-
فراتر از دستور رئیس‌جمهوری رقم خواهد خورد

برنامه افزایش ۵۹ درصدی تولید در ایران‌خودرو

گروه صنعتی ایران خودرو با هدف‌گذاری تولید ۷۵۰ هزار خودرو، فراتر از فرمان رئیس‌جمهوری، افزایش بیش از ۵۹ درصدی را نسبت به سال گذشته محقق خواهد کرد.

طی بازدید سرزده‌ای که سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری از انبار این شرکت خودروساز داشت، فرمان‌هایی در ۸ بند صادر کرد. یکی از بندهای این فرمان مربوط به افزایش تیراژ تولید و ساماندهی بازار و توازن عرضه و تقاضا بود. از همین‌رو خودروساز افزایش تیراژ تولید را در سال ۱۴۰۱ در دستور کار خود قرار داده‌اند؛ اما اینکه با توجه به مشکلات موجود چقدر از این اهداف تحقق یابد، پرسش‌های زیادی در حوزه تامین منابع مالی، قطعات موردنیاز داخلی و خارجی و... مطرح است.
گروه صنعتی ایران‌خودرو، با تکیه بر رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و با هدف تحقق شعار «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»، تولید ۷۵۰ هزار خودرو را در دستور کار قرار داده است.


برنامه افزایش تولید
به‌گزارش ایکوپرس، این خودروساز که راهبرد تولید اقتصادی را در پیش گرفته، در نظر دارد امسال با عبور از تولید محصولات زیانده، به سمت تولید محصولاتی به‌روزتر، باکیفیت‌تر و به‌صرفه‌تر پیش رود و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، تا انتهای سال ۱۴۰۱، ۷۵۰ هزار انواع خودرو سواری، وانت و خودروهای تجاری سنگین و نیمه‌سنگین تولید کند.
از تعداد کل هدف‌گذاری شده، ۷۲۵ هزار خودرو سهم محصولات سواری و وانت و ۲۵ هزار دستگاه سهم خودروهای تجاری خواهد بود. تولید سال گذشته این خودروساز بیش از ۴۷۱ هزار دستگاه بوده است که با افزایش تولید امسال، افزایش بیش از ۵۹ درصدی را رقم خواهد زد.
تولید سال گذشته ایران‌خودرو در حوزه خودروهای سواری ۴۶۴ هزار و ۳۹۳ خودرو و در حوزه تجاری سنگین و نیمه‌سنگین، ۷۰۰۷ خودرو بوده است.
با تحقق هدف امسال ایران‌خودرو، افزایش ۲۵۶ درصدی در تولید خودروهای تجاری سنگین و نیمه‌سنگین و افزایش ۵۶ درصدی در حوزه خودروهای سواری و وانت محقق خواهد شد.


خودرو ناقص در پارکینگ‌های جانبی نگهداری نمی‌شود
خودروها ناقص و تجاری نشده یکی از مشکلات شرکت‌های خودروساز در ۲ سال اخیر بوده است.
کمبود قطعات تولید داخل، چالش واردات قطعات موردنیاز خارجی سبب‌شده در برهه‌هایی شاهد افزایش آمار خودروهای ناقص در پارکینگ‌های خودروساز باشیم.
در بازدید رئیس‌جمهوری در کنار افزایش تیراژ تولید تکمیل و تجاری کردن خودروهای ناقص را موردتاکید قرار داد. در ادامه مدیران‌عامل شرکت‌های خودروساز تاکید کردند تا پایان اردیبهشت تلاش دارند خودروهای ناقص به صفر برسد.
بدین منظور شرکت‌های خودروساز حتی در تعطیلات نوروز هم مبادرت به تکمیل و ترخیص این خودروها کردند. به این ترتیب، تقریبا تولید خودروهای جدید تا تکمیل خودروهای دارای کسری قطعه کاهش یافت. آمارهای اعلامی از سوی گروه صنعتی ایران‌خودرو حاکی از کاهش این خودروها در ایران‌خودرو مرکزی و حتی سایر سایت‌های خودرویی آن است.
سخنگوی گروه صنعتی ایران‌خودرو با رد هرگونه شائبه نگهداری خودروهای دارای کسری قطعه در پارکینگ‌های جانبی ایران‌خودرو گفت: براساس رویه‌های جاری در گروه صنعتی ایران‌خودرو، تمامی خودروهای کف پارکینگ در محوطه اصلی سایت‌های تولیدی این شرکت در سطح کشور نگهداری و برای رفع کسری دوباره وارد خط تولید شده و با نظارت کامل کیفی تکمیل و تجاری‌سازی می‌شوند و هیچ‌گونه درخواستی مبنی بر انتقال خودروهای دارای کسری قطعه به پارکینگ جانبی به پلیس راهور ارائه نشده است.
بابک رحمانی تاکید کرد: ایجاد شبهه تخلیه پارکینگ مرکزی ایران‌خودرو و انتقال خودروهای دارای کسری قطعه به پارکینگ‌های جانبی بی‌پایه است.
سخنگوی گروه صنعتی ایران‌خودرو با بیان اینکه کارگران پرتلاش این شرکت با همراهی تامین‌کنندگان توانسته‌اند در تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ تکمیل و تجاری‌سازی خودروهای دارای کسری را سرعت بخشند، عنوان کرد: فقط در روز ۱۳ فروردین امسال حدود ۴۵۰۰ خودرو تکمیل و آماده عرضه به مشتریان شده است، علاوه‌بر اینکه با تسریع در فرآیند حمل و تحویل، توانسته‌ایم همزمان با تعطیلات و در بازه زمانی ۲۵ اسفند سال گذشته تا ۱۳ فروردین امسال، ۲۰ هزار خودرو را حمل و تحویل مشتریان دهیم.


کاهش تعهدات معوق
رحمانی کاهش تعداد تعهدات معوق را یکی از دستاوردهای اخیر ایران‌خودرو برشمرد و گفت: این تعداد از ۲۵ هزار خودرو در اوایل بهمن به ۱۵ هزار خودرو در ۱۴ فروردین کاهش یافته است.
وی افزود: در همین حال با تسریع در روند تکمیل خودروهای ناقص، تعداد عرضه به بازار افزایش یافته، به‌گونه‌ای که حمل و تحویل خودرو در دو ماهه پایانی سال گذشته، نسبت به ۱۰ ماهه قبل از آن به میزان ۱۷ درصد رشد داشته که این میزان افزایش عرضه، بر خلاف سنوات گذشته مانع افزایش نرخ محصولات ایران‌خودرو در بازار شد و در برخی محصولات حتی کاهش نرخ نیز رقم خورد.
رحمانی گفت: تعداد خودروهای کف پارکینگ در اوایل بهمن سال گذشته بیش از ۸۰ هزار خودرو بود که در حال‌حاضر کاهش چشمگیری یافته است.
سخنگوی گروه صنعتی ایران‌خودرو با بیان اینکه مجموعه کارکنان این گروه صنعتی با همدلی سازندگان و شرکت‌های تامین‌کننده، با تلاش جهادگونه و شبانه‌روزی به‌دنبال افزایش عرضه خودرو و ایجاد آرامش در بازار هستند، تاکید کرد: از تمامی انتقادهای سازنده‌ای که در مسیر دستیابی به اهداف و افزایش حداکثری رضایت مشتریان باشد، استقبال می‌کنیم.
رحمانی افزود: گروه صنعتی ایران‌خودرو براساس منویات رهبر معظم انقلاب و فرامین رئیس‌جمهوری و مقام عالی وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌دنبال عرضه خودرو باکیفیت و نرخ رقابتی به مشتریان است و در این زمینه برنامه‌های متنوعی را در دست اقدام دارد که نتایج آن برای مشتریان ملموس خواهد بود.


داخلی‌سازی گیربکس ۱۶ سرعته سنگین‌ها
مدیرعامل شرکت چرخشگر گفت: مرحله نخست داخلی‌سازی گیربکس CH ۱۶S-۲۲۳۰ با عمق ساخت داخل ۳۰ درصد انجام شد.
علی‌اکبر عمرانی در این‌باره گفت: یکی از کامل‌ترین پروژه‌های مجموعه سیستم فرمان برای محصول اتوبوس آتروس ایران‌خودرو دیزل تعریف شده است. این مجموعه شامل ۱۷ ردیف قطعه و زیرمجموعه است که بخش تحقیق و توسعه شرکت چرخشگر مسئولیت طراحی و اجرای پروژه را دنبال می‌کند.
مدیرعامل شرکت چرخشگر ساخت داخل جعبه فرمان CH-۸۰۹۸ را یکی از پروژه‌های توسعه‌ای سال آینده چرخشگر عنوان کرد و گفت: جعبه فرمان از ۷ بخش اصلی تشکیل شده و شامل ۶۷ نوع قطعه است.
در مرحله نخست این پروژه، قطعاتی مانند بدنه، سکتور شفت و درپوش بدنه، داخلی‌سازی خواهد شد و در مرحله دوم، قطعات شیر فرمان، مارپیچ، پیستون و تورشن بار ساخت داخل خواهند شد. باقی قطعات نیز از سوی تیم خودکفایی و تدارکات، قابلیت ساخت داخل و تامین را دارا هستند.
مدیرعامل شرکت چرخشگر با بیان اینکه در سال گذشته تولید محصولات جدید و افزایش تنوع محقق شده، اظهارکرد: داخلی‌سازی پروژه‌هایی مانند مجموعه Bevel box، S۶-۹۰ SAE۱ ساخت داخل مجموعه پمپ کلاچ بالا، مجموعه ستون فرمان پنوماتیکی و نیز شروع تولید انبوه مجموعه PTO در خط مکانیزه جدید، از جمله اقدامات انجام‌شده در سال ۱۴۰۰
بود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*