-
معاون ارتقای کسب‌وکارهای بین‌‍‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران مطرح کرد:

فصل تمایز اکسپو ۲۰۲۵ با دوره‌های پیشین/ ابتکارات جدید در برگزاری ایران اکسپو

photo_2025-04-06_15-39-12

معاون ارتقای کسب‌وکارهای بین‌‍‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران، با اشاره به ترکیب مهمانان خارجی هفتمین دوره برگزاری رویداد ایران اکسپو 2025، از ابتکارات سازمان توسعه تجارت ایران در برگزاری این دوره خبر داد.

 

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، امیر روشن‌بخش قنبری با اشاره به استقبال مهمانان خارجی از برگزاری هفتمین دوره نمایشگاه ایران اکسپو 2025، گفت: در این دوره ایران میزبان 27 وزیر، 16 معاون وزیر، 20 رئیس اتاق بازرگانی، 27 نفر از روسای انجمن‌های‌ حوزه تجارت و بازرگانی خواهیم بود؛ همچنین 35 کشور از قاره آسیا، 19 کشور از قاره اروپا، 34 کشور از قاره آفریقا ، 5 کشور از قاره آمریکا و استرالیا برای حضور در این رویداد تجاری اعلام حضور قطعی کرده‌اند.

به گفته وی؛ آماری به لحاظ ترکیب جنسیتی از حضور افراد نیز ارائه شده است که مطابق با این آمار 281 هزار نفر زن، 1667 نفر مرد در این رویداد حاضر خواهند شد؛ مطابق با پیش‌بینی‌ها تعداد مهمانان خارجی از 2 هزار و 500 نفر گذر خواهد کرد و بیشتر از مهمانان سال گذشته می‌شود؛ هم اکنون هزار و 948 نفر حضور خود را در سامانه ستاد برگزاری هفتمین نمایشگاه توانمندی صادراتی ج.ا ایران قطعی کرده‌اند.

معاون ارتقای کسب‌وکارهای بین‌‍‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران از تلاش‌های سازمان توسعه تجارت ایران برای پررنگ‌تر شدن بعد فرهنگی هفتمین نمایشگاه ایران اکسپو خبر داد و افزود: ایران در پهنه فرهنگی می‌تواند کارهایی را انجام دهد که منشا اتفاق‌هایی خوب و بکر در حوزه تجارت خارجی شود از این‌رو سعی کردیم در بحث صنایع خلاق و دانش بنیان نیز نشست‌هایی را برگزار کنیم.

روشن بخش قنبری با اشاره به فصل تمایز اکسپو 2025 با دوره‌های گذشته، گفت: این دوره از نمایشگاه 5 روزه است و یک روز آن به افتتاحیه و یک روز آن به اختتامیه اختصاص دارد و در 3 روز میانی برنامه‌ریزی برگزاری 3 نشست را انجام دادیم (این نشست‌ها نمونه‌ و اقتباسی از نشست‌های کنفرانس داووس است) هدف این است که در این نشست‌ها یک کارشناس از بدنه دولت، یک کارشناس خارجی و یک کارشناس از بدنه علمی و بخش خصوصی موضوعات حوزه تجارت خارجی را از زوایای مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار بدهند.

این مقام مسئول ادامه داد: نقش هوش مصنوعی، گردشگری، موافقتنامه‎‌های بین‌المللی منطقه‌ای، چالش‌ها و فرصت‌های توسعه تجارت خارجی در این نشست‌ها بررسی خواهد شد تلاش ما این است که خروجی این دوره قابل قبول باشد. همچنین هدف ما این است که با تشکیل دبیرخانه‌ اکسپو، موضوعات مطرح شده در جلسات و توافقات را ثبت کنیم که در نهایت سنجه درستی از برون داد و بازخورد این رویداد قابل ارائه باشد از این‌رو در شورای سیاست‌گذاری و از طریق دفاتر تجاری و رایزنان بازرگانی تعاملات تجاری را پیگیری خواهیم کرد که به نتایج مد نظر برسیم.

وی با تاکید بر اینکه تحریم‌ها مانع مراودات تجاری ایران با سایر کشورها نشد، اضافه کرد: حجم تجارت ما با شرکت‌های بزرگ در دوره اعمال تحریم‌های ظالمانه کاهشی شد( به دلیل ساختارها و تمایل آنها برای تجارت با دیگر بازارها) اما ما توانستیم شرکت‌های کوچک را جایگزین آنها کنیم و در 15 سال اخیر شرکت‌های کوچک با ایران تجارت کردند و در نتیجه محدودیتی در این زمینه متوجه مناسبات تجاری ما نشد.

معاون ارتقای کسب‌وکارهای بین‌‍‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران، حضور ایران در صحنه تجارت بین‌المللی را حذف ناشدنی دانست و افزود: ترکیب مهمانان امسال نشان دهنده این مهم است که با شرایط خاص جهان و منطقه خاورمیانه، نمی‌توان ایران را از صحنه تجارت جهانی حذف کرد؛ و به نظر می‌رسد که ایران اکسپو در تقویم رویدادهای تجاری دنیا جایگاه خود را باز کرده است و اگر بتوان آن را به صورت مستمر ادامه داد و به نحوه شایسته از آن بهره‌برداری کرد به یکی از رویدادهای بزرگ صاحب نام جهان تبدیل خواهد شد.

روشن بخش قنبری در پایان ابراز امیدواری کرد که در آینده نه چندان دور ایران به محل آمد و شد تجار و بازرگانان خارجی تبدیل شود کشوری که از آن به عنوان عرصه بکر تجاری یاد می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین