پشت پرده شوکه کننده از ایران خودرو
اطلاعات منتشر شده از سوی ایران خودرو در کدال نشاندهنده کاهش چشمگیر تیراژ تولید محصولات این شرکت است که تأثیر منفی قابل توجهی بر پیشبینیهای تولید این خودروساز داشته است.

در آغاز سال 1403، ایران خودرو پیشبینی کرد که 183 هزار و 850 دستگاه از محصولات خود را که اطلاعات آنها در بخش سایر محصولات سایت کدال منتشر میشود، تولید کند.
با توجه به قیمتهای فروش محصولات موجود در این بخش، به نظر میرسد که عمده محصولی که اطلاعات آن ارائه شده، وانت آریسان 2 است. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که ایران خودرو پیشبینی کرده بود که در سال 1403، بخش قابل توجهی از تیراژ 183 هزار و 850 دستگاهی را از طریق تولید این محصول تجاری سبک به دست آورد.
اما در نهایت، آمار ثبت شده در کارنامه ایران خودرو در پایان سال 1403 نشاندهنده تولید نزدیک به 36 هزار و 150 دستگاه بود. این به معنای آن است که ایران خودرو با افت تولیدی حدود 80 درصدی نسبت به برآورد اولیه خود در ابتدای سال مواجه شده است. فاصله عددی بین پیشبینی تولید و آنچه در عمل محقق شده، حدود 147 هزار و 700 دستگاه است.
این موضوع به شدت مدیران ایران خودرو را شگفتزده کرده است. عدم تحقق پیشبینی تیراژ تولید این محصولات، آسیب جدی به کل پیشبینی تولید خودروهای آبی جاده مخصوص در سال گذشته وارد کرده و مانع از دستیابی آنها به اهداف تعیینشده شده است.
برآورد خودروساز مستقر در کیلومتر 14 جاده مخصوص نشان میدهد که این شرکت امیدوار بوده در سال 1403 حدود 676 هزار و 250 دستگاه از انواع محصولات سواری و تجاری سبک (به جز تارا و هایما) را در خطوط تولید خود به پایان برساند. (به دلایل نامشخص، ایران خودرو برآورد تولید تارا و هایما را در صورتهای مالی خود منتشر نمیکند.) اما در عمل، تیراژ تولید به حدود 449 هزار و 300 دستگاه از انواع پژو، سورن، دنا، رانا و محصولات تجاری سبک این خودروساز محدود شده است.
بنابراین، فاصلهای نزدیک به 227 هزار دستگاه میان برآورد تولید این خودروساز در سال گذشته و تیراژ واقعی آن وجود دارد. بخش عمدهای از این فاصله، که به بیش از 65 درصد میرسد، ناشی از عدم تحقق هدفگذاری برای محصولاتی است که آمار تولید آنها در مقابل سایر محصولات ذکر نشده است.
ایران خودرو در سال گذشته بر این باور بود که قادر است حدود 243 هزار و 400 دستگاه از محصولات خود با برند پژو را در خطوط تولید خود به پایان برساند، اما در عمل، تولید این گروه به همین میزان یعنی حدود 243 هزار و 400 دستگاه پژو انجام شد.
این موضوع نشاندهنده فاصله تقریبی 30 درصدی بین پیشبینی تولید گروه پژو و تیراژ نهایی آن در سال گذشته است. کاهش تولید به میزان حدود 74 هزار دستگاه، عمدتاً به دلیل حذف پژو پارس رخ داده است.
باید منتظر ماند و دید که ایران خودرو چه تیراژی را برای تولید محصولات سواری و وانت (به جز تارا و هایما) اعلام خواهد کرد و تا چه حد میتواند به اهداف تولید خود نزدیک شود.