عرضه خودرو در بورس کالا موجب گرانی و آسیب به مصرفکننده میشود
فرشاد مقیمی، معاون وزیر صمت و رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، با انتقاد از عرضه خودرو در بورس کالا، اعلام کرد که این روش نهتنها راهحل مناسبی برای ساماندهی بازار نیست، بلکه موجب افزایش قیمتها و تضعیف حقوق مصرفکنندگان شده است.

فرشاد مقیمی با اشاره به تجربه عرضه خودرو در بورس کالا طی سالهای گذشته، اظهار داشت: «عرضه کالای نهایی در بستری که ذاتاً برای رقابت و کشف قیمت بالاتر طراحی شده، رضایت مصرفکننده نهایی را تأمین نمیکند.»
وی با بیان اینکه هدف اولیه ورود خودرو به بورس کالا، ایجاد شفافیت و حذف واسطهگری بود، افزود: در عمل، این سازوکار باعث افزایش قیمت خودرو برای خریداران واقعی شده و بخش عمدهای از معاملات توسط واسطهها و خریداران سرمایهای انجام میشود؛ در نتیجه، مصرفکنندهای که نیاز واقعی به خودرو دارد، از خرید مستقیم محروم میماند.
مقیمی با اشاره به عرضه حدود ۵۰ هزار دستگاه خودرو در بورس کالا در سال ۱۴۰۱، تأکید کرد که قیمت کشفشده در این بازار بالاتر از قیمت مدنظر تولیدکنندگان بود و این موضوع نظم بازار را برهم زد.
او افزود: «سیاست وزارت صمت بر ثبات قیمت و توزیع عادلانه متمرکز است و عرضه خودروهای اقتصادی در بورس کالا با این اهداف همخوانی ندارد. این اقدام میتواند فاصله قیمت کارخانه و بازار آزاد را بیشتر کند.»
معاون وزیر صمت همچنین نسبت به اقدامات خارج از چارچوب قانونی هشدار داد و گفت: هرگونه تصمیم خودسرانه، مانند تلاش برای عرضه خودرو در بورس، میتواند موجب اختلال در بازار شود. وزارت صمت و سازمان ایدرو بهعنوان نهادهای تنظیمگر، موظف به حفظ منافع مردم هستند و با هر اقدامی که منجر به گرانفروشی یا بیثباتی بازار شود، مخالفت خواهند کرد.