-

حمایت جدی مجلس از کامیون داران | تخصیص گازوئیل به میزان واقعی

عضو کمیسیون عمران مجلس تأکید کرد که جدول اختصاص سهمیه سوخت بر اساس پیمایش باید به‌روز شده و داده‌های آن واقعی باشد. وی تصریح کرد که برای تخصیص صحیح سوخت به کامیون‌ها، باید مسیر رفت با بار و مسیر برگشت خالی در محاسبات لحاظ شود. این تغییرات می‌توانند به بهبود مدیریت مصرف سوخت و تخصیص دقیق‌تر منابع کمک کنند

مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس درباره مشکلات کامیون داران اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که باید توجه داشت این است که دغدغه‌های به حق مردم و اصناف قبل از اینکه آن‌ها دچار مشکل شود توسط مسئولان رسیدگی و بررسی شود. به دو موضوع در مجلس تذکر داده‌ایم و پیشاپیش درباره موضوع سوم هم در بحث اجرای همسازن‌سازی حقوق بازنشستگان و پاداش پایان خدمت بازنشستگان آموزش و پرورش و اجرای رتبه‌بندی به ویژه برای بازنشستگان ۱۴۰۰ تذکر می‌دهیم.

وی ادامه داد: پیش از این درباره دو صنف زحمتکش و پرکار نانوایان و کامیون داران تذکر داده بودیم، درباره نانوایان، یارانه‌ای که دولت به آن‌ها پرداخت می‌کرد متاسفانه به تاخیر افتاده است و با توجه به افزایش هزینه ها، گلایه نانوایان هم به حق است و تا به امروز هم اقدامی در این باره انجام نشده است. موضوع دیگر مشکلات صنف کامیون داران است که در حال حاضر با مشکل بیمه و سوخت مواجه هستند.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به مشکل بیمه رانندگان گفت: برخی از کامیون داران از قبل بیمه شده بودند اما مشکل بیمه حدود ۲۰۰ هزار راننده کامیون حل نشده بود و کل سهم بیمه را خودشان می‌پردازند. در حال حاضر رانندگان از حدود بیش از یک میلیون سهم حق بیمه، حدود ۴ میلیون یعنی تقریبا دو برابر، حق بیمه می‌پردازد و حدود ۲۰۰ هزار راننده حق بیمه را به صورت خویش فرما پرداخت می‌کنند. باید توجه داشت عمده رانندگان، مالک خودرو نیستند و ماهیانه دستمزد دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه مشکل دوم نگرانی‌ها دربحث کاهش سهمیه سوخت برای کسانی که راننده فعال هستند، تاکید کرد: همه می‌پذیرند با کسانی که گازوییل را خارج از شبکه رسمی مصرف می‌کند، برخورد شود اما قطعا راننده شریفی که ماه‌ها در جاده‌ها در شرایط سختی آب و هوایی مشغول به کار است، در سرما و گرما مسیر را طی می‌کند به راحتی می‌توان شناسایی کرد و باید با قاچاقچی که چند میلیون لیتر قاچاق می‌کند باید برخورد شود.

یوسفی افزود: به نظرم رانندگان شریف هم موافق هستند که راننده‌ای که با کامیون پیمایش دارد، گازوییل دریافت کند بلکه دغدغه بجای رانندگان این است که تخصیص گازوییل دقیق باشد یعنی براساس مصرف واقعی باشد. ممکن است با توجه به کیفیت بد خودروهای داخلی مصرف گازوییل این کامیون در یک مسیر مشخص دو برابر مصرف منطقی آن باشد. فرض کنید وقتی همین کامیون نو بود در ۱۰۰ کیلومتر ۳۵ لیتر گازوییل مصرف می‌کرد اما همین کامیون بعد از مدتی که دچار استهلاک شده در ۱۰۰ کیلومتر مصرف سوخت آن افزایش پیدا کرده است. باید توجه داشت که خودروی تولید داخل از کیفیت پایین‌تری برخوردار هستند و خودروی خارجی هم بسیار گران است و راننده به ناچار امکان نوسازی ندارد بنابراین باید این افزایش مصرف سوخت را بپذیریم.

عضو کمیسیون عمران گفت: باید این جدول اختصاص سهمیه سوخت بر اساس پیمایش به روز و اعداد آن واقعی شود، یعنی کامیونی که براساس پیمایش گازوییل پر می‌کند باید هر دو مسیر رفت با بار و برگشت یکسر خالی در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به آخرین وضعیت لایحه مدیریت سوخت و حمل و نقل در مجلس تاکید کرد: همچنین لایحه مدیریت سوخت و حمل و نقل که از مجلس قبل به مجلس دوازدهم تقدیم شده بود در کمیته تخصصی مجددا مورد بررسی قرار دادیم و این لایحه مراحل پایانی خود را طی می‌کند و آماده است که هر چه سریع‌تر در دستور کار قرار دهیم. در این لایحه دو بحث را در نظر گرفته ایم؛ مدیریت واحد حمل و نقل درون شهری و برون شهری و نکته دوم نوسازی ناوگان و پرداخت یارانه برای این اقدام است، همچنین موضوع دیگر در این لایحه را پوشش بیمه اجباری و تکمیلی برای تمام رانندگان در نظر گرفته ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین