-
با حضور وزیر صمت از ایران و نمایندگان کشورها در پاکستان برگزار شد

نشست شانگهای در ایستگاه بیست‌وسوم

گروه صنعت: بیست‌وسومین نشست روسای دولت‌های کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با امضای سند مشترک و صدور بیانیه مشترک کشورهای عضو در اسلام‌آباد به‌کار خود پایان داد. در نشست اسلام‌آباد ریاست شورای نخست‌وزیران سازمان همکاری شانگهای (روسای دولت‌های عضو) به فدراسیون روسیه واگذار شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) ریاست هیات جمهوری اسلامی ایران را در اجلاس سازمان همکاری شانگهای برعهده داشت. سیدمحمد اتابک، وزیر صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان رئیس هیات ایرانی در اجلاس سازمان همکاری شانگهای در پاکستان با تاکید بر عزم دولت چهاردهم برای همگرایی منطقه‌ای به‌ویژه با اعضای این سازمان تاکید کرد: تهران خواهان جدیت سازمان همکاری شانگهای علیه تجاوزات رژیم‌صهیونیستی، تروریسم اقتصادی امریکا و گام‌های عملی برای مقابله با اقدامات محدودکننده تجارت چندجانبه است.

نشست شانگهای در ایستگاه بیست‌وسوم

توافق ایران و پاکستان برای رفع موانع تجاری

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران از توافق کشورهای جمهوری اسلامی ایران و پاکستان برای رفع موانع تجاری خبر داد.

به‌گزارش ایرنا، سیدمحمد اتابک در گفت‌وگویی با بیان این مطلب افزود: سازمان‌های تجارت دو کشور کاملا آماده اجرای این تصمیم هستند و برنامه‌ریزی لازم انجام گرفته تا وزیر بازرگانی پاکستان برای دو ماه آتی، به تهران سفر کند تا با هم بر سر نهایی کردن لیست تجارت آزاد میان تهران و اسلام‌آباد به توافق برسیم.

وی افزود: وقتی تجارت آزاد و ترجیحی میان دو کشور برقرار می‌شود، طبیعی است که برخی تعرفه‌ها کاهش خواهد یافت، البته باید پیش از آن با هم بر سر تعرفه‌ها به‌توافق برسیم، البته تاکنون درباره بخشی از آنها به‌توافق رسیده‌ایم و بر سر مابقی هنوز توافق نشده است.

اتابک خاطرنشان کرد: ما خوش‌بین هستیم که با وزیر پاکستانی روی مابقی تعرفه‌ها هم به توافق برسیم تا ان‌شاءالله توافق‌های به‌دست‌آمده به نتیجه مثبتی ختم شود.

همچنین سیدمحمد اتابک در پایان بیست‌وسومین نشست روسای دولت‌های کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در اسلام‌آباد دیدار رسمی با جام کمال‌خان، وزیر بازرگانی پاکستان انجام داد و با تاکید بر لزوم پیگیری اجرای توافقات میان تهران و اسلام‌آباد در راستای افزایش مبادلات تجاری، از وزیر بازرگانی پاکستان برای سفر رسمی به ایران دعوت کرد.

وی افزود: در نشست با همتای پاکستانی بر لزوم پیگیری اجرای توافقات تهران و اسلام‌آباد در حوزه‌های بازرگانی، تجاری و همکاری‌های اقتصادی تاکید کردم و طرفین برای بررسی مسائل و چالش‌های پیش‌روی تجارت دوجانبه به‌توافق رسیدند.

وزیر صمت اعلام کرد، در این دیدار از وزیر بازرگانی پاکستان برای سفر رسمی به ایران که از قبل نیز در برنامه دو کشور قرار داشت، دعوت به‌عمل آمد و تلاش می‌شود در این بازدید اقداماتی را که می‌بایست اجرایی شود، در چارچوب یک توافقنامه عملیاتی، تنظیم کنیم.

وی اظهار کرد: میزان فعلی مبادلات تجاری هم از نگاه ایران و هم پاکستان قابل‌قبول نیست و باتوجه به روابط قوی و پیوندهای مشترک دو کشور اطمینان داریم که قادر خواهیم بود تا حجم مبادلات تجاری را چندبرابر افزایش دهیم.

وزیر بازرگانی پاکستان نیز در گفت‌وگو با ایرنا با یادآوری سفر اوایل امسال شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی،رئیس‌جمهوری فقید ایران به اسلام‌آباد، گفت: از تشکیل دولت جدید در ایران خرسندیم و نگاه رو به جلو برای گام‌های عملی دو کشور برای فرصت‌های جدید همکاری داریم. جام کمال‌خان با اعلام اینکه سفر رسمی به جمهوری اسلامی ایران در دستور کار وی است، افزود: با همتای ایرانی‌ام صحبت‌های خوبی داشته و به توافقات سازنده‌ای رسیده‌ایم و معتقدیم که کارهای بسیاری باقی مانده است که دو کشور مصمم به پیشبرد آن هستند.

وی بااشاره به مراودات مرزی ایران و پاکستان و تبادل هیات‌ها میان استان سیستان‌وبلوچستان و ایالت بلوچستان، تاکید کرد: تمامی ابتکارات از جمله سفرهای متقابل ما به ایران و پاکستان در دستور کار است تا بتوانیم مسیر تعاملات را هموار کنیم.

مخالفت اعضای شانگهای با تحریم‌های یک‌جانبه

وزارت امور خارجه پاکستان در پایان بیست‌وسومین نشست روسای دولت‌های کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در اسلام‌آباد، بیانیه مشترکی را که به امضای تک‌تک روسای هیات‌های شرکت‌کننده رسیده است، منتشر کرد.

کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در بیانیه پایانی نشست اسلام‌آباد ضمن مخالفت با تحریم‌های یک‌جانبه علیه کشورها آن را مغایر با اصول بین‌المللی دانسته و تاکید کردند: اعمال محدودیت‌های تجاری، توسعه پایدار جهانی را مختل می‌سازد.

در این بیانیه آمده است: کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با اقدامات جانبدارانه، تحریم‌های یک‌جانبه و محدودیت‌های تجاری که سیستم تجاری چندجانبه را تضعیف و توسعه پایدار جهانی را مختل می‌کند، مخالف هستند.

در ادامه بیانیه مشترک نشست اسلام‌آباد افزوده شده است: روسای هیات‌ها تاکید کردند، اعمال یک‌جانبه تحریم‌ها با اصول حقوق بین‌الملل ناسازگار بوده و بر کشورهای ثالث و روابط اقتصادی بین‌المللی تاثیر منفی دارد.

روسای هیات‌های شریک در اجلاس شانگهای تاکید کردند کشورهای عضو در نظر دارند همکاری‌ها را در حوزه‌های سیاسی و امنیتی، تجاری، اقتصادی، مالی، سرمایه‌گذاری، روابط فرهنگی و بشردوستانه به‌منظور ایجاد یک کره زمین صلح‌آمیز، امن، مرفه و از نظر زیست‌محیطی پاک توسعه دهند.

آنان ادامه تلاش‌های مشترک برای مقابله با اقدامات جانبدارانه تجاری مغایر با قوانین و مقررات سازمان تجارت جهانی و همچنین ادامه کار برای تقویت سازمان تجارت جهانی مبتنی بر قوانین، بدون تبعیض، باز، عادلانه، فراگیر و شفاف را مهم برشمردند.

رهبران سازمان شانگهای با تاکید مجدد بر تمایل خود برای تضمین توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی در منطقه سازمان همکاری شانگهای، اهمیت اجرای استراتژی توسعه اقتصادی سازمان همکاری شانگهای تا سال ۲۰۳۰ و برنامه تجارت و همکاری‌های اقتصادی چندجانبه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای را یادآور شدند.

آنها بر لزوم تلاش‌های هماهنگ از طریق مکانیسم‌های همکاری مربوطه به‌منظور اجرای برنامه‌های اقدام مربوطه تاکید کردند. روسای هیات‌ها از ایجاد انجمن سرمایه‌گذاران سازمان همکاری شانگهای استقبال کردند و به نهادهای مجاز کشورهای عضو دستور دادند تا اقداماتی را برای اجرایی شدن این مکانیسم همکاری انجام دهند.

سخن پایانی

بیست‌وسومین نشست روسای دولت‌های کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به میزبانی دولت پاکستان در شهر اسلام‌آباد برگزار شد. نمایندگان چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس، تاجیکستان، ازبکستان، ایران و هند در این نشست حضور داشتند. سیدمحمد اتابک، وزیر صنعت، تجارت و معدن نیز ریاست هیات جمهوری اسلامی ایران را برعهده داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین