-

تشریح آثار جنگ بر صنعت بیمه از نگاه «خوش‌کیش»

عضو سابق شورای‌عالی بیمه؛مهم‌ترین اقدامی که بیمه‌گران در دوران وقوع جنگ و پس از آن باید انجام دهند، ارائه خدمات بدون وقفه به مشتریان است تا از این طریق، اعتماد مردم به صنعت بیمه بیش از پیش تقویت شود

تشریح آثار جنگ بر صنعت بیمه از نگاه «خوش‌کیش»

عضو سابق شورای‌عالی بیمه با تأکید بر اینکه در شرایط آتش‌بس پس از جنگ، صنعت بیمه نیز مانند سایر ارکان اقتصادی، مالی، نظامی و امنیتی کشور باید در حالت آماده‌باش کامل باشد، گفت: «مهم‌ترین اقدامی که بیمه‌گران در دوران وقوع جنگ و پس از آن باید انجام دهند، ارائه خدمات بدون وقفه به مشتریان است تا از این طریق، اعتماد مردم به صنعت بیمه بیش از پیش تقویت شود.»

«محمدرضا خوش‌کیش» درباره آثار جنگ ۱۲‌روزه بر صنعت بیمه و الزامات پس از آن با بیان اینکه پیش از این، جنگ همواره از استثنائات بیمه بوده است، گفت: «طبیعی است که این حادثه بر شاخص خسارت صنعت بیمه تأثیری نداشته است، اما در شرایط وقوع ریسک بزرگ جنگ، فروش بیمه‌نامه کاهش می‌یابد و حق بیمه تولیدی می‌تواند با کاهش روبه‌رو شود.»

وی با اشاره به اینکه جنگ تحمیلی اخیر علیه کشورمان زمان زیادی نداشت و شاید نتوان آثار چندانی از آن را بر عملکرد صنعت بیمه تحلیل کرد، ادامه داد: «با این حال در شرایط جنگی، یکی از فراگیرترین اقدامات بیمه‌گزاران، بازخرید بیمه‌های عمر و تلاش برای دستیابی به نقدینگی است که ممکن است در آمار عملکرد شرکت‌های بیمه طی دوران جنگ ۱۲‌روزه نیز مشهود باشد.»

خوش‌کیش همچنین فروش بیمه‌نامه با پوشش جنگ توسط چند شرکت بیمه را اقدامی بسیار ارزنده و موجب اعتمادسازی به نفع صنعت بیمه خواند و افزود: «این اقدام ممکن است به افزایش فروش بیمه‌نامه‌های اموال بینجامد، ولی فروش بیمه‌نامه‌های عمر قاعدتاً باید کاهشی و بازخرید آن باید افزایشی باشد.»

وی به مردم توصیه کرد، از فرصت پیش‌آمده برای خرید بیمه‌نامه دارای پوشش جنگ استفاده کرده و اموال خود را تحت پوشش بیمه‌ای قرار دهند تا در زمان وقوع خسارت علاوه بر کاهش بار تحمیلی به دولت، بتوانند خسارت خود را در اسرع وقت از شرکت بیمه دریافت کنند.

مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی امین در پاسخ به این پرسش که ارائه پوشش جنگ، چه منافعی برای بیمه‌گران دارد، گفت: «بیمه‌نامه‌های دارای پوشش جنگ، پس از پایان جنگ صادر شده‌اند، بنابراین اگر جنگی رخ دهد طبیعتاً خساراتی را بر شرکت‌های بیمه تحمیل خواهد کرد، ولی در صورت استقبال مردم از این بیمه‌نامه‌ها و عدم وقوع جنگ، حتماً منافع اقتصادی برای بیمه‌گران خواهد داشت؛ گرچه دشمن ما اکنون به هیچ قرارداد و تعهدی پایبند نیست و مشخص نیست در آینده چه رخ خواهد داد.»

خوش‌کیش با تأکید بر اینکه چه در شرایط صلح و چه در شرایط جنگ، شرکت‌های بیمه باید تعهد خود نسبت به بیمه‌گزاران را عملیاتی کنند، اظهار کرد: «پرداخت بموقع خسارت‌ها، همواره موجب جلب اعتماد مشتریان است و در شرایط جنگی که حساسیت مردم بیشتر است، اهمیت اعتمادسازی دوچندان خواهد بود.»

عضو سابق شورای‌عالی بیمه درباره تفاوت عملیات بیمه‌گری پیش و پس از جنگ نیز گفت: «در دوران بعد از جنگ، عموماً باید انسجام و پیوند میان شرکت و کارکنان افزایش یافته و اعتمادسازی میان مشتریان از طریق اقدامات روابط‌عمومی و تبلیغات، تقویت شود. با این حال تأکید می‌کنم که مهم‌ترین اقدام بیمه‌گران در دوران جنگ و پس از آن، باید استمرار خدمات‌دهی به مشتریان باشد.»

وی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان جنگ را یکی از ریسک‌های نوظهور دانست، گفت: «جنگ همواره به عنوان استثنا در عملیات بیمه‌گری درنظر گرفته شده و در فهرست ریسک‌های نوظهور نمی‌گنجد، اما مطالعه عملیات بیمه‌گری در کشورهای درگیر جنگ هم نشان می‌دهد که در این مناطق، اساساً کالای بیمه جزو اولویت‌های مردم نیست و فاکتورهای اقتصادی دیگر برای مردم اهمیت دارد.»

به گفته وی، «جنگ شاید به طور مستقیم بر عملیات بیمه‌گری تأثیری نداشته باشد، اما در شرایطی که ثبات اقتصادی در منطقه جنگ‌زده وجود ندارد، عملیات بیمه‌گری نیز تأثیر منفی خواهد گرفت.»

مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی امین با بیان اینکه پایداری خدمات بیمه‌گری در دوران جنگ از درجه بالای اهمیت برخوردار است، گفت: «امیدواریم شرایط جنگ هرگز در کشور تکرار نشود و صنعت بیمه نیز مانند همیشه از آزمون ارائه خدمات به مردم سربلند بیرون بیاید.»

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین