-

نظر موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی علوم

حسین سیمایی‌صراف که برای دریافت رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی معرفی شده است، روز گذشته برای بررسی برنامه‌های پیشنهادی و شنیدن سخنان نمایندگان مخالف و موافق در مجلس حاضر شد. در این جلسه مخالفان وزیر علوم دلیل مخالفت خود را تشریح کردند.

نظر موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی علوم

در ابتدای این جلسه، احسان عظیمی راد ضمن قرائت گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری از موافقت این کمیسیون با برنامه‌های حسین سیمایی صراف خبر داد.

برای تحقق اهداف برنامه هفتم چه برنامه‌ای دارید؟

علیرضا عباسی، نماینده کرج، اشتهارد و فردیس به عنوان نخستین مخالف پشت تریبون رفت و دلایل خود را در مخالفت با وزارت سیمایی‌صراف در چهار قسمت و با استناد به برنامه ارائه شده وزیر پیشنهادی علوم بیان کرد.

وی خطاب به سیمایی‌صراف گفت: در برنامه خود به اسناد بالادستی و برنامه هفتم توسعه اشاره کرده و موارد متعددی را بیان کردید اما مواردی که اشاره شده زیاد است و اولویتی را در برنامه‌های شما مشاهده نکردم، وقتی اولویت زیاد باشد یعنی اولویت ندارید به طور مشخص مواردی را مشخص کنید و با شاخص و معیار بگویید به چه راهی می‌خواهید به برنامه‌ها برسید.

عباسی ادامه داد: در برنامه‌های خود به کاهش و جلوگیری از موازی کاری در آموزش عالی اشاره کردید منظورتان از رفع همپوشانی‌ها و جلوگیری از موازی‌کاری در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چیست؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: در برنامه‌های خود به راهکاری برای کاهش موازی‌کاری پژوهشی در وزارتخانه علوم، دانشکده‌های کشاورزی و سازمان تحقیقات، آموزش و توسعه کشاورزی اشاره نکردید. در این سازمان ۲هزار و۵۰۰ عضو هیات علمی داریم و وزارت علوم نیز به همین سبک کار انجام می‌شود برنامه‌ای در این زمینه اعلام نکردید؟

نماینده کرج در مجلس شورای اسلامی گفت: سهم آموزش‌های مهارتی در پایان برنامه هفتم باید به ۴۰ درصد برسد، امروز فاصله زیادی با این رقم وجود دارد چه طور می‌خواهید این فاصله را پر کنید. همچنین در بخش کشاورزی در کنار محدودیت آب و خاک محدودیت منابع انسانی داریم و متولی تربیت نیروی انسانی وزارت علوم است، هیچ برنامه‌ای برای اجرایی شدن ماده ۲۳ قانون افزایش بهره‌وری و افزایش مهارت دانشجویان بخش کشاورزی که تکلیف قانونی وزارت علوم در سال ۸۹ است، اشاره نکردید.

عقبگرد به دهه ۹۰ ممنوع

وی ادامه داد: براساس گزارش پایگاه نمایه‌سازی سایماگو با ۷۳ هزار مقاله علمی رتبه ۱۶ جهان را داریم، قرار است به رتبه ۱۴ برسیم برای رسیدن به این رتبه به ۹۰ هزار مقاله نیاز داریم راه پیشنهادی شما رسیدن به این رقم چیست؟

نماینده کرج گفت: تنها راهی که در برنامه‌های خود اشاره کردید این است که تعداد مجلات نمایه شده ایرانی در پایگاه‌های خارجی را افزایش می‌دهید. اکنون ۱۷۲ مجله نمایه شده در اسکوپوس داریم و باید تعداد نشریات دو برابر شود چه طور می‌خواهید این کار را انجام دهید؟ بقیه مجلات یعنی حدود ۱۶هزار مجله داخلی، قرار است نمایه شوند و نوع حمایت و کاری که قرار است انجام دهید چیست؟

وی بیان کرد: براساس اسناد بالادستی باید سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی کشور به ۴ درصد برسد. امروز این رقم به نیم درصد نمی‌رسد، چطور می‌خواهید این اقدام را که وزرای قبلی انجام ندادند، انجام داده و عملیاتی کنید؟

نماینده مجلس گفت: یکی از حاشیه‌سازی‌هایی که در دهه ۹۰ اتفاق افتاد مشکل برای بورسیه‌های وزارت علوم بود، رهبر معظم انقلاب فرمودند در بورسیه‌ها به خیلی‌ها ظلم شد شما در آن زمان عضو شورای بورس بودید برای برطرف کردن دغدغه مقام معظم رهبری چه کار کردید؟

تکرار سوالات مطرح‌شده در کمیسیون آموزش

فریدون همتی، نماینده حوزه انتخابیه ایلام، ایوان، شیروان، چرداول و مهران در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم به طرح سوالاتی پرداخت و گفت: برنامه شما برای اجرای سند آمایش آموزش عالی با تاکید بر دانشجویان نخبه، عالم، انقلابی، متدین و متخصص برای صیانت آینده ایران چیست؟ همچنین برنامه شما برای مهارت محور کردن آموزش چیست برنامه شما برای اقتصاد آموزش و توسعه کارآفرینی آموزش‌محور چیست.

نماینده مردم تهران افزود: برنامه شما برای تکمیل زنجیره‌های چرخه علم تا ثروت چیست؟ برنامه شما برای تقاضامحور کردن پژوهش چیست؟ برنامه شما برای حرکت به سمت استقلال مالی دانشگاه چیست؟ برنامه شما برای ترویج فرهنگ ازدواج دانشجویی و توسعه خوابگاه‌های دانشجویی چیست؟

برنامه‌های سیمایی‌صراف کلی بود

فریدون همتی نماینده حوزه انتخابیه ایلام، ایوان، شیروان، چرداول و مهران نیز به عنوان یکی دیگر از نمایندگان مخالف صحبت کرد و با اشاره به اهمیت وزارت علوم گفت: اگر وزارت علوم اصلاح شود، نهادهای دیگر هم اصلاح می‌شود.

وی با اشاره به شخصیت علمی و متعهد سیمایی‌صراف گفت: وزیر پیشنهادی علوم سوابق علمی خوبی دارد ولی ما نسبت به برنامه‌های وی انتقاداتی داریم.

همتی با اشاره به اینکه سیمایی صراف از دانش‌آموخته‌های رشته‌های علوم انسانی است اظهارکرد: بعد از چند دوره وزارت علوم دست فردی قرار می‌گیرد که رشته‌اش علوم انسانی است و این مهم است. اما رتبه‌بندی‌های علمی در دنیا بیشتر بر اساس اقدامات علمی و مقالات در رشته‌های علوم پایه، مهندسی و غیره است و به این دلیل ما نگران جایگاه علمی کشور در صورت وزارت سیمایی صراف هستیم.

وی به برنامه ارائه‌شده سیمایی صراف به مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: این برنامه فقط ۱۵ صفحه بود و تصویر واضحی از شرایط موجود در آن تصویر نشد بود، اینکه شرایط در حوزه‌های مختلف چطور است.

 برنامه‌ها کلی بود و سنجش‌پذیر نبود، در حالی‌که برنامه‌ها باید کیفی باشد و نباید فقط کمّی باشد. برنامه‌ها زمان‌بندی هم نداشت، اینکه کدام بخش‌ها در سال اول و کدام در سال دوم محقق می‌شود و چه اهدافی اولویت دارد.

همتی تاکید کرد: در این برنامه بخش هایی مغفول مانده بود؛ مانند عدالت آموزش عالی و توزیع آموزش عالی باید بدانیم وزارت علوم چطور برای عدالت آموزش عالی تلاش خواهد کرد.

وی با اشاره به ضرورت روزآمدسازی آیین‌نامه‌های وزارت علوم گفت: آیین‌نامه ارتقای وزارت علوم به شدت مشکل دارد، آخرین آیین‌نامه در سال ۹۵ تدوین و تصویب شده است و باید سریع‌تر به‌روز شود.

همتی به اهمیت موضوع معیشت استادان دانشگاه تاکید کرد و گفت: موضوع معیشت و مسکن مشکل داریم، می‌دانیم استاد دانشگاه با تاخیر وارد فضای کار می‌شود و به این دلیل نمی‌تواند روی معیشت وقت بگذارد، بنابراین باید از جهت مسکن و معیشت تامین باشد.

داشتن نگاه ملی و غرق نشدن در مسائل جناحی

نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم گفت: نهاد دانشگاه مظهر بیداری و هوشیاری جامعه است و در دفاع از استقلال و پیشرفت کشور نقش مهمی داشته است.

سید مسعود خاتمی اضافه کرد: برنامه وزیر پیشنهادی علوم با محوریت مسئولیت اجتماعی نظام آموزشی، تحقیقاتی و فناوری است و عمده نگاه وی فرآیند اثرگذار ساختن دانشگاه در حیات و مناسبات پیچیده جامعه را نشان می‌دهد.

وی اظهارکرد: سیمایی صراف خود تحصیل علوم انسانی داشته و حقوقدان شایسته است که به مسائل حقوقی حوزه اشراف کامل دارد. با تجربه مدیریتی و اجرایی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شناخت حاصل از تعاملات، چیرگی لازم را برای حل مشکلات این مجموعه دارد.

نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزیر پیشنهادی علوم تجربه موفق دبیری هیـأت دولت دوازدهم و سیزدهم را در کارنامه خود دارد. جایگاهی که به اقتضای وظایف ذاتی آن کانون شناخت و درگیر شدن با مسائل کلان کشور است.

خاتمی اضافه کرد: سیمایی صراف با اشراف علمی به مسائل حقوقی و حضور در حوزه می‌تواند سیاست‌گذاری توانا برای حل مشکلات این حوزه باشد. وی دانش‌آموخته‌ای توانا در حوزه علوم انسانی است.

وی تصریح کرد: کارنامه تحصیل او در دانشگاه‌های تراز اول و حضور در حوزه علمیه و کسب علوم در سطح بالای آن موجب می‌شود که وی مسائل و مشکلات دانشگاه و حوزه را خوب بداند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: فراموش نکنیم که یکی از غفلت‌ها در مرجعیت علمی، حوزه علوم انسانی است که می‌تواند در فعال‌سازی این حوزه نقش موثری داشته باشد که این قوت و توان در عملکرد سیمایی صراف موجود است و اما درباره شرایط عمومی و شخصی، وی اعتقاد و التزام به نظام را با حضور در جنگ و کسب مدال جانبازی اثبات کرده و در پایبندی به صداقت و پاکدستی به شهادت همه همکاران، ویژگی وی محرز است.

خاتمی با اشاره به اینکه داشتن نگاه ملی و غرق نشدن در مسائل جناحی در مناصب و مسئولیت‌های مختلف در دولت دوازدهم و سیزدهم برای وی اثبات شده است، اضافه کرد: امید به آینده و نگاه مثبت به افق آینده در برنامه‌های ارائه شده سیمایی صراف مشاهده می‌شود. شایستگی علمی وی برای سکانداری این حوزه، درجه علمی و داشتن بیش از ۵۰ آثار کتاب و مقاله از امتیازات او به عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه در سال ۱۳۹۲

 است.

وی در پایان تصریح کرد: از همکاران می‌خواهم که با رای قاطع به این استاد متعهد رای دهند تا شاهد شکوفایی حوزه علوم باشیم.

بساط بدبینی‌ها به محیط دانشگاه برچیده شود

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نماد عینی سیاست وفاق ملی انتخاب سیمایی صراف است.

وی دبیر دو دولت با دو رئیس‌جمهوری متفاوت و با نگاه سیاسی متفاوت بوده است.

محمد بهرامی سیف‌آباد با تاکید بر اینکه می‌خواهم از سیمایی صراف حمایت کنم چون از بدنه دانشگاه است، اظهارکرد: امروز ضعف‌هایی در بحث مدیریت دانشگاه از صدر تا پایین وجود دارد. خیلی از همکاران ما صرفا علمی و برخی دیگر صرفا اجرایی هستند. این یکی از ضعف‌هایی است که در مدیریت ما وجود دارد.

وی اضافه کرد: سیمایی صراف دارای جایگاه علمی بوده و هم از بدنه وزارت علوم و هم یک حقوقدان است و باتوجه به ارتباط قبلی که با هر سه قوه داشتند اینها را خوب می‌شناسند و یکی از مسائل بسیار مهم ما تعامل این سه قوه است و من امیدوار هستم با شجاعتی که از این بزرگوار سراغ دارم خیلی از بدبینی‌ها را از محیط دانشگاه خارج کند تا دانشگاه محیط امنی برای دانش‌افزایی نسل آینده کشور باشد.

نماینده بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی یادآورشد: انتظار می‌رود وزارت علوم چتری بر سر اساتید و دانشجویان و راه روشنی باشد که ساحت‌های علمی و فناورانه کشور را به دنیای بیرون متصل کند.

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی کشور چه گفتند؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در چهارمین روز از بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم، به بررسی صلاحیت اسکندر مومنی، وزیر پیشنهادی کشور پرداختند. کمیسیون «امورداخلی و شوراها»، «عمران» و «امنیت ملی» مجلس شورای اسلامی گزارش خود را از برنامه‌های ارائه‌شده وزیر پیشنهادی کشور ارائه و به نمایندگان اعلام شد که اعضای این کمیسیون اسکندر مومنی را مناسب تصدی این مسئولیت می‌دانند.

با عینک سیاسی به استان‌ها نگاه نکنید

مصطفی پوردهقان در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، به عنوان نماینده مخالف اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور گفت: دولت وفاق ملی تشکیل شد و مسعود پزشکیان به عنوان نفر اول اجرایی کشور منتخب مردم شد. امروز او کابینه‌اش را به مجلس معرفی کرده است که ما انتقاداتمان را هم به رئیس‌جمهور مطرح کردیم.

 وی با اشاره به ویژگی‌های سردار مومنی گفت: همگان آقای مومنی را به عنوان فردی منظم، مومن، پاکدست و آشنا به برنامه‌های حوزه‌های انتظامی و امنیتی می‌شناسند. منتها باتوجه به سابقه ۱۸ ساله فعالیتم در حوزه وزارت کشور لازم است که نکاتی را بیان کنم.

این نماینده مجلس گفت: در بدنه وزارت کشور کارکنان متعهد، منظم، متخصص، فعال و باسوادی حضور دارند که در دولت‌های مختلف ذبح سیاسی شدند و در گوشه‌ای از وزارتخانه مهم کشور خاک می‌خورند. آنها به واسطه افکار سیاسی‌شان حذف شدند.

پوردهقان، سردار مومنی را فردی معتقد و آگاه به مسائل سیاسی خواند و گفت: آقای مومنی شما قول دادید که با اعتدال و نگاه به تخصص افراد رفتار کنید. در برخی از استان‌ها افراد با نردبان‌های سیاسی منصوب شده و بالا آمدند آن هم به واسطه آنکه در ستاد انتخاباتی شربت دادند و پوستر چسباندند. انتظار می‌رود آقای مومنی از سرمایه‌های اجتماعی استفاده کرده و افراد غیرمتخصص را کنار بگذارند.

پوردهقان بیان کرد: ما در حوزه‌های اجتماعی گاهی با مسائل تنش‌زا و ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی مواجه می‌شویم که انتظار می‌رود برای حل آن از ابزارهای انتظامی و امنیتی استفاده نشود و آنها را با نگاه فرهنگی و اجتماعی حل کنید.

این نماینده مجلس با تاکید بر لزوم حل مشکلات معیشتی در وزارت کشور و در بین فرمانداران و بخشداران گفت: با عینک سیاسی به استان‌ها نگاه نکنید. استانداران و فرمانداران را براساس دانش‌شان انتخاب کنید. افرادی که دارای سهم اقتصادی و معیشتی و کارنامه خوبی باشند.

وی در پایان گفت: وزارت کشور یکی از وزارتخانه‌های مهم کشور است. نمایندگان مجلس به عنوان همکاران و همیاران مشورتی وزیر کشور در انتخابات و حوزه‌های امنیتی آماده همراهی و همکاری با شما و دولت هستند.

«مومنی» در انتخاب استانداران و فرمانداران دقت کند

حمیدرضا گودرزی در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، به عنوان مخالف اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور گفت: بنده به عنوان مخالف ثبت‌نام کردم اما به شما به عنوان موافق رأی می‌دهم. از ۲۴۰ نفر نماینده متقاضی برای صحبت هم ۲۱۲ نفر به عنوان موافق ثبت‌نام کردند.

وی با اشاره به تجربه خود در وزارت کشور گفت: وزارت کشور وزارت گسترده‌ای است که تمامی نظم و انضباط داخل کشور به این وزارتخانه برمی‌گردد. درخواست ما این است که در انتخاب استانداران، فرمانداران، بخشداران و دهیاران و همچنین در سازمان شهرداری و دهیاری‌ها دقت فراوان کنیم.

این نماینده مجلس با اشاره به اهمیت وزارت کشور گفت: آقای مومنی را به نظم و انضباط می‌شناسند. انتظار می‌رود به مولفه‌هایی همچون تامین آزادی، سرمایه اجتماعی، اجرای سیاست‌های عمومی و استفاده از مشارکت‌های عمومی در اداره کشور توجه شود.

گودرزی همچنین با اشاره به ویژگی‌های وزیر پیشنهادی کشور گفت: آقای مومنی دارای تجربه و سوابق مدیریتی بسیار قوی‌ است. انتظار می‌رود که در دوران ایشان شاهد افزایش ارتباطات مردم و ارتباط با نمایندگان باشیم که البته همه اینها از ویژگی‌های وزیر پیشنهادی کشور است.

 نماینده الیگودرز به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی کشور در پشت تریبون مجلس حضور پیدا کرد، اما به عنوان موافق صحبت کرد لذا محمدباقر قالیباف رئیس مجلس صحبت‌های او را نیمه‌تمام گذاشت و اجازه اتمام سخنانش را نداد.

کارنامه مومنی مثبت است

عباس صوفی، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی دیروز در موافقت با اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور گفت: وزارت کشور مرکز ثقل امور اجرایی در کشور بوده و علاوه بر انجام ماموریت‌های، محوله فلسفه وجودی آن جلوگیری از تعمیق اختلافات تزریق آرامش و امنیت به بدنه اجتماع و پیگیری سیاست‌های عمومی دولت است. وزارت کشور به مثابه موتور محرکه پیشرفت همبستگی عمومی و ارتقای سرمایه اجتماعی در کشور است.

صوفی افزود: نکته دیگر درباره ایشان کارنامه مثبت اوست. وقتی که در سال‌های دهه ۸۰ یعنی قریب به ۲۰ سال پیش سالانه ۲۸هزار تلفات جاده‌ای داشتیم ایشان برنامه‌ای را اجرا کرد که این تلفات تا ۱۶ هزار نفر کاهش پیدا کرد. این یعنی در عملکرد موفق کارنامه سردار مومنی دو نکته دارد اول اینکه این فرد برای جان انسان‌ها اهمیت قائل است و در چنین شرایطی دلیل ندارد ما دنبال افرادی برویم که کارنامه درستی ندارند، دوم اینکه به هر حال ایشان آدم موفقی است که در هر سمتی قرار گرفته موفق عمل کرده است.

وی تاکید کرد: رویکردهای اجتماعی ایشان از وقتی که با حکم رئیس‌جمهوری وقت، دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر شد بر بعد نظامی‌اش غلبه کرد؛ چرا که در این دو عرصه باید از کف جامعه و عموم مردم گرفته تا آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها ارتباط می‌گرفته است که گرفت. اگر دکتر مومنی همچنان مانند ۱۵ سال گذشته با محوریت‌ رویکردهای اجتماعی ادامه مسیر دهد و به طور جدی زمینه‌ساز نگاه فرصت محور به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های اقوام و مذاهب و پرهیز از اختلاف‌افکنی و تنش‌زدایی باعث تحول ساختاری و هوشمندسازی در وزارت کشور و استفاده از ظرفیت‌های انسانی توانمند به ویژه نسل جوان متخصص و متعهد در سطوح در سطوح مدیریتی وزارت کشور می‌شود. صوفی در پایان یادآور شد: در پایان امیدوارم که این دو دوست قدیمی و دو همکار آتی یعنی آقای دکتر مؤمنی و آقای دکتر پزشکیان در دولت چهاردهم بتوانند با تبعیت از منویات مقام معظم رهبری مطالبات مردم را محقق کنند و نامی ماندگار از خود بر جای بگذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین