-
رینگ شرقی کشور تکمیل می‌شود

خروج خراسان جنوبی از بن بست گازی

عملیات اجرایی خط انتقال گاز از دشتک زابل به نهبندان ۲۵ مرداد امسال با حضور مدیرعامل شرکت گاز ایران به بهره‌برداری رسید که اجرای این طرح علاوه بر تامین گاز مورد نیاز خراسان جنوبی از ۲ مسیر شمال و جنوب باعث تکمیل رینگ شرقی شبکه گاز کشور شد. با اجرای پروژه‌های متعدد گازرسانی در سطح استان تا امسال تمامی ۳۲ شهر خراسان جنوبی یعنی ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۲ هزار و ۲۶ روستا یعنی ۹۹.۹ درصد جمعیت روستایی استان از نعمت گاز برخوردار شدند.

خروج خراسان جنوبی از بن بست گازی

جواد قناعت در این تماس تلفنی با وزیر نیرو لزوم ایجاد خط انتقال از مسیر جدید به خراسان جنوبی را مورد تاکید قرار داد و اتصال استان به شبکه گاز سراسری از طریق سه راهی دشتک - زابل - نهبندان را درخواست کرد و وزیر نیرو هم قول مساعد داد که عملیات اجرایی خط انتقال گاز دشتک - زابل - سربیشه به‌زودی آغاز شود.

البته بعد از گذر از بحران سرمای سخت زمستان ۱۴۰۱ همچنان پیگیری‌های استاندار خراسان جنوبی برای اجرای خط انتقال گاز از دشتک زابل به نهبندان و سربیشه از مرکز ادامه داشت تا سرانجام پیگیری مستمر و جدی به نتیجه رسید و عملیات اجرایی خط انتقال گاز از شمال سیستان و بلوچستان به جنوب خراسان جنوبی در شهرستان نهبندان با حضور معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در تیر پارسال آغاز شد.

۱۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت گاز خراسان جنوبی اضافه شد

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی در آیین افتتاح این طرح گفت: خط انتقال گاز دوراهی دشتک - نهبندان در کنار خط انتقال گاز قم پارچین و ایستگاه تقویت فشار آرادان بخشی از پروژه‌ کلان تقویت شبکه انتقال گاز شمال و شمال شرق کشور است که از سوی شرکت ملی گاز ایران اجرا شده است.

رحمان محمودی افزود: این طرح به طول ۱۷۶ کیلومتر و با خط ۳۶ اینچ اجرا شده است افتتاح این پروژه باعث پایداری شبکه گاز شرق کشور می‌شود و به عبارتی رینگ شرق کشور تکمیل می‌شود.

وی عنوان کرد: با اجرای این ابر پروژه تا ۱۰ میلیون متر مکعب به ظرفیت گاز استان به صورت روزانه افزوده می‌شود و ظرفیت انتقال گاز استان سه برابر افزایش می‌یابد، همچنین رینگ شرقی شبکه گاز تکمیل و پایداری جریان گاز در این منطقه از کشور به خصوص در خراسان جنوبی تقویت خواهد شد.

محمودی بیان کرد: با اجرای این طرح رکود سرعت اجرای پروژه‌های شرکت گاز در سطح کشور شکسته شد و این ابر پروژه با این حجم کار در مدت یکسال اجرایی شد که در سطح کشور اقدام بی‌نظیری و شاخصی است.

وی گفت: این خط با هدف ایجاد ارتباط شبکه گاز بین جنوب شرق کشور و شمال شرق از استان سیستان و بلوچستان به استان خراسان جنوبی به اجرا در آمده و از این پس امکان انتقال گاز خط هفتم سراسری از نزدیکی شهر زابل به خراسان جنوبی فراهم می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی ادامه داد: با بهره‌برداری از این خط لوله، رینگ شرقی شبکه گاز تکمیل و پایداری جریان گاز در این منطقه از کشور به خصوص در خراسان جنوبی تقویت خواهد شد.

محمودی با بیان اینکه اجرای این پروژه از نظر پدافندی و افت فشار خیلی اهمیت دارد بیان کرد: فاز دوم طرح انتقال گاز از نهبندان به سربیشه در قالب خط تقویتی به شهرستان سربیشه متصل خواهد شد که در مرحله طراحی قرار دارد و به‌زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

تحقق وعده دولت سیزدهم

استاندار خراسان جنوبی هم در این آیین گفت: راه‌اندازی خط لوله گاز دوراهی دشتک به نهبندان موجب تقویت شبکه گازرسانی در منطقه شرق و شمال شرق کشور شد که این مهم تحقق وعده‌ دولت سیزدهم است. جواد قناعت افزود: مهم‌ترین ویژگی این پروژه تحقق وعده دولت سیزدهم برای تسریع کار و پاسخ به مطالبه مردمی بود.

وی با بیان اینکه اکنون رینگ مناسب بین جنوب و شمال کشور برقرار شده است اظهار کرد: با این زیرساخت اگر سرمای شدید را در کشور تجربه کنیم برای تامین گاز مردم مشکلی نخواهیم داشت و شاهد استمرار گازرسانی در فصل سرما خواهیم بود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: امکان استقرار صنایع استراتژیک در استان با اجرای خط لوله گاز دوراهی دشتک به نهبندان فراهم می‌شود و دغدغه مهم مردم و مسوولان را رفع می‌کند تا بتوان سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را جذب کرد.

قناعت با بیان اینکه چنین زیرساختی موجب ایجاد ارزش افزوده در استان شده که علاوه بر تامین گاز خانگی صنایع هم توسعه می‌یابد اظهار کرد: با وجود توسعه شبکه گاز رسانی در بحث تامین گاز، مشکل داشتیم چون فقط از سمت شمال استان به شبکه سراسری متصل بودیم لذا در شرایط خاص شهرستان‌های انتهای خطوط آسیب پذیر بودند. وی بیان کرد: پیگیری‌های خوبی در شرکت ملی گاز انجام و در مصوبات سفر رئیس‌جمهوری شهید این پروژه گنجانده و سال گذشته عملیات اجرایی آن آغاز شد که امروز ۱۷۶ کیلومتر آن به بهره‌برداری رسید و ۷۲ هزار میلیارد ریال برای آن هزینه شده است. وی ادامه داد: با اجرای این خط انتقال بیش از هفت تا ۱۰ میلیون متر مکعب در ساعت به ظرفیت گاز منطقه اضافه می‌شود. استاندار خراسان جنوبی گفت: امید است با نگاه جهادی فاز دوم پروژه نیز به زودی شروع شده تا تمام استان از مزایای طرح بهره‌مند شوند لذا انتظار می‌رود که همدلی و تلاش در دولت چهاردهم استمرار داشته باشد.

اختصاص چندین هزار متر مکعب برای سرمایه‌گذاری

نماینده نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی هم گفت: اجرای ادامه مسیر طرح انتقال از نهبندان تا سربیشه برای ما خیلی مهم است که در مرحله صدور مجوز قرار دارد. مصطفی نخعی اظهار کرد: یکی از مشکلات جدی ما در شرق کشور کمبود زیرساخت‌های انرژی است که در دولت گذشته به این موضوع توجه جدی شد.

وی با اشاره به اینکه سفرهای میدانی و استانی رئیس‌جمهوری شهیدمان خیلی ارزشمند بود و در جریان این سفر مسائل و مشکلات مورد بررسی قرار می‌گرفت، بیان کرد: در سفر سوم آیت الله رئیسی اجرای این طرح مهم مصوب شد و سال گذشته هم عملیات اجرایی آن آغاز شد و امروز هم که همه می‌بینیم که کاری کارستان انجام شد. نماینده نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی افزود: اصل کار و سرعت کار خیلی مهم بود و این ابر پروژه مهم زیرساختی در مدت یکسال اجرا شد و رکود اجرای پروژه‌های شرکت گاز با این حجم کار و سرعت کار شکسته شده است.

نخعی گفت: بالغ بر ۲۰ جلسه با شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار کردیم، با پیگیری‌های صورت گرفته، وزارت نفت تخصیص ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار مترمکعبی برای سرمایه‌گذاری در منطقه نهبندان و سربیشه را گرفته‌ایم. وی اظهارکرد: طرح‌های خوبی در حوزه پتروشیمی پیشنهاد کردیم و دولت هم ‌کمک‌ کند تا این کار بزرگ برای مردم خروجی داشته باشد. تصویب فاز دوم انتقال گاز از دشتک زابل - نهبندان به سربیشه  مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران هم گفت: اجرای فاز دوم خط انتقال گاز از دشتک زابل - نهبندان به سمت سربیشه مصوب شد که پنج همت برای اجرای این خط نیاز است و همراهی دولت و مجلس را می‌طلبد. مجید چگینی افزود: اجرای فاز دوم خط انتقال گاز از دشتک زابل - نهبندان به سمت سربیشه طراحی آن انجام و اسناد مناقصه هم آماده شده است.

وی ادامه داد: رینگ شرقی با اجرای خط انتقال گاز از دشتک زابل به نهبندان تکمیل شد و ادامه مسیر به سمت سربیشه باعث تقویت خواهد شد که از نظر پدافند غیرعامل هم خیلی مهم است.

سخن پایانی

استان خراسان جنوبی با جمعیت بیش از ۸۰۰ هزار نفر، ۱۱ شهرستان و ۳۱ شهر دارد که به لحاظ وسعت سومین استان پهناور ایران است. ۱۵ سال پیش نخستین خط انتقال گاز از سنگ بست در حوالی مشهد مقدس آغاز شد و پس از گذشتن از شهرهای فریمان، رشتخوار، نوده پشنگ و قاین به بیرجند رسید بنابراین خراسان جنوبی تنها از سمت خراسان رضوی به‌صورت انشعابی و تک شاخه‌ای از شبکه سراسری گاز تغذیه می‌شد. به گزارش ایرنا، با این وجود فقط از یک مسیر و آن‌هم از شمال استان تغذیه خطوط گاز انجام می‌شد که در فصل سرما برخی مشترکان با افت فشار گاز مواجه می‌شدند و از جمله در بحران سرمای سال ۱۴۰۱، روزهای سختی برای مسئولان و مردم در تامین گاز پایدار رقم خورد. پیگیری‌های استاندار خراسان‌جنوبی همزمان با بحران سرما در سال ۱۴۰۱ برای پایداری شبکه گاز استان و جلوگیری از افت آن آغاز شد و در همان نخستین روزهای بحران سرما با استفاده از فرصت حضور در جمع کارکنان شرکت گاز و طی تماس تلفنی با وزیر نفت، مشکلات ناپایداری انرژی که ناشی از انشعابی و تک شاخه‌ای بودن تامین شبکه گاز استان بود را یادآور شد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین