عذر بدتر از گناه
«تهران در وضعیت نارنجی است.»«قرار است ۲۴ ساعت برف ببارد. نیروهای شهرداری در حال آمادهباش هستند.» این خبرها بخشهایی از هشدارهایی است که از سوی سازمان هواشناسی اعلام شده اما باوجود هشدارهای سازمان هواشناسی، شهرداری تهران باز هم در مقابل بارش برف غافلگیر شد.
این چهارمین بار در زمستان امسال است که شهرداری تهران در مواجهه با بارش برف و باران غافلگیر و عبور و مرور شهروندان با اختلال همراه می شود. بسیاری تاکید دارند موضوع «غافلگیری» بعد از هشدار هواشناسی دیگر محلی از اعراب ندارد و بهانه ای بیش برای پوشش کم کاری ها نیست. حتی ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران نیز در انتقاد از مدیریت شهری گفته زاکانی بودجه برف روبی شهرداری را هدر می دهد.
بارش باران و برف، اگرچه کیفیت هوا را برای پایتخت نشینان دلپذیر کرد، اما ترافیک سنگین خودروها در معابر مختلف پایتخت، امان شهروندان را برید و تنفس در هوای نسبتا پاک را به کامشان تلخ کرد.طبق آنچه که از سطح شهر گزارش شد، ترافیک سنگین، آب گرفتگی و صف های طولانی از مسافران منتظر در ایستگاه های تاکسی و تاکسی های عبوری که بیشتر به دنبال مسافران دربستی بودند و اتوبوس ها و متروهای مملو از جمعیت؛ خاطره تهران برفی که سال هاست دیگر کمتر تجربه می شود، حداقل برای آنها که باید به محل کارشان می رسیدند خوش آیند نبود. این در حالی است که مسئولان مربوطه هم همیشه در این شرایط غافلگیر می شوند و انگار بار اول است تهران با بارش باران و برف قفل می شود.
برف جای تسویه حساب جناح ها نیست
رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران می گوید برف جای تسویه حساب جناح ها نیست. بگذارید مدیران کارشان را انجام دهند بعد اگر مشکلی در عملکرد بود نقد منصفانه کنید. شهرداری مدعی است شهروندان می توانند با تماس با سامانه ۱۳۷ مشکلات خود را اعلام کنند و نیروها در اسرع وقت در محل حاضر می شوند.به علاوه اینکه شهرداری می گوید؛ برف روبی را از بزرگراه و معابر اصلی آغاز کرده و سپس به معابر فرعی و درجه دو و کوچه ها می رسد.
علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در گفت وگو با فارس تاکید کرده شرایط بحرانی نیست اما عادی هم نیست. نصیری می گوید؛ قرار است ما در مرکز مدیریت بحران پایش ها را انجام دهیم. به هر حال شرایط جوی نارنجی است و بهتر است مردم آمادگی لازم را داشته باشند و ما نیز تلاش می کنیم که خدمت رسانی به درستی صورت گیرد. تقسیم بندی کارها مشخص شده مشکلاتی که قبلا بوده احصا شده تا کارها هماهنگ تر و روان تر انجام شود طرح ها یک کاسه شده و تلاش می کنیم مردم کمتر دچار مشکل شوند.
ضرورت حضور میدانی مدیران
رئیس کمیسیون حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران نیز پیشنهاد کرد معاون خدمات شهری شهرداری تهران که در شورا حضور داشت، جلسه را ترک و در سطح شهر برای کمک به شهروندان و مدیریت وضعیت برف حضور یابد. سید جعفر تشکری هاشمی در حاشیه یکصد و بیست و نهمین جلسه شورای شهر تهران در تذکر خود با بیان اینکه همه تهران تحت بارش برف است، افزود: هیچ راه حلی بهتر از حضور میدانی مدیران نیست و باید در سطح شهر آنان حضور داشته باشند. تشکری هاشمی با بیان اینکه برخی ماشین آلات کارایی خود را از دست داده اند پیشنهاد کرد از مایعات مخصوص برف زدایی که برای محیط زیست نیز مضر نیست، استفاده شود. عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه مدیران باید آسیب ها را شناسایی و به موقع در محل هایی که آسیب دارد، حضور یابند، گفت: باید از شخص شهردار تهران و معاونان و مدیران نواحی و مناطق همگی در سطح شهر حضور پیدا کنند و در میدان، مشکلات را حل کنند. وی با اشاره به ضرورت هماهنگی شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی، افزود: هماهنگی شهرداری و پلیس با هم نیازمند تقویت است و گاهی اقدامات این دو مجموعه هم افزا نیست. تشکری هاشمی بر اطلاع رسانی لحظه ای به مردم از طریق رسانه ها و شبکه های رادیویی و تلویزیونی تاکید کرد و گفت: آموزش های شهروندی ضعیف است، آموزش های لازم باید به شهروندان ارائه شود زیرا بسیاری از خودروها آمادگی حضور در برف را ندارند و مشکلاتی برای خود و دیگر شهروندان ایجاد می کنند.
برخورد با مقصران
داستان کم کاری شهرداری برای برف روبی درحالی مطرح می شود که معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران از برخورد با مقصران برف روبی پس از اتمام بارش ها خبر داد. علیرضا جاوید با تاکید بر اینکه پشتیبانی برف روبی بر عهده شهرداران مناطق است گفت: قراردادهای اصلی برف روبی از سوی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران منعقد می شود. جاوید با بیان اینکه شهرداری های مناطق باید تحت نظارت و پیگیری معاونت خدمات شهری وظایف خود را انجام دهند، اظهارداشت: شهرداری های مناطق ۲۲ گانه وظیفه دارند از ظرفیت های خود و دیگر سازمان ها و شرکت ها برای مدیریت شرایط استفاده کنند. وی با اشاره به اینکه در روزهای عادی نیز ترافیک سنگین داریم، تاکید کرد که در روزهای بارش باران نیز مقداری افزایش را شاهد هستیم که در زمان بارش برف بر مقدار آن افزوده خواهد شد. معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران با بیان اینکه مناطق ۱ ، ۲ ، ۳ ، ۴ ، ۵ ، ۶ ، ۲۱ و ۲۲ در برف ۲۰ بهمن که از صبح تا شب ادامه داشت، درگیر بودند، افزود: مناطق ۳ ، ۴ ، ۵ ، ۶ و ۲۱ و ۲۲ عملکرد نسبتا خوبی داشتند اما در منطقه ۲ و در بزرگراه یادگار امام(ره) بیشترین چالش ایجاد شد. وی افزود: در مناطقی که چالش داشتیم، شن و نمک پاشی پیش از آن انجام شده بود اما کاهش دما خلل ایجاد کرده بود. معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران درباره برخورد با عوامل خاطی در برف روبی، ادامه داد: اکنون در متن کار هستیم و باید اجازه دهیم عملیات به پایان برسد و پس از آن روند برف روبی امسال را ارزیابی خواهیم کرد. پس از پایش، مواردی که همکاران قصور داشتند، شناسایی خواهد شد تا با کسانی که تقصیر داشتند، برخورد شود.جاوید با تاکید بر اینکه امروز معاون خدمات شهری شهرداری از ایجاد زحمت برای شهروندان عذرخواهی کرد، گفت: بنده نیز از شهروندانی که از زحمت ناشی از ترافیک و یخ زدگی دچار چالش شدند و دیرتر به مقصد رسیدند، پوزش می طلبم.
مشکل، نبود مدیریت واحد شهری است
عضو شورای اسلامی شهر تهران با گلایه از برخی انتقادها از نحوه برف روبی در شهر تهران گفت: مشکل، نمک پاشی و شن پاشی نیست بلکه مشکل نبود مدیریت واحد شهری است. احمد صادقی با طرح این پرسش که آیا فقط شهرداری است که متولی ترافیک است، افزود: این در حالی است که در زمان بارش برف از لحاظ علمی ثابت شده که دید رانندگان کمتر می شود و سرعت کاهش می یابد، مکان جابه جایی در سطح کندتر و در نهایت ترافیک افزایش می یابد. صادقی افزود: در حوزه آموزش نیز کمبود داریم و به شهروندان آموزش داده نشده که در چنین روزهایی کمتر به کارهای روزمره برسند. وی با بیان اینکه نوک پیکان انتقادها فقط به سمت کسانی است که شبانه روز تلاش می کنند و زحمت می کشند، افزود: راهور کجاست، نقش و مسئولیت اجتماعی نهادها و اشخاص چیست؟ عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه من و خانواده ام نیز در ترافیک ناشی از برف درگیر بودیم اما دلیل نمی شود که تلاش شبانه روزی کارکنان زحمت کش شهرداری را نبینیم، گفت: از طرف خودم و همه سازمان هایی که کوتاهی کردند از مردم خوب شهرم عذرخواهی می کنم.
سخن پایانی
جالب است که مسئولان چاره همه چیز را در عذرخواهی می بینند و در اصل عذرخواهی کلیدی است که تمام درها را می گشاید. در نهایت نیز بارش برف که نعمت الهی و امری طبیعی است به لطف مسئولان به بحرانی تبدیل می شود که باید برای رهایی از آن به فکر چاره بود. مساله این است که بعد از این همه سال هنوز برنامه مدونی برای کنترل ترافیک تهران و توسعه حمل ونقل عمومی ندارند. برخی کارشناسان بر این باورند که احتمالا مدیران شهری از صلاحیت های لازم برخوردار نیستند وگرنه تاکنون راهکاری برای آن در نظر می گرفتند. منتقدان این شرایط می گویند بودجه و نیرو برای جلوگیری از اینهمه غافلگیری وجود دارد اما همچنان مشکل پابرجاست، گویی آقایان در این شهر زندگی نمی کنند یا اصلا رغبتی به پیگیری هواشناسی ندارند.