-
نویسنده<!-- -->:<!-- --> <!-- -->رپورتاژ

پالت پلاستیکی یا پالت چوبی؟ مقایسه، مزایا و مشخصات هر کدام

پالت‌های چوبی و پالت پلاستیکی جزء وسایلی هستند که امروز در صنایع مختلف با کاربرد‌های متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پالت پلاستیکی یا پالت چوبی؟ مقایسه، مزایا و مشخصات هر کدام

پالت‌های چوبی و پالت پلاستیکی جزء وسایلی هستند که امروز در صنایع مختلف با کاربرد‌های متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پالت‌‌ها هرکدام دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند که باعث می‌شود در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند. در ادامه به بررسی دقیق این پالت‌ها، ویژگی‌های هرکدام و تفاوت‌های آن‌ها پرداخته ایم. با دانستن این نکات می‌توانید به راحتی به انتخاب پالت مناسب برای سازه خود بپردازید.

پالت چوبی چیست؟

پالت چوبی یک نوع سازه مستطیل شکل است که از تیرهای چوبی ساخته شده است و در صنایع مختلف برای نگهداری و حمل بارها استفاده می‌شود. این پالت‌ها عموماً در صنعت حمل و نقل، انبارداری و توزیع کالاها استفاده می‌شوند. پالت‌های چوبی به دلیل قابلیت بازسازی، قابل حمل بودن، قابل استفاده بودن در شرایط مختلف، طول عمر طولانی و هزینه مناسب، بسیار محبوب هستند. این سازه‌ها معمولا از مقاومت و استحکام بسیار زیادی برخوردارند؛ به همین علت گزینه بسیار مناسبی برای استفاده در وسایل مختلف حمل و نقل است. درحقیقت ویژگی‌های منحصربه فرد این سازه باعث افزایش سرعت وسایل در صنعت حمل و نقل می‌شود. همچنین ویژگی‌های فوق العاده پالت‌های چوبی پاسخگوی نیاز بسیاری از کارخانه‌ها، شرکت‌ها و فضاهای دیگر هستند.

پالت پلاستیکی چیست؟

پالت پلاستیکی همانطور که از اسم آن برمی‌آید یک نوع سازه پالتی است که از مواد پلاستیکی ساخته شده است. این نوع پالت‌ها در اکثر موارد برای حمل و نقل کالاها و بارهای سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین این سازه‌ها به دلیل وزن سبک، مقاومت بالا در برابر رطوبت و خوردگی، قابلیت تحمل بار زیاد و توانایی بازیافت، جایگزین مناسبی برای پالت های چوبی-سنتی هستند. همچنین، پالت های پلاستیکی قابل شستشو و بسیار بهداشتی هستند و در صنایع غذایی و داروسازی نیز مورد استفاده می‌گیرند. البته قیمت این نوع پالت‌ها بسیار کمتر از پالت‌های چوبی است زیرا سازه‌های پلاستیکی عمدتاً از مواد بازیافتی ساخته می‌شوند. باتوجه به جنس پالت‌های پلاستیکی، بدیهی است که این سازه‌ها مقاوت چندانی نسبت به وسایل سنگین نداشته باشند؛ اما در مقابل به راحتی می‌توان آن‌ها را در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف تولید و عرضه کرد.

مشخصات و ویژگی‌های پالت‌های چوبی

پالت‌های چوبی یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین نوع پالت‌ها در صنعت هستند که از ویژگی‌های بسیار مناسبی برخوردارند. این سازه‌ها از چوب سخت و مقاوم ساخته شده‌اند که قادر به تحمل وزن بالا و فشار زیاد هستند. همچنین اکثر پالت‌های چوبی قابل بازیافت هستند و می‌توان آن‌ها را برای استفاده مجدد تعمیر کرد یا به عنوان سوخت استفاده کرد. به‌علاوه پالت‌های چوبی در مقایسه با سایر نوع پالت‌ها، قیمت کمتری دارند و به راحتی قابل تهیه هستند. البته لازم به ذکر است که هزینه این نوع پالت‌ها در مقابل پالت‌های پلاستیکی به نسبت بیشتر است.

علاوه‌بر موارد ذکر شده، باتوجه به اینکه چوب، ماده‌ای طبیعی است و در صورت دور انداخته شدن، قابل تجزیه و تحلیل است، پالت‌های چوبی به راحتی قابل بازیافت و استفاده دوباره هستند. همچنین نصب و جداسازی این نوع پالت‌ها به راحتی امکان پذیر است می‌توان از آن‌ها به سادگی برای حمل و نقل کالاها استفاده کرد. همچنین پالت‌های چوبی قابل سفارشی سازی هستند و مشتریان می‌توانند طرح، اندازه و شکل آن‌ها را براساس نیاز خود تعریف کنند؛ به این ترتیب با توجه به اینکه هزینه پالت‌های چوبی بیشتر از پالت‌های پلاستیکی است، با سفارشی سازی کردن، هزینه‌شان بسیار افزایش می‌یابد.

مشخصات و ویژگی‌های پالت‌های پلاستیکی

اکثر پالت‌های پلاستیکی از موادی مانند پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن یا پلاستیک بازیافتی تولید و عرضه می‌شوند. بنابراین ویژگی‌هایشان ارتباط مستقیمی با ویژگی‌های این مواد دارند. همچنین این پالت‌ها از ویژگی‎های منحصربه‌فردی برخوردارند به طوری‌که آن‌ها در صنایع و فضا‌های مختلفی همچون سردخانه، صنایع بسته بندی مواد غذایی، مناطق بارگیری همچون اسکله‌ها، صنایع آرایشی بهداشتی، صنایع تولیدات کالاهای کاغذی و... مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پالت‌های پلاستیکی، وزن کم آن‌ها است؛ علت این امر کم بودن وزن مواد تشکیل دهنده آن‌ها است. به همین ترتیب قیمت آن نیز نسبت به تمام پالت‌های دیگر بسیار کمتر است. به‌علاوه، کم بودن وزن آن باعث راحتی حمل و نقلش نیز می‌شود. همچنین این نوع پالت‌ها مقاوت بسیار بالایی نسبت به رطوبت دارند؛ به‌طوری‌که آن‌ها تا حد بسیار زیادی ضد آب هستند و شرایط رطوبت بالا قابل استفاده هستند. همچنین این نوع سازه‌ها از مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه برخوردار هستند؛ به این ترتیب می‌توانند به راحتی در برابر ضربه مقاومت کنند که این امر باعث جلوگیری از خراب شدگی کالا در حین حمل و نقل مي‌شود.

علاوه‌بر موارد ذکر شده، قابل شستشو بودن نیز یکی دیگر از مزایای پالت‌های پلاستیکی است. بنابراین به راحتی می‌توان این پالت‌ها را تمیز کرد. همچنین این سازه‌ها از عمر طولانی‌تری نسبت به پالت‌های چوبی برخوردار اند. علت این امر مقاوت بسیار بالای آن‌ها در قبال عوامل مختلف است. این امر به نحوی باعث صرفه جویی در هزینه‌های مربوط به ترمیم یا خرید مجدد پالت می‌شود. پالت‌های پلاستیکی دارای قابليت تحمل بار سنگین هستند و معمولاً در برابر وزن‌های بالا بسیار مقاوم هستند. پالت‌های پلاستیکی به دليل دارا بودن سطح صاف، خطرات بهداشتی نظير جذب باكتری، قارچ و حشرات را كم كرده و بهداشت كالاها را تضمين مي‌كنند.

مهم‌ترین تفاوت‌های پالت‌های چوبی و پلاستیکی

همانطور که در ابتدای متن نیز ذکر شد، هریک از این سازه‌ها دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند. این ویژگی‌ها باعث می‌شود هریک از این سازه‌ها برای یک صنعت مشخص کاربرد داشته باشد. در ادامه به بررسی اصلی‌ترین تفاوت‌های پالت‌های چوبی و پلاستیکی خواهیم پرداخت.

مقاومت

به صورت کلی یک پالت چوبی از مقاومت بالاتری نسبت به یک پالت پلاستیکی برخوردار است. به همین ترتیب پالت چوبی قادر به تحمل وزن بالاتر و ضربات سنگین‌تری نسبت به پالت پلاستیکی است. این درحالی است که پالت‌ پلاستیکی نیز نسبت به رطوبت، حشرات و خوردگی بسیار مقاوم‌تر است.

وزن

واضح و مبرهن است که پالت‌های چوبی به نسبت سنگین‌تر از پالت‌های پلاستیکی هستند؛ این امر باعث سهولت حمل و نقل و جابجایی وسایل توسط پالت‌های چوبی می‌شود؛ این درحالی است که حمل و نقل وسایل بسیار سنگین توسط پالت‌های پلاستیکی به ندرت امکان پذیر است.

قابل حمل و نقل

به طور کلی پالت‌های چوبی برای حمل و نقل در فضاهای باز مناسب‌تر هستند، زیرا به راحتی می‌توانند توسط جرثقیل یا لیفتراک جابجا شوند. از طرف دیگر، پالت‌های پلاستیکی برای حمل و نقل در فضاهای بسته و خطوط تولید مناسب‌تر هستند.

قابل استفاده در صنعت غذایی

پالت‌های پلاستیکی به دلیل عدم جذب رطوبت و مقاومت در برابر حشرات، برای صنعت غذایی مناسب‌تر هستند. در حالی که پالت‌های چوبی پس از قرارگیری و مجاورت حشرات و رطوبت، استحکام خود را از دست می‌دهد. بنابراین این سازه گزینه‌ مناسبی برای استفاده در صایع غذایی نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*