-
با اعتباری بالغ بر۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال به بهر‌ه‌برداری می‌رسد

۴۴ پروژه زیرساختی در شهرک‌های صنعتی اصفهان

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان با اشاره به افتتاح ۴۴ پروژه عمرانی و زیرساختی در شهرک‌های صنعتی استان همزمان با دهه فجر امسال گفت: این پروژه‌ها با اعتباری بالغ بر۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال افتتاح می‌شود.

۴۴ پروژه زیرساختی در شهرک‌های صنعتی اصفهان

به گزارش خبرنگار صمت از اصفهان، مدیرعامل شرکت شهرک ‌ های صنعتی استان اصفهان در نشست خبری با خبرنگاران بابیان اینکه ۱۵۰ هزار اشتغال در ۷۶ شهرک و نواحی صنعتی استان اصفهان ایجادشده است، افزود: امسال ۲۰۰ واحد صنعتی راکد استان به چرخه تولید بازمی ‌ گردند.

رسول سواری بابیان اینکه تاکنون ۱۶۰ واحد به چرخه تولید بازگشته افزود: با هم ‌ افزایی و هماهنگی بین ارگان ‌ های خدماتی و شرکت شهرک ‌ های صنعتی استان اصفهان بستر رشد و ارتقای کمی و کیفی شهرک ‌ ها و نواحی صنعتی فراهم ‌ شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک ‌ های صنعتی استان اصفهان با اشاره به اینکه درحال حاضر در استان اصفهان ۸۰ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب وجود دارد که از این تعداد، ۷۶ شهرک و ناحیه به بهره ‌ برداری رسیده و زمین واگذارشده است، گفت: مساحت کل شهرک ‌ های صنعتی استان بیش از ۱۲ هزار هکتار است که از این مقدار، حدود ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین خالص صنعتی قابلیت واگذاری را دارد.

مدیرعامل شرکت شهرک ‌ های صنعتی استان اصفهان افزود: از مجموع زمین ‌ های خالص صنعتی حدود ۶ هزار ۳۹۲ هکتار به حدود ۱۲ هزار متقاضی سرمایه ‌ گذاری در شهرک ‌ های صنعتی واگذارشده و از این تعداد، حدود ۷ هزار ۷۵ واحد آن به بهره ‌ برداری رسیده و تولید اتفاق افتاده است.

وی با تاکید بر اینکه واگذاری زمین در شهرک ‌ ها و نواحی صنعتی استان بر اساس ضوابط و مقررات زیست ‌ محیطی انجام می ‌ شود، عنوان کرد: واحدهای صنعتی و متقاضیان زمین باید تأییدیه ‌ های سازمان محیط ‌ زیست و سازمان غذا و دارو را دریافت کنند و اولویت ما برای استقرار صنایع در شهرک ‌ ها و نواحی صنعتی، با شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان، توسعه واحدهای فعال و واحدهای صادرات محور است که در این مورد نیز صنایع کم آب ‌ بر و غیر آلاینده از اولویت بیشتری برخوردار هستند.

راه اندازی شهرک فناوری

مدیرعامل شرکت شهرک ‌ های صنعتی استان اصفهان بابیان اینکه شهرک فناوری با مساحت ۶۰۰ هکتار به ‌ طور انحصاری در سطح کشور به شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان اختصاص ‌ یافته و پذیرای واحدهای فناور و دانش ‌ بنیان است، گفت: در این شهرک ساختمان مرکز خدمات فناوری و کسب ‌ وکار برای مشاوره کسب ‌ وکار به واحدهای صنعتی با مساحتی بالغ بر ۱۰ هزار مترمربع احداث ‌ شده و ظرفیت ۴۰ دفتر مشاوره را دارد و در حوزه ‌ های تخصصی کسب ‌ وکار ازجمله بازار، حقوق و مدیریت به واحدهای صنعتی استان مشاوره کسب ‌ وکار می ‌ دهد.

وی بابیان اینکه در دهه فجر معاون علمی رئیس ‌ جمهور از شهرک فناوری بازدید به عمل می ‌ آورد، خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم خدمات خوبی را برای شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان در داخل این شهرک داشته باشیم.

سواری با اشاره به زیرساخت ‌ ها در شهرک ‌ های صنعتی استان گفت: ۷۹۸ لیتر آب برای ایجاد و استقرار واحدهای صنعتی اختصاص داده ‌ ایم، به ازای هر لیتر آب ۲۰۰ نفر اشتغال در هر واحد صنعتی ایجاد می ‌ شود، این رقم ۴ برابر نرم کشوری است، در کشور به ازای هر لیتر آب ۵۰ نفر اشتغال ایجاد می ‌ شود.

اشتغالزایی در شهرک صنعتی البرز

وی با اشاره به اینکه در شهرک ‌ های صنعتی استان اصفهان برای بیش از ۱۵۰ هزار نفر اشتغال ایجادشده است که درازای آن ۷۹۸ لیتر آب تأمین کرده ‌ ایم، عنوان کرد:صنعت و صنایع کوچک در حوزه آب مورد بی ‌ مهری دستگاه ‌ های مسؤول قرارگرفته ‌ اند و دستگاه ‌ های زیرمجموعه وزارت نیرو با توجه به اشتغالی که ایجاد می ‌ کنیم تعامل ندارند.

سواری ادامه داد: در حوزه کشاورزی به ازای هر یک لیتر آب یک نفر اشتغال ایجاد می ‌ شود اما در صنعت با یک لیتر آب ۲۰۰ نفر اشتغال ایجاد می ‌ شود، انتظار داریم دستگاه ‌ ها کمک کنند تا تأمین آب برای واحدهای کوچک و متوسط تأمین شود.

مدیرعامل شرکت شهرک ‌ های صنعتی استان اصفهان تصریح کرد: برای شهرک ‌ های صنعتی استان ۹۷۴ مگاوات برق و ۸۰۰ هزار مترمکعب در ساعت گاز فراهم کرده ‌ ایم و ۶۲ شهرک در استان اصفهان به زیرساخت گاز مجهز شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک ‌ های صنعتی استان اصفهان با اشاره به اینکه حدود ۷۰۰ هکتار فضای سبز در شهرک ‌ های صنعتی استان ایجادشده است، افزود: ۱۵ تصفیه ‌ خانه فاضلاب در مدار است و بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی به شبکه فاضلاب وصل هستند و در سال جدید نیز ۱۵ شبکه فاضلاب در دستور کار است که بیش از ۵۰ درصد پیشرفت دارد.

وی بابیان اینکه ۳۱ ایستگاه آتش ‌ نشانی با ۵۵ پرسنل و ۳۹ خودرو در شهرک ‌ های صنعتی استان فعال هستند و امسال ۴ دستگاه دیگر به این خودروها اضافه می ‌ شود، گفت: مطالعات ارزیابی اثرات زیست ‌ محیطی برای ۲۵ شهرک و ناحیه صنعتی در حال انجام است و طراحی ۱۰ تصفیه ‌ خانه جدید در دستور کار قرار دارد.

استحصال پساب تصفیه خانه ها

سواری با اشاره به اقدامات شرکت شهرک ‌ های صنعتی برای استحصال پساب تصفیه ‌ خانه ‌ ها عنوان کرد: ۶۶ لیتر از پساب تصفیه خانه شهرضا را خریداری کرده ‌ ایم که یک کار محیط ‌ زیستی است و آن را استحصال می ‌ کنیم و در حد آب صنعتی به واحدهای صنعتی در شهرک رازی تخصیص داده ‌ ایم.

سواری بابیان اینکه شرکت شهرک ‌ های صنعتی استان در دهه فجر ۴۴ پروژه عمرانی و زیرساختی در شهرک ‌ های صنعتی استان با اعتباری بالغ بر ۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال افتتاح خواهد کرد، گفت: این پروژه ‌ ها شامل آبرسانی، تاسیسات برق و گاز، تصفیه ‌ خانه فاضلاب، ساختمان ‌ های اداری و نگهبانی و محوطه ‌ سازی شهرک ‌ های صنعتی هستند.

مدیرعامل شرکت شهرک ‌ های صنعتی استان اصفهان بابیان اینکه در ۱۶ شهرستان این پروژه ‌ ها افتتاح می ‌ شود، تصریح کرد: اولویت اصلی ما در شهرک ‌ های صنعتی زیرساخت ‌ های اساسی است و در هر شهرک صنعتی نیاز اساسی وجود داشته تعریف پروژه کرده ‌ ایم.

خدمات حمایتی در حوزه نرم افزاری

وی بابیان اینکه در شرایط کنونی واحدهای صنعتی به خدمات حمایتی در حوزه نرم ‌ افزاری نیاز دارند، گفت: دفتر توسعه صنعتی و کارآفرینی شرکت شهرک ‌ های صنعتی، برای ۲ هزار و ۹۵۶ نفر از شاغلان واحدهای صنعتی ۱۴۶ دوره آموزشی به ‌ صورت حضوری و مجازی در زمینه ‌ های مدیریتی، کارشناسی، مهارتی و کارآفرینی با همکاری دانشگاه ‌ ها و مراکز آموزشی و بخش خصوصی برگزار کرده است.

مدیرعامل شرکت شهرک ‌ های صنعتی استان اصفهان با اشاره به برگزاری رویداد استارت ‌ آپی فرش ‌ آپ در شهرستان کاشان با همکاری دانشگاه کاشان عنوان کرد: در این رویداد ۴ ایده برتر شناسایی شد تا در صنعت به کمک تولیدکنندگان فرش بیاید.

حمایت جدی از دانش بنیان ها

سواری ادامه داد: شرکت شهرک ‌ های صنعتی استان در راستای حمایت از شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان، در سال جاری ۴۰ شرکت مستعد را شناسایی و تاییدیه دانش ‌ بنیانی برای ۳۹ شرکت اخذ شده سات. همچنین در حال حاضر ۱۶۵ واحد دانش ‌ بنیان در شهرک ‌ های صنعتی استان اصفهان مستقر هستند.

مدیرعامل شرکت شهرک ‌ های صنعتی استان اصفهان بابیان اینکه از ابتدای سال تاکنون در شهرک ‌ های صنعتی استان ۴۲۰ پلاک اختصاصی برای شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان رزرو شده و قراردادها در حال انعقاد است، گفت: ۷۰۰ شرکت دانش ‌ بنیان در استان استقرار دارند. مدیرعامل شرکت شهرک ‌ های صنعتی استان اصفهان بابیان اینکه برخی از واحدها توان خرید زمین ندارند، عنوان کرد: امسال ساخت ۳۰ کارگاه برای شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان را آغاز کرده ‌ ایم و در مرحله ساخت است و امیدواریم تا اوایل سال آینده آماده بهره ‌ برداری و واگذاری به شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان شود.

وی تصریح کرد: اگر شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان در شهرک ‌ های صنعتی حضور پیدا کنند، می ‌ توانند واحدهای سنتی را توسعه دهند و به سمت رشد علمی حرکت کنند.

سواری با اشاره به برگزاری رویداد ملی تبادل فناوری بنگاه ‌ های کوچک و متوسط در استان اصفهان، بیان کرد: ۲۱ استان در این رویداد شرکت داشتند و ۱۵۶ نیاز فناورانه در این رویداد ارائه و در این راستا ۴۰ تفاهم ‌ نامه منعقد شد.

مدیرعامل شرکت شهرک ‌ های صنعتی استان اصفهان با تاکید بر اینکه استقرار واحدهای صنعتی سنتی در شهرک ‌ های صنعتی در مقابل شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان سبب یک تبادل فناوری می ‌ شود، گفت: مطالعات ۱۲ خوشه سنگ و طلا، آجر، محصولات پلاستیکی، فرش ماشینی کاشان، حوله ‌ بافی خمینی ‌ شهر، باند و گاز کردآباد، ملحفه درچه، نساجی شهر دهق، کفش اصفهان، گلاب و عرقیات کاشان و لبنیات گلپایگان توسط شرکت شهرک ‌ های صنعتی انجام ‌ شده و خوشه پوشاک خورزوق، گز اصفهان و فرش دستباف نائین نیز در دست اجراست.

آزادسازی و خلع ید از اراضی

وی در بخش دیگری از صحبت ‌ های خود با اشاره به آزادسازی و خلع ید اراضی فاقد اقدام در شهرک ‌ های صنعتی تصریح کرد: برای آزادسازی و خلع ید اراضی فاقد اقدام در شهرک ‌ های صنعتی، حدود ۴۰۰ قرارداد در جلسات هیأت حل اختلاف و داوری مطرح و اقدامات لازم برای برای آزادسازی ۳۲۰ فقره از این قراردادها انجام ‌ شده و در مراکز قضایی استان در حال پیگیری است.

سواری بیان کرد: افرادی که در ۴ سال گذشته زمین ‌ های شهرک ‌ های صنعتی را در اختیار گرفته و توان اجرایی ندارند، می ‌ توانند بدون نیاز به اقدام قضایی این زمین ‌ ها را تحویل دهند و اگر توان اجرا دارند برنامه ‌ شان را به ‌ صورت زمان ‌ بندی برای بهره ‌ برداری به شرکت شهرک ‌ ها ارائه دهند.

مدیرعامل شرکت شهرک ‌ های صنعتی استان اصفهان تصریح کرد: شرکت شهرک ‌ ها به دنبال پس گرفتن زمین ‌ ها نیست، اما با توجه به اهمیت این زمین ‌ ها برای ایجاد اشتغال و توسعه کارآفرینی لازم است این زمین ‌ ها حتما به کارگاه ‌ ها و صنایع فعال اختصاص یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*