k پرداخت وام ازدواج با سرکوب آماری!
-

پرداخت وام ازدواج با سرکوب آماری!

با وجود تاکید مکرر بانک مرکزی بر تسهیل پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری، تا پایان مردادماه، ۲۲۳ هزار نفر کمتر از سال قبل موفق به دریافت این تسهیلات شده‌اند.

پرداخت وام ازدواج با سرکوب آماری!

با وجود اینکه بانک مرکزی در ماه‌های اخیر تاکید بسیاری بر پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری داشته، آخرین آمارهای موجود از اعطای این تسهیلات در سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهند رقم پرداخت این وام‌ها به طرز چشمگیری کمتر از سال قبل بوده است. طوری که در پنج‌ماهه ابتدایی سال جاری، حدود ۲۲۳ هزار نفر کمتر از دوره مشابه سال گذشته موفق به دریافت این تسهیلات شده‌اند و عملکرد پرداخت این تسهیلات از نظر تعداد کاهش ۳۶درصدی پیدا کرده است.

کاهش شدید پرداخت وام ازدواج همزمان با سرکوب آماری

بانک مرکزی در سال گذشته گزارش کامل پرداخت وام ازدواج، شامل عملکرد هر یک از بانک‌ها در پرداخت این وام و تعداد افراد متقاضی در صف را به طور ماهانه منتشر می‌کرد. روند انتشار ماهانه این آمار رفته‌رفته به انتشار فصلی آن رسید و حالا مدتی است بانک مرکزی بخش «عملکرد تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج» را به طور کلی از آمارهای بانکی خود حذف کرده است!

در حال حاضر انتشار آمارهای پرداخت وام ازدواج به گزارش‌های بانک مرکزی از مبلغ و تعداد پرداخت این تسهیلات محدود می‌شود که بر اساس آن، بانک‌ها تا پایان روز ۲۹ مردادماه، به ۱۹۵ هزار متقاضی، ۶۴ هزار و ۳۰۰میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت کردند.

این در حالی است که بانک‌ها در دوره مشابه سال قبل ۲۳۴ هزار و ۴۱۵ فقره وام ازدواج به مبلغ ۶۵ هزار و ۹۰۰میلیارد تومان پرداخت کرده‌ بودند. به عبارت دیگر، تا پایان مرداد سال جاری حدود ۱۳۰ هزار نفر کمتر از سال قبل موفق به دریافت وام ازدواج شدند.

صف وام فرزندآوری ۴۱۷ هزار نفری شد

وضعیت در پرداخت وام فرزندآوری نیز تفاوت چندانی با وام ازدواج نداشت. در حالی که تا پایان مرداد سال گذشته، 290 هزار و 578 نفر توانسته بودند وام فرزندآوری دریافت کنند، این رقم در مدت مشابه امسال با کاهشی 93 هزار نفری مواجه شد و به 197 هزار نفر رسید.

از سوی دیگر، مبلغ وام‌های فرزندآوری پرداخت‌شده در پنج‌ماهه سال گذشته معادل 17 هزار و 800 میلیارد تومان بود و در پنج‌ماهه سال جاری به 16 هزار میلیارد تومان کاهش یافت. به این ترتیب با افت عملکرد بانک‌ها در پرداخت وام فرزندآوری، در حال حاضر بیش از 417 هزار متقاضی، در صف انتظار دریافت این تسهیلات هستند.

اصرار بی‌فایده بانک مرکزی بر پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزند

کاهش چشمگیر پرداخت وام‌های ازدواج و فرزندآوری در ماه‌های اخیر، در شرایطی رخ داده که بانک مرکزی در این مدت تاکید بسیاری بر لزوم پایبندی شبکه بانکی به پرداخت تسهیلات تکلیفی، از جمله وام ازدواج و فرزندآوری داشته است. حتی چندی پیش زمانی که بانک‌ها شرایطی به منظور اعطای تسهیلات روی حساب‌های وکالتی مورد نیاز برای ثبت‌نام در طرح فروش ایران خودرو مهیا کرده بودند، بانک مرکزی در بخشنامه‌ای وام روی حساب‌های وکالتی را فاقد وجاهت اعلام و تاکید کرد اولویت بانک‌ها در پرداخت تسهیلات باید این وام‌های تکلیفی باشد.

افزون بر آن، اصغر ابوالحسنی، قائم‌مقام بانک مرکزی، نیز در جلسه‌ای که چندی پیش با مدیران عامل شبکه بانکی داشت، با تاکید بر تسریع پرداخت تسهیلات ازدواج و فرندآوری، اعلام کرد تمامی بانک‌ها مکلف‌اند حداکثر تا پایان مردادماه، سهمیه تکلیفی پنج‌ماهه امسال را در زمینه پرداخت تسهیلات فرزندآوری به متقاضیان عملیاتی و سهمیه تکلیفی ۶ ماهه خود را در زمینه تسهیلات ازدواج به متقاضیان در نوبت دریافت این دسته از تسهیلات، پرداخت کنند.

البته طبق گزارش اخیر بانک مرکزی از وضعیت پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری تا پایان مردادماه، عملکرد شبکه بانکی در پرداخت تسهیلات ازدواج متناسب با سهمیه در نظر گرفته‌شده برای پنج‌ماهه سال جاری بوده و تاکنون ۱۰۶ درصد نسبت به سهمیه سال جاری محقق شده است. با این حال، همان‌طور که آمارها نشان می‌دهند، دریافت وام ازدواج به‌مراتب دشوارتر از گذشته و صف این وام از همیشه طولانی‌تر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین