خاموشی صنایع فارس؛ چالش‌ها و گلایه‌ها

کمبود برق رمق تولید را گرفت

مهم‌ترین دغدغه صنعتگران فارس به ویژه فعالان اقتصادی مستقر در شهرک‌های صنعتی در شرایط کنونی، حل مشکل زیرساخت‌ها به‌ویژه کمبود برق است؛ مشکلی که پاییز سال گذشته نیز بارها و بارها از سوی آنها مطرح شد و این فعالان اقتصادی در آن مقطع زمانی هم گلایه خود را مبنی بر مشکل تامین برق در شهرک‌های صنعتی با جدیت مطرح و پیگیری کردند.. صنعتگران فارس بر این باورند که قطعی برق بزرگ‌ترین چالش و دغدغه کنونی آنها محسوب می‌شود؛چالشی که کاهش تولید و آسیب دیدن به تجهیزات صنعتی را در تابستانی گرم رقم زده است.

کمبود برق رمق تولید را گرفت

امسال با شروع فصل گرما و افزایش بی‌سابقه دما مشکلات صنعتگران دوچندان شده، آنها کمبود برق را عامل اصلی عدم تمایل‌شان برای ادامه فعالیت و سرمایه‌گذاری در این شهرک‌ها می‌دانند و معتقدند این معضل موجبات کاهش تولید و آسیب دیدن به تجهیزات صنعتی را فراهم کرده است. قطعی برق صنعتگران موجب ایجاد مشکلاتی بین کارفرماها و کارگران شده؛ چراکه این قطعی‌های پی در پی کاهش تولید را به دنبال داشته، برای جبران میزان تولید ضروری است که از حضور خارج از زمان فعالیت کارگران کارخانه در روزهای دیگر از جمله روز جمعه بهره برده شود؛ این در حالیست که کارگران تمایلی به فعالیت در روزهای تعطیل ندارند.

شهرک صنعتی شیراز که در شرق این کلانشهر واقع شده و یکی از بزرگترین شهرک‌های صنعتی در کشور محسوب می‌شود از مهم‌ترین مراکز اقتصادی استان فارس است که درحال‌حاضر از کمبود زیرساخت‌ برق رنج می‌برد. زیرساخت‌ برق این شهرک صنعتی درحال‌حاضر با مشکلات و کم‌وکاستی‌های بسیاری روبه‌روست که همین مسئله صنعتگران را با معضلات زیادی برای ادامه فعالیت مواجه کرده است.

فعالان این شهرک صنعتی مهم‌ترین دغدغه‌ صنعتگران را مشکل قطعی برق می‌دانند و معتقدند قطعی برق صنعتگران موجب ایجاد مشکلاتی بین کارفرماها و کارگران شده؛ چراکه این قطعی‌های پی در پی کاهش تولید را به دنبال داشته، لذا نیاز است اقدامات و برنامه‌ریزی لازم برای جبران تولیدی که در روزهای قطعی برق متوقف می‌شود صورت گیرد.

افزایش بهای تولید با قطعی برق

از دیگر واحدهای تولیدی که در این شهرک با مشکل قطعی برق مواجه شده کارخانه‌ نان فارس یاسین است؛ کارخانه‌ای که به گفته متولیان شهرک صنعتی تعطیل بوده و حدود ۲سال است که با ورود سرمایه‌گذار جدید احیا شده است.

مسئول فنی این کارخانه‌ هم با گلایه از قطعی برق گفت: با وجود اینکه این واحد تولیدی محصول استراتژیک نان را تولید می‌کند استثنایی برای آن در جدول زمانبندی برق قائل نشده‌اند. زهرا محرابی بر این باور است که قطعی برق بهای تمام‌شده تولید را بالا می‌برد و روی اشتغال و هزینه کارفرماها و سرمایه‌گذاران تاثیر می‌گذارد.

او می‌گوید: قطعی برق در کشور ۳۰ درصد ظرفیت تولید کشور را کاهش داده و سیاست خاموشی صنایع در حالی اجرا می‌شود که خطوط تولید باید پیوسته روشن باشند و بدون شک اجرای این سیاست در ۲روز هفته موجب استهلاک و آسیب رسیدن به این تجهیزات خواهد شد.

محرابی درباره تولیدات این کارخانه هم گفت: این کارخانه ۱۴ محصول متنوع نان تولید می‌کند که ظرفیت تولید آن چهار تن در روز است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: این واحد تولیدی موجبات اشتغالزایی ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۳۰۰ نفر غیر مستقیم را فراهم کرده و طرح توسعه نان با ۱۰ تن افزایش ظرفیت نیز در برنامه قرار دارد. او معتقد است: این واحد تولیدی اگر چه هنوز به ظرفیت کامل محصولات خود نرسیده اما جزو بهترین کارخانه‌های صنایع تبدیلی آرد در کشور به شمار می‌رود.

کاهش راندمان کاری

قطعی برق در شهرک صنعتی شیراز افزون بر تاثیرات منفی که بر صنایع غذایی گذاشته موجب گلایه‌ تولیدکنندگان در دیگر بخش‌ها از جمله تولیدکنندگان لوازم بهداشتی نیز شده است.

یک فعال اقتصادی که در کارخانه تولید لوازم بهداشتی فعالیت دارد در این باره گفت: قطعی برق این روزها به یکی از معضلات بزرگ برای صنایع تبدیل شده، این کارخانه برای هتل‌ها، رستوران‌ها و ادارات به صورت سفارشی تولید محصول می‌کند و این مسئله باعث شده ظرفیت تولید روزانه این کارخانه به بیش از سه تا چهار هزار کارتن در روز برسد. مدیر فروش و بازرگانی شرکت صنایع سلولزی و بهداشتی فارس رعنا ادامه داد: روزهایی که با قطعی برق مواجه می‌شویم حدود سه تا چهار هزار کارتن از ظرفیت تولید این کارخانه کاسته می‌شود و نیاز است این میزان تولید در روزهای دیگر هفته جبران شود اما در واقع با این قطعی‌ها راندمانی که از کارگر باید بگیریم محقق نمی‌شود زیرا نمی‌توان کارگر را مجبور به کار بیشتر کرد و همین مسئله باعث می‌شود قطعی برق کاهش تولید و ضرر و زیان به این واحدهای تولیدی را به دنبال داشته باشد.

افشین رضیانی که معتقد است کیفیت محصولات این واحد تولیدی زبانزد خاص و عام است، افزود: این محصولات به تمام ایران ارسال می‌شود و بیش از ۱۶ نماینده در ایران در بخش توزیع این واحد تولیدی فعال هستند؛ حدود ۲سال است که محصولات این کارخانه به کشور افغانستان هم صادر می‌شود و قرار است امسال صادرات به کشورهای حوزه خلیج‌فارس نیز صورت گیرد. وی اضافه کرد: این کارخانه به صورت میانگین روزانه حدود ۲ تا ۲هزار و ۵۰۰ کارتن یعنی معادل ۲۰ میلیارد ریال تولید دارد و توانسته نزدیک به ۱۲۰ نفر اشتغالزایی کند.

برخورداری از ظرفیت تامین برق

درحال‌حاضر این پرسش مطرح است که شهرک صنعتی بزرگ شیراز که از جایگاه ویژه‌ای در کشور برخوردار است و زمینه فعالیت سرمایه‌گذاران بزرگی را در حوزه‌های مختلف فراهم کرده چرا باید با مشکل قطعی برق دست و پنجه نرم کند؟

متولیان صنعتی استان معتقدند این مشکل به دلیل وضع قوانین ناکارآمد و اعمال سیاست‌های کلانی است که بدون در نظر گرفتن میزان مصرف برق این شهرک‌ها اجرا می‌شوند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی شیراز در خصوص دلایل قطعی برق گفت: این شهرک از نیروگاه‌های مقیاس کوچک با ظرفیت ۴۷ مگا وات بهره می‌برد که این ۴۷مگاوات بیش از هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان ارزش سرمایه‌گذاری دارد، درحال‌حاضر نیاز برقی شهرک صنعتی بزرگ شیراز هم بین ۴۷ تا ۵۵ مگاوات است اما دلیل اینکه این شهرک با مشکل کمبود و قطعی مواجه می‌شود این است که طرف قرارداد این نیروگاه‌ها شرکت توانیر است و این نیروگاه‌ها باید برق‌شان را به شبکه تحویل دهند.

جواد باصری ادامه داد: دیسپاچینگ ملی مدیریت شبکه کشور را بر عهده دارد و کاری به برق مورد نیاز شهرک صنعتی شیراز و میزان تولید برق در این شهرک که به اندازه مصرفش است ندارد؛ این سیاست نادرستی است که باید در آن تجدیدنظر شود.

او معتقد است: مراکز و نواحی اقتصادی مانند شهرک صنعتی شیراز که زمینه‌سازی کرده و زمین را به صورت رایگان در اختیار سرمایه‌گذار برای ایجاد نیروگاه قرار داده تا بتواند برق مجموعه را تامین کند نباید خودش با مشکل و دغدغه تامین برق روبه رو شود.

این فعال اقتصادی اضافه کرد: متاسفانه به واسطه قوانینی که برای خرید برق از نیروگاه‌ها تدوین شده نیروگاه‌های مقیاس کوچک مکلف شده‌اند برق را به شبکه دهند؛ شبکه‌ای که مدیریت آن توسط دیسپاچینگ ملی انجام می‌شود، لذا نیاز است این قوانین اصلاح شود.

باصری درباره وضعیت شهرک صنعتی شیراز هم گفت: این شهرک بزرگترین شهرک صنعتی جنوب کشور و پنجمین شهرک صنعتی بزرگ ایران است؛ از سال ۶۸ کلنگ این شهرک زده شده و هزار و ۴۰۰ هکتار وسعت دارد. درحال‌حاضر شرکت شهرک‌های صنعتی فارس قادر است برق واحدهای نیازمند زیر یک مگاوات برق را تامین کند اما کل برق مورد نیاز برای سه هزار و ۵۰۴ واحد بهره‌بردار استان با اشتغال بیش از ۴۴ هزار نفر، ۶۰ مگاوات است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی شیراز اضافه کرد: درحال‌حاضر هم حدود چهار هزار و ۶۰۰ قرارداد با کارآفرینان و سرمایه‌گذاران بخش‌های مختلف در این شهرک منعقد و زمینه استقرار این سرمایه‌گذاران فراهم شده است. وی یادآور شد: این شهرک درحال‌حاضر زمینه اشتغال مستقیم ۲۰ هزار کارگر را فراهم کرده؛ یعنی ۲۰ هزار کارگر بیمه شده در این شهرک فعال هستند؛ البته تعداد زیادی کارگرهای بدون بیمه نیز در آن فعالیت می‌کنند.

توسعه صنعت در گرو تامین زیرساخت‌

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس هم اساسی‌ترین چالش این روزهای صنعت را مشکل تامین برق صنایع می‌داند، او معتقد است توسعه صنعت فارس در گرو تامین زیرساخت‌ها به ویژه برق پایدار برای صنایع است.

مسعود عظیمی در این باره گفت: درحال‌حاضر این شرکت قادر است برق واحدهای نیازمند زیر یک مگاوات برق را تأمین کند اما کل برق مورد نیاز برای سه هزار و ۵۰۴ واحد بهره‌بردار استان با اشتغال بیش از ۴۴ هزار نفر، ۶۰ مگاوات است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس معتقد است توسعه صنعت در استان فارس باید بر مبنای اصل مهم محیط‌زیست باشد و درحال‌حاضر برای توسعه صنعت فارس راهی جز فعال شدن واحدهای کوچک و متوسط وجود ندارد و به منظور تحقق این مهم هم باید زیرساخت کافی فراهم شود. او نبود زیرساخت کافی در صنعت را از معضلات این استان دانست و افزود: نخستین و مهم‌ترین زیرساخت، برق است و آب و گاز نیز از دیگر زیرساخت‌ها هستند اما درحال‌حاضر مشکلاتی در تامین این زیرساخت‌ها وجود دارد.

عظیمی با بیان اینکه درحال‌حاضر ۵۳۹ واحد صنعتی تعطیل در استان وجود دارد، گفت: اگر زیرساخت‌ها تأمین نشود، توسعه صنعت با مشکل رو به رو خواهد شد. بدون شک توسعه زیرساخت‌ها و فراهم کردن شرایط مطلوب برای سرمایه‌گذاری، نقش بسیار مهمی برای حضور سرمایه‌گذاران در استان فارس دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین