-
افزایش مصرف برق کشور به‌دلیل افزایش بی‌سابقه دما

مصرف برق به مرز هشدار رسید!

مصرف برق به مرز هشدار رسید!

براساس داده‌های بین‌المللی، ایران اکنون به‌لحاظ میزان مصرف انرژی در جایگاه ششمین کشور با شدت مصرف انرژی بالا قرار دارد و این موضوع نشان می‌دهد مصرف انرژی در ایران به‌شدت ناکارآمد است. بالا بودن شدت مصرف انرژی ایران بیانگر این واقعیت است که میزان مصرف انرژی در ایران دست‌کم ۶۰ درصد از میانگین جهانی برای تولید کالا و خدمات مشابه بیشتر است.

از این‌رو شرکت توزیع برق تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد؛ به اطلاع مشترکان می‌رساند به‌دنبال افزایش کم‌سابقه دمای هوا، میزان مصرف برق در کشور افزایش بسیار زیادی پیدا کرده و به مرز هشدار نزدیک شده است.

در اطلاعیه شرکت توزیع برق تهران بزرگ آمده است: کارکنان خدوم شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ شبانه‌روز در تلاش هستند تا کوچک‌ترین اختلالی در تامین برق موردنیاز مشترکان برق پایتخت ایجاد نشود، اما حفظ پایداری شبکه بدون همراهی هموطنان امکان‌پذیر نخواهد بود. درخواست می‌شود به‌منظور همراهی در توزیع عادلانه انرژی اکیدا از استفاده از وسایل برقی پرمصرف همچون ماشین لباسشویی، اتو و جاروی برقی و استفاده از دور تند کولرهای آبی در ساعات اوج مصرف به‌ویژه در ساعات ۱۱ تا ۱۷ خودداری و در صورت استفاده از کولرهای گازی و سامانه‌های سرمایشی پرمصرف، دمای سامانه سرماساز را روی عدد 24یا25 درجه سانتیگراد تنظیم کنید.

تقاضای مصرف برق به‌شدت افزایش می‌یابد

علی‌اکبر محرابیان در جلسه مدیریت مصرف برق فصل گرم سال که در مرکز دیسپاچینگ ملی شرکت مدیریت شبکه برق ایران و با حضور مدیران ارشد صنعت برق کشور برگزار شد، گفت: همان‌طور که گزارش‌های سازمان هواشناسی نشان می‌دهد، در ۲ هفته پیش‌رو شاهد افزایش بی‌سابقه دما در سراسر کشور خواهیم بود که به‌دلیل همزمانی این افزایش دما در نقاط مختلف کشور، تقاضای مصرف برق به‌شدت افزایش می‌یابد.

به‌گزارش مهر، وزیر نیرو ادامه داد: استقرار گنبد حرارتی و افزایش شدید دما، تنها محدود به ایران نیست و کل منطقه غرب آسیا با این شرایط روبه‌رو است و گزارش‌ها نشان می‌دهد برخی کشورهای منطقه خلیج‌فارس که از زیرساخت‌های مناسبی نیز در حوزه برق برخوردار هستند، به‌ناچار نسبت به اعمال خاموشی اقدام کرده‌اند.

وی با تاکید بر این نکته که باوجود افزایش بسیار زیاد دمای هوا شاهد پایداری شبکه سراسری برق در ایران هستیم، افزود: باتوجه به شرایط ویژه‌ای که در آن قرار داریم، تمامی بخش‌های صنعت برق کشور اعم از نیروگاه‌ها، بخش انتقال و بخش توزیع، در آماده‌باش کامل هستند و نهایت تلاش خود را برای تولید و توزیع حداکثری برق در بخش‌های مختلف مصرفی انجام می‌دهند.

وزیر نیرو: در حوزه تولید با بالاترین ظرفیت ممکن در خدمت بخش‌های مختلف هستیم

محرابیان بااشاره به برگزاری جلسه مدیریت تولید و مصرف برق در مرکز دیسپاچینگ ملی در صبح روز شنبه خاطرنشان کرد: در این جلسه ظرفیت تولید برق کشور از طریق واحدهای مختلف نیروگاهی مانند نیروگاه‌های حرارتی، تجدیدپذیر، اتمی و برقابی مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد تا واحدهای محدودی که به‌دلیل تعمیرات از مدار خارج هستند، حداکثر تا ظهر روز بعد به مدار تولید وارد شوند تا در حوزه تولید با بالاترین ظرفیت ممکن در خدمت بخش‌های مختلف مصرف‌کننده برق باشیم.

وزیر نیرو مدیریت مصرف در بخش‌های مختلف را رمز عبور موفق از اوج بار امسال دانست و در این‌باره گفت: در 2 سال گذشته باوجود ناترازی موجود میان مصرف و تولید از طریق مدیریت مصرف توانستیم اوج بار مصرف برق را به‌نحو مطلوبی مدیریت کنیم و امسال نیز از این طریق می‌توانیم از اوج بار با موفقیت عبور کنیم.

وی بااشاره به سپرده شدن مدیریت مصرف در بخش خانگی به مردم یادآور شد: بخش عمده‌ای از مشترکان بخش خانگی در هفته‌های گذشته با برنامه‌های مدیریت مصرف همکاری داشتند که جا دارد از آنها تشکر کنیم، اما تعداد اندکی از مشترکان بخش خانگی نیز مصارف بالای ۲ تا ۳ برابر الگو دارند که در 2 هفته پیش‌رو ناگزیر هستیم به‌دلیل جلوگیری از تضییع حقوق دیگر مشترکان ابتدا نسبت به محدودسازی برق آنها در صورت لزوم نسبت به قطع برق آنها اقدام کنیم.

محرابیان در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم همکاری حداکثری بخش اداری با برنامه‌های مدیریت مصرف اشاره کرد و در این‌باره تاکید کرد: هدف‌گذاری انجام‌گرفته برای مدیریت مصرف در بخش اداری هزار و 500مگاوات بود، اما گزارش‌ها نشان می‌دهد حداکثر همکاری ادارات به هزار و 200 مگاوات رسیده است که این یعنی برخی ادارات به وظایف خود در حوزه کاهش مصرف برق عمل نمی‌کنند.

وزیر نیرو در همین رابطه بیان کرد: تاکید دولت همواره این بوده است که برنامه‌های مدیریت مصرف باید از بخش‌های دولتی آغاز شود و بر این اساس شرکت‌های توزیع موظف هستند برق آن دسته از اداراتی را که نسبت به کاهش مصرف برق خود اقدام نمی‌کنند، قطع کنند.

وی بااشاره به اهمیت ورود مولدهای خود تامین دستگاه‌های دولتی و نظامی به مدار تولید برق بیان کرد: مولدهای دستگاه‌های دولتی و نظامی باید به‌صورت مستمر در مدار باشند و این مراکز حتی‌المقدور لازم است برق موردنیاز خود را از طریق مولدهای خود تامین کنند.

محرابیان در بخش انتهایی سخنان خود با تاکید بر لزوم همراهی صنایع با برنامه‌های مدیریت مصرف در روزهای گرم امسال اظهار کرد: در بخش صنایع الگوی کامل و دقیقی از مدیریت مصرف از قبل طراحی شده است که بسیاری از صنایع با این برنامه هماهنگ هستند و تعداد اندکی از صنایع نیز که از برنامه‌ها تجاوز کرده‌اند، امیدواریم طی ۲ الی ۳ هفته آینده تمامی صنایع در چارچوب برنامه‌ها با صنعت برق همکاری کنند تا بتوانیم برق پایدار برای تمامی بخش‌ها باوجود شرایط سخت پیش‌رو تامین کنیم.

۲ هفته بسیارگرم پیش‌روی کشور قرار دارد

مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق  اعلام کرد: 2 هفته بسیارگرم پیش‌روی کشور قرار دارد و امید است با تامین برق پایدار و همکاری هموطنان عزیز، این روزها را پشت‌سر بگذاریم. در این رابطه باید گفت به‌ازای هر یک درجه افزایش دما،هزار و 800  مگاوات به‌میزان مصرف برق کشور افزوده می‌شود.

وی ادامه داد: این سامانه یا جبهه گرم تنها ایران را درگیر نمی‌کند، بلکه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیز تحت‌تاثیر این موج گرما قرار گرفته‌اند و مشکلاتی در شبکه توزیع برق آنها دیده شده است. حتی کشور کویت جدول خاموشی منتشر کرده، اما تا این لحظه شبکه برق کشور پایدار بوده و موفق به تامین برق مشترکان شده است.

سخنگوی صنعت برق گفت: پیش‌بینی شده است طی 2 هفته گرم پیش‌رو حد نصاب‌های جدیدی در مصرف برق ثبت شود، پس می‌طلبد که هموطنان عزیز کمک کنند تا قله‌های مصرفی را که ایجاد می‌شود، پشت‌سر بگذاریم.

مدیرعامل شرکت توانیر تاکید کرد: در این بین تمام صنعت برق بسیج شده‌اند، چه در نیروگاه و چه شبکه برق که یک مورد از این فعالیت جهادی در نیروگاه رامین مشاهده شد تا تامین برق به‌صورت پایدار انجام گیرد.

رجبی‌مشهدی یادآور شد: حتی اگر برق به‌میزان کافی هم وجود داشته باشد، احتمال بروز فشار بیش از حد بر شبکه‌های توزیع و نبود امکان تامین برق وجود دارد، در نتیجه نیاز است تا هموطنان مشارکت خود را در مصرف بهینه برق افزایش دهند.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران خاطرنشان کرد: در طول این 2 هفته، ابتدا مشترکان بزرگ صنعتی، عمده مشترکان کشاورزی، سایر مشترکان اداری و بخش عمومی کشور باید برنامه‌های مدیریت مصرف را به‌طورکامل و دقیق رعایت کنند تا این دوره را پشت‌سر

 بگذاریم.

سخنگوی صنعت برق اضافه کرد: از طرفی مشترکان خانگی بسیار پرمصرف و بدمصرف (که تعداد محدودی هستند) و میزان مصرف آنها بیش از ۲.۵ برابر الگو است، حتما مدیریت مصرف را رعایت کنند، چراکه در صورت عدم‌رعایت، شرکت ناگزیر به قطع برق آنها خواهد شد.

مصرف برق کشور به‌تنهایی معادل ۶۰ درصد مصرف ۲۷ کشور اروپایی است

مجتبی گیلوانژاد، رئیس پژوهشکده توزیع برق پژوهشگاه نیرو گفت: مصرف انرژی کشور ما به‌تنهایی از نصف مصرف ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا بیشتر است، به‌عبارتی ۶۰ درصد ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا انرژی مصرف می‌کنیم.

مجتبی گیلوانژاد افزود: از آنجایی که بیشتر برق کشور ما از سوختن گاز تولید می‌شود، افزایش دما علاوه بر اینکه موجب کاهش راندمان تولید می‌شود، افزایش مصرف انرژی کشور را هم به‌دنبال دارد.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه گرمای کنونی در کشور و حتی در دنیا بی‌سابقه است، کره زمین ۱۶ ماه پیاپی است که در حال شکستن رکورد گرمایش است، تا جایی که سیستم انتقال و توزیع کشور را در وضعیت بی‌سابقه‌ای قرار داده است.

وی اضافه کرد: با هر درجه افزایش دما، بار شبکه برق حدودهزار و 800مگاوات افزایش یافته است و ظرفیت تولید نیروی برق و تاسیسات شبکه بیش از ۴۰۰مگاوات کاهش می‌یابد. این یعنی اینکه با هر درجه افزایش دما، ناترازی بین تولید و مصرف بیش از ۲هزار و۲۰۰ مگاوات به شبکه تحمیل می‌شود؛ یعنی به‌ازای هر یک درجه افزایش میزان مصرف، اختلاف بین بار و تولید یا افزایش بار و کمبود تولید به ۲هزار و۲۰۰ مگاوات می‌رسد که همین امر منجر به ایجاد ناترازی می‌شود.

گیلوانژاد درباره راهکار عبور از این شرایط سخت را در مدیریت و کاهش مصرف دانست و افزود: مدیریت و کاهش مصرف مهم‌ترین راهکاری است که در حال‌ حاضر می‌توان مطرح کرد؛ کاری که در همه دنیا به‌شکل مستمر در طول سال انجام می‌شود.

رئیس پژوهشکده توزیع برق پژوهشگاه نیرو یادآور شد: عمده پیک شبکه برق به‌دلیل بارهای سرمایشی در فصل گرم است؛ بارهایی که بیشتر ناشی از استفاده غیراصولی از کولرهای گازی پرمصرف، کولرهای آبی راندمان‌پایین و سایر تاسیسات سرمایشی است؛ بنابراین راهکار مهمی که می‌تواند منجر به کاهش مصرف در بخش خانگی شود راهکارهایی از جمله قرار دادن دمای کولرهای گازی روی ۲۴ درجه یا کمتر، نصب سایبان روی کولرهای آبی و خاموش کردن چراغ‌های روشنایی در طول روز است و در بخش تجاری می‌توان با خاموش کردن روشنایی فضای مشاعات در ساعات خارج از زمان بهره‌برداری تجاری، پایین آوردن دمای سیستم سرمایشی پاساژها و مراکز تجاری و همچنین در بخش‌های صنعتی می‌توان با انجام ممیزی انرژی، بهبود مدیریت مصرف از جمله بهبود راندمان خطوط تولید و فرآیندهای صنعتی به کاهش مصرف در این دوره کمک کرد.

 گیلوانژاد درباره مقایسه مصرف کشور ایران با کشورهای عضو اتحادیه اروپا افزود: مصرف انرژی کشور ما به‌تنهایی از نصف مصرف ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا بیشتر است، به‌عبارتی ما ۶۰ درصد ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا انرژی مصرف می‌کنیم.

رئیس پژوهشکده توزیع برق پژوهشگاه نیرو، مشارکت مردم در کاهش میزان مصرف را کلیدی دانست و ادامه داد: بدون همکاری و همیاری مردم که همیشه هم به درخواست وزارت نیرو و توانیر این همیاری اتفاق افتاده، کاهش پیک غیرممکن است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین