-
بازار بی‌جان لوازم‌التحریر احیا می‌شود؟

آمادگی برای آغاز سال تحصیلی؛ از ۴۰۰ هزار تا ۴ میلیون تومان

چندی پیش، خبری مبنی بر هزینه‌ سنگین تامین لوازم موردنیاز دانش‌آموزان منتشر شد که واکنش نایب رئیس اتحادیه صنف فروشندگان نوشت‌افزار و لوازم مهندسی تهران را به همراه داشت.

چندی پیش، خبری مبنی بر هزینه ‌ سنگین تامین لوازم موردنیاز دانش ‌ آموزان منتشر شد که واکنش نایب رئیس اتحادیه صنف فروشندگان نوشت ‌ افزار و لوازم مهندسی تهران را به همراه داشت.

محمدرضا جویار، نایب رئیس اتحادیه صنف فروشندگان نوشت ‌ افزار و لوازم مهندسی تهران، ضمن رد خبری مبنی بر اینکه هزینه تهیه نوشت ‌ افزار کلاس اولی ‌ ها، امسال حدود یک ‌ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است، گفت: نرخ بهترین نوشت ‌ افزار برای دانش ‌ آموزان مقطع ابتدایی بیشتر از ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان نیست. صمت به همین بهانه در این گزارش سعی دارد به بررسی بازار نوشت ‌ افزار مدرسه بازار امسال با بپردازد.

گرانی، ذوق خرید مدرسه را کور کرد

هر سال از همان روزهای ابتدایی شهریور، بوی ماه مدرسه به پیشواز می ‌ آید، شهر به تکاپو می ‌ افتد و صفایی دیگر به خود می ‌ گیرد. هر چند با شیوع کرونا، مهر ماه و آغاز سال تحصیلی در دو سال گذشته، شکل دیگری به خود گرفت و اوضاع بازار لوازم ‌ التحریر نیز به تناسب آن درهم پیچید. وقتی حضور فیزیکی در مدرسه ‌ در کار نبود، عملا خریدی نیز برای آن انجام نمی ‌ شد. این روزها حال ‌ وهوای خانواده ‌ هایی که بچه مدرسه ‌ ای دارند، با بقیه متفاوت است. برخی از خانواده ‌ ها، دغدغه تهیه وسایل موردنیاز تحصیل فرزندان خود را دارند تا بتوانند آنها را به نحو شایسته ‌ ای، راهی مدرسه کنند. هر چند در شرایط اقتصادی کنونی، دیگر خرید مدرسه، برای همه، آن ذوق و هیجان قبل را ندارد و سرپرست ‌ خانوار با وجود هزینه ‌ های سنگینی که دارد، در این ماه هزینه دیگری را هم متحمل می ‌ شود. در این ‌ میان، بازار لوازم ‌ التحریر که ممکن است در طول سال، مشتری زیادی نداشته باشد، این روزها مشتری ‌ های زیادی به خود می ‌ بیند و نزدیکی به بازگشایی مدارس، به این بازار گرما می ‌ بخشد. دیدن ذوق بچه ‌ مدرسه ‌ ای ‌ ها برای خرید از مغازه ‌ های لوازم ‌ التحریر با آن زرق ‌ وبرق ‌ های مخصوص به خود، بسیار لذت ‌ بخش است. امسال افزایش نرخ کاغذ منجر به افزایش نرخ لوازم ‌ التحریر شد و با وجود اینکه بخش زیادی از لوازم ‌ التحریر موجود در بازار، تولید داخلی است، اما قیمت ‌ ها براساس تغییرات نرخ ارز و ورود برخی کالاها به بازار، تغییر می ‌ کند. این بازار پر از برندهای داخلی و خارجی است و البته چند سالی است که بسیاری از لوازم ‌ التحریر ایرانی، حسابی محبوبیت پیدا کرده ‌ اند. آماده کردن بچه ‌ ها برای مدرسه علاوه بر هزینه ثبت ‌ نام، لباس فرم و کتاب، نیازمند هزینه ‌ ای برای لوازم ‌ التحریر است که تامین آن در شرایط فعلی، هزینه سنگینی دارد. والدین با توجه به زمان و بودجه ‌ ای که دارند، مکان ‌ های متفاوتی را برای خرید انتخاب می ‌ کند. خرید از بازار تهران نیز حال و هوای خاص خود را دارد. پس از عبور از تیمچه ‌ های زیبا و قدیمی بازار، وقتی به بازار لوازم ‌ التحریر می ‌ رسیم، زرق و برق و جذابیت آن حسابی به چشم می ‌ آید. از دفترهای رنگی گرفته تا انواع خودکار با تنوع بالا در این بازارخودنمایی می ‌ کند.

در بازار لوازم ‌ التحریر کالاهای متنوع با قیمت ‌ های گوناگون عرضه می ‌ شود. به ‌ علاوه اینکه هر سال در شهریور، نمایشگاه نوشت ‌ افزار بر پا می ‌ شود که فرصت خوبی برای خرید لوازم ‌ التحریر با نرخ مناسب است. در این بین هستند کسانی که برای خرید لوازم ‌ التحریر به نزدیک ‌ ترین مغازه ‌ های فروش نوشت ‌ افزار محله خود می ‌ روند و تمام خریدهای خود را از آنجا انجام می ‌ دهند. در این صورت، ممکن است قیمت ‌ ها کمی بالاتر باشد. اگر برای خرید لوازم ‌ التحریر به سراغ سایت ‌ های اینترنتی بروید نیز قیمت ‌ های متفاوتی را مشاهده خواهید کرد. در این سایت ‌ های فروش اینترنتی، کالاهایی از طیف ارزان تا گران دیده می ‌ شود و بنا بر بودجه ‌ ای که فرد دارد می ‌ تواند خرید خود را انجام می ‌ دهد.

خرید مدرسه چقدر تمام می شود؟

نوشت ‌ افزار، کالای ضروری دانش ‌ آموزان به ‌ شمار می ‌ رود و با توجه به گرانی ‌ های این ‌ روزها، بسیاری از خانواده ‌ ها مجبورند برای فراهم کردن امکانات تحصیل فرزندشان، از دیگر خرج ‌ های زندگی کم کنند. با این حال، در سوی دیگر این بازار، عده ‌ ای بدون در نظر گرفتن شرایط مردم و مشکلات اقتصادی، اقدام به گران ‌ فروشی این کالای ضروری می ‌ کنند. به ‌ طور کلی، هر از گاهی نوسانات بازار موجب می ‌ شود، کنترل قیمت ‌ ها از دست مسئولان و متولیان نظارت بر بازار خارج شود. البته این گرانی ‌ گریزناپذیر، مسئله ‌ ای است که با تدبیر مسئولان، اصناف و دیگر نهادهای مرتبط، قابل کنترل است تا مردم متحمل هزینه ‌ های اضافه نشوند.

کوله پشتی لاکچری، ۲ میلیون تومان ناقابل!

از بین لوازم موردنیاز مدرسه، اول به سراغ کوله ‌ پشتی می ‌ رویم. کوله ‌ پشتی ‌ هایی که قیمت آنها متفاوت است. در بازار کوله ‌ پشتی، بچه ‌ های دبستانی بیشتر سراغ کیف ‌ و کوله ‌ هایی می ‌ روند که شخصیت کارتونی موردعلاقه آنها روی آن باشد و البته رنگ آنها هم شاد باشد. دانش ‌ آموزان دوره ‌ های بالاتر، بیشتر به سمت خرید کوله ‌ هایی با رنگ ‌ های تیره ‌ تر می ‌ روند. نکته دیگر برای خرید کیف و کوله، برند است. اینکه کوله ‌ پشتی یا کیفی که عرصه شده، تولید داخل است یا خارج، بر نرخ این محصول بسیار تاثیرگذار است. اگر کوله ‌ پشتی خوب و باکیفیتی خریداری شود، دوام بیشتری دارد و بچه ‌ ها می ‌ توانند مدت ‌ زمان طولانی ‌ تری از آن استفاده کنند. نرخ کوله ‌ پشتی ‌ های خارجی در بازار از یک میلیون تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. البته کوله ‌ پشتی ‌ هایی با قیمت بالاتر هم در بازار عرضه می ‌ شود. کوله ‌ پشتی ‌ های تولید داخل، قیمت ‌ های گوناگونی دارند و نرخ آنها از ۲۵۰ هزار تومان به بالاست و سقف قیمتی آنها، بستگی به جنس و نوع کوله دارد، اما به بیش از ۶۰۰ هزار تومان نمی ‌ رسد.

جامدادی را چند بخریم؟

جامدادی ‌ های موجود در بازار با طرح ‌ های جذاب و زیبا می ‌ تواند هر بچه ‌ ای را سرذوق بیاورد. برای خرید این جامدادی ‌‌ ها باید دست ‌ کم ۴۰۰ هزار تومان هزینه کرد. قیمت جامدادی ‌ های خارجی از ۴۰۰ هزار تومان شروع می ‌ شود و به ۷۰۰ هزار تومان نیز می ‌ رسد، اما نرخ جامدادی ‌ های ایرانی از ۱۵ تا ۱۰۰ هزار تومان، بسته به مدل آن متفاوت است.

دفترهای خوش آب و رنگ

مهم ‌ ترین قسمت خرید لوازم ‌ التحریر مدرسه به دفتر اختصاص دارد. دفترهایی با طرح ‌ ها و جنس ‌ های گوناگون و رنگ ‌ های جذاب که شور و شوق بچه ‌ ها برای درس را افزایش می ‌ دهد. این دفترها در انواع ۴۰ برگ، ۵۰ برگ، ۶۰ برگ، ۸۰ برگ، ۱۰۰ برگ و ۲۰۰ برگ در دو نوع ساده و سیمی تولید و عرضه می ‌ شوند. طرح برخی دفترها، شخصیت ‌ های کارتونی یا فوتبالیست ‌ های معروف و برخی دیگر ساده و رنگی هستند. نوع دیگری از این محصولات، دفترهای کلاسوری است که تا مدت ‌ ها قابل ‌ استفاده هستند. بسیاری از برندهای ایرانی به تولید دفترهایی با تصاویر ارزشی و تایپوگرافی ‌ های زیبا از قهرمانان ایران زمین، انیمیشن ‌ های ایرانی، طرح ‌ های فانتزی از کارتون ‌ های ایرانی، یا جلد پارچه ‌ ای با طرح ‌ های خاص، استفاده از خطاطی و طرح ‌ های سنتی، طبیعت و همچنین طرح ‌ های گرافیکی خلاقانه، طرح شهدا، طرح ‌ های گل ‌ دار و حتی چوبی به ترویج ارزش ‌ های فرهنگی می ‌ پردازند. این روزها جذابیت و طراحی دفترهای ایرانی به حدی رسیده که خریدار ممکن است این سوال در ذهنش ایجاد شود که آیا واقعا این ‌ دفترها ایرانی هستند. اما چه بخواهیم چه نخواهیم، دفترهای برند خارجی نیز به ‌ وفور در بازار وجود دارد. قیمت انواع دفتر ایرانی از ۲۰ هزار تومان شروع می ‌ شود و بسته به اینکه ۵۰ برگ، ۸۰ برگ، ۱۰۰ برگ یا ۲۰۰ برگ باشد نرخ آن متفاوت است. محدوده قیمتی برندهای ایرانی برای دفتر ۴۰ برگ ۱۵ هزار تومان، ۵۰ برگ ۲۰ هزار تومان، ۶۰ برگ ۴۰ هزار تومان، ۱۰۰ برگ ۶۸ هزار تومان و ۲۰۰ برگ ۱۰۰ هزار تومان است. در این بین، دفترهای لاکچری و جذابی را می ‌ بینید که قطعا ظاهرشان به سرعت شما را جذب خواهد کرد، اما دافعه ناشی قیمت بالای آنها از جذابیت ‌ شان بیشتر است. به ‌ عنوان مثال، نرخ دفترهای فانتزی و ۲۰۰ برگ به بالای ۲۰۰ هزار تومان می ‌ رسد.

تراش های یک میلیون تومانی!

نوبتی هم باشد، نوبت وسایل ریز مدرسه است. در این قسمت به نرخ انواع تراش می ‌ پردازیم. تزخ تراش ‌ های کوچک از ۹ هزار تومان شروع می ‌ شود. در این بین هستند افرادی که علاقه زیادی به تراش ‌ های رومیزی دارند؛ تراش ‌ های جذابی که روی میز قرار می ‌ گیرند و بسیاری از بچه ‌ ها و بزرگسالان آنها را می ‌ پسندند. نرخ این تراش ‌ ها نیز در محدوده ۳۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان است.

هزینه لازم برای خرید پاک کن

قیمت پاک ‌ کن نیز از ۱۱ هزار تومان شروع می ‌ شود و بسته به نوع آن، قیمت ‌ های گوناگونی دارند. بیشترین نرخ این محصول، ۳۰ هزار تومان است.

مداد نوکی

حداقل هزینه برای خرید مداد نوکی حدود ۱۶ هزار تومان است و هر قدر جنس آن بهتر باشد، این مبلغ بالاتر می ‌ رود. بیشترین هزینه برای خرید یک مداد نوکی خوب ۷۰۰ هزار تومان است. البته در این بین مداد نوکی ‌ هایی در بازار موجود است که بسیار لاکچری هستند. نرخ این مداد نوکی ‌ های خارجی به ‌ دلیل اینکه در ساخت آنها از طلا استفاده ‌ شده، به ۲۰ میلیون تومان هم می ‌ رسد. در کنار این محصول باید مغزی مداد نوکی نیز خریداری شود که نرخ آن از ۱۲ هزار تومان شروع می ‌ شود و به ۲۰ هزار تومان می ‌ رسد.

مداد سیاه چند؟

هزینه لازم برای خرید یک مداد سیاه از ۸ هزار تومان شروع می ‌ شود و به ۲۵ هزار تومان می ‌ رسد. تنوع بسیار زیادی در این محصول وجود دارد و به تناسب سلیقه هر فرد می ‌ توان خرید کرد.

مداد رنگی، ۱۷ میلیون ناقابل!

تهیه مداد رنگی از قسمت ‌ های جذاب خرید بوده و نرخ آن با توجه به جنس و برند آن، متفاوت است.

قیمت مداد رنگی ۱۲ رنگ با توجه به برند آن از ۳۵ هزار تومان شروع و به ۷۰۰ هزار تومان هم می ‌ رسد. مداد رنگی ۲۴ رنگ نیز از ۹۰ هزار تومان شروع و با توجه به برند و کیفیت آن، تا ۲ میلیون تومان در بازار عرضه می ‌ شود. در بازار مداد رنگی ‌ های ۱۰۰ رنگی هم موجود است که نرخ آنها به ۱۷ میلیون تومان هم می ‌ رسد.

قیمت خط کش در بازار

قیمت خط کش در بازار از ۲۰ هزار تومان شروع می ‌ شود و با توجه به جنس و اندازه آن تا ۱۵۰ هزار تومان فروخته می ‌ شود.

خودکار را چند بخریم؟

قیمت خودکار از ۵ هزار تومان شروع می ‌ شود و گاهی با توجه به برند و چندکاره بودن آن به ۲۵۰ هزار تومان می ‌ رسد. برخی از افراد در کنار رنگ ‌ های پرکاربرد، خودکارهای رنگی هم خریداری می ‌ کنند. قیمت خودکارهای ۶ رنگ در بازار از ۲۴ تا ۱۰۰ هزار تومان است.

برگه A ۴

بسته ‌ های ۱۰۰ برگی ورقه A ۴ از ۱۰۰ هزار تومان شروع می ‌ شود و تا ۱۵۰ هزار تومان به فروش می ‌ رسد.

خرید برچسب های اسم

برچسب ‌ های اسم نیز از آن دسته خریدهای مهم است که باید انجام شود. نرخ آنها در محدوده بسته ‌ ای ۲۴ هزار تومان تا ۳۵ هزار تومان است.

سخن پایانی

این روزها، بازار ساکت لوازم ‌ التحریر، پر از جنب ‌ وجوش شده و خانواده ‌ ها در کنار شهریه ‌ های نجومی مدارس، هزینه سنگینی نیز باید برای خرید نوشت ‌ افزار متحمل شوند. دانش ‌ آموزان در مدارس با شهریه بالا، لوازم ‌ التحریر لاکچری هم می ‌ خواهند. اگر خانواده ‌ ها برای فرزندان خود، لوازم ‌ التحریر خاص و برند تهیه کنند، هزینه لازم برای تهیه یک کوله ‌ پشتی با لوازم لاکچری، حدود ۴ میلیون تومان خواهد شد. از سوی دیگر، می ‌ توان لوازم ‌ التحریر ارزان را با حدود ۴۰۰ هزار تومان تهیه کرد که فقط شامل خرید یک دفتر، یک مداد و یک خودکار می ‌ شود. با این وجود می ‌ توان گفت تفاوتی ۱۰۰ درصدی بین بچه ‌ های قشر مرفه و ضعیف جامعه وجود دارد. با توجه به بررسی ‌ های صمت می ‌ توان گفت گاهی صحبت ‌ های برخی از مسئولان درباره هزینه ‌ ها درست است، اما در صورتی که حداقل ‌ ها تامین شود! هر چند گرانی کاغذ و هزینه ‌ های تولید، قیمت ‌ ها را بسیار جابه ‌ جا کرده، اما امیدواریم بازارمدرسه ۱۴۰۱ برای تولیدکنندگان نوشت ‌ افزار، به ‌ خوبی رقم بخورد و آنها را از ضرر و زیان سال ‌ های اخیر نجات دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین