-
با دریافت کارت دیجیتال واکسیناسیون کرونا

مجوز سفر در جیب شماست

در کشورهای مختلف مجوز حضور مردم در مکان‌هایی مثل ورزشگاه‌ها، سینماها و... و انجام فعالیت‌های مختلف مانند سفرهای داخلی و خارجی به افرادی داده می‌شود که هر دو دوز واکسن را دریافت کرده باشند.

به گزارش صمت طی هفته‌های گذشته تعداد بسیار زیادی واکسن از مبادی مختلف به کشور وارد شده و واکسیناسیون به‌سرعت در حال انجام است. از سوی دیگر، در هفته‌های اخیر مباحثی در این زمینه و شرطی‌شدن فعالیت‌ها برای واکسینه‌شده‌ها و کسانی که واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند مطرح شده است.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت سیزدهم از نخستین روزهای وزارتش وعده‌های امیدبخشی برای بهبود وضع موجود داد. اتمام واکسیناسیون گروه‌های هدف تا دهه فجر یکی از آن‌ وعده‌ها بود که با افزایش تعداد مراکز واکسیناسیون کرونا و سرعت‌بخشی به واردات واکسن به این امر نزدیک می‌شویم.

وزیر بهداشت برای مقابله با افرادی که از تزریق واکسن خودداری می‌کنند نیز اعلام کرد: در آینده ملاک برای ارائه خدمات عمومی بانک‌ها و هتل‌ها، دریافت بلیت هواپیما و اتوبوس و همچنین تردد در مکان‌هایی مانند سینما، داشتن کارت واکسن افراد است.

پس از صحبت‌های وزیر بهداشت و اعمال لزوم تزریق واکسن برای دریافت خدمات، وزیر راه و شهرسازی هم با بیان اینکه واکسینه‌شده‌ها می‌توانند از سفرهای هوشمند بهره‌مند شوند، گفت: اجرای سیستم هوشمند کرونا مدتی است مورد بحث و بررسی قرار گرفته و براساس آن، مقرر شده اطلاعات افرادی که هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند، وارد این سیستم شود و محدودیت‌های کرونایی مانند ممنوعیت‌های سفر برای آنها لغو شود و حتی می‌توانند به سفرهای خارجی بروند.

کارتی برای افرادی ‌که قصد سفر دارند

از حدود یک هفته پیش و با سرعت گرفتن روند واکسیناسیون وزارت بهداشت از آغاز صدور کارت دیجیتال واکسن کرونا برای افرادی ‌که قصد سفر خارج از کشور را دارند و دو دوز واکسن دریافت کرده‌اند، خبر داد.

انتشار چنین اخباری برای افرادی ‌که دو دوز واکسن دریافت کرده‌اند اهمیت پیدا کرد و از طرفی دیگر گروه‌های واجد شرایطی که تاکنون واکسن دریافت نکرده بودند به تکاپو افتادند و برای دریافت واکسن اقدام کردند.

علی شریفی‌زارچی، سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره کارت واکسن دیجیتال می‌گوید: از آنجا که شرط ورود به بسیاری از کشورهای جهان تزریق دو دوز واکسن و داشتن کارت واکسیناسیون است با اقدامات و تدابیر انجام‌شده، صدور این کارت دیجیتال دو زبانه برای افرادی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند، آغاز شده است.

وی با بیان اینکه همه افرادی که واکسن زده‌اند چه نوبت اول و چه نوبت دوم می‌توانند از این طریق اطلاعات کارت واکسن دیجیتال کرونا را دریافت کنند، می‌گوید: افرادی که نوبت اول واکسن را دریافت کرده‌اند برای‌شان پیامکی ارسال می‌شود و اطلاعات پس از نوبت اول تزریق را در کارت خود دریافت می‌کنند و افرادی که هر دو نوبت را تزریق کرده‌اند اطلاعات کامل واکسیناسیون خود را در کارت دیجیتال واکسیناسیون خواهند داشت.

کارت واکسن کرونا برای تردد در شهر

با این‌ حال، به‌ نظر می‌رسد صدور این کارت‌های دیجیتال واکسن کرونا محدود به سفرهای خارجی نیست و احتمالا به‌زودی ترددهای درون‌شهری نیز با این کارت‌های دیجیتال کنترل می‌شوند.

نادر توکلی، معاون درمان ستاد ملی مقابله با کرونا استان تهران گفت: برای تردد راحت‌تر افراد در سطح شهر، تصمیم به‌ صدور کارت‌های با عنوان کارت واکسیناسیون ‌هوشمند یا دیجیتال گرفته شده است.

معاون درمان ستاد ملی مقابله با کرونا استان‌ تهران در برنامه زنده شبکه خبر اظهار کرد: بسیاری از افراد جامعه تصور اشتباهی درباره ‌تزریق واکسن کرونا دارند و معتقدند نباید واکسن بزنند اما این در حالی است که هر‌کدام از واکسن‌های موجود در کشور جزو واکسن‌های دارای تاییدیه سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت است.

توکلی درباره سامانه کارت دیجیتال کرونا گفت: وزیر بهداشت برای تردد راحت‌تر افراد در سطح شهر و مکان‌هایی از جمله سینما، تصمیم به ‌صدور کارت‌هایی با عنوان کارت واکسیناسیون هوشمند یا دیجیتال گرفت.

این کارت نشان می‌دهد افراد واکسن زده‌اند یا خیر، چند د‌ز تزریق کرده‌اند و در سلامت کامل به ‌سر می‌برند یا خیر.

گذرنامه واکسن کرونا در راه است

اتحادیه اروپا، برخی از دولت‌های آسیایی و صنعت هوایی در تلاش هستند درآمد خود از تعطیلات را به دلیل بیماری همه‌گیر کرونا از دست ندهند. آنها در حال تهیه گذرنامه‌های واکسن کووید-۱۹ برای کمک به آغاز سفرهای بین‌المللی هستند. این افراد و نهادها در حال کار روی سیستم‌هایی هستند که به مسافران امکان می‌دهد از اپلیکیشن‌های تلفن همراه برای اثبات واکسیناسیون خود استفاده کنند.

در این صورت نیاز به قرنطینه در مقصد یا حتی تست‌های کرونا ‌ر‌فع می‌شود. اما با وجود تلاش‌های متعدد، فقدان یک سیستم مرکزی بین‌المللی برای تایید الکترونیکی وضعیت واکسیناسیون به چشم می‌آید. این پروژه‌ها همچنین با چالش‌های فنی روبه‌رو هستند و سوالاتی درباره حریم خصوصی و نابرابری‌ها در واکسیناسیون را ایجاد می‌کند.

گذرنامه‌های واکسیناسیون یک لایه دیجیتالی دیگر به بسیاری از برنامه‌های موجود در زمینه ویروس کرونا و کنترل ردیابی ارتباط‌ها در بسیاری از کشورها و ایالات متحده امریکا اضافه می‌کند. چنین گواهینامه‌هایی برای استفاده در داخل کشور برای رفع محدودیت‌ها مورد بحث قرار گرفته است.

بسیاری مخالف الزام ارائه آن برای حضور در بارها، کنسرت‌ها و رویدادهای ورزشی هستند. با این حال، انگیزه بیشتری برای استفاده از آنها در سفرهای بین‌المللی وجود دارد به‌ویژه کشورهایی مانند ایسلند که مرزهای خود را تنها روی مسافران واکسینه‌شده باز می‌کنند و دیگر کشورها مانند عربستان سعودی اجازه می‌دهند شهروندان واکسینه‌شده به خارج از کشور سفر کنند.

تصمیم هفته گذشته اتحادیه اروپا برای گشودن مرزهای خود به روی مسافران کاملا واکسینه‌شده فوریت این موضوع را بیشتر نشان داد. آزمایش‌ها برای صدور گواهینامه دیجیتال اتحادیه اروپا در حال انجام است که همزمان نتایج تست کووید-۱۹ یا بهبود از بیماری را علاوه‌بر واکسیناسیون تایید می‌کند.

این گواهی‌ها به ساکنان کشورهای اروپایی اجازه می‌دهد تا به دوستان و اقوام خود در سراسر ۳۰ کشور اروپایی سر بزنند یا برای تفریح به صورت توریستی مسافرت کنند. هنوز مشخص نیست که گواهی مسافران در اتحادیه اروپا که ایستگاه‌های بازرسی در مرز داخلی ندارند دقیقا از کجا و چگونه بررسی می‌شود.

مقامات در بروکسل می‌گویند که این کار برعهده تک‌تک کشورها است. ایده این است که مسافران کد کیوآر (QR-code) خود را روی تلفن‌های داشته باشند تا بتوانند آن را در فرودگاه، ایستگاه قطار و... با استفاده از یک برنامه تایید رسمی اسکن کنند. سازمان جهانی بهداشت اثبات واکسیناسیون را به‌عنوان الزام در سفرهای بین‌المللی به دلیل توزیع نابرابر واکسن توصیه نمی‌کند.

سخن پایانی

بنابراین می‌توان گفت‌ ثبت‌نام کارت دیجیتال واکسن کرونا موضوعی نیست که برای نخستین‌بار در کشور ما انجام شده باشد‌، بلکه بسیاری دیگر از کشورهای پیشرفته این برنامه را انجام داده و بسیار هم مناسب بوده است. به هر حال، اکنون هم با توجه به راه‌اندازی این سامانه در کشور، افراد واکسینه‌شده می‌توانند با ورود به آن نسبت به ثبت‌نام برای دریافت کارت واکسن خود اقدام کنند؛ افرادی که قبلا واکسن دریافت کرده و طی دو هفته آینده قصد سفر به خارج از کشور را دارند از هم‌اکنون می‌توانند با مراجعه به‌ نشانی vcr.salamat. gov.ir ثبت‌نام کنند.

نشانی اینترنتی کارت دیجیتال واکسن حاوی QR-Code حداکثر یک روز پس از ثبت‌نام به ‌افراد پیامک می‌شود. در هنگام ثبت‌نام، ورود دقیق اطلاعات گذرنامه شامل نام و نام‌خانوادگی به ‌زبان انگلیسی و شماره گذرنامه ضروری است. در صورتی‌که نام و نام‌خانوادگی انگلیسی با گذرنامه دقیقا منطبق نباشد یا شماره گذرنامه نادرست وارد شود، ممکن است از ورود افراد به ‌کشور مقصد جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*