-

فاطمی یا صمت مسئله این است

معصومه پاشایی بهرام- عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس

آنچه در این یادداشت می ‌ خوانید برداشتی از نشسست کمیسیون صنایع و معادن مجلس با حضور وزیر صمت و نمایندگان استیضاح ‌ کننده است. نگارنده تلاش بسیاری داشته تا متن پیش رو، صرفا نگارش دلنوشته ‌ ای گلایه ‌ آمیز نباشد و بتواند رویکرد کارشناسی نسبت به آنچه در جلسه بررسی موضوع استیضاح وزیر صمت در کمیسیون صنایع و معادن رخ داد را حفظ کند، اما شدت و حدت برخی اتفاقات تلخ روی داده در این نشست، مسیر قلم را گاهی دستخوش تغییراتی کرده است.

از نخستین ماه ‌ های حضور فاطمی ‌ امین و قبل از اجرای برنامه ‌ ها و پروژه ‌ های تحولی وزارت صمت در دولت سیزدهم، تعداد انگشت ‌ شماری از همکاران به ‌ طور مستمر بر طبل مخالفت و استیضاح وزیر صمت کوبیدند و این اصرار حداقل توقعاتی را نسبت به برخورداری آنان از دلایل روشن و استنادات واضح ایجاد می ‌ کرد، این در حالی است که در نشست ۲۶ مهر ۱۴۰۱ حتی یک سوال تخصصی و کارشناسی درباره بخش ‌ های صنعتی، معدنی و تجاری کشور مطرح نشد!

بسیاری از گفته ‌ ها و گزاره ‌ ها و ادعاهای مطرح شده خلاصه می ‌ شد در ترجیح منافع شخصی بر منافع عمومی و ارجحیت مصالح فردی بر مصالح عامه. مع ‌ الاسف هرچه پیمودیم و دقت کردیم تا یک گزاره صحیح و دلیل واضح از علت تقابل بعضی همکاران با وزیر صمت پیدا کنیم، راه به جایی نبردیم و متحیر از حجم تنازعات غیرکارشناسی و بی ‌ ارتباط ازسوی لیدرهای استیضاح، نشست را به پایان رساندیم.

نشستی که نمایشگر مخالفت با وزیری بود که با برنامه ‌ محوری و فرآیندگرایی، تحولات گسترده ‌ ای را در بخش ‌ های مختلف آغاز کرده و بسیاری از آمارها، حکایت از ارتقای شاخص ‌ های پیشرفت و نتایج امیدآفرین عملکرد وی و همکارانش دارد؛ نشستی که می ‌ توانست با نقد منصفانه و مشفقانه و مطالبه تقویت نقاط قوت و اصلاح نقاط صعف همراه باشد و بیش از آنکه تجلی سنگ ‌ اندازی در مسیر اجرای برنامه ‌ های تحولی و ثبات مدیریت لازم برای یکی از بزرگ ‌ ترین دستگاه ‌ های اجرایی کشور باشد، نماد و نمود همراهی و همکاری دولت و مجلس در جهت منافع عمومی باشد.

نزدیک 400 روز از فعالیت سید رضا فاطمی ‌ امین به ‌ عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت می ‌ گذرد و براساس تحلیل ‌ های آماری-خبری ساده می ‌ توان گفت در کنار تعدد تکالیف و مأموریت ‌ ها در یکی از بزرگ ‌ ترین دستگاه ‌ های اجرایی کشور به ‌ طور متوسط در هر ماه یک بحران ازسوی مخالفان طراحی و عملیاتی شده است.

خلاصه اینکه هر طرح و پروژه تحولی که در مسیر منافع و مصالح عمومی و حذف فرآیندهای رانت ‌ پذیر و فسادزا در دستور کار و اجرای وزارت صمت قرار می ‌ گیرد، رد پای برخی محافل سیاسی و اقتصادی برای تحت فشار قراردادن فاطمی ‌ امین نمایان می ‌ شود.

نکته قابل ‌ توجه آن است که برخی مخالفان از طبل ‌ نوازی زیر گلیم خود بی ‌ خبرند و نمی ‌ دانند اگر واردات خودرو را بهانه می ‌ کنند، تمامی اقدامات لازم برای تحقق این امر با تلاش وزیر صمت صورت گرفته و همین روزهاست که نخستین خودروهای وارداتی با حفظ ملاحظات تخصصی و کارشناسی در جهت بهره ‌ مندی عمومی ‌ تر مردم با کمترین تبعات برای فضای اقتصادی و صنعتی کشور، وارد شود.

اگر حذف نشدن رویه قرعه ‌ کشی خودرو را دستاویز قرار داده ‌ اند، باید بیشتر اخبار را دنبال کرده و بدانند تمامی محصولات سایپا و برخی از محصولات ایران ‌ خودرو از قرعه ‌ کشی حذف شده ‌ اند و تا پایان سال مبتنی بر برنامه تحولی صنعت خودروسازی وزارت صمت، به ‌ طور کلی با قرعه ‌ کشی خودرو خداحافظی می ‌ کنیم.

اگر کیفیت خودرو داخلی را بهانه می ‌ کنند حتما از توقف تولید خودروهای بی ‌ کیفیت همچون تیبا، سمند و ساینا و همچنین به صفر رسیدن تولید خودرو ناقص و البته بهبود نزدیک ۹ درصدی شاخص ‌ های کیفی خودروها براساس گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران بی ‌ اطلاع هستند.

به ‌ نظر می ‌ رسد توقع حل یک ‌ شبه مشکلات و معضلات چند دهه گذشته صنعت خودروسازی بهانه ‌ ای برای بی ‌ توجهی به پیشرفت ‌ ها و اقدامات تحولی صورت گرفته در طول یک سال گذشته شده است.

شتاب در استیضاح وزیران بدون ارائه زمان کافی برای تحقق برنامه ‌ ها، موجب تزلزل در ارکان مدیریتی و انتقال بی ‌ ثباتی به شبکه مدیریت کشور می ‌ شود.

تحقق رشد ۳ . ۵ درصدی شاخص تولید، رشد ۲ درصدی بخش صنعت و رشد ۵ درصدی بخش معدن و همچنین رشد تولید محصولات صنعتی و معدنی راهبردی مانند لوازم خانگی، محصولات فولادی و دیگر محصولات پایه، رشد ۲۸۳ درصدی تولید خودرو کامل، افزایش ۲۵ درصدی میزان عرضه خودرو و کاهش ۶۳ درصدی میزان تعهدات معوق خودروسازان، افزایش ۲۸ درصدی صادرات غیرنفتی، افزایش 2برابری صادرات خدمات فنی مهندسی و تعدد اقدامات و پروژه ‌ های مهم و اولویت ‌ دار کشور نمونه ‌ هایی است که اگر بدون توجه به آنها عملکرد یک ‌ ساله فاطمی ‌ امین ارزیابی و قضاوت شود، خروجی منصفانه و عادلانه ‌ ای حاصل نشده است.

آنچه گفته شد و البته آنچه که گفته نشد نگارنده را در مسیر یک تحلیل واقع ‌ بینانه قرار می ‌ دهد؛ اینکه دنبال ‌ کنندگان استیضاح وزیر صمت، بیش از اینکه دغدغه وزارت صمت را داشته باشند و رشد شاخص ‌ ها و پیشرفت امور برای ‌ شان اهمیت داشته باشد با ساکنان این روزهای خیابان سمیه مشکل دارند؛ به ‌‌ ویژه که تا کوچک ‌ ترین خبری درباره استیضاح از سمت بهارستان بلند می ‌ شود جولان مترصدین وزارت و تیم ‌ های رسانه ‌ ای آنها بیش و پیش از هر چیز جلب توجه کرده و این گزاره را به ذهن متبادر می ‌ کند که فاطمی یا صمت؟ مسئله این است...

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین