-
در جلسه غیرعلنی مجلس با محوریت مذاکرات هسته‌ای تاکید شد:

تحریم‌ها تنها روی کاغذ رفع نشود

روز گذشته جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی به ریاست قالیباف، با حضور محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، به‌منظور بررسی مذاکرات هسته‌ای برگزار شد.

یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از ارائه گزارش رئیس سازمان انرژی اتمی درباره موضوعات مطروحه پیرامون مذاکرات هسته‌ای به نمایندگان مجلس شورای اسلامی خبر داد.
به گزارش خانه ملت، روح‌الله متفکرآزاد در جمع خبرنگاران با اشاره به جزییات جلسه غیرعلنی نمایندگان با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی کشور، بیان کرد: در این جلسه نمایندگان مجلس میزبان آقای اسلامی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی کشور بودند و ایشان درباره پیشرفت‌های مذاکرات در بخش هسته‌ای گزارشی را به نمایندگان ارائه کردند.
متفکرآزاد در ادامه اظهار کرد: درباره موضوعات هسته‌ای بحث و تبادل‌نظر صورت گرفت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز نظرات خود را در این زمینه مطرح کردند. رئیس مجلس شورای اسلامی نیز جمع‌بندی از نظرات نمایندگان داشتند که امیدواریم به پیشبرد اهداف کشور در مذاکرات کمک کند.


موضوع راستی‌آزمایی حل شده است
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز با اشاره به اهمیت موضوع راستی‌آزمایی برای ایران در جریان مذاکرات وین گفت: الان در نقطه‌ای هستیم که تقریبا مسائل‌مان در این حوزه حل شده است.
به گزارش ایسنا، سعید خطیب‌زاده در اظهاراتی با اشاره به تاکید ایران برای راستی‌آزمایی گفت: راستی‌آزمایی برای این است که ما مطمئن شویم امریکایی‌ها در عمل تحریم‌ها را برداشته‌اند و فقط روی کاغذ نبوده است. در همین چارچوب نمایندگانی از وزارت نفت، اقتصاد، بانک مرکزی نیز در جریان مذاکرات وین حضور داشتند تا درباره روند این موضوع مذاکره کنیم و اینکه هر بخشی از اقتصاد کشور راستی‌آزمایی در حوزه خود را تعریف کند. گفت‌وگوها و مباحث در موضوع راستی‌آزمایی رفت و برگشت‌هایی داشته و آنها چیزهایی را قبول کردند، یک چیزهایش را ما دادیم و الان در نقطه‌ای هستیم که تقریبا مسائل‌مان در این حوزه حل شده است.
این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین با تاکید بر اینکه ایران در جریان مذاکرات وین به‌دنبال اخذ تضمین‌های سیاسی، حقوقی و اقتصادی است، گفت: این بعدی است که تا امروز نیز در حال بده بستان در زمینه آن هستیم.
خطیب‌زاده همچنین با بیان اینکه در زمینه چگونگی اجرای تعهدات و اینکه آنها باید اول این تعهدات را اجرا کنند، بحث‌های مفصلی بین طرفین انجام شده، افزود: یکی دیگر از مسائل مهم در جریان این مذاکرات تضامین هسته‌ای و حفظ دستاوردهای هسته‌ای است.
خطیب‌زاده همچنین گفت: هنوز توافقی صورت نگرفته که جزییات آن را بگوییم. وقتی توافق انجام شد متن آن را روی سایت می‌گذاریم تا همه آن را ببینند.


نمایندگان بیانیه صادر کردند
در همین حال نمایندگان مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه‌ای تاکید کردند در مذاکرات باید اخذ تضمین از طرف امریکایی با جدیت پیگیری شود و رفع بخشی یا صرفا روی کاغذ تحریم‌ها، تامین‌کننده منافع ملی نیست.
به گزارش مهر، در بیانیه نمایندگان آمده است: «از تیم مذاکره‌کننده کشور می‌خواهیم که در مذاکرات جاری در وین خود را محدود به ضرب‌الاجل‌های ساختگی غرب ندانند و حفظ منابع ملی و مطالبات اصلی و حفظ خطوط قرمز اعلامی را بدون فوت وقت پیگیری کنند. اکنون که بحران، نیاز غرب به عرضه انرژی ایران را افزایش داده، نباید بدون تامین خواسته‌های بحق ایران نیاز امریکا به کاهش نرخ نفت تامین شود.
از هیات مذاکره‌کننده محترم می‌خواهیم اخذ تضمین کافی اقتصادی، فنی و سیاسی از طرف امریکایی بابت تکرار نشدن خروج غیرقانونی این کشور از توافق را با جدیت پیگیری کند. حفظ عناصر اساسی برنامه هسته‌ای کشورمان در داخل، قوی‌ترین تضمین برای تکرار نشدن خطای امریکا در بدعهدی است و همچنین لازم است جبران خسارات امریکا به معیشت مردم کشور نیز پیگیری شود.
رفع تحریم‌ها ‌باید جامع و موثر باشد. رفع بخشی یا صرفا روی کاغذ تحریم‌ها، تامین‌کننده منافع ملی ما نیست. ‌باید تضامین علاوه بر حقوقی بودن، حقیقی نیز باشند.
مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اهداف و چارچوب‌های قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، هر توافقی را از منظر انتفاع اقتصادی ایران و احقاق حقوق از دست رفته ملت دنبال می‌کند و با اصرار به مکانیسم ماده ۷ این قانون، تکرار محدودیت در برنامه هسته‌ای و بومی کشورمان را بدون اثربخشی تحریم‌ها رد می‌کند.


سفر وزیر خارجه قطر به روسیه پس از مذاکره با ایران و امریکا
شبکه بلومبرگ از سفر وزیر امور خارجه قطر برای گفت‌وگو درباره ایران به روسیه خبر داد و نوشت پس از آنکه مذاکرات بر سر احیای برجام در وین متوقف شد، محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی، وزیر امور خارجه قرار است به روسیه سفر و با مقامات این کشور درباره ایران رایزنی کند.
به گزارش ایسنا یک منبع آگاه گفت آل‌ثانی در جریان این سفر قرار است با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیدار کند و احتمال دارد دیداری نیز با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور داشته باشد. به گزارش بلومبرگ، قطر تلاش می‌کند مذاکرات با ایران بر سر احیای برجام را که به‌تازگی به‌دلیل درخواست روسیه از امریکا متوقف شده، نجات دهد.
پس از حمله روسیه به اوکراین در ۲ هفته گذشته و اعمال بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های یکجانبه و چندجانبه علیه روسیه از سوی امریکا و کشورهای اروپایی، مسکو با این بهانه که بخشی از تحریم‌ها بر تعهدات روسیه در چارچوب برجام تاثیر می‌گذارد، درخواست‌های جدیدی را برای مستثنا شدن از تحریم‌های امریکا در این زمینه مطرح کرد.
آل‌ثانی همچنین در تماس‌های تلفنی جداگانه با آنتونی بلینکن و حسین امیرعبداللهیان، وزیران امور خارجه امریکا و ایران گفت‌وگو کرد. قطر در این میان تلاش می‌کند در زمینه جنگ اوکراین نیز نقش میانجی را ایفا و به حل‌وفصل این مناقشه کمک کند. در همین راستا، امیر قطر تاکنون ۲ بار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری ‌اوکراین گفت‌وگوی تلفنی داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*