-
جنجال نرخ بلیت هواپیما ادامه دارد

احتکار بلیت پرواز

جنجال بر سر موضوع نرخ بلیت هواپیما هنوز به نتیجه نرسیده است.

جنجال بر سر موضوع نرخ بلیت هواپیما هنوز به نتیجه نرسیده است. ایرلاین ‌ ها اصرار دارند که به دلیل افزایش هزینه ‌ هایشان ازجمله تورم و افزایش نرخ ارز در یک سال گذشته، ناچار به افزایش نرخ بلیت هواپیما هستند. هم ‌ زمان سازمان هواپیمایی کشوری اگرچه با افزایش نرخ بلیت موافق است اما این کار را ملزم به ابلاغ ستاد تنظیم بازار می ‌ داند. در عین ‌ حال برخی ازجمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی که با گران شدن بلیت از اساس ابراز مخالفت کرده ‌ اند. در این میان موضوع دیگری که منجر به ایجاد سئوال شده، کمبود بلیت هواپیما در برخی از مسیرهاست. درحالی ‌ که بلیت هواپیما برای سفرهای نوروزی در وب ‌ سایت شرکت ‌ های هواپیمایی برای فروش گذاشته ‌ شده، اما برای برخی تاریخ ‌ ها نمی ‌ توان بلیتی پیدا کرد. این موضوع این شائبه را ایجاد کرده که ایرلاین ‌ ها به ‌ عمد و باهدف فشار به سازمان هواپیمایی و ستاد تنظیم بازار، از فروش بلیت خودداری می ‌ کنند.

تکذیب عدم فروش بلیت در بازار

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت ‌ های هواپیمایی با تکذیب عدم فروش بلیت در بازار در واکنش به اقدام ستاد تنظیم بازار (عدم موافقت با افزایش نرخ بلیت) تاکید کرد: امکان عدم فروش و عرضه بلیت هواپیما وجود ندارد و این اقدام به ضرر خود شرکت ‌ های هواپیمایی و سود شرکت ‌ ها بابت فروش بلیت است.البته صرف ‌ نظر از این اظهارات، درحال ‌ حاضر در ماه ‌ های پایانی سال و نزدیک به تعطیلات نوروزی هستیم و به نظر می ‌ رسد یکی از دلایل کاهش بلیت، برنامه ‌ ریزی ‌ ها برای سفرهای نوروزی باشد. درعین ‌ حال به اذعان سازمان هواپیمایی، درحال ‌ حاضر تعداد ۱۷۱ فروند هواپیمای فعال در کشور وجود دارد و این موضوع هم می ‌ تواند یکی دیگر از دلایل کمبود هواپیما برای برخی مسیرها باشد.

گرانفروشی ایرلاین ها زیر ذره بین!

سخنگوی سازمان هواپیمایی از تشدید بازرسی ‌ ها از دفاتر خدمات مسافرت هوایی و شرکت ‌ های هواپیمایی به ‌ منظور بررسی وضعیت بازار فروش بلیت هواپیما، گران ‌ فروشی احتمالی و برخورد با دلالان مخل نظم در عرضه بلیت هواپیما تا پایان تعطیلات نوروز خبر داد. میراکبر رضوی سخنگوی سازمان هواپیمایی گفت: برابر دستور معاون دادستان و ریاست شعبه ۳۰ دادسرای عمومی و انقلاب فرودگاه مهرآباد، همچون سال ‌ های گذشته، بازدید و بازرسی مستمر و میدانی از دفاتر خدمات مسافرت هوایی و شرکت ‌ های هواپیمایی در سطح شهر تهران آغاز شد. بازرسی ‌ ها توسط تیم مشترک بازرسی دستگاه ‌ های نظارتی ازجمله سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت، پلیس امنیت اقتصادی، سازمان صنعت و معدن و تجارت و همچنین سازمان هواپیمایی کشوری انجام گرفت. به گزارش سازمان هواپیمایی کشوری، وی تصریح کرد: هدف از تشکیل تیم مشترک بازرسی دستگاه ‌ های نظارتی، بررسی وضعیت بازار فروش بلیت هواپیما، گران ‌ فروشی احتمالی، وضعیت تقاضای بازار و رصد عملکرد شرکت ‌ های هواپیمایی در رسیدگی به امور مسافران و تاخیرات پروازی و برخورد با سایت ‌ های فروش یا دلالان مخل نظم در عرضه بلیت هواپیماست. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری بیان کرد: در این راستا از دو شرکت خدمات مسافرتی مادر تخصصی تهیه و توزیع فروش بلیت هواپیما بازدید شد و ضمن استماع نظرات و دیدگاه ‌ های مدیران بازرگانی این شرکت ‌ ها، راهکارهای کاربردی لازم برای ایجاد نظم در فروش بلیت هواپیما با نرخ مصوب و جلوگیری از اختلال در بازار با افزایش غیرقانونی تا صدور ابلاغیه ستاد تنظیم بازار به آنان اعلام شد. رضوی با بیان اینکه بازرسی ‌ ها به ‌ صورت سرزده و نوبه ‌ ای از دفاتر مسافرتی و شرکت ‌ های هواپیمایی تا پایان تعطیلات نوروز ادامه خواهد داشت، گفت: مسافران و هموطنان می ‌ توانند، نقطه نظرات و شکایات خود در خصوص گران ‌ فروشی بلیت را از طریق مراجعه به سایت سازمان به آدرس caa . gov . ir در سامانه حقوق مسافر ثبت و پیگیری کنند.

سازمان هواپیمایی موافق افزایش نرخ بلیت است

در این راستا محمد محمدی ‌ بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره موضوع افزایش نرخ بلیت هواپیما توضیح داد: سازمان هواپیمایی از مرداد امسال درخواست افزایش نرخ بلیت هواپیما را به ستاد تنظیم بازار ارسال کرد و هر زمان که درخواست ما تصویب شود، اعمال نرخ ‌ های جدید نیز آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: افزایش نرخ بلیت حتی در شورای رقابت نیز موردبررسی قرارگرفته و اکنون در مرحله تأیید و تنفیذ آن از سوی ستاد تنظیم بازار است، بنابراین هرگونه افزایش نرخ خارج از مصوبه شورای عالی هواپیمایی که هنوز از ستاد تنظیم بازار ابلاغ ‌ شده، غیرقانونی است. اخیراً نیز با حکم مقام قضایی با ایرلاین ‌ های متخلف برخورد شد و ایرلاین ‌ ها موظف هستند اضافه دریافتی را به مسافران بازگردانند. البته به گواه رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، هنوز این اتفاق از سوی شرکت ‌ های هواپیمایی رخ نداده است. معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره کاهش عمدی پروازها از سوی ایرلاین ‌ ها برای اعمال فشار جهت افزایش قیمت، گفت: کاهش عمدی پروازها از سوی ایرلاین ‌ ها واقعیت ندارد چون این کار به زیان آنهاست. باوجوداین به دلیل فصل زمستان مقداری از پروازهای داخلی کاهش ‌ یافته است. محمدی ‌ بخش خاطرنشان کرد: برخورد سلبی و حقوقی سازمان هواپیمایی با گران ‌ فروشی بلیت در شبکه توزیع وجود دارد، بااین ‌ حال وضعیت اقتصادی شرکت ‌ های هواپیمایی را نیز باید در نظر گرفت. البته برخی از پلتفرم ‌ های غیر مرتبط از دستور مقام قضایی سرپیچی داشتند که آن ‌ هم درحالی ‌ که بررسی و رصد است. رئیس سازمان هواپیمایی که امروز در حاشیه مراسم گرامیداشت سالروز ورود تاریخی امام خمینی (ره) به کشور که در پایانه یک فرودگاه بین ‌ المللی مهرآباد برگزار شد، سخن می ‌ گفت، همچنین با اشاره به افزایش تقاضای حمل بار هوایی، بیان کرد: درحال ‌ حاضر ۱۷۱ فروند هواپیمای فعال در کشور داریم و در یک سال گذشته ۱۱ فروند هواپیمای باری پهن ‌ پیکر وارد ناوگان کارگوی ایران شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*