-

مدیریت ایران خودرو توسط کروز غیرقانونی است

طبق گفته نماینده مردم تهران در مجلس، هیات تجدیدنظر شورای رقابت، موضوع غیرقانونی بودن حضور شرکت کروز در هیات مدیره ایران خودرو را تأیید کرد.

مدیریت ایران خودرو توسط کروز غیرقانونی است

به گزارش تسنیم؛ علی خضریان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به مهر اعلام کرد: هیات تجدیدنظر شورای رقابت برگزار شد و الحمدالله دغدغه قاطبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر عدم اهلیت شرکت کروز لحاظ و غیرقانونی بودن حضور شرکت کروز در هیات مدیره ایران خودرو تأیید شد.

گفتنی است، هفته پیش ۱۴۰ نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری خواستار «توقف واگذاری مدیریت ایران خودرو» شدند و در این نامه تاکید کردند: «اگرچه خصوصی‌سازی درست صنعت خودرو، می‌تواند راه نجات این صنعت باشد، اما سپردن خودروسازی به بانیان وضع موجود و بدون توجه به تعارض شدید منافع بین قطعه سازان و خودروسازان، بی‌شک تیر خلاصی به این صنعت است.»

در بخش دیگری از نامه نمایندگان آمده بود: مطابق ماده (۴۷) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی، «هیچ شخص حقیقی یا حقوقی نباید سرمایه یا سهام شرکت‌ها یا بنگاه‌های دیگر را به نحوی تملک کند که موجب اخلال در رقابت در یک و یا چند بازار شود.»، بنابراین حضور شرکت کروز در هیات مدیره شرکت ایران خودرو با تعارض منافع آشکار، غیرقانونی است و ضروری است پیگیری لازم برای سلب حق رأی ایشان انجام شود.

بر اساس این گزارش، شورای رقابت در اسفند ۱۴۰۱، پیرو شکایت ایران‌خودرو از شرکت کروز با موضوع عضویت شرکت‌های قطعه‌سازی در هیات مدیره ایران‌خودرو (که دو زیرمجموعه از شرکت کروز شامل شرکت تدبیر سرمایه آراد و پویا نمایان رستا در هیات مدیره ایران‌خودرو هستند) با توجه به آثاری که این‌گونه سهامداری در ایجاد اخلال در رقابت در حوزه تأمین قطعات دارد، اعلام کرد که عضویت یک قطعه‌ساز در هیات مدیره ایران‌خودرو به معنای دسترسی به تمام اطلاعات شرکت بالادستی (خودروساز) است و رانت اطلاعات برای شرکت قطعه‌سازی کروز و زیرمجموعه آن را مهیا می‌سازد.

در نتیجه، شورای رقابت بر اساس فصل نهم قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، دستور به واگذاری سهام شرکت ایران‌خودرو توسط سهامداران مزبور صادر کرد تا حدی که دیگر عضو هیات مدیره نداشته باشند. پس از صدور رأی اولیه، شرکت کروز به رأی صادره اعتراض کرد و توانست در هیات تجدیدنظر شورای رقابت، رأی را به نفع خود تغییر دهد.

پس از این تغییر رأی، ایران‌خودرو اعتراض خود را به دیوان عدالت اداری برد و دیوان پس از بررسی، حکم بر لزوم بررسی مجدد پرونده توسط هیات تجدیدنظر صادر کرد و به این هیات دو ماه مهلت داد تا رأی جدیدی صادر کند. این در حالی است که چهار ماه از زمان تعیین شده گذشته و امروز هیات تجدیدنظر رأی خود را اعلام کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین