تخلیهوبارگیری ۹۴ میلیون تن کالا در بنادر طی ۵ ماهه اول ۱۴۰۳
میزان تخلیهوبارگیری کالا در بنادر مالکیتی و حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی طی پنج ماهه نخست امسال، معادل ۹۴ میلیون و ۲۸۴ هزار و ۴۷۶ تن بود.به گزارش پایگاه اطلاعرسانی سازمان بنادر و دریانوردی، میزان تخلیه کالاهای نفتی طی پنج ماهه نخست ۱۴۰۳ در بنادر مالکیتی و حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی، معادل ۱۰ میلیون و ۹۶۴ هزار و ۲۴۸ تن، میزان تخلیه کالاهای غیرنفتی معادل۲۱ میلیون و ۲۹۱ هزار و ۹۸ تن و مجموع تخلیه کالاهای نفتی و غیرنفتی معادل ۳۲ میلیون و ۲۵۵ هزار و ۳۴۶ تن بوده است.
میزان بارگیری کالاها
میزان بارگیری کالاهای نفتی در بنادر مالکیتی و حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی طی پنج ماهه نخست سال جاری، معادل ۳۲ میلیون و ۱۳۲ هزار و ۱۶۶ تن، میزان بارگیری کالاهای غیرنفتی ۲۹ میلیون و ۸۹۶ هزار و ۹۶۵ تن و مجموع بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی معادل ۶۲ میلیون و ۲۹ هزار و ۱۳۱ تن بوده است.
میزان تخلیهوبارگیری کالا
جمع تخلیهوبارگیری کالاهای نفتی طی پنج ماهه نخست سال ۱۴۰۳، معادل ۴۳ میلیون و ۹۶ هزار و ۴۱۴ تن و جمع تخلیهوبارگیری کالاهای غیرنفتی ۵۱ میلیون و ۱۸۸ هزار و ۶۲ تن بوده؛ همچنین مجموع تخلیهوبارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی در مدت مذکور معادل ۹۴ میلیون و ۲۸۴ هزار و ۴۷۶ تن بوده است.
عملیات کانتینری
تخلیهوبارگیری صورت گرفته در بخش عملیات کانتینری نیز طی پنج ماهه امسال، معادل یک میلیون و ۷۹ هزار و ۵۱۶ TEU بود که در قیاس با عملیات کانتینری طی مدت مشابه سال گذشته که معادل ۱ میلیون و ۵۲ هزار و ۵۹۰ TEU بود، رشد ۴درصدی را نشان میدهد.
برای نخستین بار در ذوب آهن اصفهان
شاسی واگن خاموش کننده ساخته شد
به همت تلاشگران ذوب آهن اصفهان اولین شاسی واگن خاموشکننده برای نخستین بار در این مجتمع عظیم صنعتی، بیست و پنجم مردادماه ساخته شد. عباس ناصحی سرپرست دفتر فنی مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی بیان کرد : با توجه به راه اندازی باتری شماره ۳ در سال ۱۳۹۱ و گذشت بیش از ۱۰ سال از عمر دو عدد واگن حمل کک که در خط تولیـد قرار دارند، تعویض شاسی واگن ها در دستور کار قرار گرفت. وی افزود : در سال ۱۳۹۴ و با بررسیهای انجامشده مشخص گردید، خوردگی شاسی واگن بسیار زیاد است و بنابراین پیش بینی خریدآن دنبال شد، لذا در سال ۱۳۹۵ درخواست خرید یک عدد شاسی از کشور اوکراین در دستور کار قرار گرفت و همزمان با خرید آن، مهندسیـن و متخصصیـن دفتر فنی مدیریت تولیدات کک و مواد شیمایی تصمیم گرفتند نسبت به تهیه نقشه های آن اقدام نمایند. سرپرست دفتر فنی مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی اضافه کرد : ابتدا با آنالیز، متریال شاسی موجود را مشخص نموده و سپس کروکی برداری و تهیـه نقشه از روی قطعه موجود در خط تولیـد به روش مهنـدسی معکـوس و بدون هیچ گونه وابستگی انجام گرفت و سرانجام پس از گذشت ۵ ماه و به میـزان ۷۰۰ نفر ساعت و تعداد ۲۹۹ شیت نقشه، شاسی واگن به وزن ۲۱۵۴۱ کیلوگرم طراحی شد. این دستاورد بزرگ، بخشی دیگر از توانمندی تلاشگران ذوب آهنی را در عرصه بومی سازی ماندگار نمود. رضا یغمایی سرپرست کارگاه اسکلت فلزی و آهنگری مدیریت نت مکانیک شرکت با اعلام این خبر گفت : در سال ۱۳۹۵ درخواست ساخت تجهیز شاسی واگن خاموش کننده کک از سوی مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی ارائه شد که به دلیل نبود نقشه های ساخت، امکان ساخت در داخل کارخانه وجود نداشت و لذا ساخت آن به کشور اکراین واگذار گردید. وی افزود: بعد از حدود ۲ سال و با توجه به ابعاد بزرگ این تجهیز، در قالب چند بخش وارد کشور و ذوب آهن شد و سپس در مدیریت نت مکانیک و کارگاه اسکلت فلزی و آهنگری مونتاژ گردید. سرپرست کارگاه اسکلت فلزی و آهنگری مدیریت نت مکانیک تصریح کرد : با توجه به اینکه مقوله بومی سازی همواره مورد تاکید ویژه مقام معظم رهبری قرار دارد و ذوب آهن اصفهان نیز در این بخش 87 درصد از قطعات و تجهیزات مورد نیاز این مجتمع عظیم صنعتی را بومی سازی نموده است، ساخت مجدد این قطعه در ذوب آهن اصفهان در دستور کار قرار گرفت.
این تلاشگر ذوب آهنی تصریح کرد : بدین ترتیب نقشه های تجهیز شاسی واگن خاموش کننده کک سازی، توسط مدیریت بخش ککسازی آماده شد و پس از آن مرحله اعلام درخواست خرید، ساخت این قطعه در کارگاه اسکلت فلزی و آهنگری آغاز شد. رضا یغمایی بیان کرد : این شاسی با ابعاد تقریبی 3 ، طول 18 ، ارتفاع 4 متر و با وزنی حدود 22 تن یکی از استراتژیک ترین قطعاتی است که طی سال های اخیر در کارگاه اسکلت فلزی و اهنگری ساخته شده است. در ساخت این تجهیز که حدود 6 ماه به طول انجامید کلیه فرایندهای نظارتی اعم از آنالیز و خواص مکانیکی متریال اولیه، تست های غیرمخرب و نقشه برداری با رعایت بالاترین استاندارد ها انجام گرفت. همچنین جوشکاری که یکی از حساس ترین مراحل انجام کار بود طبق wpsتهیه شده توسط واحد ترمیست مدیریت نت مکانیک انجام شد.
وی در پایان از تیم های تکنولوژی،ترمیست، طراحی و برنامه ریزی مدیریت نت مکانیک به ویژه تلاشگران کارگاه اسکلت فلزی و آهنگری تشکر و قدردانی نمود.