-

بلاتکلیفی در مسیر قیمت‌گذاری خودرو

با گذشت حدود سه ماه از خصوصی‌سازی ایران‌خودرو و آغاز فرآیند واگذاری سهام مدیریتی سایپا، وضعیت قیمت‌گذاری خودرو همچنان بلاتکلیف است.

بلاتکلیفی در مسیر قیمت‌گذاری خودرو

 آذرماه ۱۴۰۳، آخرین قیمت‌گذاری خودرو اعمال شد و از آن زمان تاکنون هیچ‌گونه بازنگری یا تصمیم‌گیری جدیدی در این حوزه صورت نگرفته است. در شرایطی که نرخ تورم تولید خودرو رشد فزاینده‌ای داشته و ارز نیمایی نیز از معادلات حذف شده واضح است که ادامه قیمت‌گذاری دستوری، باعث سردرگمی و تضعیف بخش خصوصی می‌شود.

پیش از این، بسیاری از کارشناسان امید داشتند با خصوصی‌سازی دو خودروساز بزرگ کشور، مسیر اصلاح ساختارها، بهبود کیفیت و رقابت‌پذیری در صنعت خودرو هموار شود. اما آنچه در ظاهر رخ داده، تنها انتقال سهام مدیریتی بدون واگذاری اختیارات واقعی است. اگرچه دولت به ظاهر از مالکیت مستقیم این شرکت‌ها کنار رفته، اما ابزارهای نظارتی و کنترل قیمتی همچنان در اختیار سیاستگذار خودرو و همچنین شورای رقابت باقی مانده است. در نتیجه اینکه خودروساز خصوصی شده، اما همچنان مقید به تصمیمات قیمت‌گذاری توسط نهادهایی خارج از خودروسازی است. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، خصوصی‌سازی واقعی زمانی معنا دارد که شرکت در چارچوب نظام بازار و بر اساس منطق سود و زیان اداره شود. وقتی نرخ خودرو توسط نهادی بیرون از کارخانه تعیین می‌شود، مالک خصوصی چه برنامه‌ای می‌تواند برای توسعه یا سرمایه‌گذاری بریزد؟

از آذرماه سال گذشته، حذف ارز نیمایی و تغییر در نظام ارزی کشور، هزینه واردات قطعات و مواد اولیه در صنعت خودرو را به‌شدت افزایش داده است. از سوی دیگر، دستمزد نیروی انسانی، نرخ انرژی و سایر نهاده‌های تولید نیز همراه با آغاز سال جدید با افزایش قابل توجهی مواجه بوده است. با این حال، نرخ خودرو در کارخانه همچنان بر اساس فرمول شورای رقابت ثابت مانده و خبری از تجدیدنظر در قیمت‌ها نیست.

گزارش‌های منتشرشده از صورت‌های مالی خودروسازان در زمستان ۱۴۰۳ نیز نشان می‌دهد که حاشیه سود بسیاری از محصولات کاهش یافته یا حتی منفی شده است. بر این اساس ورود سرمایه‌گذاران جدید به صنعت خودرو، به‌ویژه پس از واگذاری بلوک مدیریتی ایران‌خودرو و زمزمه واگذاری سایپا، نیازمند شفافیت و ثبات در حوزه خودرو است. اما در شرایط فعلی، خریداران خصوصی نه از امکان قیمت‌گذاری آزاد برخوردارند و نه از چشم‌انداز مشخصی نسبت به سیاست‌های آینده دولت در این حوزه.

یکی از تحلیلگران بازار سرمایه در این زمینه می‌گوید که بزرگ‌ترین مانع ورود سرمایه‌گذاران جدید به صنعت خودرو، نبود اعتماد به ثبات سیاست‌های اقتصادی است. وقتی دولت حاضر نیست تعیین نرخ را به بازار بسپارد، بخش خصوصی نیز انگیزه‌ای برای افزایش تولید یا ارتقای کیفیت نخواهد داشت.

نتیجه این وضعیت، ادامه همان ساختار معیوب قبلی با عنوان جدید خصوصی‌سازی است.

در طول ماه‌های گذشته، شورای رقابت و وزارت صمت هر یک به نوعی از بازنگری قیمت‌ها طفره رفته‌اند. شورای رقابت می‌گوید برای اصلاح قیمت‌ها باید داده‌های تولید و هزینه‌ها از سوی خودروسازان ارسال شود، و وزارت صمت نیز اعلام کرده اصلاح نظام قیمت‌گذاری در دستور کار است، اما برنامه زمانی یا راهبرد عملیاتی برای آن ارائه نکرده است.

این بلاتکلیفی نه‌تنها صنعت خودرو، بلکه بازار و مصرف‌کننده را نیز دچار سردرگمی کرده است.

در نهایت، آنچه بیش از همه از این شرایط متضرر می‌شود، صنعت خودروی کشور است. صنعتی که قرار بود با خصوصی‌سازی، مسیر تحول را در پیش بگیرد، اکنون درگیر با تضاد بین مالکیت خصوصی و کنترل دولتی شده است. بدون اصلاح نظام قیمت‌گذاری، تفویض اختیارات واقعی به مدیریت بخش خصوصی و تعیین سیاست‌های شفاف و باثبات، خصوصی‌سازی چیزی جز انتقال مسوولیت بدون اختیار نخواهد بود؛ و این نسخه‌ای ناکارآمد برای درمان بیماری مزمن صنعت خودرو خواهد بود.

 

 

بازگشت پاگانی زوندا با نسخه ۱۰ میلیون دلاری

درحالی‌که سال‌ها است تولید پاگانی زوندا متوقف شده، این ماشین حالا با یک نمونهٔ تک ساخت ویژه با الهام از کوه‌های کونلون چین و بدنه فیبر کربنی آبی بازگشته است.

به گزارش پدال؛ نخستین پاگانی زوندا در سال ۱۹۹۹ از خط تولید خارج شد و حالا پس از ۲۶ سال، کارخانه پاگانی همچنان نسخه‌های تک ساخت این سوپرکار افسانه‌ای را تولید می‌کند. این در حالی است که زوندا نه یک‌بار، بلکه دو بار با مدل‌های جدیدتر هوآیرا و یوتوپیا جایگزین شده است. بااین‌حال، زوندا همچنان زنده است و قلب طرفداران را با نسخه‌های خاص خود تسخیر می‌کند.

تولید زوندا سال‌ها است که متوقف شده ولی بخش یونیکو پاگانی با بازسازی و ارتقای زونداهای قدیمی، زندگی تازه‌ای به آنها می‌بخشد. این زوندا رودستر جدید، نمونه‌ای برجسته از این رویکرد است که به سفارش یک مشتری خاص و با الهام از کوه‌های کونلون در چین طراحی شده است. بدنه این زوندا رودستر کاملاً از فیبر کربن ساخته شده و با روکش آبی نمایان فیبر کربن، ظاهری خیره‌کننده دارد که آن را از دیگر مدل‌ها متمایز می‌کند. این خودرو به‌عنوان بخشی از سری ۷۶۰ زوندا، دارای دریچه‌های بزرگ فیبر کربنی روی کاپوت و نوارهای سفید مسابقه‌ای است که امضای طراحی این سری محسوب می‌شود.

زوندا روی رینگ‌های مشکی با مرکز آبی سوار است و بخش عقب آن به مجموعه‌ای از بهبودهای آیرودینامیکی شامل بال بزرگ برای افزایش داون‌فورس، باله کوچک‌تر برای بهبود جریان هوا، باله کوسه‌ای فیبر کربنی برای پایداری در سرعت‌های بالا و دیفیوزر جذاب مجهز شده است. حتی لوله‌های اگزوز و اطراف آنها با رنگ آبی تزئین شده‌اند تا هماهنگی بصری بیشتری ایجاد کنند.

پاگانی جزییات فنی پیشرانه این نسخه تک ساخت را اعلام نکرده اما با توجه به سری ۷۶۰، می‌توان فرض کرد که از همان موتور ۷.۳ لیتری V۱۲ تنفس طبیعی ساخت AMG استفاده می‌کند. این موتور قدرتی معادل ۷۶۰ اسب بخار تولید می‌کند و صدایی دارد که کمتر موتوری در دنیای خودروسازی می‌تواند با آن رقابت کند. اطلاعاتی درباره کابین این سوپرکار منتشر نشده، بنابراین نمی‌دانیم که مجهز به گیربکس دستی است یا اتوماتیک؛ هر دو گزینه‌ای بودند که در زونداهای سری ۷۶۰ ارائه شده‌اند.

هرچند پاگانی مبلغ دقیق هزینه ارتقای این زوندا را اعلام نکرده اما با توجه به فروش نسخه‌های تک ساخت قبلی، ارزش این سوپرکار احتمالاً بیش از ۱۰ میلیون دلار است. این نرخ نه‌تنها به دلیل مهندسی بی‌نقص و مواد گران‌قیمت مانند فیبر کربن، بلکه به خاطر انحصاری بودن و شخصی‌سازی برای مشتری خاص است.

 

 

رونمایی از خودروی ۴۰۰‌ هزار یورویی فراری

فراری از ابرخودروی هیبریدی ۴۰۰‌ هزار یورویی با وزن کمتر و سرعت بیشتر برای کلکسیونرها رونمایی کرد.

به گزارش ایسنا؛ مدل‌های جدید فراری، حدود ۶۰ کیلوگرم وزن کمتری دارند و به حداکثر سرعت بیش از ۳۳۰ کیلومتر در ساعت می‌رسند.

شرکت خودروسازی فراری، سری ویژه جدیدی از پرفروش‌ترین خودروی اسپرتش (فراری ۲۹۶) را رونمایی کرد تا عمر این مدل را افزایش دهد و از افزایش تدریجی عملکرد آن سود ببرد.

خودروی کانورتیبل «اسپشیال‌ای فراری» (The Speciale A) که قرار است در سه ماهه بعدی عرضه شود، ۴۶۲ هزار یورو نرخ خواهد داشت. هر دو مدل، نسبت به نرخ ۲۹۲ هزار یورویی مدل پایه فعلی، «۲۹۶ جی‌تی‌بی» (۲۹۶ GTB)، پیشرفت بزرگی محسوب می‌شوند.

فراری با فروش مدل‌های محدود سوپراسپرت‌های خود به کلکسیونرها، تجارت پرسودی دارد. در مورد ۲۹۶ مدل ویژه، مشتریان همچنین خودروهایی را تحویل می‌گیرند که سبک‌تر و سریع‌تر هستند و قدرت ۸۸۰ اسب بخار را دارند که ۵۰ اسب بخار بیشتر از مدل‌های پایه معادل خود است.

این مدل‌های ویژه مجهز به موتورهای V۶ نصب شده در وسط و عقب خودرو و موتورهای الکتریکی هستند که هر کدام کمی بیشتر از خودروهای اصلی ۲۹۶ فراری، قدرت تولید می‌کنند. خودروهای هیبریدی، ۵۱‌ درصد از فروش این شرکت را در سال ۲۰۲۴، تشکیل دادند.

«بندتو ویگنا»، مدیرعامل فراری، روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای با تلویزیون بلومبرگ گفت که این خودروساز همچنین در اکتبر، از نخستین خودروی کاملا برقی خود رونمایی خواهد کرد. فراری ماه گذشته اعلام کرد که به دلیل تعرفه‌های جدید خودرو که توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا وضع شده است، قصد دارد نرخ برخی از خودروهای خود در امریکا را تا ۱۰‌ درصد افزایش دهد. این کشور بزرگ‌ترین بازار این شرکت است و حدود یک چهارم از فروش فراری را تشکیل می‌دهد. این خودروساز تمام خودروهایش را که به حدود ۱۴ هزار دستگاه می‌رسد، در ایتالیا تولید می‌کند.

منبع: روزگار خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین