-
در گفت‌وگوی تولیدکننده لباس فرم مدارس با صمتمطرح شد:

منتظر بازگشایی حضوری مدارس هستیم

با آغاز ماه مهر و شروع سال تحصیلی جدید یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها تهیه لباس فرم مدارس برای دانش‌آموز است؛ روندی که گرچه طی این سال‌ها به‌تدریج سازکار خود را پیدا کرده بود و تولیدکنندگان مختصی برای آن شکل گرفته بودند، اما در دوران همه‌گیری ویروس کرونا نظم و روال گذشته را از دست داد و بسیاری از تولیدی‌ها نیز به تعطیلی کشیده شدند.

در حقیقت در سال گذشته به‌دلیل تغییر سیستم آموزشی از حالت حضوری به‌شکل مجازی، بسیاری از مدارس از تهیه لباس فرم دانش‌آموزی صرف‌نظر کردند و این موضوع تولید‌کنندگان لباس فرم مدارس را با مشکلات جدی مالی مواجه کرد.

البته به‌نظر می‌رسد در سال تحصیلی جدید با جدی‌تر شدن احتمال برگزاری حضوری کلاس‌های درس و بازگشت دانش‌آموزان به محیط مدرسه، استقبال مدارس نیز برای سفارش لباس‌های فرم بیشتر شده است. اما این تغییر و تحولات و احتمالات پیش روی نظام آموزشی کشور تا چه حد بر فعالیت واحدهای تولیدی لباس فرم مدارس و افزایش سودآوری آنها تاثیرگذار بوده است؟ آیا می‌توان به بازگشت رونق به این حوزه و اشتغال‌های ایجاد شده در بطن آن امیدوار بود؟ صمت به بهانه آغاز سال تحصیلی جدید گفت‌وگویی با اکرم عیوض‌خانی، عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک کشور و تولیدکننده فرم مدارس درباره این بازار انجام داده ‌است.

به‌طور کلی امسال بازار لباس فرم مدارس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

امسال باتوجه به احتمال بازگشایی مدارس به‌صورت حضوری، استقبال بیشتری از تهیه لباس فرم مدارس شده و به‌نظر می‌رسد شرایط نسبت به سال گذشته برای فعالان این حوزه مناسب‌تر باشد.

سال گذشته سفارش‌ها کاهش چشمگیری داشت و تعداد مدارسی که برای کل دانش‌آموزان لباس فرم تهیه کردند ناچیز و عموم سفارش‌ها برای مقاطع پیش‌دبستانی و کلاس‌اولی‌ها بود، اما امسال مدارسی که برای کل دانش‌آموزان سفارش لباس دادند خیلی بیشتر از سال گذشته بود.

با این حال آنچه مشخص است ما هنوز با شرایط سال‌های قبل از شروع همه‌گیری ویروس کرونا در کشور فاصله زیادی داریم و سودآوری از طریق تولید لباس فرم مدارس همچنان کمتر از سال‌های گذشته است.

آیا امسال همه مدارس برای سفارش لباس فرم اقدام کرده‌اند؟!

تعداد زیادی از مدارسی که سال گذشته از تهیه لباس فرم اجتناب کرده بودند، به‌دلیل فاصله دوساله ایجادشده از سفارش‌های قبلی دانش‌آموزان، امسال اقدام به سفارش لباس فرم کرده‌اند.

البته در مقابل تعدادی از مدارسی که سال گذشته لباس فرم دانش‌آموزان را به‌طور کامل سفارش داده بودند، به‌دلایل مختلفی از جمله اعتراض و گلایه برخی خانواده‌ها، در امسال تحصیلی تنها برای مقاطع پیش‌دبستانی و کلاس اول اقدام به سفارش لباس فرم کرده‌اند.

باتوجه به یک سال وقفه نسبی به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و مجازی شدن آموزش، تولیدکنندگان این صنف امسال مشکلی برای سفارش‌گیری تولیدات خود نداشتند؟!

کرونا و پیامدهای آن در ماه‌های گذشته مشکلات خاص خود را برای فعالان این صنف ایجاد کرده‌، اما در عین حال این همه‌گیری تا حدودی باعث بهبود وضعیت اطلاع‌رسانی در حوزه پوشاک مدارس نیز شد.

در این ایام به‌دلیل فعال شدن صفحات مجازی مدارس در محیط‌های مختلف مجازی بسیاری از مخاطبان این صفحات که در شهرستان‌ها حضور داشتند نیز با تولیدکنندگان آشنا شدند و برای سفارش لباس فرم مدارس با آنها تماس گرفتند.

در واقع به‌واسطه وجود فضای مجازی و محیط‌هایی مانند اینستاگرام دامنه فعالیت ما بیش از گذشته شد و به شهرستان‌ها نیز گسترش یافت.

اگر حجم سفارش‌ها و میزان فعالیت تولیدکنندگان لباس فرم مدارس را با سال‌های گذشته مقایسه کنیم، آیا امسال سال کاری قابل‌قبولی برای فعالان این عرصه بوده ‌است؟

به‌طور کلی اگر بخواهیم وضعیت سفارشات و تولید لباس فرم مدارس در امسال را با سال‌ گذشته مقایسه کنیم، باید گفت امسال میزان سفارش‌ها نسبت به سال گذشته که شاهد اوج شیوع ویروس کرونا کشور بودیم، تقریبا ۲ برابر شده، اما اگر بخواهیم میزان سفارشات امسال را با دوره پیش از همه‌گیری این بیماری مقایسه کنیم باید گفت ما همچنان نتوانستیم به حد نصابی بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد سفارشات لباس فرم مدارس در سال‌های پیش از شیوع کرونا در کشور برسیم.

آیا عامل دیگری هم در افزایش حجم سفارشات امسال نسبت به سال گذشته موثر بوده است؟

بله؛ گرچه استقبال بیشتر مدارس نسبت به سال گذشته برای سفارش لباس‌های فرم یکی از دلایل بهبود وضعیت تولید پوشاک مدارس در امسال بوده، اما نباید از این نکته غافل بود که بخشی از افزایش سفارش‌ها نیز به‌دلیل کاهش تولید‌کنندگان ناشی از تعطیلی بسیاری از کارگاه‌های تولید پوشاک مدارس طی ماه‌های گذشته بوده است.

درحال‌حاضر حجم قابل‌توجهی از سفارش‌های جدید پوشاک مدارس که به تولیدکنندگان فعال این حوزه داده می‌شود، سفارش‌هایی است که در سال‌های گذشته تولیدکنندگان دیگری تامین آن را بر عهده داشته‌اند، اما امسال به‌دلیل مشکلات مختلف از جمله مشخص نبودن برنامه کاری آینده اقدام به تعطیلی کارگاه‌ها و تولیدی‌های خود کرده‌اند.

براساس تجربه، بازار کار تولیدکنندگان لباس فرم مدارس امسال تا چه زمانی رونق خواهد داشت؟

باتوجه به اینکه وضعیت بازگشایی مدارس هنوز به‌درستی مشخص نشده و اعلام تصمیم‌ در این زمینه به آبان موکول شده، به‌نظر می‌رسد در صورت بازگشایی مدارس در آن مقطع زمانی، تولیدکنندگان لباس فرم مدارس تا پایان فصل پاییز نیز درگیر سفارش‌های مدارس مختلف باشند.

قیمت لباس فرم مدارس نسبت به سال‌های گذشته چه تغییراتی داشته است؟

درباره نرخ تمام‌شده لباس فرم مدارس باید گفت متاسفانه در طول یک سال گذشته نرخ مواد اولیه و نهاده‌های موردنیاز تولید این لباس‌ها به‌شدت با افزایش روبه‌رو بوده که این وضعیت بدون شک در نرخ تمام‌شده کالا تاثیر گذاشته است.

البته باتوجه به قیمت‌های فعلی بازار، نرخ این لباس‌های فرم همچنان از نظر اقتصادی به‌صرفه است و می‌توان گفت در برخی موارد این لباس‌های فرم با قیمتی حتی تا ۵۰ درصد کمتر از قیمت‌های بازار ارائه می‌شود.

امسال نرخ لباس‌های فرم مدارس باتوجه به جنس آنها که ممکن است از فاستونی کتان یا جین باشد، از حدود ۲۰۰ هزار تومان تا ۵۰۰ هزار تومان متغیر است.

اگر این ارقام را با نرخ‌های سال گذشته لباس‌های فرم که در بازه ۱۵۰ تا ۳۸۰ هزار تومان بود مقایسه کنیم، می‌بینیم که نرخ این کالا نسبت به سایر اقلام رشد کمتری داشته است.

در واقع تولید‌کنندگان با در نظر گرفتن توان مالی محدود خانواده‌ها سعی کرده‌اند با کاهش حاشیه سود، این بازار را برای خود حفظ کنند و این روندی است که متاسفانه هر سال شاهد آن هستیم.

باتوجه به پیامدهای همه‌گیری ویروس کرونا در بازار تولید لباس فرم مدارس، آینده را در این عرصه چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

پوشاک مدارس و تولید لباس فرم برای دانش‌آموزان همچنان از حوزه‌های بکر تولید پوشاک است و باوجود دردسرهای خاصی که دارد، می‌تواند زمینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری در حوزه پوشاک باشد، زیرا در هر حال به‌دلیل اینکه طرف قرارداد این تولیدی‌ها مدارس هستند، ریسک و احتمال زیان مالی آن بسیار پایین است.

در واقع اگر فعالیت مدارس به‌ روال عادی و حضوری بازگردد، می‌توان به حوزه تولید لباس فرم مدارس به‌عنوان یک زمینه مطلوب برای سرمایه‌گذاری و کارآفرینی امیدوار بود.

بسیاری از مدارس امید دارند از آبان کلاس‌ها حضوری تشکیل شود و به‌دنبال لباس فرم هستند. حتی برخی مدارس از حالا برای لباس اقدام کردند و پیش‌بینی می‌کنیم در ماه‌های اول سال تحصیلی جاری و حداقل تا پایان آبان این روند ادامه داشته باشد، این در حالی است که در گذشته پایان کار تولید لباس فرم مدرسه عموما آخر شهریور بود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*