-
در بررسی برنامه جدید دولت برای تنظیم بازار تاکید شد

بخشنامه‌درمانی جواب نمی‌دهد

یکی از جدی‌ترین چالش‌هایی که همیشه دولت‌ها با آن روبه‌رو بوده و خواهند بود، مدیریت مصرف و ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای کالاهای موردنیاز یک جامعه است.

یکی از شاخص‌های رضایت مردم از دولت‌ها نیز میزان موفقیت آنها در برقراری این تعادل است. در حقیقت ثبات بازارها در گرو این تعادل خواهد بود، اما چگونه می‌توان این تعادل را برقرار کرد؟ این آزمونی است که پیش‌روی همه دولت‌ها بوده و دولت جدید نیز با این شاخص محک خواهد خورد. دولت‌ها سیاست‌هایی برای تنظیم بازار تدوین و ابلاغ می‌کنند اما باز هم بیشتر اوقات شاهد نابسامانی‌هایی در بازار هستیم! پس کجای کار مشکل دارد که این تنظیم اتفاق نمی‌افتد؟

به گزارش صمت، بازار محلی است که فعالان و بازیگران آن به رقابت یا در سمت عرضه یا در سمت تقاضا می‌پردازند که برآیند آن تعیین‌کننده میزان تعادل یا همان تنظیم بازار موردنظر خواهد بود. در حقیقت بازار یک مکانیسم خودتنظیمی دارد که اگر دولت‌ها در آن با نگاه درست دخالت نکنند، هیچ‌گاه تنظیم نخواهد شد. سوال این است که اگر دولت‌ها نباید در تنظیم بازارها دخالت داشته باشند، پس چه باید کنند؟

عرضه و تقاضا به‌مثابه دو کفه یک ترازو عمل می‌کنند. یکی از پارامترهای مهم در کمک به ایجاد تعادل بین این دو کفه، قرار دادن وزنه یکسان در دو کفه آن است. نیروهایی که از قوانین و دستورالعمل‌ها به هر سمت این تعادل وارد می‌شود باید با یکدیگر برابر باشد تا این تعادل پایدار بماند. نکته اینجاست که ما وزن و اندازه نیروهایی که به هر سمت وارد می‌کنیم را نمی‌دانیم، چون اساسا اندازه بازارها را نمی‌دانیم تا بتوانیم بفهمیم چه مقدار نیرو باید به هر سمت وارد شود تا آن تنظیم و تعادل موردنظر اتفاق بیفتد. این مهم سال‌های مدیدی است در تجارت و اقتصاد کشور مغفول مانده است.

با تغییر دولت، وزیر صنعت، معدن و تجارت از اجرای الگوی جدید مدیریت بازار خبر داد و با تاکید بر اینکه ارتباط دلار با کالای داخلی قطع خواهد شد، گفت: تامین مالی زنجیره‌ای عملیاتی می‌شود.

به‌گفته فاطمی امین قرار است در فرآیند جدید مدیریت بازار از تصمیمات روزمره، مقطعی و موردی به حالت سیستمی برسیم. همچنین در الگوی جدید مدیریت بازار ۲۵ قاعده وجود دارد که از زیرساخت‌های بورس کالا استفاده می‌کند.

آقای وزیر درباره اصلاح ساختار تنظیم بازار نیز در حالی که می‌گوید روش‌های قبلی از قبیل بازرسی و نظارت تاثیرهای مقطعی دارند، بیان می‌کند: ما می‌خواهیم همزمان با این روال و تفویض اختیار تنظیم بازار محصولات کشاورزی، دامی و باغی به جهاد کشاورزی، اصلاح ساختارهای جدی در حوزه مدیریت بازار را دنبال و الگوی جدید مدیریت بازار را اجرا کنیم.

این اظهارات و برنامه‌ها در حالی عنوان می‌شود که چندی پیش نیز معاون اول رئیس‌جمهوری، اعضای ستاد تنظیم بازار را به یک میدان میوه و تره‌بار در تهران فرا خواند و بعد از بازدید جمعی اعضا، جلسه‌ فوق‌العاده این ستاد را در همان جا برگزار کرد.

بازدید میدانی، یکی از مشخصات مدیران دولت سیزدهم است؛ رویه‌ای که به مشخصه رئیس‌جمهوری، وزرا و دیگر مسئولان دولت کنونی تبدیل شده است؛ هرچند که برخی منتقدان، این‌گونه بازدیدها را نمایشی توصیف می‌کنند.

مهم‌ترین مشکل این روزهای مردم، معیشت و تامین ملزومات زندگی است که تورم و گرانی‌ها، عامل اصلی آن است. در این شرایط دولت شناخت فوری این مشکل و رفع آن را در دستور کار قرار داده و صمت هم به بهانه برنامه‌های جدید دولت برای تنظیم بازار در این پرونده به همین موضوع پرداخته ‌است. کارشناسان و فعالان بازار بر این نکته تاکید دارند که بخشنامه‌درمانی جواب نمی‌دهد و باید از سیاست تکراری بخشنامه‌محور اجتناب کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*