نوسازی صنایع و رونق کسبوکار در اولویت
چندی پیش رئیس هیات عامل ایدرو و مدیران سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در نشستی برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۴ این سازمان را بررسی کرد و بر ضرورت نقشآفرینی ایدرو در رفع ناترازیهای انرژی، افزایش بهرهوری، فرآوری مواد معدنی، توسعه اقتصاد دریامحور، توسعه فناوری هوشمصنوعی تاکید کرد. فرشاد مقیمی با بیان اینکه وزارت صمت مسئولیت صندوق توسعه صنایع دریایی و صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته را به ایدرو واگذار کرده است، گفت: ایدرو بایست از این حسناعتماد و فرصت، نهایت بهره را ببرد.

برنامه ویژه برای توسعه اقتصاد دریامحور
معاون وزیر صمت ارتباط و هماهنگی ۴ موضوع تقاضا، ساخت، تامین مالی و بهره بردار برای موفقیت اکوسیستم اقتصاد دریا محور را ضروری خواند و از برنامه ویژه ایدرو برای توسعه اقتصاد دریا محور خبر داد.
به گزارش ایدرونیوز، فرشاد مقیمی با اشاره به سیاستهای کلی توسعه دریا محور ابلاغی مقام معظم رهبری گفت: در این ابلاغیه و سیاست کلان الزاماتی وجود دارد که از ۱۰ محور احصا شده، ۴ محور آن مستقیم به مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت مربوط میشود و در بقیه موارد نیز وابسته به فعالیت مجموعههای وزارت صمت در این حوزه است.
وی افزود: موضوع اقتصاد دریا محور امروز آنقدر برای سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مهم است که سازمان مسئولیت صنعت اقتصاد دریامحور را برعهده گرفته تا به عنوان نهاد توسعهای اقتصاد دریا محور در کشور عمل کند.
معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه برآورد میشود ارزش اقتصاد دریایی در دنیا در سال ۲۰۳۰ میلادی به بیش از ۲۵۰۰ میلیارد دلار برسد، خاطرنشان کرد: این عدد در اقتصاد کشور ما درحالحاضر ۵۰۰ میلیون دلار است که عدد بسیارکمی است و پیشبینی میشود این میزان برای ده سال آینده به حدود 8میلیارد دلار برسد.
وی در این خصوص اضافه کرد: ضروری است برای تحقق این هدف همه ذینفعان این حوزه نقشآفرینی مناسبی داشته باشند.
رئیس ایدرو در ادامه ارتباط و هماهنگی بین چهار موضوع تقاضا، ساخت، تامین مالی و بهرهبردار را زمینهساز موفقیت اکوسیستم اقتصاد دریا محور خواند و یادآور شد: تقاضای ساخت در این حوزه در اختیار سایر ذینفعان است اما این بدان معنا نیست که نسبت به این مقوله بیتفاوت باشیم و ایدرو بهطور جدی دنبال تجمیع تقاضاها است.
وی درخصوص حوزه ساخت با اشاره به وجود حدود ۹۷ شرکت سازنده شناور با اندازه و رتبهبندیهای مختلف در کشور تصریح کرد: برآوردها این است که کشور تا 10 سال آینده به بیش از ۲هزار و 800 شناور نیاز دارد و پیگیری و مدیریت این موضوع هم بایست مورد توجه قرارگیرد.
مقیمی همچنین صنعت اسقاط و اوراق کردن کشتیها را مهم خواند و اظهار کرد: هم اکنون حدود ۱۵۰ کشتی در کشور برای اوراقسازی وجود دارد ولی به دلیل اینکه شرایط اوراقسازی کشتیها در کشور وجود ندارد، این کشتیها با قیمتهای ناچیزی به بنگلادش و هند و پاکستان و... فروخته میشوند. در این زمینه ما دنبال این هستیم که ظرفیت اوراقسازی کشتیها را در کشور بهوجود بیاوریم.
وی با اشاره به اهمیت موضوع تامین منابع مالی در صنعت دریا تصریح کرد: با پیگیریهای انجامشده، حدود ۴ همت در بودجه سال ۱۴۰۴ برای صندوق صنایع دریایی پیشبینی شده است.
اعلام جزئیات نوسازی صنایع کشور
سعید جعفری، معاون نوسازی و اجرای طرحهای صنعتی سازمان توسعه و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) نیز در گفتوگو با ایلنا درباره آخرین اقدامات انجام گرفته برای نوسازی صنایع ایران گفت: ما به تمام صنایع کشور اعلام کردهایم شرکتهایی که تمایل به بازسازی و نوسازی دارند به ایدرو اعلام تقاضا کنند، اکنون نزدیک به هزار و ۹۰۰ شرکت در این زمینه اعلام آمادگی کردند و در حال ارزیابی این هستیم که این شرکتها در چه ناحیهای نیاز به نوسازی و بازسازی دارند، شماری از این شرکتها نیز در سال گذشته به بانکها معرفی شدند و دولت منابع موردنیاز را تامین کرده و آن را در اختیار بانکها قرار داده و تسهیلات یارانهای به صنایع اختصاص داده شده تا کار نوسازی و بازسازی را انجام دهند.
وی افزود: در بودجه سال ۱۴۰۴ هم منابع خوبی به این منظور دیده شده است؛ در این سال رقمی نزدیک به یک همت از منابع دولتی به این امر اختصاص داده میشود، بانک نیز یک ضریب اهرمی میگذارد و دو برابر به این رقم اضافه میکند ضمن اینکه خود متقاضی نیز ۳۰ درصد از کل هزینه را متقبل میشود و مجموع این ارقام به سرمایهگذاری حدود ۳ همت تا ۳.۵ همت برای نوسازی و بازسازی صنایع در سال آینده میانجامد، این سرمایهگذاری شامل شرکتهایی که در شهرکهای صنعتی فعال هستند هم میشود و البته ممکن است شرکتهای بزرگ را دربرنگیرد و در اجرای این طرح بیشتر شرکتهای متوسط و کوچک مورد هدف قرار گرفتهاند. جعفری در تشریح آخرین وضعیت نوسازی ناوگان دریایی کشور توضیح داد: از زمانی که توسعه اقتصاد دریامحور در دستور کار قرار گرفت تصمیم بر این شد نیازهای ناوگان دریایی کشور تجمیع شود، در همین راستا شرکتهای کشتیسازی شناسایی، ارزیابی و رتبهبندی و کار تامین ناوگان بین همه این شرکتها با توجه به توانمندی آنها توزیع میشود، برای تامین شناورها توافقاتی انجام شده تا بهطور مثال 5 شناور برای شرکت ملی نفتکش، چهار شناور برای کشتیرانی جمهوری اسلامی و حدود ۲۴ شناور برای سازمان بنادر و دریانوردی تامین و کار آنها به سازندگان داخلی واگذار شود. وی خاطرنشان کرد: ممکن است ظرفیت شرکتهای سازنده داخلی برای تامین این شناورها کافی نباشد و نیاز باشد از توان سازندگان خارجی هم برای تامین شناورها استفاده کنیم و این امر باید با انتقال فناوری همراه باشد. معاون نوسازی و اجرای طرحهای صنعتی ایدرو در پاسخ به چگونگی پیشبرد ارتباطات خارجی در تنگنای تحریم گفت: شرکتها ارتباطات را با مناطقی برقرار میکنند که معذوریتی در این شرایط ندارند، ضمن اینکه در موضوع نوسازی و بازسازی هم شرکتهایی بیشتر ورود میکنند که در بخش خصوصی فعالیت دارند و گرفتاریهای تحریمی شرکتهای دولتی را ندارند، هرچند آنها نیز در نقل و انتقال پول تا اندازهای با چالش مواجه میشوند.
وی اضافه کرد: با این حال ایرانیها در ارتباطات صنعتی بیشتر به دنبال همکاری با شرکتهای چینی و روس میروند تا محدودیتهای تحریمی جریان کار را با مشکلات کمتری مواجه سازد و این در حالی است که اکنون تقریبا هر شرکت بزرگ چندملیتی که از توان فناورانه بالا برخوردار است در یکی از دو کشور چین و روسیه نمایندگی دارد و ایرانیها به واسطه این کشورها میتوانند از توان تکنولوژیک دیگر کشورهای جهان نیز بهره ببرند.
سخن پایانی
باتوجه به موارد یاد شده، تجمیع تقاضای واحدهای صنعتی و مدیریت یکپارچه اجرایی نیروگاه خورشیدی، توسعه میادین گازی برای تامین گاز مورد نیاز صنایع بزرگ، عارضهیابی واحدهای صنعتی و نوسازی و بازسازی واحدهای کسبوکار، تجمیع تقاضای نوسازی و توسعه ناوگان دریایی، توسعه سرمایهگذاری در تولید محصولات با ارزشافزوده بالا در پایین دست زنجیره ارزش صنایعمعدنی، اجرای طرحهای سرمایهگذاری با جذب سرمایهگذاران از بازار سرمایه، پیشبرد طرحهای پیشران هوشمندسازی و توسعه فناوری هوش مصنوعی در صنعت، توسعه مدیریت و آموزش مدیران بنگاههای صنعتی از اهم برنامه تحول و مدلهای کسبوکار نوین ایدرو هستند که در دستور کار این سازمان برای سال ۱۴۰۴ قرار دارند.