-

نعمت زاده: هرکجا به بخش خصوصی اعتماد کردیم، نتیجه گرفتیم

صبح امروز یکشنبه (۱۵ مهرماه ۱۴۰۳ ) نخستین جلسه از سلسله نشست تجربه نگاری حکمرانی اقتصادی با حضور دکتر علی سرزعیم رییس مرکز مطالعات راهبردی کارآفرینی، مهندس محمدرضا نعمت زاده وزیر اسبق صمت و جمعی از پیشران های کشور برگزار شد.

نعمت زاده: هرکجا به بخش خصوصی اعتماد کردیم، نتیجه گرفتیم

به گزارش صمت؛ سرزعیم در ابتدای این جلسه ضمن خوش آمدگویی به مدعوین با اشاره به اینکه رکن اساسی مجمع کارآفرینان ایران، کارآفرینان و پیشران ها هستند، گفت: همسویی دولت و بخش خصوصی سبب خلق موفقیت های بسیار می شود.

وی افزود: طبیعتا در مقاطعی چرخ اقتصاد کشور بهتر چرخیده است و رشد اقتصادی مناسب تر بوده است، اما در مقطع اخیر متاسفانه رشد اقتصادی کشور چشمگیر نبوده است، کما اینکه در همین زمان رشد خوبی در بخش خصوصی رقم خورده است.

رییس مرکز مطالعات راهبردی کارآفرینی مجمع کارآفرینان ایران تاکید کرد: ما قصد تاریخ نگاری سیاسی در این جلسه را نداریم بلکه هدف ما انجام تاریخ نگاری حکمرانی است. فعالان بخش تولید نگاه مثبتی به دکتر نعمت زاده دارند و معتقدند اقدامات بیشماری در این حوزه انجام شده است.

دهه نود یکی از دوره های باثبات وزارت صمت است

نیازی مشاور عالی مجمع کارآفرینان ایران در ادامه این جلسه با بیان اینکه دهه نود یکی از دوره های باثبات وزارت صمت بود، مطرح کرد: این وزارتخانه براساس تکلیف قانون پنجم پس از کش و قوس های فراوان به جهت تفکیک و ادغام اخیر در نهایت ایجاد شد.

وی افزود: متاسفانه یکی از چالش های این وزارتخانه عدم ثبات سیاسی و مدیریتی به علت همین گ تفکیک ها یا ادغام ها است. در واقع در سال ۹۲ نیز مجلس به دنبال تفکیک این وزارتخانه بود، لذا نعمت زاده طی ارسال نامه ای به رهبر انقلاب، نظر ایشان را جویا شدند و در نهایت با اعلام نظر رهبری بحث تفکیک این وزارتخانه در همان سال به اتمام رسید.

وی ادامه داد: ثبات سیاسی و‌ مدیریتی باید مهمترین رکن این وزارتخانه باشد. در واقع اگر بنا باشد این وزارتخانه مرتبا دستخوش تغییرات گسترده شود، شرایط خوبی برقرار نخواهد شد.

نیازی با بیان اینکه دوام چهارساله وزرا در وزارت صمت منجر به خلق اتفاقات مثبت خواهد شد، ادامه داد: یکی از نقاط قوت دکتر نعمت زاده در وزارت صمت آینده نگری و نگاه ویژه به کارآفرینان بود.

باید به بخش خصوصی اعتماد کنیم تا به نتایج مطلوب دست یابیم

در این جلسه محمدرضا نعمت زاده وزیر اسبق صمت با تاکید بر اینکه ما هرکجا به بخش خصوصی اعتماد کردیم، نتیجه گرفتیم، اینگونه برشمرد: ما همواره باید به بخش خصوصی اعتماد کنیم تا به نتایج مطلوب برسیم.

وزیر اسبق صمت با بیان اینکه بنده تا ده سال پیش از انقلاب، در حوزه صنعت فعالیت داشتم، افزود: ما شعاری در حوزه پتروشیمی با عنوان زیستن برای آفریدن ایجاد کردیم. بنده بارها خدمت آقایان هاشمی، روحانی، خاتمی و احمدی نژاد عرض کردم که ما هر زمان به بخش خصوصی اعتماد کردیم به نتیجه مطلوب دست یافتیم.

نعمت زاد اشاره کرد: ما تمام سعی‌مان را کرده ایم که در زندگی دروغ و خلافی بیان نکنیم. ما باید بتوانیم درصورت بروز تصمیمات نادرست، اشتباهات خود را بیان کنیم و آن را توجیه نکنیم. در حقیقت بیان نکات منفی دولت موجب تقویت آن می شود.

وزیر اسبق کار با اشاره به دوران پیش از انقلاب تصریح کرد: بنده در سال ۵۶ تصمیم بر طلبگی گرفتم و به قم سفر کردم اما با بروز تظاهرات به تهران بازگشتم و در کنار مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید باهنر به خدمت پرداختم. در آن زمان به علت تعطیلی پالایشگاه ها با مشکلات عدیده ای در حوزه سوخت رو به رو بودیم، لذا هیاتی ۵ نفره با هدف تامین سوخت تشکیل شد و منجر به شروع به کار پالایشگاه آبادان و‌ تامین سوخت برای کشور شد. همچنین بنده پس از استعفای دولت موقت مسیولیت وزارت کار را پذیرفتم.

وزیر اسبق صمت با بیان اینکه بسیار برای تشکیل مجمع کارآفرینان ایران خرسندم، در پاسخ به این پرسش که کدام صنعت در کشور آینده دار است، گفت: صنعت بسیار متنوع است. بشر، دانش و تکنولوژی رو به تکامل است و باید بر این مسیر حرکت کنیم. لذا هرکس در هر صنعتی بتواند خود را بر این مسیر تطبیق دهد، موفق می شود.

بنگاه اگر سودده نباشد محکوم به فنا است

وی با اشاره به عملکرد بنگاه ها اظهار کرد: بنگاه ها با هدف سوددهی ایجاد شدند، بنابراین اگر سودده نشود محکوم به فنا است. اگر بنگاه دار به روند اقتصاد و بازار توجه کند قطعا موفق خواهد شد.

وزیر اسبق صمت با اشاره به تاثیرات منفی تحریم ها گفت: امیدواریم سایه تحریم از سر اقتصاد کشور رفع شود. تحریم نه تنها نعمت بلکه گرفتاری و بدبختی است. بخش خصوصی باید بتواند با ایجاد ارتباط با سایر کشورها به رشد اقتصادی دست یابد.

نعمت زاده در پاسخ به این پرسش که وزیر صنعت باید چه ویژگی هایی داشته باشد، توضیح داد: وزیر در گام نخست باید وطن پرست باشد. نباید به این فکر کند چه کسی رییس جمهور است. وزیر صنعت باید به بخش خصوصی اعتقاد و احترام بگذارد و آن را به رسمیت بشناسد.

ما در دولت دوازدهم به ۵ نفر از مدیران بخش خصوصی حکم مشاوره دادیم اما متاسفانه پس از خروج من از وزارت صمت این احکام ملغی شد.

وی باراشاره به عملکرد خصولتی ها گفت: صندوق های بازنشستگی، خصولتی ها و شرکت های وابسته به بانک ها، مراکزی مانند آستان قدس رضوی، نیروهای مسلح و‌… مانند آمریکا و کشورهای اروپایی باید در نهادهای عمومی حضور داشته باشند اما دخالتی در امور بخش خصوصی نداشته باشند.

وزیر اسبق صمت با اشاره به مبحث توازن بین کار و زندگی و ساعات کاری کارگران مطرح کرد: کشورهایی نظیر چین و کره جنوبی پر کارند و ساعات کار خود را افزایش دادند، اگر کشورهای اروپایی اکنون ساعت کار خود را کاهش داده اند برای این است که اقتصاد خود را ساخته اند. یکی از مشکلات جهان سوم جهالت است. این به معنای سواد خواندن و نوشتن نیست.

نعمت زاده با انتقاد نسبت به سیستم آموزشی کشور مطرح کرد: تئوری خواندن و عدد و رقم خواندن کافی نیست. نباید ذهن‌مان را از چیزهایی پرکنیم که بی فایده است.

وی در پاسخ به پرسشی درخصوص چرایی وجود صنایع آب بر در استان هایی نظیر اصفهان مطرح کرد: در زمان پیش از انقلاب بندرعباس به عنوان هاب درنظر گرفته شد اما به علت اظهار نظر عده ای که معتقد بودند تاسیسات صنایع فولاد دچار زنگ زدگی میشود در نهایت تمام بویلرها قطع و به استان اصفهان منتقل شد. در حقیقت جهالت در تصمیم گیری سبب بروز چنین اقداماتی شده است.

ما با اجرای تصمیمات و سیاست های نادرست به کارآفرینان ظلم کردیم

در ادامه وزیر اسبق صمت خاطرنشان کرد: ما با اجرای تصمیمات و سیاست های نادرست به بسیاری از کارآفرینان و صنایع کشور ظلم کرده ایم. خودروسازهای ما منتاژ‌ کار شده اند. من از وزیر صمت دولت گذشته بارها تقاضا کردم که واردات خودرو را آزاد کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا باورهای غلط مانع توسعه کشور است، گفت: مقام معظم رهبری هر سال شعاری را بیان میکنند که چندسالی است این شعارها حول محور تولید مطرح می شود. ما انقدر عقب ماندیم که برای جهش نباید درصدی حرکت کنیم. ما باید با دنیا ارتباط برقرار کنیم تا جهش را ایجاد کنیم. اگر تولیدکننده تولید خود را افزایش دهد اما نتواند آن را به علت تحریم ها به خارج صادر کند عملا بی فایده است. باید مبحث FATF به زودی تعیین تکلیف شود تا بشود جهش را در حوزه تولید رقم بزنیم. اصلاح باورهای غلط از سطوح بالا باید صورت بگیرد.

وی ادامه داد: بنده هر دوباری که با رهبر انقلاب دیدار داشتم دیدگاه های خود را درخصوص چشم اندازها که کمی تند بود بیان کردم اما هر دوبار ایشان اظهارات بنده را پذیرفتند. نتیجه یکی از دیدارهای بنده در در سال ۷۴ در نهایت منجر به ارسال نامه ای به اقای خاتمی رییس جمهور شد مبنی بر اینکه کشور به منظور توسعه صادرات غیر نفتی نیاز به یک افق و چشم انداز مثبت دارد به شرطی که اگر نفت قطع شود کشور ضربه نخورد. که در نهایت این تلاش منجر به تدوین چشم انداز سال ۱۴۰۰ منجر شد.

وزیر اسبق صمت درخصوص دو مقوله ناترازی انرژی و ارز چند نرخی اشاره کرد: در مقوله ناترازی انرژی می توانیم با سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه برق و گاز کمبود های موجود را جبران کنیم. انحصارگران دولتی اجازه ورود بخش خصوصی در حوزه انرژی را نداده و سنگ اندازی می کنند. دولت با چند نرخی کردن ارز زمینه بروز ایجاد نرخ ارز را ایجاد کردند. من در زمان ریاست جمهوری اقای روحانی درخواست تک نرخی کردن ارز را به ریاست جمهوری اعلام کردم.

همچنین در پایان این مراسم لوح عضویت افتخاری مهندس محمدرضا نعمت زاده در مجمع کارآفرینان ایران توسط حمیدرضا غزنوی دبیرکل به ایشان اهدا شد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین