-
دور هشتم مذاکرات ایران و ۱+۴ آغاز شد

دو سند جدید دسامبر مبنای ادامه مذاکرات

نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران و کشورهای ۱+۴ عصر دوشنبه، ۶ دی ساعت ۱۸ به وقت محلی (۲۰: ۳۰ به وقت تهران) در هتل کوبورگ وین اتریش آغاز شد. هشتمین دور مذاکرات ایران و اعضای برجام در حالی آغاز شد که با اعلام وزیر خارجه کشورمان سند تابستان ۲۰۲۱ کنار گذاشته شد و مذاکرات روی دو سند جدید دسامبر ادامه خواهد یافت.

مذاکره‌کنندگان در دور قبل که در دو نوبت پیگیری شد، پس از نزدیک ۳ هفته گفت‌وگو و انکار طولانی ۳ کشور اروپایی در برابر مطالبات منطقی ایران، درباره متن مشترک و مبنای ادامه گفت‌وگوها به توافق رسیدند.

هشتمین دور مذاکرات احیای برجام با هدف لغو تحریم‌ها و بازگشت طرفین به تعهدات برجامی در حالی آغاز ‌شد که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته و در حاشیه افتتاح نمایشگاه اسناد پنجمین کنفرانس تاریخ روابط خارجی ایران گفت: «امروز یک سند مشترک و قابل قبولی روی میز مذاکره‌کنندگان قرار دارد که ما آنها را اسناد یکم دسامبر و پانزدهم دسامبر می‌خوانیم و هم در موضوع هسته‌ای و هم در موضوع تحریم‌ها است؛ یعنی ما دیگر آن سند ژوئن ۲۰۲۱ را کنار گذاشتیم و به یک سند جدید و مشترک رسیدیم.»

این سخنان نشان‌دهنده آن است که سند تابستان ۲۰۲۱ دیگر از روی میز مذاکره‌کنندگان برداشته شده و تیم جدید مذاکره‌کننده ایران توانسته در جریان مذاکرات با کشورهای ۱+۴ به دو سند جدید در راستای اهداف و برنامه‌های دولت سیزدهم دست یابد.

به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان در حاشیه پنجمین کنفرانس تاریخ روابط خارجی ایران در مرکز مطالعات این وزارتخانه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات وین و موضوع اخذ تضمین برای اجرای تعهدات طرف‌های غربی گفت: امروز سند مشترک و قابل‌قبولی روی میز مذاکره‌کنندگان قرار دارد که آنها را اسناد یکم و پانزدهم دسامبر می‌خوانیم؛ هم در موضوع هسته‌ای و هم تحریم‌ها. یعنی دیگر سند ژوئن ۲۰۲۰ را کنار گذاشتیم به سند جدید و مشترکی رسیدیم و از امروز مذاکرات ما حول آن سند مشترک شروع می‌شود.

وزیر امور خارجه بحث تضمین و راستی‌آزمایی را از محورهای گفت‌وگوهای جدید عنوان کرد و گفت: مهم‌ترین مسئله برای ما این است که ذیل این واژه‌ها و این موضوعات به نقطه‌ای برسیم که اولا نفت ایران به آسانی و بدون هیچ مرزی فروخته شود و پول نفت به‌صورت ارزی در حساب‌های بانکی ایران وارد شود و ما از همه مزایای اقتصادی در بخش‌های مختلف استفاده کنیم.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات ایران و عربستان هم گفت: زمان دور جدید مذاکرات ایران و عربستان هنوز مشخص نشده است‌.

طرفین با عزم رسیدن به توافق به وین بیایند

سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در نشست خبری روز گذشته خود ضمن تسلیت سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی و قرائت بیانیه وزارت امور خارجه در این سالگرد و پس از ارائه گاه‌شمار برنامه‌های دستگاه دیپلماسی در هفته گذشته درباره پیام تهران به طرفین برجام در آستانه آغاز دور هشتم مذاکرات گفت: در گفت‌وگو‌های وین نگاه‌مان رو به جلو است و از همه طرفین هم می‌خواهیم با عزم رسیدن به توافق به وین بیایند. برای ایران تحمل‌ناپذیر است که برخی فکر کنند می‌توانند وقت و انرژی جمع را با اخبار تحریف‌شده تلف کنند، به دنبال خواسته‌های فراتر از برجام باشند یا اینکه برای تهران منافعی کمتر از برجام در نظر بگیرند.

وی ادامه داد: اگر همه طرفین با این دستور کار به وین بیایند قطعا توافق دست‌یافتنی خواهد بود و ۳ کشور اروپایی می‌دانند انتظار این است که به بی‌عملی خود پایان دهند.

درخواست افزایش سرعت مذاکرات

آسوشیتدپرس نیز در گزارشی به بررسی روند مذاکرات در وین پرداخت و نوشت در دور هشتم مذاکرات، مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا خواستار افزایش سرعت مذاکرات شده است.

انریکه مورا، دیپلمات اتحادیه اروپا که ریاست مذاکرات را بر عهده دارد، در توئیتی نوشت: مذاکرات وین دوشنبه ۲۷ دسامبر از سر گرفته می‌شود.

کمیسیون مشترک برجام برای بحث و تعیین راه پیش رو تشکیل جلسه خواهد داد. مهم است با سرعت در زمینه مسائل کلیدی باقیمانده به جلو حرکت کنیم و با همکاری نزدیک با ایالات متحده به دور هشتم خوشامد بگوییم.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*