-
همزمان با وضع تعرفه ۱۰ درصدی امریکا بر واردات کالاهای چینی

ترامپ در جنگ تجاری با چین شکست می‌خورد؟

برای ترامپ تعرفه‌ها در گام نخست به مثابه یک ابزار سیاسی عمل می‌کنند و وجهه او را به‌عنوان فردی سختگیر در برابر چین در دید رأی‌دهندگان امریکایی تقویت می‌کند. با این وجود، این اقدام تا حد زیادی نمادین است. او با مقصر دانستن رقابت خارجی، توجه را از مشکلات ساختاری عمیق‌تر در تولید امریکا منحرف می‌کند. پیامد واقعی این سیاست‌ها، آسیب اقتصادی به مشاغل و خانواده‌های امریکایی است.

ترامپ در جنگ تجاری  با چین شکست می‌خورد؟

به گزارش اقتصادآنلاین، دکتر «وانگ ین» رئیس موسسه مطالعات مالی چونگ یانگ در دانشگاه رنمین در چین در مقاله تازه‌ای در سایت تحلیلی اینترنشنال پالسی دایجست به چرایی شکست امریکا در جنگ تجاری با چین پرداخته است.

چین در مقابل خواسته‌های ترامپ تسلیم نمی‌شود

این استاد مدعو چینی در بیش از 10 دانشگاه در سراسر جهان با اشاره به این که چین در برابر خواسته‌های ترامپ تسلیم نشده می‌نویسد: سه روز پس از آنکه ترامپ تعرفه ۲۵ درصدی بر کالاهای کانادایی و ۱۰ درصدی بر کالاهای چینی اعمال کرد، کانادا تسلیم شد. این کشور با خواسته‌های ترامپ برای تعلیق موقت یک ماهه تعرفه‌ها موافقت کرد. با این وجود، چین واکنش متفاوتی از خود نشان داد و با مجموعه اقدامات دقیق و حساب شده برای نشان دادن عزم خود مقابله کرد.

4 پاسخ کلیدی پکن به ترامپ

مدیر اجرایی مرکز تحقیقات تبادل مردمی چین - ایالات متحده در دانشگاه رنمین چین با اشاره به چهار پاسخ کلیدی پکن به تهدیدات تعرفه‌ای ترامپ می‌نویسد: چین ابتدا تعرفه ۱۵ درصدی بر زغال‌سنگ و گاز طبیعی مایع امریکا و تعرفه ۱۰ درصدی بر نفت خام، ماشین‌آلات کشاورزی و وسایل نقلیه با جابه‌جایی بزرگ وضع کرد. چین در دومین گام خود کنترل صادرات عناصر کمیاب خاکی مانند تنگستن و تلوریم را اعمال کرد. سومین واکنش آن بود که شرکت‌هایی مانند PVH Group و Innolux نیز در فهرست شرکت‌های غیرقابل اعتماد چین قرار گرفتند. چین در چهارمین گام تحقیقات ضد تراست (ضد انحصارگرایی) را علیه شرکت گوگل آغاز کرد.

چرا و چگونه واکنش چین در برابر تعرفه‌های ترامپ متفاوت از واکنش کانادا بود؟

«ین» که از جوان‌ترین مدیران اندیشکده در چین محسوب می‌شود با اشاره به این که چرا چین و کانادا واکنش متفاوتی به تعرفه‌های ترامپ از خود نشان دادند، می‌نویسد: اقدامات چین سخت‌تر و متنوع‌تر از پاسخ کانادا بود و نشان دهنده اعتماد به نفس در حال تکامل و آمادگی استراتژیک این کشور بوده است. چین پس از نزدیک به 8سال جنگ تجاری، برای مقابله با تاکتیک‌های امریکا انعطاف‌پذیرتر و آماده‌تر ظاهر شده است. جنگ تجاری اولیه ترامپ که در سال ۲۰۱۸ آغاز شد، صادرات چین به ایالات متحده را با میانگین تعرفه‌های حدود ۱۹ درصد تحت فشار قرار داد. با این وجود، جمعیت چین با گذشت زمان به چنین فشارهای اقتصادی‌ عادت کرده است.

 در این مرحله، تعرفه ۱۰ درصدی جدید بیشتر شبیه یک مزاحمت است تا یک تهدید واقعی. در همین حال، اهداف اصلی ترامپ محقق نشده است. جنگ تجاری تنها مزیت‌های چین را تثبیت کرده است. از سال ۲۰۱۸، حجم کل تجارت چین با ۸ درصد افزایش در تجارت با ایالات متحده، ۴۴ درصد افزایش یافته است. مازاد تجاری این کشور با ایالات متحده ۱۳ درصد افزایش یافته است. تلاش‌های ترامپ برای جدا کردن اقتصاد دو کشور صرفا سلطه چین را عمیق‌تر کرده است. علاوه بر این، سهم تجارت ایالات متحده و چین در حجم کلی تجارت چین از ۱۴ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۱۱ درصد در سال ۲۰۲۴ کاهش یافت. این درصد کاهش نشان‌دهنده کاهش نقش ایالات متحده در اولویت‌های تجاری چین است.

تمرکز چین روی خوداتکایی اقتصادی

این استاد و محق چینی که به صد کشور جهان سفر کرده در ادامه به تاثیر تعرفه‌های ترامپ بر چین اشاره کرده و می‌نویسد: تعرفه‌های ایالات متحده به‌جای تضعیف چین، تمرکز این کشور را بر خوداتکایی اقتصادی افزایش داده است. محدودیت‌های فناوری ایالات متحده، جاه طلبی‌های چین برای نوآوری داخلی را سرعت بخشیده است. تراشه‌های تولید داخل چین تا سال ۲۰۲۴ میلادی ۳۰ درصد از بخش فناوری آن کشور را تامین می‌کردند که دو برابر سهم سال ۲۰۱۸ بود. هوآوی دوباره رشد کرده و به خودکفایی کامل در تولید تراشه دست یافته و از درآمد پیش از دوره جنگ تجاری پیشی گرفته است. در همان زمان، غول‌های فناوری جدید مانند «تیک تاک» و «دیپ سیک» به شهرت رسیده‌اند. نخستین تلاش ترامپ برای تسلیم کردن چین از طریق تجارت با شکست مواجه شد. 8 سال پس از آن، چین در موقعیت قوی تری قرار دارد و بعید به نظر می‌رسد که جنگ تجاری دوم به گونه‌ای دیگر پایان یابد. در حالی که تهدیدهای تعرفه‌ای ترامپ ممکن است کشورهایی مانند کانادا یا مکزیک را مرعوب کند به سختی می‌تواند در مورد چین به چنین نتیجه‌ای دست یابد.

دلیل اعتماد به نفس چین چیست؟

این استاد و محقق چینی که از جمله «10 چهره برتر اندیشکده چینی در سال ۲۰۱۴» بوده در ادامه به دلیل اعتماد به نقش چین می‌پردازد و می‌نویسد: اعتماد به نفس چین به دلیل ظرفیت صنعتی بی‌نظیر آن است. این کشور برای ۱۵ سال متوالی عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده جهان را به خود اختصاص داده است.

چین در سال ۲۰۲۴ میلادی ۳۱ درصد از تولید جهانی تولید را به خود اختصاص داد، تقریباً دو برابر سهم ایالات متحده و پنج برابر سهم ژاپن. تولیدکنندگان چینی بر صنایع مسلط هستند و بیش از ۵۰ درصد از بازار جهانی را در اختیار دارند، از جمله فولاد، سیمان، منسوجات، لوازم الکترونیک مصرفی، زیرساخت‌های اینترنت نسل پنجم و پهپاد.

تعرفه‌ها درنهایت به ضرر مصرف‌کنندگان امریکایی تمام خواهند شد

وی در ادامه به اشاره به تاثیر تعرفه‌های ترامپ علیه چین بر مصرف‌کنندگان امریکایی می‌نویسد: «این قابلیت‌ها به یک سبد صادراتی گسترده از کالاهای ضروری برای بازار امریکا تبدیل می‌شود. محصولاتی مانند ماشین‌آلات برقی، مبلمان، اسباب‌بازی‌ها و منسوجات جزء لاینفک زندگی روزمره در ایالات متحده هستند. ۷۰ درصد از گوشی‌های تلفن همراه فروخته شده در امریکا در چین تولید می‌شوند و ۹۵ درصد از پرفروش‌ترین اسباب‌بازی‌های این کشور نیز در چین تولید می‌شوند. اعمال تعرفه بر این کالاها در نهایت قیمت‌ها را برای مصرف‌کنندگان امریکایی افزایش می‌دهد، زیرا هزینه‌ها در زنجیره تامین موج می‌زند».

امریکا در حال از دست دادن جایگاه خود در رقابت تولید جهانی است

وی با اشاره به آمار و ارقام معتقد است که امریکا در جنگ تعرفه‌ای در وضعیت خوبی قرار ندارد و می‌افزاید: «تضاد شدیدتر را می‌توان در ترکیب صادرات ایالات متحده مشاهده کرد. در سال ۲۰۲۴، سه صادرات اصلی امریکا یعنی نفت تصفیه شده (۱۳۳ میلیارد دلار)، نفت خام (۱۱۵ میلیارد دلار) و گاز طبیعی (۹۵ میلیارد دلار)، یک چهارم کل صادرات آن کشور به ارزش ۱.۴۴ تریلیون دلار را تشکیل می‌دادند. در مقابل، صادرات خودرو (۵۷ میلیارد دلار) و تراشه‌ها (۵۰ میلیارد دلار) امریکا کمتر از نیمی از تولید چین در این دسته‌ها بود. چین در سال ۲۰۲۴ میلادی ۱۱۷ میلیارد دلار خودرو و ۱۵۹ میلیارد دلار تراشه صادر کرد. این ارقام یک تغییر نگران‌کننده را برای امریکا نشان می‌دهند. ایالات متحده که به طور فزاینده‌ای به صادرات منابع طبیعی متکی است، در حال از دست دادن جایگاه خود در رقابت تولید جهانی است. تعرفه‌ها که در ابتدا به عنوان وسیله‌ای برای احیای صنعت امریکا مطرح می‌شد آن را تضعیف کرده است. تعرفه‌ها قیمت‌های مصرف‌کننده را افزایش می‌دهد و نمی‌توانند نتایج وعده داده شده از سوی ترامپ را تحقق بخشند. تعرفه‌ها برای ترامپ در گام نخست به مثابه یک ابزار سیاسی عمل می‌کند و وجهه او را به عنوان فردی سخت گیر در برابر چین در دید رای دهندگان امریکایی تقویت می‌کند. با این وجود، این اقدام تا حد زیادی نمادین است. او با مقصر دانستن رقابت خارجی، توجه را از مشکلات ساختاری عمیق‌تر در تولید امریکا منحرف می‌کند. پیامد واقعی این سیاست‌ها آسیب اقتصادی به مشاغل و خانواده‌های امریکایی است».

ترامپ امریکا را در معرض زوال اقتصادی قرار می‌دهد

این تحلیلگر چینی در بخش پایانی مقاله خود با اشاره به چشم‌انداز سیاست ترامپ و تاثیر آن بر اقتصاد امریکا می‌نویسد: «اگر شرکای تجاری بزرگی مانند کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا با تعرفه‌های خود مقابله به مثل کنند، اثرات آن می‌تواند شدید باشد. کاهش صادرات منابع ایالات متحده و افزایش تورم می‌تواند اقتصاد امریکا را به بی‌ثباتی بکشاند.

 استراتژی تجاری ترامپ بازتاب دهنده تغییر گسترده تری در نقش امریکا در صحنه جهانی است: از یک رهبر اقتصادی به یک قدرت منطقه‌ای که در مناقشات تجاری گرفتار شده است. این سیاست‌ها به دور از شعار «عظمت بخشیدن دوباره امریکا» که توسط ترامپ مطرح شده خطر تسریع زوال اقتصادی آن کشور را به‌دنبال خواهند داشت».

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین