-
در اجلاس کمیته بودجه و برنامه‌ریزی مجالس آسیایی مطرح شد

بازگشت آسیا به مرکز قدرت اقتصادی و سیاسی

بازگشت آسیا به مرکز قدرت اقتصادی و سیاسی

بازگشت آسیا به مرکز قدرت اقتصادی و سیاسی

اجلاس کمیته دائمی بودجه و برنامه‌ریزی و دومین نشست کارگروه اسناد پایه مجمع مجالس آسیایی ( APA ) به میزبانی مجلس شورای اسلامی با حضور ۲۰ کشور از جمله آذربایجان، بحرین، بنگلادش، چین، قبرس، هند، اندونزی، کویت، لبنان، عراق، پاکستان، فلسطین، قطر، عربستان، روسیه، سوریه، ترکیه، امارات، ویتنام و پارلمان عربی در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار شد. سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی و دبیرکل مجمع مجالس آسیایی از جمله دستورکارهای این اجلاس یک‌روزه بود.رئیس مجلس شورای اسلامی چالش امروز غرب را بازگشت آسیا به مرکز قدرت اقتصادی و سیاسی جهان دانست و گفت: نشست مجمع پارلمان‌های آسیایی تاثیر بسزایی در آسیب‌شناسی و شناسایی نقاط قوت و ضعف و ارتقاء جایگاه جهانی آسیا دارد.

محمدباقر قالیباف در مراسم افتتاحیه این نشست با ابراز خرسندی از قبول دعوت شرکت‌کنندگان در این اجلاس گفت: امیدوارم دستاورد این نشست برداشتن گام‌هایی موثر در راستای تقویت همکاری و همدلی میان پارلمان‌های عضو مجمع مجالس آسیایی باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: امروزه قاره کهن آسیا با برخورداری از مولفه‌ها و مشخصه‌های نقش‌آفرین تاریخی، تمدنی، فرهنگی و اقتصادی در کانون تحولات ژئوپلتیک جهانی قرار گرفته و از موقعیت محوری در صحنه بین‌المللی برخوردار است. حضور تمدن‌های کهن، جابه‌جایی تدریجی و مستمر مرکز ثقل قدرت جهانی از اقیانوس اطلس به اقیانوس آرام و پیش‌بینی تبدیل قاره آسیا به کانون قدرت اقتصادی نظام بین‌الملل، سبب شده است تا توصیف سده بیست‌ویکم در قالب تعبیر «سده آسیایی» در ادبیات سیاست بین‌الملل این دوران رواج گسترده‌ای یابد.

وی با بیان اینکه کشورهای آسیایی می‌توانند مکمل یکدیگر شوند و آسیایی‌ها را از هویتی متمایز در قالب «وحدت در کثرت» در سده جاری برخوردار کنند، یادآور شد: آنچه امروز در قالب چرخش قدرت در نظام بین‌الملل شاهد هستیم، می‌تواند زمینه‌ساز فراخوان آسیایی برای بازنگری و تجدید ساختار نهادهای بین‌المللی همانند سازمان ملل متحد به‌ویژه در ساختارهای اقتصاد، تجارت و نظام مالی بین‌المللی و نهادهای مربوطه شود.

رئیس قوه مقننه، بازگشت آسیا به مرکز سیاست جهانی و قدرت‌یابی اقتصادی و سیاسی این قاره را یکی از مهم‌ترین چالش‌های نظام بین‌الملل غرب‌محور در سده بیست‌ویکم برشمرد و گفت: راه دستیابی به این هدف عالی و مدیریت این چرخش تاریخی، نهادینه‌سازی همکاری‌های چندجانبه در بستر همگرایی منطقه‌ای است. این همگرایی، یک امکان و به‌تعبیر شایسته‌تر، یک اولویت اساسی برای آسیایی‌ها در دوران «سده آسیایی» است که باید بر هویت‌ ‎ یابی مشترک استوار شده و سازکارها و نهادهای قاره‌ای در این مسیر تاسیس شوند.

قالیباف با تاکید بر اینکه این سازکارها باید قادر به حل مسائل منطقه‌ای باشند و انسجام و هماهنگی منطقه‌ای را موجب شوند، تصریح کرد: یکی از این سازکارها، «مجمع مجالس آسیایی» به‌عنوان یک نهاد باتجربه و باسابقه آسیایی است که امیدوارم این نشست گام مهمی در امر افزایش کارآمدی این نهاد در آسیب‌شناسی و شناسایی نقاط قوت و ضعف منطقه‌گرایی آسیا به‌منظور توسعه همکاری‌های بین‌قاره‌ای و ارتقای جایگاه جهانی آسیا باشد.

تقویت پارلمان‌های آسیایی و عربی

رئیس پارلمان عربی با تاکید بر اینکه باید پارلمان‌های آسیایی و عربی تقویت شوند، گفت: تلاش پارلمان عربی در راستای ثبات و امنیت منطقه است و انسجام و وحدت بین ملت‌ها را دنبال می‌کند.

عادل العسومی ضمن بیان این مطلب افزود: پارلمان‌های عربی روابط نزدیکی را با فرهنگ و تمدن‌های مختلف بین ملت‌های عربی و آسیایی ایجاد کرده‌اند. رئیس پارلمان عربی اضافه کرد: در جهان عرب و آسیا نگرانی‌های مشترکی وجود دارد که تنها شامل مبارزه با فقر یا بیکاری نیست و مواردی همچون توانمندسازی زنان، آموزش و جوانان هم وجود دارند که برای آن باید تلاش فراوانی انجام گیرد.

العسومی با تاکید بر اینکه باید پارلمان‌های آسیایی و عربی تقویت شوند، گفت: هنوز همکاری‌ها به سطح موردنظر نرسیده و آرمان‌ها محقق نشده است. تکالیف بزرگ‌تری برعهده ما است و باید برای تقویت روابط چندجانبه بین کشورها تلاش کنیم.

رئیس پارلمان عربی همچنین با تاکید بر توسعه روابط تجاری، اقتصادی گفت: پارلمان عربی در راستای تقویت روابط با سایر ملت‌ها و نزدیک شدن دیدگاه‌ها در تلاش است، بنابراین هماهنگی و همکاری بیشتر، سبب مستحکم شدن روابط مبتنی بر تامین منافع ملت‌ها و امنیت و توسعه می‌شود.

وی با بیان اینکه پارلمان کشورهای عربی در حال هماهنگی مستمر با پارلمان‌های کشورهای آسیایی در مجامع بین‌المللی است، افزود: از پارلمان آسیایی برای هماهنگی خوب و همکاری تشکر می‌کنم؛ تلاش پارلمان عربی در راستای ثبات و امنیت منطقه بوده و انسجام و وحدت بین ملت‌ها را دنبال می‌کند. ان‌شاءالله بتوانیم همکاری بیشتر در راستای منافع ملت‌های خود داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*