-
ماموریت آرتمیس با فرماندهی دومین زن فضانورد ایرانی‌تبار محقق می‌شود؟

انسان در «قطب جنوب ماه»

چند روزی است که خبر آغاز ماموریت ۴فضانورد ناسا در سایت‌های مختلف خبری منتشر شده، ماموریتی که به فرماندهی یک فضانورد ایرانی تبار ناسا مدیریت می‌شود.

انسان در «قطب جنوب ماه»

هدف اصلی برنامه آرتمیس سفر دوباره انسان به ماه و فرود بر قطب جنوب ماه است.

روزی که انسان پا به ماه گذاشت

ماموریت آپولو ۱۱ ماموریتی از ماموریت‌های برنامه فضایی آپولو است که منجر به گام نهادن نخستین انسان بر کره ماه شد. در این ماموریت که توسط اداره کل ملی هوانوردی و فضای ایالات متحده امریکا (ناسا) سازماندهی شده بود نیل آرمسترانگ و باز آلدرین در ۲۹ تیر ۱۳۴۸ شمسی مصارف با۲۰ ژوئیه ۱۹۶۹ میلادی، ساعت ۲۰: ۱۸ جهانی بر کره ماه فرود آمدند. حدود ۶ ساعت بعد، آرمسترانگ در ۲۱ ژوئیه ساعت ۲: ۵۶ جهانی بر ماه گام نهاد. فضانورد سوم این ماموریت مایکل کالینز، به تنهایی در مدار ماه باقی‌ماند تا ۱۵ ساعت دیگر ۲ فضانورد دیگر به او ملحق شدند. پس از ۸ روز زندگی در فضای بیرونی، هر ۳ فضانورد به زمین بازگشتند. این فضاپیما از مرکز فضایی کندی واقع در جزیره مریت، فلوریدا در ۱۶ ژوئیه ۱۹۶۹ به سمت کره ماه پرتاب شد. این ماموریت پنجمین ماموریت حامل انسان برنامه آپولو بود. تصویر پایین آمدن آرمسترانگ از فضاپیما و گام نهادن او بر ماه، به صورت زنده در تلویزیون‌های سراسر جهان پخش شد. آرمسترانگ پس از گام نهادن در ماه جمله‌ای بسیار معروف به زبان می‌آورد: «این گامی کوچک برای یک انسان و جهشی بزرگ برای بشریت است.» آپولو ۱۱ آرمان ملی رئیس‌جمهوری ایالات متحده امریکا در سال ۱۹۶۱، جان اف. کندی را برآورده کرد.

برنامه ۶ ماهه خدمه کرو ۷

خدمه کرو ۷ درطول مدت حضور تقریبا ۶ ماهه‌ خود در ایستگاه فضایی بین‌المللی، پژوهش‌های علمی جدیدی را انجام خواهند داد که برای آماده‌سازی اکتشافات انسانی در فراتر از مدار نزدیک زمین سودمند هستند. این آزمایش‌ها شامل جمع‌آوری نمونه‌های میکروبی از فضای بیرونی ایستگاه فضایی، نخستین مطالعه واکنش انسان به سفرهای فضایی با دوره‌های زمانی مختلف و بررسی جنبه‌های فیزیولوژیکی خواب فضانوردان خواهد بود. این موارد تنها برخی از ۲۰۰ آزمایش علمی و آزمایش فناوری هستند که خدمه کرو ۷ انجام خواهند داد.

انتظار می‌رود خدمه کرو ۷ درطول ماموریت‌شان، ورود فضانوردان نخستین ماموریت سرنشین‌دار آزمایشی کپسول استارلاینر بوئینگ، ورود خدمه ماموریت خصوصی اکسیوم ۳ و نخستین پرواز باری فضاپیمای دریم چیسر از شرکت سیرا اسپیس را مشاهده کنند. همچنین درطول اقامت خدمه کرو ۷ در ایستگاه، ۳ فضانورد دیگر نیز با فضاپیمای سایوز به آنها ملحق خواهند شد. ۴ فضانورد کرو ۷ درنهایت در پایان امسال با ورود خدمه کرو ۸، آماده‌ بازگشت به زمین و اتمام ماموریت‌شان خواهند شد.

مسافران آرتمیس

این دومین پرتاب فضایی است که یک فضانورد ایرانی-امریکایی در آن حضور داشته است. نخستین نفر، انوشه انصاری، گردشگر فضایی بود که در سال ۲۰۰۶ با هزینه شخصی ماموریت به ایستگاه فضایی را اجرایی کرد. یاسمین مقبلی فضانورد ناسا و فرمانده عملیات، آندریاس موگنسن فضانورد آژانس فضایی اروپا ( ESA )، ساتوشی فوروکاوا فضانورد آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن ( JAXA ) و کنستانتین بوریسف از آژانس فضایی روسکاسموس روسیه، ‌۴ فضانوردی هستند که با آرتمیس به فضا رفته‌اند. دوره آموزشی یاسمین مقبلی در ناسا از سال ۲۰۱۷ آغاز شد. او در سال ۲۰۲۰ به همراه ۱۲ فضانورد دیگر جزو نخستین گروه از فارغ‌التحصیلان برنامه آرتمیس ناسا بود. مورگان اورتگاس، سخنگوی سابق وزارت خارجه امریکا، در پیامی این موفقیت بزرگ را به او تبریک گفت. خانم اورتگاس، پنجشنبه ۲۳ ژانویه یعنی ۳ بهمن ۱۳۹۸ ضمن تبریک انتخاب یاسمین مقبلی در ناسا در توییتر نوشت: امروز او به ستاره‌ها می‌اندیشد و شاید روزی نخستین زنی باشد که راهی ماه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین