-
پایان چالش تعیین نرخ بلیت هواپیما

بلیت پرواز ۲۹ درصد گران شد

روز گذشته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از افزایش ۲۹ درصدی نرخ بلیت هواپیما خبر داد و گفت: ستاد تنظیم بازار پس از پیشنهاد شورای‌عالی هواپیمایی با افزایش ۲۹ درصدی نرخ بلیت هواپیما موافقت کرده است.

بلیت پرواز ۲۹ درصد گران شد

بنابراین گزارش؛ انجمن شرکت ‌ های هواپیمایی نیز نرخنامه جدید بر اساس افزایش ۲۹ درصدی را در سایت خود درج کرده است، اما گفته می ‌ شود این افزایش ۲۹ درصدی در نرخ ‌ های بلیت ‌ های هواپیما بیشتر اعمال شده است. در همین حال مدیرکل بازرسی وزارت راه و شهرسازی نیز تاکید کرد؛ افزایش ۲۹ درصدی نرخ بلیت هواپیما بر اساس نرخ سال ۱۴۰۰ خواهد بود و با افزایش نرخ ‌ ها بیش از این عدد برخورد می ‌ شود.در حالی که ایرلاین ‌ ها به افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ بلیت هواپیما دل ‌ بسته بودند تا شاید از این طریق بتوانند بخشی از مشکلات مالی خود را حل کنند، در آخرین روز هفته گذشته خبر آمد که مراجع ذی ‌ ربط رأی به افزایش ۲۹ درصدی نرخ بلیت پروازها داده ‌ اند. این خبر اما با واکنش منفی ایرلاین ‌ ها مواجه شده است، چرا که آنها معتقدند این میزان افزایش هیچ گرهی از کار فروبسته آنان نمی ‌ گشاید.

با گرانفروشی بلیت هواپیما برخورد می شود

معاون هوانوردی و امور بین ‌ الملل سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به افزایش ۲۹ درصدی نرخ بلیت هواپیما و الزام به رعایت نرخ نامه انجمن ایرلاین ‌ ها از برخورد با گران ‌ فروشی بلیت هواپیما خارج از نرخ مصوب خبر داد. حسن خوشخو درباره افزایش نرخ بلیت هواپیما گفت: افزایش ۲۹ درصدی نرخ بلیت هواپیما مصوب شد و شرکت ‌ های هواپیمایی موظف به رعایت نرخ نامه ‌ ای که توسط انجمن ایرلاین ‌ ها در معرض دید افکار عمومی از طریق سایت رسمی انجمن منتشر می ‌ شود، خواهند بود. وی اظهارکرد: شرایط شرکت ‌ های هواپیمایی سخت ‌ تر شده و رقم مصوب افزایش نرخ بلیت مدیریت صنعت را با چالش ‌ های بزرگی روبه ‌ رو خواهد ساخت، با این ‌ همه رعایت حقوق مردم از اولویت ‌ های این سازمان می ‌ باشد. معاون هوانوردی و امور بین ‌ الملل سازمان هواپیمایی کشوری بیان کرد: اگر سایت ‌ ها، اپلیکیشن ‌ ها و سامانه ‌ های فروش اینترنتی، خارج از این محدوده قیمت، بلیت عرضه کنند، حتما از سوی سازمان تعزیرات حکومتی و سایر دستگاه ‌ های نظارتی، مطابق با مقررات، برخورد صورت می ‌ گیرد. خوشخو در خصوص نرخ بلیت هواپیما گفت: قانون ‌ گذار در ماده ۱۶۱ برنامه پنجم توسعه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را بر اساس تجربه کشور در ۴۰ سال اخیر و همچنین چالش ‌ های هوانوردی مصوب کرد تا چالش صنعت حل شود. وی افزود: آزادسازی نرخ بلیت هواپیما از منظر سازمان هواپیمایی کشوری رهاسازی نیست، این موضوعی است که باید به ‌ صورت جدی پیگیری کرد و صنعت هوانوردی در راستای ایمنی و خدمات مطلوب آن بخش از جامعه که با هواپیما سفر می ‌ کنند ارائه کند. خوشخو درباره افزایش ۲۹ درصدی بلیت هواپیما گفت: چهارشنبه گذشته افزایش ۲۹ درصدی از سوی انجمن اعلام شد و ستاد تنظیم ‌ بازار نیز آن را تأیید کرده و این نرخ عملیاتی شده است. وی درباره چالش ‌ های تعطیلی ایرلاین ‌ ها گفت: همیشه چالش ‌ هایی بوده است، با توجه به اینکه ایرلاین ‌ ها افزایش ۱۰۰ درصدی را پیشنهاد داده بودند که عملا با ۲۰ درصد آن موافقت و اجرایی شده، امیدواریم با این افزایش چالش ‌ های عرضه و فروش به تعادل برسد.

ابلاغ مصوبه افزایش نرخ بلیت پرواز داخلی

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، با اعلام موافقت ستاد تنظیم بازار با افزایش ۲۹ درصدی نرخ بلیت پروازهای داخلی گفت: پس از برگزاری جلسات شورای ‌ عالی هواپیمایی و شنیدن پیشنهادهای انجمن شرکت ‌ های هواپیمایی و نمایندگان شرکت ‌ های هواپیمایی، نرخی بابت افزایش نرخ بلیت پروازهای داخلی مشخص شد و برای تأیید و تصویب به ستاد تنظیم بازار رفت.

محمد محمدی بخش ضمن بیان این مطلب افزود: این افزایش نرخ ۲۹ درصدی بابت پروازهای داخلی به شرکت ‌ های هواپیمایی ابلاغ خواهد شد. وی با تاکید بر اینکه ایمنی پرواز اصلی ‌ ترین اولویت سازمان هواپیمایی کشوری است، ادامه داد: همه تلاش ما این است که در این حوزه ایمنی پروازها به خطر نیفتد و در فضای تعاملی باید کار پیش برود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که این افزایش نرخ از چه زمانی به شرکت ‌ های هواپیمایی ابلاغ می ‌ شود؟ گفت: از روز شنبه این افزایش نرخ ۲۹ درصدی بابت پروازهای داخلی به شرکت ‌ های هواپیمایی ابلاغ خواهد شد.محمدی بخش اضافه کرد: باید در موضوع سوخت ناوگان حمل ‌ ونقل هوایی نیز تصمیماتی در آینده نزدیک اتخاذ شود.

مصوبه ای بدون نظرخواهی از فعالان صنعت

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت ‌ های هواپیمایی گفت: بدون نظرخواهی از فعالان صنعت و بدون کار کارشناسی نرخ ٢٩ درصدی را برای افزایش نرخ بلیت انتخاب کردند در حالی که این میزان افزایش قیمت، هیچ مشکلی از صنعت هوانوردی را حل نمی ‌ کند. اسعدی سامانی در گفت ‌ وگو با ایلنا درباره افزایش ٢٩ درصدی بلیت هواپیما اظهار کرد: به ‌ شدت مخالف این مقدار افزایش بلیت هواپیما هستیم و با ٢٩ درصد افزایش قیمت، مشکلی از صنعت هوانوردی حل نمی ‌ شود. وی ادامه داد: بدون حضور ذی ‌ نفعان صنعت دراین ‌ باره تصمیم گرفته شد و نمی ‌ دانیم با کدام حساب و کتاب و چه فرمولی به نرخ ٢٩ درصد افزایش نرخ رسیدند. دبیر انجمن شرکت ‌ های هواپیمایی با بیان اینکه این تصمیم نشان می ‌ دهد در کشورمان بدون اقدامات کارشناسی تصمیمات گرفته، تعیین و ابلاغ می ‌ شود، گفت: بدون نظرخواهی از فعالان صنعت و بدون کار کارشناسی نرخ ٢٩ درصدی را برای افزایش نرخ بلیت انتخاب کردند در حالی که این میزان افزایش قیمت، هیچ مشکلی از صنعت را حل نمی ‌ کند. اسعدی سامانی با بیان اینکه دولت اراده ‌ ای برای رفع مشکلات و بحران ‌ های صنعت هوانوردی ندارد، اظهار کرد: در صنعت هوانوردی شاهد مهاجرت خلبان ‌ ها هستیم و با این وضعیت، مهاجرت خلبان ‌ ها سرعت پیدا می ‌ کند. وی تاکید کرد: با این میزان افزایش نرخ هیچ ارتقای کیفیت در خدمات نخواهیم داشت و دوره انتظار برای خرید بلیت مسیرهای پرتردد افزایش پیدا می ‌ کند. آن ‌ گونه که مهر گزارش کرده است، یکی دو ماه است که شاهد کمبود بلیت هواپیما در سایت ‌ های فروش برای مسیرهای پرتردد هستیم و در این مدت مسافران برای سفرهای خود با مشکل روبه ‌ رو شده ‌ اند با توجه به اینکه حتی برای یک ماه بعد نیز بلیت در برخی مسیرها کمیاب است و عرضه قطره ‌ چکانی صورت می ‌ گیرد اما با این شرایط وقتی به آژانس ‌ های مسافربری سر می ‌ زنیم بلیت هواپیما به ‌ صورت پکیج در آژانس ‌ های هواپیمایی موجود است.

سخن پایانی

پس از صدور مجوز افزایش ۲۹ درصدی نرخ بلیت هواپیما، انجمن شرکت ‌ های هواپیمایی نرخ ‌ های نامتعارف بلیت را منتشر کرد که این قیمت ‌ ها اصلاح و اعلام عمومی شد. پیش از این سازمان هواپیمایی کشوری با شفاف ‌ سازی این موضوع و تنویر افکار عمومی، در اطلاعیه ‌ ای اعلام کرده بود افزایش نرخ از سوی ایرلاین ‌ ها تابع شاخص ‌ های اقتصادی، نرخ تورمی و نرخ ارز است به گونه ‌ ای که نرخ بلیت باوجود عدم تغییر در طول ۲۲ ماه گذشته ثابت مانده اما حقوق و دستمزد کارکنان این بخش چه خصوصی و چه دولتی بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است. فعالان این صنعت تاکید دارند نمی ‌ توان این فشار ناشی از شاخص ‌ های تورمی و گران شدن قطعات و دستمزدها را نادیده گرفت، بنابراین تامین ایمنی صنعت هوانوردی، مستلزم بسته ‌ های حمایتی از سوی دولت جهت شرکت ‌ های هواپیمایی می ‌ باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین