مقایسه و تفاوت انواع تیپ‌های ساینا

در کشور ما، کلاس‌های هاچبک و سدان جمع‌وجور شهری از محبوبیت بالایی برخوردارند. این دسته از محصولات فراگیر که عمدتا بخش اعظمی از خودروهای پایین‌رده بازار داخلی را به خود اختصاص داده‌اند، به دلیل بهره‌مندی از ویژگی‌های اقتصادی مانند نرخ پایین خرید، هزینه نگهداری کمتر در مقایسه با مدل‌های بالارده‌تر و مصرف سوخت پایین موردتوجه مشتریان قرار می‌گیرند.

مقایسه و تفاوت انواع تیپ‌های ساینا

یکی از مشهورترین نمونه‌های این خودروهای اقتصادی، محصول نه‌چندان تازه سایپا با نام ساینا است که در چند مدل مختلف در بازار عرضه می‌شود و به‌عنوان تنها نمونه‌ای شناخته می‌شود که به‌صورت دوگانه‌سوز هم به‌دست مشتریان می‌رسد. سدان جمع‌وجور سایپا که اخیرا بروزرسانی مهمی را تجربه کرد و عملا با نام خودرویی کاملا جدید، سهند، به بازار عرضه شد، در قالب چند نسخه متفاوت به‌دست مشتریان می‌رسد.

ساینا SX

نسخه پایه سدان جمع‌وجور ساینا که نخستین بار در دهه گذشته به‌دست مشتریان رسید، یک خودروی ساده با حداقل امکانات موردنیاز یک خودرو به شمار می‌رود که می‌تواند مسافران را از نقطه الف به ب برساند. این خودرو که نخستین‌بار با نام SX به‌دست مشتریان رسید، به آپشن‌های پایه مانند ترمز و فرمان هیدرولیکی، سیستم‌های کمک‌ترمز ABS و EBD، دو کیسه هوا در جلو، مه‌شکن‌های جلو و عقب، بالابر برقی شیشه‌های جلو و تهویه مطبوع دستی محدود است. تولید این مدل به پایان رسیده است و تنها در بازار دست‌دوم دردسترس خریداران قرار دارد.

ساینا EX

کمی بعد، نسخه EX ساینا با افزونه‌هایی مانند رینگ‌های آلومینیومی، حسگر پارک عقب، بالابر برقی تمام شیشه‌ها، تنظیم برقی آینه‌های جانبی و تهویه مطبوع الکتریکی عرضه شد که به‌دلیل بهره‌مندی از آپشن‌های بهتر، به تنها نسخه بازار تبدیل شد. امروزه از این نسخه با نام ساینا معمولی هم یاد می‌شود. متاسفانه بعدها آپشن‌های EX هم کاهش پیدا کرد با حذف رینگ‌های آلومینیومی برچسب سیاه‌رنگ ستون B و رکاب جانبی به‌دست مشتریان رسید. نهایتا تولید این مدل هم متوقف شد.

ساینا اتوماتیک

نسخه اتوماتیک این خودرو با یک جعبه‌دنده خودکار ۵ سرعتی CVT به بازار عرضه شد که پیشتر در یک مدل کوییک هم مورداستفاده قرار گرفته بود. سایپا برای اینکه بتواند نسخه اتوماتیک ساینا را با عنوان محصولی بالارده‌تر به فروش برساند، آن را به آپشن‌های جدیدتری مانند روشن کردن بدون کلید، کروزکنترل و فرمان برقی مجهز کرد. این خودرو در تیراژی محدود تولید شد و نسخه نو آن در بازار نیست.

ساینا S

نخستین فیس‌لیفت جدی سدان جمع‌وجور این مطلب، در سال ۹۹ به بازار آمد و همچنان هم تولید می‌شود. این خودرو با چند تغییر ظاهری مانند سپر جلو، جلوپنجره چراغ‌های عقب و… برای تمایزدادن از نسخه‌های قدیمی عرضه شد.

 ساینا S در قسمت داخلی هم از نمای نسبتا تازه‌تری بهره‌مند شده بود که شامل نشانگر جدید، چدیمان متفاوت دکمه‌های داشبورد و غربیلک فرمان جدید می‌شد. این مدل نخستین مدلی بود که با اندکی تغییرات موتوری مانند بهره‌وری از استاندارد آلایندگی یورو ۵ و دریجه گاز برقی بروزرسانی شد.

ساینا S تیپ DA

مدل DA تفاوت ظاهری خاصی با ساینا S عادی ندارد و عملا همان خودرو با ذره‌ای امکانات متفاوت و گاه کمتر است. این مدل هم یکی از نمونه‌های پایه ساینا S به شمار می‌رود. فرمان دی‌کات هیدرولیکی، دریچه گاز الکترونیکی، سیستم تعلیق جلو و عقب به‌ترتیب از نوع مک‌فرسون و یکپارچه تیرپیچشی و دیسک‌های ترمز دیسکی و کاسه‌ای به‌ترتیب برای محور جلو و عقب ازجمله امکانات این خودرو هستند که آن را در جایگاهی پایین‌تر از مدل S اصلی با سطح رفاهی بالاتر قرار می‌دهد. در ادامه به مزایا و معایب هرکدام نگاه خواهیم کرد.

ساینا S اتوماتیک

نسخه اتوماتیک ساینا S هم از یک جعبه‌دنده ۵ سرعتی CVT بهره‌مند شده است. سایپا برای بهبود نسخه S، درکنار به‌روزرسانی سیستم انتقال قدرت با جعبه‌دنده جدید، از آپشن‌هایی چون فرمان دی‌کات برقی، رینگ‌های آلومینیومی ۱۴ اینچی، سنسور باد تایر، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، دوربین دید عقب، رهیاب، چراغ‌های خودکار، سیستم کمک حرکت در سربالایی و شیشه‌های دودی عقب هم در ساینا S اتوماتیک استفاده کرده است.

ساینا S دوگانه‌سوز

نسخه دوگانه‌سوز ساینا S درکنار بهره‌مندی از سیستم فنی متفاوت که در بخش بعدی به آن اشاره خواهیم کرد، به امکاناتی چون نور خودکار، چراغ‌های مه‌شکن، حسگر پارک عقب، تهویه دیجیتالی، آینه‌های برقی، ایزوفیکس صندلی‌های عقب، تنظیم ۶ و ۴ حالتی دستی صندلی راننده و سرنشین کنارش، نشانگر تعویض دنده در کیلومترشمار و… اشاره کرد که برتری خاصی را برای آن ایجاد نمی‌کند و تنها آن را متفاوت می‌سازد. برای آشنایی بیشتر با این مدل، مقاله «بررسی کامل ساینا S دوگانه‌سوز؛ قیمت، مشخصات فنی و امکانات جدید» را مطالعه کنید.

ساینا GX/ GX-L و GX-L دوگانه

ساینا GX نسخه بهبودیافته ساینا S به شمار می‌رفت که از نظر فنی بهبودهای متفاوتی را به خود دید اما از نظر ظاهری، همان چهره آشنا را نگاه داشت. این خودرو درکنار بهره‌مندی از امکاناتی چون صندوق بار بزرگ‌تر از موتور کوییک GX استفاده می‌کند اما زیرسایه مدل تازه‌ای به نام GX-L قرار گرفت! ازجمله امکانات مدل GX-L می‌توان به صفحه کیلومترشمار جدید، دریچه هوا با طراحی جدید، سیستم پایش باد تایر، دو کیسه هوا، پنجره‌های تمام برقی، سنسور دنده عقب، چراغ‌های خودکار، نور روز، سیستم ترمز کمکی با استانداردهای ABS و EBD، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش و نشانگر تعویض دنده روی کیلومترشمار عرضه می‌شود.

هرچند پیشرانه مدل‌های مختلف ساینا از نظر کاربردی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و نمی‌توان بهبهودهایشان را انقلابی تصور کرد اما برخی مدل‌ها از نمونه‌های بهبودیافته سود می‌برند. نسخه ابتدایی ساینا که برپایه همان موتور M۱۵ تیبا عرضه شد، بعدها دسخوش تغییراتی قرار گرفت و با نام M۱۵ دریچه گاز برقی یا M۱۵i روانه بازار شد.

مزایا و معایب خرید ساینا

سدان جمع‌وجور سایپا که هنوز هم مهمان خط تولید این شرکت است، روی‌هم‌رفته خودرویی ساده به شمار می‌رود که در گستره محصولات ارزان‌قیمت، جای خود را به‌جای سدان قبلی این برند، پراید، پیدا کرد. به‌طور کلی نرخ خرید کمتر، هزینه کمتر نگهداری در مقایسه با مدل‌های بالارده، گران و بهتر بازار، فضای مناسب در مقایسه با خودروهای هم‌رده، مصرف سوخت بهینه، دسترسی بالا به قطعات و امکان تهیه در نسخه گازسوز از جمله مزایای این خودرو به شمار می‌رود.

اما از معایب اصلی ساینا می‌توان به کیفیت پایین مونتاژ قطعات، کابین نه‌چندان دلچسب به‌همراه کیفیت پایین عایق‌کاری صوتی، نقطه کور آینه‌های جانبی و عدم عرضه در رنگ‌بندی جذاب اشاره کرد که می‌تواند نظر بسیاری را از سرمایه‌گذاری روی آن دلسرد کند. ناگفته نماند که مخارج این مدل در مقایسه با سایر محصولات سایپا کمی بیشتر است. به‌این‌ترتیب و به‌طور کلی، ساینا برای کسانی مناسب است که می‌خواهند محصولی ارزان و کم‌استهلاک را خریداری کنند و از بابت خرج‌های جانبی و نگهداری دقیق، دغدغه چندانی نداشته باشند.

 

منبع:پدال

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین