-

هزینه و مراحل راه اندازی خط تولید ظروف پلاستیکی در ایران

با افزایش تقاضا برای محصولات پلاستیکی، راه‌اندازی خط تولید ظروف پلاستیکی می‌تواند فرصت جذابی برای یک کسب‌وکار باشد؛ اما این کار، نیازمند سرمایه‌گذاری قابل توجه، دانش فنی و آشنایی با قوانین و مقررات است.

هزینه و مراحل راه اندازی خط تولید ظروف پلاستیکی در ایران

برای راه‌اندازی این خط تولید باید مراحل تهیه طرح توجیهی، انتخاب نوع محصول و تجهیزات، مکان کارگاه، اخذ مجوزها، تامین مواد اولیه و نیروی انسانی، بازاریابی و فروش را به‌ترتیب طی کنید. همچنین راه‌اندازی خط تولید کارخانه ظروف پلاستیکی در مقایسه با بسیاری از کسب‌وکارها مقرون‌به‌صرفه بوده و با حداقل سرمایه 5 میلیارد تومان امکان‌پذیر است.

در ادامه با ما همراه باشید تا هزینه‌ها، مراحل و چالش‌های راه‌اندازی خط تولید ظروف پلاستیکی در ایران را با هم بررسی کنیم.

معرفی صنعت تولید ظروف پلاستیکی در ایران

 بازار ظروف پلاستیکی ایران بسیار گسترده است و شامل طیف وسیعی از محصولات از قبیل ظروف یکبار مصرف، بطری‌های پلاستیکی، ظروف بسته‌بندی مواد غذایی، ظروف صنعتی و... می‌شود.

 به‌علاوه تقاضا برای ظروف یکبار مصرف، بسته‌بندی مواد غذایی و محصولات بهداشتی، این صنعت را به یکی از بخش‌های پویای اقتصاد کشور تبدیل کرده است. از طرفی صادرات ظروف پلاستیکی ایران به کشورهای همسایه و برخی کشورهای دیگر نیز انجام می‌شود که نشان‌دهنده پتانسیل بالای این صنعت برای توسعه صادرات است.

 با این تفاصیل می‌توان گفت پتانسیل بالایی برای رشد و توسعه در خط تولید ظروف پلاستیکی دیده می‌شود که راه‌اندازی آن با یک یا چند دستگاه تزریق پلاستیک، امکان‌پذیر است. توصیه می‌شود دستگاه تزریق پلاستیک را از مجموعه‌های معتبری مثل فاران ماشین تهیه کنید که صفر تا صد راه‌اندازی را به عهده گرفته و همچنین گارانتی و خدمات پس از فروش خوبی به مشتریانشان ارائه می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر کافیست روی لینک کلیک کنید. فاران ماشین هر دو نوع ماشین تزریق پلاستیک عمودی (برند لیژو) و افقی (برند ایرفا) را به صورت انحصاری در ایران عرضه می‌کند.

مراحل راه‌ اندازی خط تولید ظروف پلاستیکی

 برای راه‌اندازی هر خط تولیدی باید مراحلی را طی کنید که برخی از آنها بر اساس استانداردها و ضوابط بوده و برخی دیگر، به‌عنوان اصول راه‌اندازی هر کسب‌وکار به شمار می‌روند. در ادامه با مراحل راه اندازی خط تولید ظروف پلاستیکی آشنا می‌شوید:

 1. تهیه طرح توجیهی

 2. انتخاب نوع محصول و ظرفیت تولید

 3. انتخاب تجهیزات و ماشین‌آلات

 4. آماده‌سازی محل کارگاه

 5. اخذ مجوزهای لازم

 6. تامین مواد اولیه

 7. نیروی انسانی مورد نیاز

 8. بازاریابی و فروش محصولات

هزینه ‌های راه ‌اندازی خط تولید ظروف پلاستیکی

راه‌اندازی یک خط تولید ظروف پلاستیکی نیازمند سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی است. هزینه‌های مختلفی در این راستا باید در نظر گرفته شود که در جدول زیر به طور خلاصه به آنها پرداخته می‌شود.

دسته‌بندی هزینه‌ها

جزئیات هزینه‌ها

هزینه تجهیزات و ماشین‌آلات

دستگاه تزریق پلاستیک

قالب‌ها برای شکل‌دهی محصولات

دستگاه‌های جانبی شامل: خشک‌کن، خردکن، مخلوط‌کن، دستگاه خنک‌کننده

سیستم‌های کنترل کیفیت برای تضمین کیفیت محصولات

هزینه ساختمان و تاسیسات

اجاره یا خرید زمین و ساختمان

نصب سیستم‌های برق، آب، گاز، تهویه و...

انبار برای نگهداری مواد اولیه و محصولات نهایی

-

هزینه مواد اولیه

گرانول‌های پلاستیکی

مواد افزودنی برای بهبود خواص پلاستیک

-

-

هزینه نیروی انسانی

حقوق و دستمزد

بیمه

آموزش

-

هزینه‌های جاری

هزینه‌های انرژی

تعمیر و نگهداری

مواد مصرفی دستگاه‌ها مثل روغن، گریس، فیلتر و...

هزینه‌های حمل‌ونقل

 

2 روش رایج تولید ظروف پلاستیکی

جالب است بدانید همه ظروف پلاستیکی با استفاده از دستگاه تزریق تولید نمی‌شوند؛ بلکه تولید ظروف پلاستیکی، فرآیندی چند مرحله‌ای است که با توجه به نوع محصول و تکنولوژی مورد استفاده، متغیر است. دو روش اصلی تولید ظروف پلاستیکی، نیمه فرمینگ و ترموفرمینگ هستند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

تولید ظروف پلاستیکی با سیستم تولید نیمه فرمینگ (PS)

در این روش، گرانول‌های پلاستیکی ذوب شده و تحت فشار به داخل قالبی سرد تزریق می‌شوند. با تماس پلاستیک مذاب با قالب سرد، به سرعت سرد شده و شکل قالب را به خود می‌گیرد. مراحل تولید به روش نیمه فرمینگ عبارت‌اند از:

  1. آماده‌سازی گرانول‌های پلاستیکی

  2. ذوب پلاستیک

  3. تزریق پلاستیک به قالب

  4. سرد شدن و شکل‌گیری محصول

  5. خروج محصول از قالب

  6. مرحله پسا برش

تولید ظروف پلاستیکی با سیستم تولید ترموفرمینگ (TP)

در این روش، ورق پلاستیکی که با دستگاه تزریق پلاستیک و با روش نیمه فرمینگ از قبل تولید شده را گرم کرده و به شکل مورد نظر تغییر داده می‌شود:

  1. انتخاب ورق پلاستیکی با ضخامت مناسب برش به اندازه نیاز

  2. ورق پلاستیکی با ورود به کوره نرم می‌شود

  3. سپس روی قالب فرم گرفته یا توسط دستگاه تزریق بادی به شکل دلخواه در می‌آید.

  4. قالب سرد باعث انجماد ورق می‌شود

  5. جدا کردن محصول از قالب و تمیزکاری

دستگاه‌ های مورد نیاز برای ایجاد خط تولید ظروف پلاستیکی

تولید پلاستیک 2

راه اندازی خط تولید ظروف پلاستیکی نیازمند مجموعه‌ای از دستگاه‌ها و تجهیزات تخصصی زیر است که به عوامل مختلفی از جمله نوع محصول، حجم تولید، نوع پلاستیک مورد استفاده و بودجه بستگی دارد:

  1. دستگاه تزریق پلاستیک

این دستگاه یکی از مهمترین دستگاه‌های مورد استفاده در تولید ظروف پلاستیکی است. در این دستگاه، گرانول‌های پلاستیکی ذوب شده و تحت فشار به داخل قالبی سرد تزریق می‌شوند تا شکل محصول نهایی را به خود بگیرند.

  1. دستگاه ترموفرمینگ

در این روش، یک ورق پلاستیکی گرم شده و به شکل مورد نظر کشیده می‌شود تا شکل محصول نهایی را به خود بگیرد. محصولاتی با شکل‌های پیچیده، ظروف یکبار مصرف، بسته‌بندی مواد غذایی، قطعات خودرو و ... با این دستگاه صورت میگیرد.

  1. دستگاه قالب‌گیری بادی

در این روش، یک لوله پلاستیکی گرم شده و به داخل یک قالب دمیده می‌شود تا شکل محصول نهایی را به خود بگیرد. این دستگاه برای تولید محصولات توخالی مانند بطری‌ها و قوطی‌ها مناسب است.

علاوه بر دستگاه‌های اصلی، تجهیزات جانبی دیگری نیز برای تکمیل خط تولید مورد نیاز است:

  • آسیاب پلاستیک: خرد کردن ضایعات پلاستیکی و بازیافت آن‌ها برای کاهش هزینه ها ضروری است. شما می‌توانید دستگاه آسیاب پلاستیک از برند SML که صدای کم و راندمان بالایی دارد را از فاران ماشین تهیه کنید. این برند چینی معتبر برای رفع نیاز مشتریان، خردکن‌هایی در چندین وزن مختلف تولید می‌کند.

  • خشک‌کن: برای خشک کردن گرانول‌های پلاستیکی قبل از فرآیند تولید

  • سیستم خنک‌کننده: برای خنک کردن محصولات پس از شکل‌گیری

تولید ظروف پلاستیکی؛ یک تجارت پرسود

تولید پلاستیک 3

راه اندازی خط تولید ظروف پلاستیکی با وجود چالش‌هایی که دارد، فقط با کمی مدیریت و خلاقیت یک تجارت پرسود برای شما به ارمغان خواهد آورد. کافیست برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید، دستگاه‌های مناسبی انتخاب کرده و استانداردها را زیر پا نگذارید. در طول مسیر هم اگر به کمک نیاز داشتید، می‌توانید روی تجربه کارشناسان متخصص فاران ماشین حساب کنید. زیرا این مجموعه علاوه بر تامین و تجهیز دستگاه تزریق پلاستیک، صفر تا صد خدمات مربوطه را نیز به مشتریان ارائه می‌دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین