حملات سنگین اسرائیل به لبنان

شب گذشته جنگنده‌های رژیم صهیونیستی حملات سنگینی را به ضاحیه جنوبی در بیروت، آغاز کردند. این حمله سنگین‌ترین حمله پس از جنگ ٣٣ روزه بوده است. همچنین هنوز خبر قطعی از وضعیت دبیرکل حزب الله منتشر نشده است.

حملات سنگین اسرائیل به لبنان

شب گذشته -6 مهر- چند انفجار بزرگ بیروت، پایتخت لبنان را لرزاندند. بنابه گزارش سی‌ان‌ان، در پی این حملات، ویدئوهای متعددی که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است، چندین ستون بزرگ دود را در منطقه‌ای به نام ضاحیه در حومه جنوبی شهر نشان می‌دهد.

ضاحیه یک منطقه پرجمعیت با حضور قوی حزب الله است و بسیاری از رهبران این گروه در آن مستقر هستند.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل در یک بیانیه ویدئویی کوتاهی مدعی شد که ارتش اسرائیل مقر حزب الله را هدف قرار داده است. هاگاری گفت: «لحظاتی پیش، نیروهای دفاعی اسرائیل یک حمله دقیق به مقر مرکزی سازمان تروریستی حزب الله که مرکز ترور حزب الله بود، انجام دادند.»

اکسیوس در این باره نوشت: این بزرگترین حمله اسرائیل به بیروت از زمان جنگ 2006 در لبنان بود، و یک منبع اسرائیلی گفت که هدف اصلی، رهبر حزب الله، حسن نصرالله بود. گزارش‌ها حاکی از آن است که این حمله به ساختمان‌های مسکونی نیز اصابت کرده است، هرچند هنوز از تلفات غیرنظامیان خبری منتشر نشده است.

تلویزیون المنار وابسته به حزب الله گزارش داد که در این حمله چهار ساختمان در جنوب بیروت مورد اصابت قرار گرفته است.

آخرین وضعیت سید حسن‌ نصرالله

یک مقام بلندپایه اسرائیلی نیز به سی‌ا‌ن‌ان گفت: «خیلی زود است که بگوییم حمله روز جمعه به رهبر حزب الله حسن نصرالله موفقیت آمیز بوده است یا خیر». این مقام افزود: «مسئله زمان است...» و تصریح کرد که تایید موفقیت عملیات اسرائیل در ترور محمد ضیف، فرمانده ارشد نظامی حماس در غزه در تابستان، هفته‌ها طول کشید.

یک منبع نزدیک به حزب‌الله به خبرگزاری رویترز گفته که سید حسن نصرالله پس از حملات شامگاه جمعه اسرائیل به حومه جنوبی بیروت غیرقابل دسترس بود.

یک منبع نزدیک به حزب الله به رویترز گفت که نصرالله زنده است و خبرگزاری تسنیم ایران نیز گزارش داده است که او سالم است.

موج بعدی حمله و ترور دو فرمانده حرب الله

جنگنده‌های اسرائیلی بار دیگر به طور بی‌امان حومه جنوبی بیروت را بمباران کردند. بنابه گزارش «الجزیره» ارتش اسرائیل فهرست جدیدی از سایت‌های ادعایی هدف حمله در منطقه ضاحیه در جنوب بیروت، پایگاه حزب‌الله را منتشر کرده و به ساکنانی که «در نزدیکی منافع حزب‌الله» زندگی می‌کنند هشدار داد که فوراً محل را تخلیه کنند.

سپس جنگنده‌های اسرائیل ده‌ها هدف را در مناطق برج البراجنه، الکفات، حدث، لیلکی، چویفت و غبیری در جنوب بیروت و نیز اهدافی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بیروت بمباران کردند.

رسانه‌های محلی گزارش می‌دهند که حداقل شش نفر در حملات قبلی به بیروت کشته و 100 نفر زخمی شدند، اما تعداد کشته ها هنوز مشخص نیست زیرا آمبولانس ها به دلیل شدت حملات نمی توانند به مناطق برسند. 

همچنین ارتش اسرائیل مدعی شد که محمد علی اسماعیل، فرمانده یگان موشکی حزب الله لبنان در جنوب لبنان را به همراه معاون وی، حسین احمد اسماعیل کشته است.

ادامه حملات اسرائیل به لبنان در صبح امروز

ارتش اسرائیل اظهار داشت: اوایل صبح شنبه ۱۰ راکت شلیک شده به سوی شمال این کشور را رهگیری کرده است. آژیر هشدار در منطقه جلیل به صدا در آمده است. در بیانیه ارتش اسرائیل آمده که به حمله، تخریب و کاهش توان نظامی حزب‌الله در لبنان ادامه خواهد داد.

ارتش اسرائیل همچنین لحظاتی پیش خبر داد که در حال حمله به مواضع حزب‌الله در دره بقاع است. این منطقه یکی از پایگاه‌های حزب‌الله در شمال شرق لبنان محسوب می‌شود. این حملات در پی شلیک یک موشک از این منطقه به کرانه باختری صورت می‌گیرد. به گفته ارتش اسرائیل این موشک به یک منطقه خالی اصابت کرد.

آخرین وضعیت رهبر حزب‌الله به روایت رویترز

ارتش رژیم صهیونیستی همچنین مدعی شد که شب گذشته در یک حمله هوایی احمد محمد فهد، مسئول زیرساخت‌های جنبش حماس در جنوب سوریه را ترور کرده است.

واکنش‌ها به حملات اسرائیل به بیروت

جوزپ بورل، مسئول امور خارجه اتحادیه اروپا از اینکه «هیچکس» نمی‌تواند نتانیاهو را «متوقف» کند ابراز تاسف کرد.

جوزپ بورل در گفتگو با گروهی از روزنامه‌نگاران در مجمع عمومی سازمان ملل گفت، نخست وزیر نتانیاهو به صراحت گفته است که اسرائیل «تا زمانی که حزب‌الله نابود نشود متوقف نخواهد شد.»

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه جمعه شب حمله رژیم صهیونیستی لبنان را محکوم کرد و گفت که خاورمیانه در آستانه یک جنگ تمام عیار قرار دارد.

مسعود پزشکیان، رییس جمهور ایران نیز با محکوم کردن این حملات گفت: حملات امروز رژیم صهیونیستی به منطقه ضاحیه در بیروت، یک جنایت جنگی آشکار و غیرقابل پنهان است که ماهیت تروریسم دولتی این رژیم را بار دیگر آشکار کرد.

جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و لبنان، نشانه‌ای از استیصال جامعه جهانی در متوقف کردن ماشین تروریسم دولتی بوده و ثابت کرد که این رژیم بزرگ‌ترین تهدیدکننده صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است. انتظار می‌رود تمامی کشورهای جهان و به‌ویژه کشورهای اسلامی، با قاطعیت این جنایت را محکوم کنند.

علی لاریجانی، دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی: مقاومت فرماندهان و کادری قوی دارد و هر فرمانده‌ای شهید شود، جایگزین خواهد داشت/اسرائیل دارد از خطوط قرمز ایران عبور می‌کند و ماجرا جدی خواهد شد. 

حشمت‌الله فلاحت پیشه، رییس اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به حمله اخیر اسرائیل به خاک لبنان واکنش طی توئیتی نوشت: «وقتی لاوروف می‌گوید؛خاورمیانه در آستانه یک جنگ بزرگ است،یعنی روسیه به این جنگ نیاز دارد.آنها سه سال پیش ایران را از جاده منافع ملی خود دور و به سمت آینده ای پر چالش منحرف کردند.هیچ جنگی منافع ملت ایران را تامین نمی‌کند. نه به جنگ.»

 

 

18 سال پس از جنگ 33 روزه

رژیم صهیونیستی که در سال 2004 میلادی با حزب‌الله لبنان بر سر آزادسازی اسیران لبنانی به توافق رسیده بود، از این کار سر باز زد. به دنبال این موضوع حزب‌الله لبنان نیز در عملیاتی با نام «الوعده الصادق» دو نظامی «اسرائیلی» را به اسارت گرفتند. این در حالی بود که رژیم صهیونیستی به جای گفتگو به منظور حل این ماجرا، به لبنان اعلام جنگ کرد.

جنگ ۳۳ روزه رژیم صهیونیستی علیه لبنان در نهایت با قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت که در تاریخ ۱۲ آگوست ۲۰۰۶ میلادی به اتفاق آرا تصویب شد به پایان رسید. پیش‌نویس این قطعنامه را آمریکا و فرانسه تهیه کردند. این قطعنامه خواستار وجود یک منطقه از مرز اسرائیل تا رودخانه لیتانی بود که ارتش لبنان و نیرو‌های سازمان ملل در آن مستقر شوند.

شمار کشته‌شدگان غیرنظامی لبنان در بین منابع مختلف متفاوت است، به‌طوری‌که سازمان بازسازی لبنان اعلام کرد در حدود ۱٬۱۹۱ شهروند لبنانی بر اثر بمباران‌های اسرائیل کشته‌ شدند. «آسوشیتدپرس» نیز اعلام کرد که آمار کشته‌شدگان غیرنظامی لبنان ۱٬۰۳۵ نفر بوده‌است. همچنین در فوریه ۲۰۰۷ «لس آنجلس تایمز» گزارش داد که ۸۰۰ غیرنظامی در درگیری‌ها کشته شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین