-

کشور را به سمت تجارت آزاد می‌بریم

در نشست اتاق بازرگانی تهران با محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان توسعه تجارت، که صبح یکشنبه پانزدهم مهر ماه برگزار شد، نمایندگان بخش خصوصی رفع محدودیت‌ها در تجارت خارجی را به عنوان مطالبه اصلی خود مطرح کردند و رئیس سازمان توسعه تجارت نیز تسهیل فرآیندهای تجارت خارجی و حرکت گام‌به‌گام به سوی تجارت آزاد را وعده داد.

اتاق بازرگانی

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌وکار در اتاق تهران، در دوره مسئولیت وی در وزارت اقتصاد و با مشارکت و همراهی بخش ‌خصوصی ایجاد و راه‌اندازی شد، گفت: در آن مقطع کاری، به این مسئله واقف شدم که تنها راه توسعه اقتصاد و بهبود محیط کسب‌و‌کار و تجارت کشور، این است که دولت در سمت درست که صرفاً تسهیل‌گری است، قرار بگیرد. امروز نیز که در مسئولیت و جایگاه ریاست سازمان توسعه تجارت ایران قرار دارم، این اعتقاد و باور را دارم که برای بهبود وضعیت تجارت خارجی کشور، تنها باید به تسهیل‌گری در این سازمان بپردازیم و موانع پیش‌روی فعالان اقتصادی که کم هم نیست را برداریم.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، محمدعلی دهقان دهنوی با تاکید بر ایجاد ارتباط و تعامل مستمر میان سازمان توسعه تجارت و اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌ها برای حل چالش‌های تجارت خارجی کشور، افزود: در دوره‌ای که در معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد و همین‌طور در سازمان بورس مسئولیت داشتم تلاش کردم تا صدور مجوزها را تسهیل کنم و در آن زمان، تصور می‌کردیم که اقدامات بزرگی را انجام داده‌ایم، اما اعتراف می‌کنم پس از فاصله گرفتن دو تا سه سال از مسئولیت‌های دولتی و حضور در بخش ‌خصوصی، متوجه شدم که اقداماتی که صورت گرفت، نه‌تنها بزرگ نبود که در برابر مسائل و مشکلاتی که کسب‌و‌کارها با آن مواجه هستند، ناچیز بوده‌است. در حالی که فعالان اقتصادی و بنگاه‌ها، به طور مرتب با موانع و فرآیندهای غیرضرور در محیط اقتصادی مواجه هستند و سامانه‌های متعددی را مقابل خود می‌بینند که بعضاً ناکارآمد هم هستند.

اتاق بازرگانی 2

او ادامه داد: فلسفه کاری و برنامه من در طول دوره‌ای که مسئولیت سازمان توسعه تجارت را برعهده دارم، تسهیل فرآیندهای تجارت خارجی در کشور خواهد بود و در این مسیر نیز از بخش‌خصوصی انتظار دارم که به ما مشورت دهد. اگر به دنبال آن هستیم که تجارت خارجی کشور توسعه یابد، باید تولید رقابت‌پذیر در سطح جهانی را در کشور ترویج و توسعه دهیم و بدانیم که با ایجاد موانع و مقررات غیرضرور و محدودساز به این مهم دست نمی‌یابیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: گام‌بهگام به سمت تجارت آزاد حرکت خواهیم کرد و این روند، جزو برنامه‌های اصلی سازمان توسعه تجارت است.

محمدعلی دهقان دهنوی سپس به توافق تجارت ترجیحی ایران با اتحادیه کشورهای اوراسیا اشاره کرد و افزود: طی چهار سال اخیر از شروع این توافق همکاری، تجارت ایران با کشورهای منطقه اوراسیا 2.5برابر شده‌است. پیمان تجارت آزاد میان ایران و منطقه اوراسیا نیز به امضا رسیده‌ که این پیمان، در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی برای تصویب است و در مجالس سه کشور عضو این اتحادیه نیز به تصویب رسیده‌است.

رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: پیمان تجارت آزاد ایران و اوراسیا، اولین تجربه کشور در ورود به تجارت آزاد با سایر کشورها و اتحادیه‌های جهانی است و طبق این پیمان، 87 درصد از تجارت ایران و اوراسیا آزاد می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین