-

داستان گرانی بلیت هواپیما چگونه به پایان می‌رسد؟

داستان گرانی بلیت هواپیما چگونه به پایان می‌رسد؟

داستان گرانی بلیت هواپیما چگونه به پایان می‌رسد؟

مدتی است که برخی از شرکت ‌ های هواپیمایی اقدام به فروش بلیت با قیمت ‌ های بالاتر از نرخ مصوب کرده ‌ اند و طبق اعلام سازمان هواپیمایی با شرکت ‌ های متخلف برخورد خواهد شد. گران شدن قیمت ‌ های هواپیما مطرح شد و البته این تخلفی بود که صورت گرفته است و برخی از مسیرها ۵۰ الی ۱۰۰ درصد افزایش نرخ داشته است و با کمی جست ‌ وجو در سایت ‌ های فروش می ‌ توان دید مسیرهای مختلف قیمت ‌ ها از ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. با توجه به اینکه شرکت هواپیمایی اعلام کرده بود تا وقتی ستاد تنظیم بازار افزایش را تایید نکند این افزایش غیر قانونی است اما برخی از شرکت ‌ ها درست به افزایش نرخ زده ‌ اند. این در حالی است که بررسی از سایت ‌ های فروش بلیت هواپیمایی نشان می ‌ دهد که برای برخی مسیرها مانند تهران- مشهد، تهران-شیراز، تهران-کیش و … بلیتی وجود ندارد و عرضه بلیت در برخی از مسیرها به شدت کاهش پیدا کرده است. صمت در این گزارش به بررسی افزایش نرخ بلیت هواپیما پرداخته است.

محدودیت ها به دلیل افزایش تقاضا است

مناقشه درباره درخواست شرکت ‌ های هواپیمایی برای افزایش نرخ بلیت بالاگرفته است؛ ازیک ‌ طرف ایرلاین ‌ ها معتقدند بنا به آنچه در شورای عالی هواپیمایی تصویب ‌ شده، افزایش نرخ بلیت قانونی بوده و از طرف دیگر سازمان هواپیمایی کشوری اگرچه با افزایش نرخ موافق است، اما آن را ملزم به ابلاغ از سوی ستاد تنظیم بازار می ‌ داند. درعین ‌ حال درحالی ‌ که هفته گذشته برخی از ایرلاین ‌ ها با توجیه قانونی بودن، قیمت ‌ های بلیت را تا ۳۰ درصد افزایش دادند، با انتشار اخبار این موضوع، دادستانی به داستان ورود کرده و شرکت ‌ ها را ملزم کرد که قیمت ‌ ها را به قبل از افزایش برگردانده و وجه ‌ های اضافی دریافت ‌ شده را هم به مسافران بازگردانند.

حسام قربانعلی، روابط عمومی ایران ایرلاین درخصوص کمبود بلیت هواپیما به مهر گفت: تعداد پروازهای داخلی محدود است و به طور مثال برای مشهد در روز سه پرواز انجام می ‌ شود با توجه به اینکه ماه رجب و شعبان است و متقاضی زیاد کمبود بلیت کاملاً طبیعی می ‌ باشد.

وی در ادامه بیان کرد: اینکه نبود پروازها برای افزایش نرخ بلیت باشد اشتباه است و این کار را فقط چارترها انجام می ‌ دهند و ایرلاین ‌ ها که مستقیم می ‌ فروشند چنین کاری را نخواهند کرد با توجه به اینکه فروش از طریق سامانه ‌ های دولتی نظارت می ‌ شود درحال ‌ حاضر برای مسیرهایی مانند خوی، دشت مغان و.. پرواز است اما برای بندرعباس، چابهار، مشهد و.. بلیت وجود ندارد این هم به خاطر حجم بالای تقاضا است با توجه به اینکه پرواز استند بایی وجود ندارد و همه پروازها صورت می ‌ گیرد.روابط عمومی ایران ایرلاین درخصوص افزایش نرخ بلیت هواپیمایی گفت: افزایش نرخ بلیت ‌ ها به ‌ شرط تخصیص هواپیما و تقویت ناوگان هوایی میسر خواهد شد.

افزایش قیمت بلیت غیر قانونی است

میراکبر رضوی، مدیرکل روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری درخصوص کمبود بلیت پروازها به خبرنگار مهر گفت: با توجه به اینکه تعطیلات وجود دارد مردم به دنبال بلیت هستند نه تنها بلیت هواپیمایی بلکه بلیت ‌ های راه ‌ آهن و اتوبوس و… هم محدود است و تقاضا در این مدت زیاد است و می ‌ توان گفت ۹۰ درصد متقاضیان ناراضی هستند با توجه به اینکه ناوگان ‌ های فعال هرروز در حال انجام هستند. وی در ادامه بیان کرد: به طور مثال شب میلاد امام رضا (ع) حدود ۲۰۰ هزار نفر متقاضی وجود دارد و فقط ۱۰۰ هزار نفر می ‌ توانند بلیت تهیه کنند و ما شرمنده ۹۸ درصد مردم می ‌ شویم و این ربطی به افزایش نرخ بلیت ندارد چرا که پروازها محدود است و تقاضا بالا بنابراین اینکه بگویم برای افزایش نرخ بلیت است اشتباه می ‌ باشد. مدیرکل روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری درخصوص افزایش نرخ بلیت ناوگان هوایی گفت: بررسی ‌ ها انجام شده است اما تا زمانی که به سازمان ‌ ها ابلاغ نشود افزایش بلیت غیر قانونی است. سازمان هیچ ‌ گونه ابلاغیه ‌ ای برای افزایش قیمت ‌ ها نداده است و هرگونه افزایش نرخ تخلف است و با متخلفین طبق قانون برخورد خواهد شد. وی در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه شرکت ‌ ها اعلام کرده ‌ اند افزایش قیمتی داده نشده و شرکت ‌ های وابسته چنین کاری کرده ‌ اند و شرکت ‌ ها تخلفی نکردند اما این در حال بررسی است. مدیرکل روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری در پایان بیان کرد: از سال گذشته شرکت ‌ های هواپیمایی درخواست افزایش نرخ بلیت را داده ‌ اند و درحال بررسی است اما تصمیم ‌ گیری نشده و هیچ ابلاغی در خصوص افزایش ‌ ها داده نشده است و هرگونه تخلفی پیگیری خواهد شد.

افزایش ۳۰ درصدی نرخ بلیت هواپیما

مقصود اسعد سامانی، دبیر انجمن شرکت ‌ های هواپیمایی ایران در خصوص افزایش قیمت ‌ ها گفت: افزایش ۳۰ درصدی نرخ بعد از اربعین قرار بود انجام شود اما بعد از اربعین این اتفاق رخ نداد و افزایش ‌ ها اعمال نشد در ستاد تنظیم بازارها هم شنیده شده است تصویب شده است. وی در ادامه افزود: درحال ‌ حاضر هم ما درخواست افزایش ۴۷ درصد را داده ‌ ایم اما هنوز جوابی داده نشده است.

وی دلیل گرانی یکباره را اینگونه گفت: قول دولت را شرکت ‌ ها پذیرفتن اما ابلاغی نشد و سروصداها از سوی مردم ‌ نیست توسط کسانی است که از هواپیمایی استفاده می ‌ کنند.

اسعد سامانی خدمات فرودگاهی با بیان اینکه از سال ۹۰ تا ۱۴۰۱ ، ۹۰ درصد افزایش داشته است و این روند افزایشی بخش خدمات ‌ دهی را زمین می ‌ زند، گفت: ما هیچ کار غیر قانونی انجام نداده ‌ ایم و افزایش نرخ بلیت کاملاً قانونی است و مجلس هم تأیید کرده است در ماده ۵۳ برنامه ششم توسعه آزادسازی نرخ بلیت هواپیمایی جز تکالیف دولت است.

دبیر انجمن شرکت ‌ های هواپیمایی ایران گفت: اگر نرخ آزاد نشود سود فروش بلیت ‌ ها در جیب دلالان می ‌ رود. درحال ‌ حاضر افزایش ۳۰ درصد است و طبق مصوبه شورای ‌ عالی هواپیمایی داشته و ما اعتقاد داریم نرخ بلیت باید آزاد شود میانگین افزایش ۳۰ درصد است با توجه به نوسانات معمولاً ۶۵ درصد فروش نرخ شرکت ‌ های هواپیمایی است.

این مقام مسئول اظهار کرد: ما مطیع دادستان هستیم ولی بحث قانون است و اگر قانون (آزادسازی نرخ بلیت) را قبول داریم آن را اجرا کرده ‌ ایم.

افزایش نرخ پیش از تصویب ستاد تنظیم بازار را قبول نداریم

محمد محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره افزایش نرخ بلیت هواپیما از سوی برخی ایرلاین ‌ ها که در روزهای گذشته خبرساز شده، توضیح داد: قانون ‌ گذار بر اساس قانون هواپیمایی کشوری، تعیین نرخ تعرفه ‌ های هوایی را بر عهده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گذاشته است؛ پس از آن قانون برنامه پنجم توسعه اصلاحیه ‌ ای به این قانون داشت برای اینکه متنوع ‌ سازی نرخ اتفاق بیفتد که این قانون سال ۱۳۹۴ ابلاغ و اجرا شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: چند دوره هم تعیین نرخ بلیت به این صورت بود که انجمن هواپیمایی نرخ را اعلام می ‌ کرد و سازمان هواپیمایی در یک کارگروه این نرخ را تعیین می ‌ کرد و درنهایت بلیت به فروش می ‌ رسید؛ اما از سال گذشته و به دنبال آن برای امسال، رئیس ‌ جمهوری ابلاغ کردند که هرگونه افزایش نرخ باید در ستاد تنظیم بازار تأیید شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه از زمان استقرار دولت، نرخ بلیت هواپیما افزایشی نداشته، افزود: از سال گذشته نه تنها افزایش نرخ ندادیم بلکه حتی با همکاری شرکت ‌ ها در آذر قیمت ‌ ها را به صورت داوطلبانه به صورت میانگین ۱۵ درصد هم کاهش دادیم. با وجود این از ابتدای امسال، به دلیل افزایش حقوق و دستمزد، افزایش نرخ ارز و دلایل مختلف دیگر، شرکت ‌ های هواپیمایی درخواست افزایش نرخ بلیت هواپیما را داشتند.

محمدی بخش ادامه داد: اما باید توجه داشت که این موضوع یک فرآیند قانونی دارد، ابتدا در کمیسیون ‌ های تخصصی بحث می ‌ شود، در شورای ‌ عالی مطرح می ‌ شود، نظرات ستاد تنظیم بازار و شورای رقابت گرفته می ‌ شود و بعد از نهایی شدن، بر اساس مصوبه رئیس ‌ جمهوری توسط ستاد تنظیم بازار ابلاغ می ‌ شود؛ اگر این زنجیره تکمیل نشود، یعنی مصوبه انجام نشده است.

وی با بیان اینکه ما اعلام کردیم تا زمان ابلاغ ستاد تنظیم بازار، همان نرخ ‌ های قبلی باقی بماند، گفت: اینکه نظرات کارشناسی چه بوده و به چه افزایش قیمتی رسیدند، صرفاً نظرات کارشناسی است و تا زمانی که به تصویب ستاد تنظیم بازار نرسد و ابلاغ نشود، فرآیندش را تکمیل نکرده است. اکنون هم در حال پیگیری هستیم و هر نظری که ستاد تنظیم بازار بدهد، فصل الخطاب است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به اینکه در صورت جریمه ایرلاین ‌ ها، آنها ملزم به پرداخت جریمه هستند، گفت: وقتی میگوییم هزینه ‌ ای را خارج از مصوبه قبول نداریم، یعنی شرکت ‌ ها باید صبر کنند تا زمانی که افزایش نرخ به تصویب ستاد تنظیم بازار برسد؛ در نتیجه پیش از آن هر افزایشی در این حوزه، خلاف رویه ‌ های جاری است، و هر زمانی که ستاد تنظیم بازار ابلاغ کرد، می ‌ توانند افزایش نرخ را اعمال کنند. اینکه هرکس بخواهد بر اساس برداشت خودش یا نظرات کارشناسی، نرخ را افزایش دهد، به صلاح نیست بلکه باید منتظر باشیم فرآیند قانونی تکمیل شده و افزایش نرخ ابلاغ شود.

محمدی بخش ادامه داد: همه ما باید به دستورات دولت تمکین کرده و دستور رئیس ‌ جمهوری را مبنی بر اینکه افزایش نرخ در ستاد تنظیم بازار انجام می ‌ شود، اجرا کنیم. در زمینه تخلف ‌ ها هم مرجع قضائی تصمیم گیر است؛ البته ما هم دوست نداریم این اتفاق بیفتد و ترجیح می ‌ دهیم که این اتفاق در یک فضای رقابتی مناسب انجام شود و همانطور که در هر حوزه ‌ ای مردم تا کنون همراهی کردند، این فرآیندها اتفاق بیفتد، ضمن اینکه ما باید ملاحظه بخش ‌ های عملیاتی را هم داشته باشیم.

سخن پایانی

آنچه مسلم است جنجال بر سر موضوع نرخ بلیت هواپیما هنوز به نتیجه نرسیده است. ایرلاین ‌ ها اصرار دارند که به دلیل افزایش هزینه ‌ هایشان ازجمله تورم و افزایش نرخ ارز در یک سال گذشته، ناچار به افزایش نرخ بلیت هواپیما هستند. هم ‌ زمان سازمان هواپیمایی کشوری اگرچه با افزایش نرخ بلیت موافق است اما این کار را ملزم به ابلاغ ستاد تنظیم بازار می ‌ داند. در عین ‌ حال برخی ازجمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی که با گران شدن بلیت از اساس ابراز مخالفت کرده ‌ اند. در این میان موضوع دیگری که منجر به ایجاد سئوال شده، کمبود بلیت هواپیما در برخی از مسیرهاست. درحالی ‌ که بلیت هواپیما برای سفرهای نوروزی در وب ‌ سایت شرکت ‌ های هواپیمایی برای فروش گذاشته ‌ شده، اما برای برخی تاریخ ‌ ها نمی ‌ توان بلیتی پیدا کرد. این موضوع این شائبه را ایجاد کرده که ایرلاین ‌ ها به ‌ عمد و باهدف فشار به سازمان هواپیمایی و ستاد تنظیم بازار، از فروش بلیت خودداری می ‌ کنند.این اختلاف بین سازمان هواپیمایی کشور انجمن هواپیمایی تا به امروز باعث شده تا نرخ بلیت هواپیما افزایش پیدا کند و به نرخ ثابت بازنگردد اما باید دید افزایش ۳۰ درصدی یا ۴۷ درصدی اعمال خواهد شد یا خیر؟

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین