-
رئیس نظام مهندسی معدن استان همدان اعلام کرد

پهنه‌های مطالعاتی، سدی در برابر اشتغال

رئیس نظام مهندسی معدن استان همدان با اشاره به مشکلات ناشی از عدم آزادسازی پهنه‌های مطالعاتی این استان، اعلام کرد: طبق بودجه‌بندی اخیر، درآمد حاصل از حقوق دولتی با افزایش ۲۰ درصدی در نظر گرفته شده و این در حالی است که عدم آزادسازی پهنه‌های مطالعاتی مانع فعالیت‌های معدنی شده است.

به گزارش خبرنگار صمت از استان همدان، محمدبشیر یوسفی افزود: استان همدان دارای ۲۸۵ معدن است که با توجه به مسئول فنی‌هایی که از سوی نظام مهندسی معدن به این معادن ارجاع شده ۲۰۶ معدن فعال و ۸۰ معدن غیرفعال بوده است.

وی تصریح کرد: معارضان محلی اصلی‌ترین عامل غیرفعال بودن معادن استان همدان است، در حالی‌ که معادن علاوه‌بر ایجاد اشتغال برای ساکنان محلی و پرداخت حقوق دولتی که بخشی از آن هم در شهرستان محل بهره‌برداری صرف می‌شود، سبب بهبود وضعیت شهرستان خواهد شد.

اما متاسفانه به علت نبود اطلاع‌رسانی درباره اقدامات حاصل از پرداخت حقوق دولتی در شهرستان‌ها، ساکنان محلی از این خدمات حاصل از فعالیت‌های معدنی باخبر نمی‌شوند.

یوسفی افزود: بازار ماده معدنی و مشکلات اداری در ارتباط با اداراتی همچون منابع طبیعی و محیط‌زیست و عیار اقتصادی ماده معدنی دیگر علل تعطیلی معادن استان است.

رئیس نظام مهندسی معدن استان همدان با بیان اینکه بیشترین فعالیت معدنی در شهرستان‌های ملایر و نهاوند در حال انجام است، افزود: بیشترین ماده معدنی استحصال‌شده از معادن استان، شن و ماسه و مصالح ساختمانی است اما بیشترین حقوق دولتی از محل معادن فلزی مثل معادن آهن، سرب و روی تامین می‌شود. وی اعلام کرد: تعداد کل کارهای ارجاعی نظام مهندسی تاکنون حدود ۴۲۰ مورد بوده که با توجه تعداد اعضا که ۱۰۳۰ نفر است، نیاز است تعداد کارهای ارجاعی افزایش یابد. یوسفی درباره راه‌های افزایش ارجاع کار به اعضای نظام مهندسی معدن، افزود: با توجه به قانون واحدهایی که دارای کانه‌آرایی و فرآوری مواد معدنی هستند باید مسئول فنی کانه‌آرایی داشته باشند که این موضوع به‌تازگی به مرحله اجرا رسیده و از آغاز سال آینده تعداد کارهای ارجاعی افزایش خواهد یافت. راه دوم افزایش اشتغال برای اعضا، نظارت بر حفاری و کنترل چاه‌های آب است که در حال پیگیری هستیم که این موضوع نیز به نظام مهندسی واگذار شود تا اعضای زمین‌شناس نظام مهندسی به نظارت و کنترل بپردازند.

رئیس نظام مهندسی معدن تاکید کرد: یکی دیگر از موانع اشتغال اعضای نظام مهندسی معدن در استان همدان، پهنه‌های مطالعاتی است که با وجود این پهنه‌ها، اکتشافات ما متوقف شده و در این قسمت تعداد ارجاعات کاهش یافته است. بهتر است هرچه زودتر وضعیت این پهنه‌ها مشخص و برداشته شود.

وی افزود: راهکار دیگر برای افزایش ارجاع کار، افزایش اکتشافات عمقی در سطح استان است. تاکنون توانسته‌ایم تا ۵۰ متر عمق،‌ اکتشاف انجام دهیم که این آمار در کشورهای پیشرفته به ۱۰۰۰ متر می‌رسد. آنچه بدیهی است اینکه برای اکتشافات چشمگیر نیاز به اکتشافات عمقی داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*