ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ انجام شد

تحویل ۶۸ هزار خودرو به مشتریان

در راستای تحقق اهداف و برنامه‌های تعیین‌شده براساس فرامین رئیس‌جمهوری درباره افزایش عرضه به بازار، گروه صنعتی ایران‌خودرو توانسته در بازه زمانی ابتدای اسفند سال گذشته تا ۲۱ فروردین امسال، ۶۸ هزار و ۲۶۱ خودرو تحویل مشتریان دهد.

با همت کارکنان ایران‌خودرو و مجموعه تامین‌کنندگان، تکمیل و تجاری‌سازی خودروهای دارای کسری قطعه در پارکینگ‌های ایران‌خودرو شتاب گرفته و علاوه‌بر تخلیه کامل پارکینگ اصلی، حجم خودرو در سایر پارکینگ‌ها نیز کاهش قابل‌توجهی یافته است.
از ابتدای اسفند سال گذشته تا ۲۱ فروردین امسال، بیش از ۶۸ هزار خودرو تحویل مشتریان شد. این اقدام با همکاری و همراهی پلیس راهور و نمایندگی‌های گروه صنعتی ایران‌خودرو در سطح کشور انجام شده است.
به‌گزارش ایکوپرس، در مدت مشابه سال گذشته (ابتدای اسفند ۱۳۹۹ تا ۲۱ فروردین ۱۴۰۰) تعداد تحویل خودرو کمتر از این عدد و ۶۶ هزار و ۲۰۹ خودرو بوده است.
این در حالی است که سال گذشته بر خلاف امسال، محدودیت‌های ترافیکی در بازه زمانی یادشده اعمال نشده بود.


چرایی گرانی خودرو
مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با بیان اینکه فعلا برنامه‌ای برای افزایش نرخ خودرو نیست، گفت: ما هم موافق واردات خودرو و موافق رقابت هستیم.
مهدی خطیبی در گفت‌وگو با فارس و در پاسخ به این پرسش که آیا عرضه خودرو از سوی خودروسازان نسبت به شب عید کاهش یافته و این موضوع باعث افزایش نرخ خودرو در بازار شده است، گفت: این مسئله که افزایش نرخ خودرو در بازار به صورت نسبی داشته‌ایم، موضوعی است که دلایل گوناگونی دارد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با اشاره به دلایل افزایش نرخ خودرو در بازار، افزود: متغیرهای کلان اقتصادی، بروز برخی فعل‌وانفعالات در بازار و تقاضای سفته‌بازی برای خودرو از مسائلی است که می‌تواند بر نرخ خودرو در بازار تاثیرگذار باشد اما افزایش نرخ خودرو در بازار به علت کاهش عرضه خودرو از سوی شرکت ایران‌خودرو را رد می‌کنم و این موضوع صحت ندارد.


افزایش عرضه خودرو
مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با تاکید بر اینکه ایران‌خودرو نه‌تنها کاهش عرضه خودرو نداشته، بلکه افزایش عرضه نیز نسبت به سال‌های گذشته داشته، بیان کرد: از ابتدای امسال تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ در مجموع ایران‌خودرو ۳۳ هزار و ۳۸۱ خودرو را به بازار عرضه کرده، با وجود اینکه به علت ایام نوروز برخی از روزها نیز تعطیل بوده است.


تولید ۷۵۰ هزار خودرو تا پایان سال
خطیبی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو طبق دستور رئیس‌جمهوری وجود دارد و آیا ایران‌خودرو به‌عنوان یکی از دو خودروساز بزرگ کشور می‌تواند ۷۵۰ هزار خودرو تا پایان امسال تولید و روانه بازار کند، اظهارکرد: ایران‌خودرو باید ۷۵۰ هزار خودرو تا پایان سال تولید کند و نسبت به این موضوع متعهد هستیم و تولیدات و عرضه به صورت روزانه رصد می‌شود.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در پاسخ به پرسشی دیگری مبنی بر اینکه آیا برای امسال نیز افزایش نرخ خودرو پیش‌بینی شده و با افزایش نرخ کارخانه‌ای خودرو مواجه خواهیم بود، بیان کرد: افزایش نرخ خودرو اصلا به خودروساز بستگی ندارد و به عبارت ساده، افزایش نرخ دست خودروساز نیست، کمیته خودرو و ستاد تنظیم بازار درباره نرخ یا افزایش نرخ خودرو تصمیم‌گیری می‌کنند و فعلا برنامه‌ای برای افزایش نرخ خودرو نیست اما با توجه به تورم باید در این زمینه صحبت شود که هنوز صحبتی درباره آن نشده است.


موافق واردات هستیم
خطیبی در زمینه واردات خودرو نیز گفت: درباره واردات خودرو نیز مباحثی مطرح می‌شود که مافیا اجازه نمی‌دهد و من در همین‌جا به‌عنوان مدیرعامل ایران‌خودرو تاکید می‌کنم که گروه صنعتی ایران‌خودرو هیچ‌گونه مخالفتی با واردات خودرو ندارد.
وی بیان کرد: ما هم موافق واردات خودرو و رقابت هستیم؛ بنابراین اگر مشکلاتی وجود دارد مربوط به خودروساز نمی‌شود.
مدیرعامل ایران‌خودرو درباره تحولات در این گروه خودروسازی کشور، گفت: ایران‌خودرو امسال با رشد ۵۹ درصدی نسبت به سال گذشته ۷۵۰ هزار خودرو تولید خواهد کرد، علاوه‌بر اینکه موضوع کیفیت خودرو را به‌طور جدی بررسی می‌کنیم.
وی اظهارکرد: در حال بررسی صادرات خودرو نیز هستیم و امیدواریم امسال سال خوبی برای ایران‌خودرو و مالکان و سهامداران این خودروساز در بورس باشد. خطیبی با بیان اینکه خودروهای ناقص موجود در پارکینگ مرکزی ایران‌خودرو در ایام نوروز توسط کارکنان ایران‌خودرو تکمیل و روانه بازار شد، گفت: در ایام نوروز این پارکینگ از خودرو تخلیه شد و خودروهای آن به‌دست مردم رسید. مدیرعامل ایران خودرو اظهارکرد: در روز بازدید رئیس‌جمهوری از این پارکینگ، ۱۲ هزار خودرو در آن پارکینگ موجود بود که در روز ۱۳ فروردین موجود آن پارکینگ به صفر رسید، در سایر پارکینگ‌ها خودروها کم شد اما به صفر نرسید. وی اظهارکرد: هنوز تعدادی از خودروها در پارکینگ‌های ایران‌خودرو ناقص است و تکمیل نشده اما به وزیر صنعت، معدن و تجارت قول داده‌ایم تا پایان فروردین باز هم خودروهایی را تکمیل و روانه بازار کنیم، علاوه‌بر اینکه تولید را نیز دوباره آغاز کرده‌ایم.


سخن پایانی
برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای سال ۱۴۰۱ افزایش تیراژ تولید در دو شرکت خودروساز بزرگ کشور از جمله گروه صنعتی ایران‌خودرو است. در این راستا، رئیس‌جمهوری هم درباره وضعیت تولید خودرو دستوراتی در ۸ بند ارائه کرده که مبنای فعالیت در سال جدید خواهد بود. کارشناسان حوزه صنعت و مدیران صنعتی کشور امیدوارند با بهبود روند تولید و افزایش تیراژ تولید بازار داخل ساماندهی شده و عرضه پاسخگوی تقاضا باشد. بررسی ماهانه و حتی هر ۳ ماه تولید خودرو نشان خواهد داد که شرکت‌های خودروساز تا چه در اجرا برنامه‌ها موفق عمل کرده‌اند.


دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*