-

عرضه‌ شکلات‌هایی با بسته‌بندی شبیه به سیگار در ایران

در روزهای اخیر، عرضه‌ شکلات‌هایی با بسته‌بندی شبیه به سیگار در ایران بحث‌برانگیز شده است.

عرضه‌ شکلات‌هایی با بسته‌بندی شبیه به سیگار در ایران

در روزهای اخیر، عرضه‌ شکلات‌هایی با بسته‌بندی شبیه به سیگار در ایران بحث‌برانگیز شده است.

به تازگی برخی برندهای تولیدکننده شکلات با الهام از طراحی جعبه‌های سیگار، محصولات خود را بسته‌بندی کرده‌اند.

۱ ــ این محصولات، که به‌طور خاص برای کودکان و نوجوانان قابل‌دسترس هستند، می‌توانند تاثیرات روانی و رفتاری مهمی داشته باشند‌.

۲ــ روان‌شناسان معتقدند که طراحی و بسته‌بندی محصولات تأثیر زیادی بر ذهنیت افراد، به‌ویژه کودکان، دارد. تبلیغات تجاری در طول تاریخ بارها نشان داده‌اند که چگونه می‌توان از طریق تغییر ظاهر و بازتعریف مفاهیم، یک محصول را از کالایی نامطلوب به چیزی پذیرفتنی و حتی جذاب تبدیل کرد.‌

۳ ــ تحقیق منتشر شده در British Medical Journal نشان داد که کودکانی که در کودکی آدامس یا شکلات به شکل سیگار مصرف کرده‌اند، ۲.۲ برابر بیشتر از دیگران احتمال دارد در نوجوانی به استعمال دخانیات روی آورند.‌

۴ ــ در گزارشی منتشرشده در سال ۲۰۱۹، CDC (مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده) اعلام کرد که مواجهه‌ کودکان با تبلیغات دخانیات، احتمال مصرف آن‌ها را تا ۲۲٪ افزایش می‌دهد.‌

۵ ــ همچنین پژوهشی در سال ۱۳۹۲ در شهر یزد نشان داد که نزدیک به ۸۰٪ از شرکت‌کنندگان، تأثیر نمایش استعمال سیگار در رسانه‌ها بر ایجاد نگرش مثبت نسبت به دخانیات و شروع به مصرف سیگار در نوجوانان و جوانان را بسیار زیاد ارزیابی کردند.‌

۶ ــ اما نکته قابل‌تأمل اینجاست که این شکلات‌ها، با بسته‌بندی مشابه انواع سیگار، در داخل کشور تولید می‌شوند و به‌راحتی در وب‌سایت‌های فروش محصولات و سوپرمارکت‌ها در دسترس هستند. این پرسش مطرح می‌شود که آیا نظارتی بر طراحی و بسته‌بندی محصولات داخلی وجود دارد؟

منبع: بازار

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین