-

بازار خودرو در شوک بزرگ!

صورت‌های مالی سه خودروساز بزرگ کشور مربوط به مهر سال جاری در حالی منتشر شده است که شاهد کاهش فروش محصولات این سه شرکت هستیم.

بازار خودرو در شوک بزرگ!

تولید و فروش محصولات سواری سه خودروساز بزرگ کشور تا پایان مهر 1403 با کاهش همراه شد تا بازار خودرو نگران شود.

بررسی  از صورت‌های مالی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو طی هفت ماهه ابتدایی سال جاری نشان می‌دهد سه خودروساز بزرگ کشور در بازه زمانی یاد شده حول و حوش 483 هزار دستگاه انواع محصولات سواری خود را در خطوط تولید تکمیل کردند.  

این تیراژ تولید محصولات سواری در تا پایان مهر 1403 در حالی در کارنامه خودروسازان ثبت شد که شاهد هستیم شرکت‌های خودروساز تا پایان مهر 1402 حدود 523 هزار دستگاه انواع خودروی سواری تولید کردند.

مقایسه تیراژ تولید خودروی سواری در مهر 1403 با مدت مشابه در سال گذشته از افت تولید بیش از 7.5 درصدی خبر می‌دهد. این کاهش درصد تولید سواری خودروسازان به زبان تیراژ افتی نزدیک به 40 هزار دستگاهی را نشان می‌دهد.  

وضعیت فروش ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در بازه زمانی یاد شده نیز چندان چنگی به دل نمی‌زند. سه خودروساز بزرگ کشور تا پایان مهر امسال بیش از 467 هزار و 600 دستگاه انواع محصولات سواری خود را برای مشتریان فاکتور کردند.

آمار فروش خودروسازان تا پایان هفتمین ماه سال گذشته بیش از 507 هزار دستگاه از محصولات سواری را نشان می‌داد. بنابراین فروش خودروسازان در بازه زمانی یاد شده افتی نزدیک به هشت درصدی را نشان می‌دهد. به عبارت دیگر ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو تا پایان مهر 1403 به نسبت مهر 1402 به لحاظ تیراژ کاهشی نزدیک به 39 هزار و 400 دستگاهی را تجربه کرده‌اند. پایان مهر امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته از ریزش فروش خودروسازان حکایت دارد.

ایران خودرویی‌ها با تولید بیش از 272 هزار و 700 دستگاه از محصولات سواری تا پایان اولین ماه از پاییز 1403 طبق معمول در صدر جدول تولید خودروسازان قرار گرفت. سایپایی‌ها نیز با تولید حول و حوش 150 هزار و 700 دستگاه در جایگاه دوم قرار دارند و پارس خودرو نیز با تیراژ تولید 59 هزار و 500 دستگاه در آخرین پله جدول قرار دارد. بنابراین سهم ایران خودرو از کیک تولید تا پایان مهر 1403 حدود 56 درصد است. سهم سایپا نیز از تولید کل حول و حوش 31 درصد است و الباقی نیز به پارس خودرویی‌ها اختصاص دارد.

سهم خودروسازان از کیک فروش هم تا کم و بیش شبیه سهمشان از کیک تولید است.

عقب افتادن تیراژ تولید و فروش ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو تا پایان مهر امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته سبب شد تا بازار خودرو نگران وضعیت تولید و فروش خودروسازان شد.

کاهش تیراژ تولید و فروش خودروسازان همواره به عنوان یکی از آیتم‌های اثرگذار روی قیمت بازاری خودرو محسوب می‌شود و کاهش تولید و فروش از سوی خودروسازان بزرگ باعث می‌شود تا نمودار قیمت خودروها در بازار صعودی شود.  براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز، به نظر می‌رسد وضعیت حاکم بر بازار خودرو و همچنین اثرپذیری جو بازار از اخبار سیاسی سبب شده تا قیمت بازاری خودرو حتی به قطب نمای چند سال اخیرش یعنی نرخ ارز نیز بی‌اعتنایی کند.

نرخ دلار بعد از انتشار اخبار سیاسی و تنش‌های پیش آمده در خاورمیانه نوسان مثبت را تجربه کرد. اما قیمت بازاری خودرو به صورت کلی تغییر چندانی نداشت. بررسی اقتصادنیوز از قیمت‌های بازاری خودرو نشان می‌دهد برخی از محصولات پُرتقاضا افزایش قیمت را تجربه کردند. قیمت برخی دیگر از خودروها روند نزولی به خود گرفتند و خودروهایی هستند که قیمت بازاری آنها تغییر چندانی به خود ندید.

به نظر می‌رسد اخبار سیاسی باعث شده روند قیمتی در بازار خودرو دچار اختلال شود. آن طور که از فضای حاکم بر بازار خودرو برمی‌آید خریداران و فروشندگان در این شرایط ترجیح می‌دهند از حضور در بازار امتناع کنند تا وضعیت بازار مشخص شود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین