فولکس واگن ماگوتان در راه بازار خودرو ایران
سدان دوستداشتنی پاسات از فولکس واگن قرار است تا تحت نام جدید و با مشارکت شرکای چینی فولکس واگن وارد ایران شود.
طبق آخرین اخبار واصله واردات فولکس واگن ماگوتان بر عهده شرکت آسیا گستر کارن خواهد بود. این شرکت قرار است ماگوتان را در سامانه وارداتیها عرضه کند. سدان جدید فولکس واگن تحت نام ماگوتان از گزینههای انتخابی این شرکت برای واردات، بر پایه فولکس واگن پاسات توسعه داده شده است. شاید از تماشای عکسهای این محصول خودتان هم به این نتیجه رسیده باشید که ماگوتان همان پاسات ساخته شده برای بازار چین است که حالا قرار است به بازار اتیران هم وارد شود. ماگوتان با پلتفرم MQB-B توسعه داده شده و قرار است با همکاری فاو پا به عرصه حیات خودرویی بگذارد. در این مقاله با ما همراه باشید تا ماگوتان را به سیاق گذشته زیر ذرهبین روزگار خودرو ببریم.
مشخصات ظاهری و طراحی خارجی فولکس واگن ماگوتان
در ابتدای نگاه به جلوی این خودرو، با اخم آمیخته به خنده شیطنتآمیز معروف فولکس روبهرو میشوید. چراغها نیز به سیاق گذشته کشیده و با زاویه رو به بالا هستند. جلو پنجره خطی و لوگوی فولکس نیز در میانه آن خودنمایی میکند.
سپر عضلانی تر و ورودیهای هوا عریض تر شدهاند. همه اینها را گفتیم تا به یک مطلب تکراری و واحد برسیم. آن هم این است که ماگوتان حداقل از نمای جلو همان پاسات است و نیازی به پآزمایش دی انای نیست. در نمای جانبی طراحی خطوط ماگوتان بیشتر به عضلانی شدن میل میکنند. با این وجود طرح آیرودینامیک جنبی خودرو بسیار حرفهای و در حد نام آلمان ظاهر شده است.
قسمت عقب خودرو هم در معنای واقعی کلمه زیباست. گرافیک چراغها نخستین چیزی است که نظر هر بینندهای را به خود جلب میکنند. توصیف این گرافیک کمی سخت است و تا خودتان آن را نبینید نمیتوانید بهتر درک کنید. سپر عقب نیز بالا کشیده شده است. همچنین خروجی اگزوز از قسمت پایین آن حذف شده است.
طراحی داخلی و فضای کابین فولکس واگن ماگوتان
درست زمانی که درب خودرو را باز و پا به داخل ان میگذارید بیشتر از هر تایم دیگری مطمئن میشوید که واقعا نیازی به تست دی انای نیست و داخل خودرو هم داد میزند که من پاسات هستم.
سبک طراحی خاص و ساده فولکس به وضوح به چشمتان میآید. روکش صندلیها چرم مصنوعی و متریال ساخت داشبورد را میتوان با کیفیت نامید. البته نباید از این موضوع چشم پوشی کرد که درست است که این خودرو در چین تولید شده اما همچنان فولکس واگن نمادی از آلمان و یادآور کیفیت صنعت خودروسازی آن کشور است بنابراین آلمانیها برای حفظ آبروی خود مانند عقاب لحظه به لحظه تولید و مونتاژ فولکس در چین را نظارت میکنند. مورد دیگری که توجه شما را به خود جلب میکند مانیتور بزرگ نصب شده وسط داشبورد ماگوتان است. تمامی اطلاعات ریز و درشت خودرو از طریق این مانیتور و کلاستر دیجیتال بزرگ خودرو با راننده به اشتراک گذاشته میشود.
مشخصات فنی و پیشرانه فولکس واگن ماگوتان
زیر پوست این آلمانی زیبا یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو شارژ قرار دارد که میتواند در بهترین حالت ۱۶۰ اسب بخار قدرت تولید کند. گشتاور ماگوتان ۲۵۰ نیوتون متر است. اما نکته جالب اینجاست که این مشخصات به گوش همه ما آشناست. اگر کمی فکر کنید یادتان خواهد آمد که فولکس واگن تیراک هم از همین پیشرانه سود میبرد. ۱۶۰ اسب بخار قدرت تولید شده این پیشرانه توسط یک جعبه دنده ۷ سرعته ۲ کلاچه خشک به محور جلو منتقل میشود. شاید کمی عجیب باشد و توقعی غیر از جعبه دنده خشک داشتیم اما چه میشود کرد متاسفانه این یکی انتخاب با خریدار نیست. مصرف سوخت ماگوتان ۵.۸ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش است که آن را در زمره خودروهای کم مصرف بنزینی بازار قرار میدهد. درباره سواری و جنس آن هم باید بگوییم که با وجود نامی همچون مک فرسون در جلو و تکنولوژی مولتی لینک در عقب باید توقع نرمی خاصی را از این آلمانی خوش ساخت داشته باشیم.
امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی فولکس واگن مانگوتان
امکانات این چینی آلمانی تبار لیست بلند بالایی دارد که شامل شش کیسه هوای ده نقطه ای، سیستم کنترل پایداری، هشدار خروج از خط، ترمز اضطراری، هشدار برخورد از جلو، رادار نقطه کور، انتخاب حالت رانددگی (۴ مود)، استارت- استاپ، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کنترل حرکت در سربالایی، دوربین و سنسور دنده عقب، کروز کنترل آداپتیو، کنترل حرکت بین خطوط، تابلوخوان، ورود بدون کلید، استارت دکمهای، فناوری LED چراغ ها، نوربالا خودکار، سانروف پانورامیک، سنسور نور و سنسور باران میشود.