-
رئیس‌جمهوری در تشریح اهداف حضور در اجلاس سازمان ملل تاکید کرد

فرصتی برای دفاع از مواضع ایران

رئیس‌جمهوری کشورمان به‌منظور شرکت در هفتاد‌ونهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد و تشریح مواضع جمهوری اسلامی درباره مسائل بین‌المللی، روز یکشنبه اول مهر ۱۴۰۳ در رأس یک هیات عالی‌رتبه سیاسی، وارد نیویورک شد. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته، رئیس‌جمهوری بامداد چهارشنبه (۴ مهر ماه) ساعت ۳۰ دقیقه بامداد به‌وقت تهران و ساعت ۱۷ به‌وقت نیویورک در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی خواهد کرد. در این سفر علاوه بر سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، رئیس دولت چهاردهم دیدارهایی نیز با بسیاری از سران کشورهای شرکت‌کننده در هفتادونهمین نشست مجمع عمومی داشت، همچنین نشست خبری رئیس‌جمهوری کشورمان با خبرنگاران رسانه‌های بین‌المللی مختلف عصر چهارشنبه به وقت نیویورک و در پایان سفر به امریکا برگزار خواهد شد.

فرصتی برای دفاع از مواضع ایران

رئیس‌جمهوری حضور در اجلاس سازمان ملل را فرصتی برای دفاع از دیدگاه‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: در این اجلاس با هدف یادشده حضور می‌یابیم تا در برابر دیوی که به دروغ از ما ساخته‌اند، بگوییم اگر انسانید و وجدان دارید، همه انسان‌ها را درست ببینید.

وی در تشریح فرصت و هدف حضورش در این نشست، اظهار کرد: در این سفر دنبال باورها، اعتقادات و ارزش‌هایی هستیم که سازمان ملل مدعی است می‌خواهد برایش کاری انجام دهد. می‌خواهیم در این سفر بگوییم اگر راست می‌گویید در عمل نشان بدهید، نه در شعار.

تحریم‌های یک‌جانبه دستیابی به توسعه پایدار را متوقف می‌کند

پزشکیان در نشست «تقویت اهداف سازمان ملل متحد» با بیان اینکه مواجهه با چالش‌های کنونی و آینده نیازمند همکاری و تعامل براساس عدالت و صداقت است، کشورهای جهان را به ایجاد آینده‌ای عادلانه و پررونق برای نسل آینده دعوت کرد و گفت: محور این تلاش مشترک، توجه به نقش و جایگاه سازمان ملل متحد به‌عنوان نماد چندجانبه‌گرایی و احترام به اهداف و اصول منشور آن است.

رئیس‌جمهور ایران در این سخنرانی با تاکید بر اینکه تحریم‌های یک‌جانبه دستیابی به اهداف توسعه پایدار را متوقف می‌کند، گفت: این واقعیت باید در هر سندی که برای آینده تدوین می‌شود، لحاظ شود. جمهوری اسلامی ایران دیدگاه‌ها و ملاحظات خود را پیرامون سند آینده در این سازمان ثبت کرده است.

برخورد جهانی با جنگ، تبعیض، فقر و گرسنگی

پزشکیان اولویت کاری خود در سطح ملی را افزایش رفاه عمومی و کاهش فقر و تبعیض خواند و با بیان اینکه تقویت نظام چندجانبه‌گرایی به‌منظور برخورد ریشه‌ای با چالش‌هایی همچون جنگ، تبعیض، فقر و گرسنگی باید مبنای کار مشترک ما برای آینده باشد، افزود: نقش فرهنگ و ارزش‌های خانواده و ضرورت گفت‌وگوهای بین‌نسلی به‌منظور حفظ ارزش‌های فرهنگی و همزمان توجه به نقش زنان، دختران و جوانان و توانمندسازی آنها، انکارناپذیر است.

پزشکیان اعلام کرد: اولویت‌های کاری دولت من در سطح ملی توجه به سلامت، آموزش عمومی، رفاه عمومی، تامین‌اجتماعی، ایجاد فرصت‌های برابر و کاهش انواع نابرابری، توزیع مناسب درآمدها، تقویت و تحکیم نهاد خانواده، کاهش فقر و تبعیض، گسترش عدالت‌اجتماعی، توانمندسازی زنان و جوانان و بهره‌مندی از محیط‌زیستی مطلوب است.

لزوم اصلاحات در ساختار حکمرانی بین‌المللی

وی با بیان اینکه دستیابی به صلح و توسعه، نیازمند احترام به حق توسعه کشورها، توجه به اولویت‌های توسعه‌ای و ویژگی‌های فرهنگی و رعایت اصول انصاف و اجرای تعهدات کشورهای توسعه‌یافته در برابر کشورهای در حال توسعه است، گفت: تحریم‌های یک‌جانبه دستیابی به اهداف توسعه پایدار را متوقف می‌کند و این واقعیت باید در هر سندی که برای آینده تدوین می‌شود، لحاظ شود.

رئیس‌جمهور افزود: پیشنهاد می‌کنم دبیرکل سازمان ملل متحد با مشارکت کشورهای قربانی تحریم، گزارش جامعی به مجمع عمومی ارائه کند.

پزشکیان در عین حال تاکید کرد: خواستار اصلاحات فوری در ساختار حکمرانی و موسسات مالی بین‌المللی، به‌منظور تضمین حضور کشورهای در حال توسعه در تصمیم‌گیری‌ها و شکل‌گیری ساختاری عادلانه و پاسخگو برای حل مسائل مالی این کشورها هستیم.

وی با بیان این مطلب که پیمان آینده و پیمان دیجیتال باید به کاهش شکاف دیجیتال شمال و جنوب جهانی به‌ویژه از طریق انتقال فناوری نوین و رفع موانع کمک کند، اظهار کرد: مشارکت موثر کشورهای جنوب در حکمرانی اینترنت و هوش‌مصنوعی، احترام به قوانین ملی کشورها و مقابله با انحصارطلبی، ضرورتی انکارناپذیر است.

هیچ سندی باوجود کشتار غزه، متضمن صلح نیست

رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما خواستار جهان عاری از سلاح‌های هسته‌ای و منطقه‌ای عاری از سلاح‌های کشتارجمعی در خاورمیانه، بدون هیچ‌گونه پیش‌شرطی هستیم.

پزشکیان افزود: به‌عنوان قربانی تروریسم، همواره پیشگام مبارزه با این پدیده شوم بوده و آماده همکاری با کشورهایی هستیم که به‌دنبال مقابله واقعی با تروریسم هستند. ایران خواستار منطقه‌ای قوی، متحد، امن و باثبات است که در آن منابع کشورهای منطقه برای هم‌افزایی در جهت پیشرفت اقتصادی و اجتماعی و رفع مشکلات مشترک مصرف شود.

وی تاکید کرد: در جهانی که مردم غیرنظامی با قساوت در غزه کشته می‌شوند، تروریسم کور دولتی، کودکان و زنان را به خاک و خون می‌کشد و از نسل‌کشی و ترور حمایت می‌شود، هیچ سندی، صلح و توسعه را تضمین نخواهد کرد. پایان اشغالگری، توقف آپارتاید در فلسطین و آتش‌بس فوری در غزه، پیش‌نیاز توسعه و صلح جهانی است.

نباید اجازه دهیم لبنان به غزه دیگری تبدیل شود

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با یک رسانه امریکایی نیز بر ضرورت جلوگیری از جنایات رژیم‌صهیونیستی تاکید کرد و درباره پیامدهای گسترش تنش‌های اخیر در منطقه هشدار داد.

مسعود پزشکیان با انتقاد از حملات متجاوزانه گسترده رژیم‌صهیونیستی به لبنان به بهانه مقابله با جنبش حزب‌الله گفت: این حملات «بحرانی انسانی» است که با خطر ورود منطقه به جنگی گسترده‌تر مواجه است.

وی در گفت‌وگو با سی ان ان همچنین هشدار داد: تحولات اخیر ممکن است به جنگی منطقه‌ای تبدیل شود که می‌تواند برای آینده جهان و حتی خود کره زمین خطرناک باشد، بنابراین ما باید مانع جنایاتی شویم که اسرائیل مرتکب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین